Jurypraatjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamtam

Berichten: 473
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:59

Ik ben ook geen jury, maar heb ook een vraag, of eigenlijk zelfs 2.

Ten eerste: hoe staan jullie ertegenover als een ruiter na afloop van de proef/ wedstrijd naar je toekomt om wat te vragen over de beoordeling? Ik heb dat namelijk een aantal jaar geleden een keer gedaan bij een jurylid, en deze persoon voelde zich vervolgens zeer aangevallen. Ik vond het zelf niet prettig en had het idee dat het in de toekomst alleen maar tegen me zou kunnen werken, dus heb het daarna niet meer gedaan.
Gelukkig zijn er ook veel juryleden die na de proef (bij buitenwedstrijden) nog even wat commentaar geven. Ik kan me meneer Woestenenk nog herinneren. Zeker niet iemand die veel punten gaf, was altijd erg blij als ik bij hem een winstpunt reed (waren meestal ook alleen de prijswinnaars), maar hij gaf na de proef altijd commentaar en wist dan in 2 zinnen feilloos uit te leggen waar globaal gezien meer aan gewerkt moest worden. Daar had ik altijd heel veel aan.
Ook zijn er juryleden die voor de prijsuitreiking van hun ring nog even vertellen wat ze is opgevallen die dag en waar zij extra op gelet hebben. Ook erg zinvol, zeker als er weinig commentaar op de coupon staat. Hoe denken jullie daarover, zou dit niet bij elke wedstrijd gedaan moeten worden?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:49

SharirBobby schreef:
Als jullie een proef hebben gejureerd, en je denkt aan het eind: dit was geen winstpunt waardig,
Eigenlijk alleen bij 155 punten kijk ik of ik er nog een puntje bij kan sprokkelen (kan er natuurlijk ook af, want ik wil eigenlijk geen 155 geven). Alle punten zijn dan al ingevuld, kom ik uit op winst, dan blijft dat zo.

Zijn er no meer jury's die niet van 155 houden???

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:54

tamtam schreef:
Ten eerste: hoe staan jullie ertegenover als een ruiter na afloop van de proef/ wedstrijd naar je toekomt om wat te vragen over de beoordeling?
Mag altijd (maar niet tijdens een proef), gebeurd eigenlijk nooit.

tamtam schreef:
Gelukkig zijn er ook veel juryleden die na de proef (bij buitenwedstrijden) nog even wat commentaar geven.
Vragen staat vrij, maar ik heb niet de behoefte om een praatje te houden. Protocol staat bijna altijd vol commentaar (tenzij echt dikke winst, want dan schrijf ik niet veel).

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:19

Na een aantal negatievere reacties richting juryleden in het algemeen op bokt wil ik nog even iets kwijt.

Het is vreselijk jammer als je niets snapt van de jurybeoordeling. maar het is ook vreselijk fijn als je eens gejureerd wordt door een gemotiveerde jury die opbouwende kritiek geeft ('kan meer' ipv 'te weinig'), die vriendelijk zit te kijken in de auto en die ook nog even de tijd neemt om een vraag te beantwoorden. Als je het dan ook nog eens helemaal eens kunt zijn met je punten, dan ga je vrolijk en gemotiveerd naar huis om daar verder te werken met de opmerkingen die je gekregen hebt.

Hier ben ik het helemaal mee eens, pol013, want zo stimuleer je het en breng je het op een leuke manier, zonder dat de ruiter meteen het gevoel krijgt dat het heel slecht is. En zo komt de boodschap ook wel over

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:38

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie als jury dit kunnen beantwoorden.

Ik had afgelopen zaterdag een selectiewedstrijd [in de B ]. Ik was zelf heel erg tevreden over mijn proef. Aan het eind iwas het dan CHEA vrije stap! Oke ik vrijstap en toen was ik na A nog in de ring gebleven aan op de lange zijde de ring uitgestapt. Dit doe ik ALTIJD maar nu werd ik afgestraft met een 6 -2. Geven jullie altijd -2 als de mensen niet bij A direct de ring uitgaan? Want ik zie het zoooo vaak mensen doen maar deze jury wil dus blijkbaar graag dat je direct de ring uit gaat?
Wat doen jullie bij dit soort gevallen?
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:46

Dit vraag ik me ook af bij een buiten wedstrijd.. voorbij de A meteen de ring verlaten of netjes erlangs omdraaien en eruit..?

