Tips voor op wedstrijd.

Moderators: A_nouk, chocobroodje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Heike
Mede-oprichtster

Tips voor op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 22:56

Loop voordat je je paard uitlaadt zelf even een rondje over het terrein, zodat je weet waar alles (secretariaat, losrijterrein, ring) is.

Wees aardig tegen de mensen die mee zijn om jou te helpen, ook als er iets misgaat of als je een slechte proef hebt gereden. Zij doen ook hun best en straks zit je de volgende keer zonder hulp.

Doe alle papieren (startkaart, inentingsbewijs etc.) overzichtelijk bij elkaar in een mapje, scheelt een hoop gezoek.

Neem reservespullen mee. Dingen gaan altijd kapot op het moment dat je het niet kunt gebreuken.
Vooral teugels zijn hier gevoelig voor. Kalkoenen hebben de vreemde gewoonte om te verdwijnen op het moment dat je ze nodig hebt, neem hier dus ook een paar extra van mee.

Maak thuis je stiftgaten alvast schoon en prop er wat vette watten in. Er zijn ook speciale propjes
van rubber te koop, maar vette watten werkt beter.

Neem naald, draad en veiligheidsspelden mee. Altijd handig, al is het maar om je startnummer vast te zetten op je sjabrakje.

Neem EHBO-spullen mee, zowel voor jou als voor je paard. Er is meestal wel EHBO aanwezig, maar een schaafwondje o.i.d. kun je best zelf behandelen.

Stap, nadat je je paard uit de trailer hebt gehaald, een paar rondjes aan de hand over het terrein.
Goed tegen de trailerstijfheid/stress en hij heeft gelijk alles al een keer gezien. Laat hem als daar de mogelijkheid toe is even grazen, dit werkt ontspannend voor zowel jou als je paard. Controleer hem ook gelijk even op wondjes en behandel deze.

Controleer van tevoren in het wedstrijdreglement of het harnachement (bit!) waarmee je rijdt toegestaan is, dit voorkomt teleurstellingen en woede achteraf.

Voor de springruiters: spring niet teveel op het losrijterrein, daar maak je hem alleen maar moe mee. Als je hem op het losrijterrein nog moet leren springen heb je niks te zoeken op een wedstrijd.

Zorg dat je, ruim voordat je de ring in moet, iemand hebt geregeld om je voor te lezen. Als je dit 5 minuten voor je proef nog moet gaan regelen levert dat een hoop stress op.

Leer je proef een beetje uit je hoofd. Je hoeft hem niet straal van buiten te kennen, maar het is handig om te weten of je na het halthouden en groeten bij C nou op de linker- of op de rechterhand moet. En of je bij die eerste keer van hand veranderen nou hals moet laten strekken of moet verruimen.

Oefen thuis enge situaties. Laat iemand met een paraplu langs de rand van de bak staan (vooral met regenachtig heb je er veel plezier van als je paard niet bang is voor paraplus) en hijs eens een vlag (liefst als het flink waait).

Oefen je proef thuis niet te vaak, je zult versteld staan hoe snel je paard zoiets uit z'n hoofd weet en je voor is. Als je per se wilt oefenen, oefen dan de onderdelen los, dus niet in de volgorde waarin ze in de proef voor komen en doe ze ook eens op een andere plek.

Kijk vriendelijk (lach!) bij het groeten. Veel ruiters kijken (onbewust) heel erg boos bij het groeten. Bedank de jury nadat je je proef hebt gereden, ook al ging het waardeloos.
-----------------------------------
Glimmend hoofdstel en zadel

Poets vlak voor je de ring in gaat even het hoofdstel en zadel met een babydoekje. Daar gaat het mooi van glimmen. Je moet het alleen niet al een uur van te voren doen want dan glimt het op het moment dat het moet niet zo goed meer, je moet het echt pas een minuut of 5 voor de start pas doen en als je springt kun je het net voor de barrage nog een keer doen als je langer moet wachten

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is...
[IM] Julius...alweer 15 jaar geleden

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:33

handige tips!!!!

Bodien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:48

die laatste, dat doe ik dus echt niet
meestal vet ik zelfs me zadel niet in voor een wedstrijd
als hij heel erg vies is wel ik er wel es een doekje over halen, zou ik toch vaker moeten doen Bloos

HedwigG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:02

Bodien schreef:
die laatste, dat doe ik dus echt niet
meestal vet ik zelfs me zadel niet in voor een wedstrijd
als hij heel erg vies is wel ik er wel es een doekje over halen, zou ik toch vaker moeten doen Bloos

daar zou het wel van opknappen he! Tong uitsteken

*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie