Jurypraatjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:09

daar zou hij alleen maar trots op zijn!

"Cgj112 zet standaard voor jurering" kopte de P&S van september 2005!

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:48

Ik vind vaak dat de jury's bij de 4, 5, 6, 7'tjes blijven hangen!!
Maar een 7 = tamelijk goed
8 = (pas)goed!!

Ik heb vaak genoeg dat iets gewoon echt goed gaat, ook volgens de jury en dan moet je vaak al blij zijn met een 7! Kom eens op met die 8'ten en 9's

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:49

En 2en en 3en!

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:56

bij deze opmerkingen voel ik me niet aangesproken.. ik kan van mezelf zeggen dat ik wel een jury ben die makkelijk een 2 geeft, maar doe je daar in tegen een oefening goed krijg je ook die 8 of 9.

maar ik moet wel zeggen dat de combinatie's die je in de ring krijgt meestal toch wel de 5,6,7-tjes proeven zijn, het meerendeel loopt braaf hun proefje zonder iets echt werkelijk fout te doen, maar ook niet echt geweldig goed, en dan kun je als jury niet anders dan rond die 6 blijven.

Anoniem

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:27

Dat denk ik ook judith

Ik heb ook een 6 jes paard (en ben denk ik ook wel een 6jes ruiter )
Blij dat alles redelijk lekker ging.
ERwas gewoon geen show in m'n paard
Hij kon niet spectaculair uitstrekken oid.
alleen zijn galop was erg goed, maar juist in de lage klasses zit dat er bijna geen in.
En dan moest ik echt van die paar 7 onderdelen van de galop en het netjes halthouden en achterwaarts gaan, lagere punten in de draf ophalen.

Maar niks slechte jury, er zat gewoon niet meer in, maar wel genoeg voor een wp en meestal wel geeindigd voor de middenmoot.
En dan was ik erg tevreden

En ik denk idd dat ruiters eens naar zichzelf moeten kijken.
Al dat geblaat over dicriminatie enz.
Als je ze dan ziet lopen is het gewoon geen wp waard.
Durf dat van jezelf in te zien en weet waar je aan moet werken.

En elk paard heeft dingen waarmee hij ook punten kan ophalen.
Zoals recht binnen komen, netjes halthouden en achterwaarts gaan ed.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:42

precies RK!

Ik denk ook dat er te vaak en te veel met een vinger naar de jury gewezen wordt, terwijl het vaak aan de ruiter zelf ligt, ok met een braaf gereden proefje rijd je ook wel winstpuntjes bij elkaar, maar ik kom maar zelden een spetterende proef tegen waar echt aan "gereden" wordt...tuurlijk heeft het ene paard het minder als de andere, maar vaak liften de ruiters maar een beetje mee en werken er zelf te weinig aan of ze doen te veel waardoor het rommelig is.

Ik waardeer het dan ook meer als een ruiter met een minder getalenteerd paard de ring in komt, maar daar dan toch een proef neer weet te zetten omdat er gereden wordt en die mijn aandacht trekt.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:51

runningkawa schreef:
En ik denk idd dat ruiters eens naar zichzelf moeten kijken.
Al dat geblaat over dicriminatie enz.
Als je ze dan ziet lopen is het gewoon geen wp waard.
Durf dat van jezelf in te zien en weet waar je aan moet werken.

Dat is absoluut waar. Als je tegenwoordig op een dressuurwedstrijd kijkt dan ligt het aan alles en iedereen behalve de ruiter. Jury is natuurlijk de makkelijkste partij om het op af te schuiven.

Aan de andere kant zijn er ook juryleden die niet durven te punten zowel omhoog als omlaag.
Ik heb een paard gehad die het omgekeerde was en een zesjespaard. Hij verdiende bij veel juryleden in iedere proef wel een paar negens maar meestal ook wel een paar tweeen. Met zo'n paard zie je pas hoeveel verschil er in jureren zit want op een kampioenschap stond hij zelfs een keer eerste, derde en dertigste.

Anoniem

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:57

Oke, slechte jury's heb je natuurlijk ook. (ken er ook 1 die beter weg kan blijven)
Maar elke proef?
Dan ga ik toch vraagtekens zetten bij mijn rijkunsten

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:11

Dat zie je helemaal verkeerd als het niet aan de jury ligt dan is het je paard/ voorlezer/ wedstrijdterrein of iets anders.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 01:07

Ik heb vaak genoeg dat ik in mijn proef zelf denk; "waar ben ik nou mee bezig??" dan rij ik de hoeken niet netjes door etc... en werk dus nix netjes af.... dan denk ik zelf ook wel, wat ben ik aan het doen....Ik heb nog wel een vraag wat betreft houding en zit.
ik vind zelf als ik naar een proef kijk en de ruiter/amazone zit niet netjes o.i.d. dat het geheel er al snel slordig uit ziet.... hoe beoordelen jullie dat?? alleen bij het onderdeel houding en zit, of is daar ook wat van terug te vinden bij de andere onderdelen??