Anoniem

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:48

Ik ben geen jury,
maar heb altijd geleerd eruit te gaan, achter het bordje door.
Anders heb je de A niet gehaald, dus is je oefening niet helemaal afgemaakt.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:29

tamtam schreef:
Ik ben ook geen jury, maar heb ook een vraag, of eigenlijk zelfs 2.

Ten eerste: hoe staan jullie ertegenover als een ruiter na afloop van de proef/ wedstrijd naar je toekomt om wat te vragen over de beoordeling? Ik heb dat namelijk een aantal jaar geleden een keer gedaan bij een jurylid, en deze persoon voelde zich vervolgens zeer aangevallen. Ik vond het zelf niet prettig en had het idee dat het in de toekomst alleen maar tegen me zou kunnen werken, dus heb het daarna niet meer gedaan.
Gelukkig zijn er ook veel juryleden die na de proef (bij buitenwedstrijden) nog even wat commentaar geven. Ik kan me meneer Woestenenk nog herinneren. Zeker niet iemand die veel punten gaf, was altijd erg blij als ik bij hem een winstpunt reed (waren meestal ook alleen de prijswinnaars), maar hij gaf na de proef altijd commentaar en wist dan in 2 zinnen feilloos uit te leggen waar globaal gezien meer aan gewerkt moest worden. Daar had ik altijd heel veel aan.
Ook zijn er juryleden die voor de prijsuitreiking van hun ring nog even vertellen wat ze is opgevallen die dag en waar zij extra op gelet hebben. Ook erg zinvol, zeker als er weinig commentaar op de coupon staat. Hoe denken jullie daarover, zou dit niet bij elke wedstrijd gedaan moeten worden?


Ik zelf vind het geen probleem als de mensen na het afgroeten even naar de auto komen voor commentaar, alleen is het wel zo...als iedereen dat gaat doen loop je aardig uit, het secretariaat houd meestal 7 á 8 minuten per proef aan en dan zit je als snel aan een minuut of 10 en als je zo 10 combinaties achter elkaar hebt loop je dus al een half uur uit.

bij de prijsuitreiking een praatje houden doe ik nooit, niet zozeer omdat ik het niet zou willen, maar puur om het feit dat je vaak de combinaties niet meer zo voor je kan halen als je er 30 voorbij hebt zien komen en je wilt niet het verkeerde commentaar bij de verkeerde persoon geven
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:59

marfiek schreef:
Dit vraag ik me ook af bij een buiten wedstrijd.. voorbij de A meteen de ring verlaten of netjes erlangs omdraaien en eruit..?


Ja, je moet voorbij A de ring verlaten. Er wordt vrije stap gevraagd tot bij A. Volgens mij mag je iemand helemaal niet -2 geven als diegene nog wat verder rijdt dan A, want de proef is dan eigenlijk al afgelopen. Ik geef wel -2 als iemand voor A de ring uit gaat.

Rhythm
Berichten: 536
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:46

SharirBobby schreef:
Als jullie een proef hebben gejureerd, en je denkt aan het eind: dit was geen winstpunt waardig, wat zet je dan neer bij 'het gereden zijn in het algemeen' ?
Laatst had ik namelijk geen wp en stond er toch bij het gereden zijn in het algemeen een 6.
Zelf heb ik het idee dat als er geen wp gehaald is, dat daar geen 6 kan staan? dat klopt dan toch niet met het resultaat of bekijk ik het nu helemaal fout?



Zoals wij het afgelopen jaar hebben geleerd kan dit niet. Het gereden zijn in het algemeen wordt afgeleid van het totaal aantal punten. Bij 155 dus een 5 want dat is geen winstpunt. Bij punten rond de 120 - 130 kan er zelfs aan een 4 gedacht worden. Boven de 156 een 6 en boven de 169 een 7. Maar regels zijn er om uitzonderingen op te maken

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:13

Margon schreef:
Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie als jury dit kunnen beantwoorden.

Ik had afgelopen zaterdag een selectiewedstrijd [in de B ]. Ik was zelf heel erg tevreden over mijn proef. Aan het eind iwas het dan CHEA vrije stap! Oke ik vrijstap en toen was ik na A nog in de ring gebleven aan op de lange zijde de ring uitgestapt. Dit doe ik ALTIJD maar nu werd ik afgestraft met een 6 -2. Geven jullie altijd -2 als de mensen niet bij A direct de ring uitgaan? Want ik zie het zoooo vaak mensen doen maar deze jury wil dus blijkbaar graag dat je direct de ring uit gaat?
Wat doen jullie bij dit soort gevallen?



