Jurypraatjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:39

Oke heb ook even een vraagje.
vandaag wedstrijd gehad, rijd nog maar B. Paard stond met halthouden (enkele seconden) helemaal vierkant, zowel voor als achter. hij stond aan de teugel en bleef keurig netjes stilstaan.

Wat voor cijfer zouden jullie dan geven?

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:48

Dat ligt eraan hoe jouw overgang naar het halthouden toe was.

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:53

Dat was een overgang eerst naar de stap en toen naar het halthouden zonder protest. Dus niet zo'n abrupte overgang.

Ik had overigens een 6, terwijl ik meestal een 6 of 7 heb met commentaar achterbeen erbij. Dus was wel verbaasd dat ik nu een 6 heb terwijl hij helemaal vierkant stond.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:58

Tsja... kan zoveel zijn...
Je hebt met niet genoeg, of juist te veel impuls gereden, paard liep te diep,
paard had mond open,
slingerend,
gekanteld hoofd,
halthouden misschien wel vierkant, maar niet in balans,
niet mooi weggereden (als dat er nog bij hoorde)
amazone zit scheef,
amazone 'klappert' veel met benen of knikt met hoofd.
enz enz enz enz..
Als je het had willen weten had je het gelijk de jury moeten vragen

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:55

Dat kan ik zo niet zeggen. Wie weet stond je paard wel vierkant, maar stond de achterhand net iets te ver naar achteren. Pff kan het zo echt niet zeggen.

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:08

Ja ik doe ook wel mee, jureer in Utrecht en Zuid-Holland.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:58

gisteren heb ik een niet al te beste combinatie in de ring gehad, en wat voelde ik me vreselijk bezwaard met de punten die ik haar gegeven had, ik ging met een rotgevoel naar huis ....maar goed ik kon niet anders....het is namelijk zo....Deze combinatie reed in de M2 komt binnen en gaat van start, het betreffende beestje was vreselijk dik en had het duidelijk spaansbenauwd en daarbij was de bodem ook een beetje zwaar, dus het dier had het dubbelop zwaar, met als gevolg dat hij, de hele proef nog geen cm nageeflijk is geweest, maar daarbij is hij dus in vrijwel iedere oefening gaan stappen of stilstaan, zo heeft ze de travers, schouderbinnenwaarts, galop, middengalop, volte's 10 meter, middendraf...enz allemaal in stap gedaan..tja wat moet je dan...vond het erg, maar ik kon niet anders als onvoldoendes geven met een eindresultaat van 102 punten!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:01

judithh schreef:
....het is namelijk zo....Deze combinatie reed in de M2 komt binnen en gaat van start, het betreffende beestje was vreselijk dik en had het duidelijk spaansbenauwd en daarbij was de bodem ook een beetje zwaar, dus het dier had het dubbelop zwaar, met als gevolg dat hij, de hele proef nog geen cm nageeflijk is geweest, maar daarbij is hij dus in vrijwel iedere oefening gaan stappen of stilstaan, zo heeft ze de travers, schouderbinnenwaarts, galop, middengalop, volte's 10 meter, middendraf...enz allemaal in stap gedaan..tja wat moet je dan...vond het erg, maar ik kon niet anders als onvoldoendes geven met een eindresultaat van 102 punten!


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:08

Voel je aub niet bezwaart! Deze ruiter (M2) moet toch weten dat haar paard niet in wedstrijdconditie is! Die ruiter zou zich dood moeten schamen dat ze heeft gestart.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:55

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Je kunt je behoorlijk l*llig voelen als je zulke punten moet weggeven, maar in het M2 hoef je echt niet meer iemand de hand boven het hoofd te houden met vijven en zessen omdat diegene anders met een rot gevoel naar huis gaat. In het M2 weet je toch onderhand wel waarom je zulke punten hebt gekregen.

Worst

Berichten: 100
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: noord-brabant

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:38

ff een vraagje aan de juryleden:

als je nog een hele jonge pony hebt, word daar dan rekening mee gehouden? Want ik heb zelf een jonge pony, en die slingert nog wel eens enzo.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:42

Nee, natuurlijk niet. Er wordt beoordeeld wat er getoond wordt, en als jouw pony nog geen rechte lijnen kan lopen is hij nog niet kl;aar voor een wedstrijd.

@judithh, lijkt me alleen maar terecht. Als je in het M2 het merendeel van je proef in draf laat zien, is 102 (bijna een 4 gemiddeld) nog niet verkeerd.

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:56

Pfff, zo weinig punten heb ik nog nooit gegeven. Ik geef niet graag verliespunten. Ik denk altijd maar zo: het is voor iedereen hobby.
Veel te mild, ik weet het
Ik zou die punten alleen geven als een paard onregelmatig was, ik de ruiter daarop gewezen heb en dan toch stug doorrijden .

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:59

Ik sluit me bij Lielle aan. Er zijn ook pony's die pas op hun 10e worden ingereden en dan hun eerste wedstrijd lopen. En er zijn ook pony's die 3 zijn en een fantastische B proef neerzetten. Zoiets wordt niet in de beoordeling megenomen.

pol013

Berichten: 9020
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:04

Na een aantal negatievere reacties richting juryleden in het algemeen op bokt wil ik nog even iets kwijt.