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:21

Ik heb nog wel even een vraag voor de juryleden hier. Mijn paard heeft soms neigingen zn mond open te gooien en doet dan soms zn tong naar buiten. Verder heb ik ook dan helemaal niet veel druk op mn teugels en is het niet echt hangen. Hoe reageren jullie hier op? Ik rij L2, heb er nog nooit een opmerking over gehad verder maar vind het zelf vervelend.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:49

Ik vind ook dat het best meevalt met de juryleden (er zijn natuurlijk uitzonderingen ....), maar wat mij het afgelopen jaar het meest gestoord heeft is dat ik al een paar maal opmerkingen heb gekregen die niks met rijkunst of netjes een proef rijden te maken hebben. Zoals bv. een opmerking op mijn startcoupon dat een springpaard niet in de dressuurring thuis hoort (met bijbehorende 127 punten...), of de opmerking die ik door een open raam hoorde toen ik de ring voor de proef rond reed: "O, daar heb je weer zo'n boerenknol..., dat word weer niks..." Of iets van: "meisje, als je echt mee wilt rijden zul je toch met een ander paard moeten komen (alleen dat meisje vond ik wel grappig, ik ben 41...).
Kijk, dat zijn dingen waar ik niks aan kan doen. Ik wil helemaal geen ander paard, zelfs niet als ik het kon betalen. Ik ben gek met Jumper en ik weet dat hij het ook kan. We zijn tenslotte in (effectief) anderhalf jaar van niks naar de L2 + 5 gereden terwijl wij allebei weinig tot geen ervaring hadden in dressuur (hoewel Jumper al 11 was toen ik begon, maar was alleen maar mee gesprongen), dat vind ik zelf nog niet zo slecht, zeker omdat ik maar ongeveer 1x per maand wedstrijd rijd en 's winters vaak nog niet eens. Ik krijg dan ook meestal wel de verdiende punten als ik goed gereden heb, maar van die opmerkingen word ik gewoon (meestal) heel boos!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:09

Dan mijn vraag/opmerking maar eens over uit het hoofd rijden.
Dat heb ik nu een paar keer gedaan en bevalt eigenlijk wel. ( meer geconentreerd en betere voorbereiding op de oefeningen ).
Maar het valt mij op dat een jury je soms heel verbaasd aankijkt als je uit je hoofd rijdt. Het wordt altijd wel gewaardeerd overigens.
Maar juryleden, hoe vaak komt het voor dat iemand uit het hoofd rijdt?

Rhythm
Berichten: 536
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:20

saffier schreef:
Ik heb vaak genoeg dat ik in mijn proef zelf denk; "waar ben ik nou mee bezig??" dan rij ik de hoeken niet netjes door etc... en werk dus nix netjes af.... dan denk ik zelf ook wel, wat ben ik aan het doen....Ik heb nog wel een vraag wat betreft houding en zit.
ik vind zelf als ik naar een proef kijk en de ruiter/amazone zit niet netjes o.i.d. dat het geheel er al snel slordig uit ziet.... hoe beoordelen jullie dat?? alleen bij het onderdeel houding en zit, of is daar ook wat van terug te vinden bij de andere onderdelen??



De houding en zit van de ruiter wordt aan het eind van de proef beoordeeld. Ik neem geen aftrek in alle onderdelen mee als de ruiter niet netjes zit. Mocht zij het paard door de houding/zit storen dan kan dat uiteraard voor een lagere score zorgen in het onderdeel. Maar dat is dan omdat het onderdeel minder goed uitgevoerd wordt en niet omdat de ruiter scheef zit.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:21

Hmmmm... uit het hoofd rijden komt erg weinig voor. Van de afgelopen 5 wedstrijden die ik gejureerd heb dacht ik dat er 1 iemand de proef uit haar hoofd reed. Het is dan wel altijd extra goed opletten.. je hoort geen lezer brullen, dus met de vinger schuif ik alle onderdeeltjes bij langs. Het straalt wel een hoop rust uit vind ik... de meeste voorlezers doens soms wel heeeel overdreven hun best. Ik waardeer het enorm.. kan het alleen nergens in mijn punten kwijt.