Er staat nergens dat je bij A de ring moet verlaten in de proeven. Het is tot de A vrije stap, dus als jij na de A nog een stuk door rijdt, mogen ze jou geen -2 geven. De proef is dan al klaar. Heb wel een keer gezien dat iemand vergat van E naar A te gaan, en gewoon over de hoefslag bleef rijden. Dat je dan -2 geeft, OK, das een fout. Maar dit niet.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:23

Het is toch altijd: CHEA in vrije stap de rijbaan verlaten????

Anoniem

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:23

Dat lijkt me ook Suzanne (behlave bij sommige indoors)

Ik zie eigenlijk ook nooit iemand rechtdoor stappen..
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:58

Scum schreef:
marfiek schreef:
Dit vraag ik me ook af bij een buiten wedstrijd.. voorbij de A meteen de ring verlaten of netjes erlangs omdraaien en eruit..?


Ja, je moet voorbij A de ring verlaten. Er wordt vrije stap gevraagd tot bij A. Volgens mij mag je iemand helemaal niet -2 geven als diegene nog wat verder rijdt dan A, want de proef is dan eigenlijk al afgelopen. Ik geef wel -2 als iemand voor A de ring uit gaat.


Nee ik ben er niet voor A uitgegaan of zo iets. gewoon na A en nog een stukje door gestapt.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:48

het is inderdaad C.H.E.A. bv de rijbaan verlaten!! dus als het mogelijk is moet je bij A de baan uit, daarbij de indoors buiten beschouwing gelaten want dan is het vaak niet mogelijk!

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:54

Bij ons is dat het hele weekend zo gegaan, simpelweg omdat het even duurt voordat je voorlezer het hekje eruit trekt zodat je eruit kan! Dus je stapt vrije stap tot en met de a en rijdt dan iets verder en keert om zodra het hekje eruit is.....werd door geen enkele jury een probleem van gemaakt!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:28

even een vraagje voor mijn collega juryleden...

Het is namelijk zo...pas geleden heb ik bij een vereniging gejureerd waar een paar dingen gebeurd zijn die mij tegen de borst stuiten..

het begon met het bestellen van een patatje voor mij en mijn schrijfster, afijn er komt iemand de bakjes brengen en daar zaten zeggen en schrijven 10 patatjes in...ok kan gebeuren...geen probleem, maar je kunt je voorstellen dat als je tussen de middag niet de kans hebt gehad om te eten vanwege je jurytaak dat je dan nog een beetje rammelt, dus de betreffende mevrouw komt tussendoor de coupons ophalen en wij bestellen 2 tosti's voor mij 1 en voor de schrijfster 1...zegt de mevrouw...zozo jullie hebben nogal honger, we zijn hier niet van de bedeling...pardon??? en bloedserieus was ze...ok prima mens weer weg, komt een half uur later met dachten wij...2 tosti's...nee het was er 1 die door midden gesneden was, met daarbij de instructie dat we hem moesten delen..??? ik ging al lichtenlijk koken..maar goed ik houd me netjes in..

Dan komt de M rubriek, ik zit lekker te punten waarop mijn schrijfster ineens zegt..joh je zit al een punt verder te punten als waar de ruiter is...???..ojee denk ik , hoe kan dat nou...wij kijken..heel punt 17 staat niet op het protocol (witte vel) foutje van het secretariaat...nu moet ik zeggen dat er een hele tijd geleden verkeerde protocolen in omloop waren, maar het is de taak van het secretariaat om dit in orde te hebben...weer strafpunten dus..

Toen we uiteindelijk klaar waren en onze spullentjes in gingen leveren, hadden we nog wel trek in iets te drinken want we hadden daar 4 uur in een snikheet jury hok gezeten in de volle zon en zeker wel 1 drankje gehad, dus ik vraag aan het secratariaat of we nog iets te drinken konden krijgen..wat zegt ze...nou nee dat doen we niet meer want uw tijd zit erop..ja u kunt wel iets krijgen maar dan zal dan voor betaald moeten worden...toen werd ik wel geirriteerd!! uiteindelijk bij godgratie toch iets te drinken gehad..

toen kwam het afrekenen, de schade bedroeg €24,80,- mevrouw geeft mij €25,- en vraagt of ik 20 cent terug heb..helaas ik was mijn portomonee vergeten..mevrouw staat na te denken hoe ze het op moet lossen en loopt vervolgens naar de bar om een euro te wisselen en geeft keurig de 80 cent...