Het is vreselijk jammer als je niets snapt van de jurybeoordeling. maar het is ook vreselijk fijn als je eens gejureerd wordt door een gemotiveerde jury die opbouwende kritiek geeft ('kan meer' ipv 'te weinig'), die vriendelijk zit te kijken in de auto en die ook nog even de tijd neemt om een vraag te beantwoorden. Als je het dan ook nog eens helemaal eens kunt zijn met je punten, dan ga je vrolijk en gemotiveerd naar huis om daar verder te werken met de opmerkingen die je gekregen hebt.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:07

Fitzroy schreef:
Pfff, zo weinig punten heb ik nog nooit gegeven. Ik geef niet graag verliespunten. Ik denk altijd maar zo: het is voor iedereen hobby.
Veel te mild, ik weet het
Ik zou die punten alleen geven als een paard onregelmatig was, ik de ruiter daarop gewezen heb en dan toch stug doorrijden .


Het jammere is dan dat je bijna automatisch het zuivere, netjes gereden paard benadeelt. Dan kom je n.l. op een 6 voor een gewoon gereden punt terwijl je bij de dweil maar 2 puntjes lager gaat zitten.

En dat zal nooit je bedoeling zijn.

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:20

Dat ben ik niet met je eens. Mensen die een echt nette proef neerzetten zitten bij mij dik in de 170 punten. En bij 130 punten komt de boodschap ook wel over.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:39

Mee eens Fitzroy, maar ik kan me in Judithh ook heel erg goed vinden. Persoonlijk heb ik nog nooit een verliespunt gegeven, maar als je in de M2 zo'n combi in de ring krijgt, dan is het toch wel erg moeilijk om iets positiefs eruit te halen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:12

confetti schreef:
Mee eens Fitzroy, maar ik kan me in Judithh ook heel erg goed vinden.
Persoonlijk heb ik nog nooit een verliespunt gegeven
, maar als je in de M2 zo'n combi in de ring krijgt, dan is het toch wel erg moeilijk om iets positiefs eruit te halen.

Gewoon doen. Went wel.........

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:10

weet je wat het is..tuurlijk had ik deze combinatie 130 punten kunnen geven, maar je hebt ook combie's die 142 punten rijden, die een mindere proef rijden, maar wel gewoon de gevraagde oefeningen doen, het lijkt mij dan niet eerlijk tegenover de andere combinaties, als je een combinatie hebt die vrijwel de hele proef in stap doet en ook de gevraagde onderdelen ver van correct uitvoerd, dan vraag ik me af...waar moet je een lijn trekken...van de 26 onderdelen heeft ze zeker 15 onderdelen in stap uitgevoerd met een sterrenkijkend paard..

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:16

Precies! In feite heeft ze dus een hoop niet eens getoond

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:28

judithh schreef:
..van de 26 onderdelen heeft ze zeker 15 onderdelen in stap uitgevoerd met een sterrenkijkend paard..


Dat is idd ook wel erg extreem. Ik vraag me dan altijd af: hoe is zo'n combi in het M2 terecht gekomen?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:04

Fitzroy schreef:
ook wel erg extreem.
Ik vraag me dan altijd af: hoe is zo'n combi in het M2 terecht gekomen

?

Op deze uitspraak zat ik al langer te wachten.
Dat hoor je vaker van omstanders en jury's zelf.

Zo gauw je je afvraagt HOE iemand in een bepaalde klasse terecht is gekomen MOET je er voor zorgen dat je die combinatie daaruit (figuurlijk) verwijdert door middel van minpunten. Anders spreek je jezelf tegen met je cijfers.

Dus óf je geeft minpunten, óf je doet de uitspraak niet.............

Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:02

Zit wat in, CGJ.
Volgende keer als ik me dat afvraag als ik zo iemand in de ring heb, zal ik aan je denken
En als ze dan vloeken op de jury omdat ze minpunten hebben zal ik jouw naam even doorgeven

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:06

CGJ12 schreef:
Fitzroy schreef:
ook wel erg extreem.
Ik vraag me dan altijd af: hoe is zo'n combi in het M2 terecht gekomen

?

Op deze uitspraak zat ik al langer te wachten.
Dat hoor je vaker van omstanders en jury's zelf.


Zo gauw je je afvraagt HOE iemand in een bepaalde klasse terecht is gekomen MOET je er voor zorgen dat je die combinatie daaruit (figuurlijk) verwijdert door middel van minpunten. Anders spreek je jezelf tegen met je cijfers.


Dus óf je geeft minpunten, óf je doet de uitspraak niet.............


deels mee eens en deels ook niet, ik ken mensen die doorgaans een mooie proef neerzetten maar ook wel eens "hun dag" niet hebben en er dan echt niets van bakken, en op zo'n dag zou ik als buitenstaander ook zeggen...hoe is deze combi hier terecht gekomen....maar ik weet beter.

maar er zijn zeker combinaties bij die ik dan meerdere malen in de ring heb gehad en ook iedere keer weinig punten rijden en toch steeds weer een klasse hoger komen en dan heb ik wel zo iets van....nu breekt mijn klomp!!