Rhythm
Berichten: 536
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:22

cornelie schreef:
Dan mijn vraag/opmerking maar eens over uit het hoofd rijden.
Dat heb ik nu een paar keer gedaan en bevalt eigenlijk wel. ( meer geconentreerd en betere voorbereiding op de oefeningen ).
Maar het valt mij op dat een jury je soms heel verbaasd aankijkt als je uit je hoofd rijdt. Het wordt altijd wel gewaardeerd overigens.
Maar juryleden, hoe vaak komt het voor dat iemand uit het hoofd rijdt?


In de lagere klasse relatief weinig, maar in de hogere klasse kom je het toch vaker tegen.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:24

Iets anders: de nieuwe proeven ?!?!

Las het laatste nummer van P&S en denk dat het een probleem gaat worden om alle juryleden (en dan heb ik het nog niet eens over de trainers, ruiters e.d.) op 1 lijn te krijgen. Ik vind namelijk nu al dat er een groot verschil zit in de manier van waarderen (ik heb het niet over hoge of lage punten).
Het lukt al niet eens op een normale bijscholing waarbij sommige collega's nog steeds werken met een reglement uitgave 1985 ofzo...

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:34

precies. Ik vind die nieuwe proeven een prima idee, maar de kern van het probleem zit IMO nog steeds in een deel van het jurycorps (en in de ruiters die hun in de krul getrokken proef hoogbeoordeeld zien en zo dus doorgaan).

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:33

GeJe schreef:
Iets anders: de nieuwe proeven ?!?!

Las het laatste nummer van P&S en denk dat het een probleem gaat worden om alle juryleden (en dan heb ik het nog niet eens over de trainers, ruiters e.d.) op 1 lijn te krijgen. Ik vind namelijk nu al dat er een groot verschil zit in de manier van waarderen (ik heb het niet over hoge of lage punten).
Het lukt al niet eens op een normale bijscholing waarbij sommige collega's nog steeds werken met een reglement uitgave 1985 ofzo...
Ben ook heel erg benieuwd, dat gaat vast niet lukken met een bijscholing op de huidige manier (maar ik las dat het idee was in kleine groepjes). Ik hoop dat er eens een bijscholing komt met goed video (DVD) materiaal waar je de momenten gewoon nog eens opnieuw kan laten zien, en waar ook een goed cijfer bij staat. Lijkt me sterk dat ook de wedstrijdruiters zoiets niet willen hebben.

Trouwens ik vind hoog of laag punten niet zo erg, zolang winst of geen winst maar gelijk blijft. Nu zijn er toch jury leden die relatief dik winst geven terwijl de meerderheid onder de winst zit. Dan klopt er toch iets niet met hun interne beeld van een goedgaand paard en dat wordt met de nieuwe proeven misschien alleen maar erger.

pol013

Berichten: 9020
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:25

Als er meer punten 'onderaan je coupon' staan wordt dan de kans op een zo objectief mogelijke beoordeling niet ook kleiner. Je moet immers dan achteraf gaan denken wat je van den proef vind ipv meteen scoren wat je ziet waarbij je minder tijd hebt om je te laten beinvloeden door een mooi paard/ mooie ruiter/ mooie aftekeningen of whatever.
Ik snap de redenatie wel maar zo heeft een jury veel meer kans om een combinatie te maken/ breken met een minder sterke relatie naar de getoonde oefeningen?

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:39

Nog iets,
Bij ons op het Kringkampioenschap jureerde een jury die deze week pas in de P&S stond
(ze mocht ook maar t/m L).
Wat vinden jullie daar van?? Kun je iemand met zo weinig ervaring gelijk een Kampioenschap laten beoordelen?? Gewoon nieuwsgierig

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:00

Ja, ik denk het wel. Die hebben rijervaring en een frisse cursus.
Geef mij maar allemaal nieuwelingen, dan wordt er hopelijk gelijkwaardig gejureerd.

Niks ten nadele van de zittende juryleden, jullie weten best op wat voor een jury's ik doel!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:11

Ja natuurlijk kan dat! Ik zag ook afgelopen week een aantal mensen in de P&S staan, die al heel wat jaren ervaring hebben met het rijden en lesgeven. Deze mensen zijn juist een aanwinst voor het jurycorps omdat ze weten waar het om draait!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:08

Als jullie een proef hebben gejureerd, en je denkt aan het eind: dit was geen winstpunt waardig, wat zet je dan neer bij 'het gereden zijn in het algemeen' ?
Laatst had ik namelijk geen wp en stond er toch bij het gereden zijn in het algemeen een 6.
Zelf heb ik het idee dat als er geen wp gehaald is, dat daar geen 6 kan staan? dat klopt dan toch niet met het resultaat of bekijk ik het nu helemaal fout?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:14

Als je je proef netjes hebt gereden (op de letter, hoeken door, goed gaand, gehoorzaam paard), maar de oefeningetjes willen wat minder goed gaan, dan kan er dus toch nog een 6 staan.