hoe zouden jullie dit nu aanpakken??
Ik heb het gerapporteerd!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:32

daffodil schreef:
Bij ons is dat het hele weekend zo gegaan, simpelweg omdat het even duurt voordat je voorlezer het hekje eruit trekt zodat je eruit kan! Dus je stapt vrije stap tot en met de a en rijdt dan iets verder en keert om zodra het hekje eruit is.....werd door geen enkele jury een probleem van gemaakt!


het gebeurt idd wel vaker, ik maak er ook nooit een punt van, maar als er juryleden zijn die dit wel doen staan ze in hun recht!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:37

Scum schreef:
Volgens mij mag je iemand helemaal niet -2 geven als diegene nog wat verder rijdt dan A, want de proef is dan eigenlijk al afgelopen.
Ik geef wel -2 als iemand voor A de ring uit gaat.


Dan ben je een grote kleuter.....
Ruitertje pesten noem ik zoiets.......
Dat heeft totaal niks met rijden te maken, en dat mag je volgens de grote heren van deNKHS/ZZGP dan ook zeker niet bestraffen met -2.........

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:51

ik heb een vraagje ...
toen ik mn eerste L1 proefje reed een jaar terug, toen is er iets gebeurd en ik vraag me af hoe jullie daarop zouden reageren. het was in een 20 x 60 bak maar de overige 20 meter kon de combinatie die na jouw startte alvast wat draven en stappen. nu stond mijn voorlezer bij de A omdat dat nergens anders kon. toen werd dus tijdens mijn proef mijn voorlezer geschopt door het paard wat na mij moest. het paard schopte net langs haar hoofd en zo op haar schouder.... waardoor zij dus hartstikke veel pijn had en niet door kon lezen. hier schrok mijn paard van waardoor de proef even stil werd gezet zeg maar. iemand anders las mijn proef verder door waar ik gebleven was (dit mocht van de jury)
ik had verder geen minpunten e.d (alsnog gewonnen zelfs haha) hoe zouden jullie zoiets geregeld hebben zeg maar?

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:55

patries_kjp schreef:
ik heb een vraagje ...
toen ik mn eerste L1 proefje reed een jaar terug, toen is er iets gebeurd en ik vraag me af hoe jullie daarop zouden reageren. het was in een 20 x 60 bak maar de overige 20 meter kon de combinatie die na jouw startte alvast wat draven en stappen. nu stond mijn voorlezer bij de A omdat dat nergens anders kon. toen werd dus tijdens mijn proef mijn voorlezer geschopt door het paard wat na mij moest. het paard schopte net langs haar hoofd en zo op haar schouder.... waardoor zij dus hartstikke veel pijn had en niet door kon lezen. hier schrok mijn paard van waardoor de proef even stil werd gezet zeg maar. iemand anders las mijn proef verder door waar ik gebleven was (dit mocht van de jury)
ik had verder geen minpunten e.d (alsnog gewonnen zelfs haha) hoe zouden jullie zoiets geregeld hebben zeg maar?


ik zou hetzelfde gedaan hebben als deze jury...

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:59

okeej, ja ik heb wel eens vaag ergens gehoord dat je niet van voorlezer mag wisselen zeg maar... en ik vroeg me dus af of dit zo wel mocht..

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:10

patries_kjp schreef:
okeej, ja ik heb wel eens vaag ergens gehoord dat je niet van voorlezer mag wisselen zeg maar... en ik vroeg me dus af of dit zo wel mocht..


er zijn altijd bijzondere omstandigheden, zou een beetje krom zijn als iemand een klap van een paard krijgt en zelf niet meer in staat is om te lezen, om dan te zeggen...ze moet blijven staan..

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:33

ja dat is ook wel zo, maar het zou me niets verbazen als sommige jury's dan -1 of -2 geven

Needje

Berichten: 19215
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 06:06

Om nog even terug te komen op het verlaten van de rijbaan bij A. In de B en L proeven (verder heb ik niet gekeken) staat bij een punt CHEA vrije stap. Bij een ongenummerd punt daarna staat pas rijbaan verlaten. Dus er staat echt nergens dat je bij A de rijbaan moet verlaten!!! Dan hadden ze t er duidelijk op moeten zetten in de proeven. Zoals t nu staat mag je overal de ring verlaten!