Jurypraatjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:29

CGJ12 schreef:
Die zag zijn kans schoon.......... Tong uitsteken

Haha!


Het was een mevrouw Ja

En met zo'n mega-plastron om je strot is de lol van iets bekijken er snel af lijkt mij Knipoog Tong uitsteken

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:05

Missouri schreef:
En met zo'n mega-plastron om je strot is de lol van iets bekijken er snel af lijkt mij Knipoog Tong uitsteken


Daarom vind ik die dingen ook maar niks......... Haha!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 07:54

Ja ik heb ook een vraag uitgebroed!

Schrijvers, soms hoor je dat je geen commentaar krijgt omdat de schrijver 6 jaar oud was of analfabeet. Is er niet een juryplatform o.i.d. die de organisaties kunnen verplichten om goede schrijvers te leveren, paardenwedstrijdruiters op pony wedstrijden en M/Z pony ruiters bij de paarden( o.i.d.)

Tenminste als het echt zo is dat jullie maar niks op latenschrijven soms, omdat de schrijver het niet aankan. En wat doen jullie wel, als je er zo een treft?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 09:51

Als jury hoop ik alleen maar dat ik een goede schrijver meekrijg. Optellen komt er meestal op neer dat ik dat maar zelf doe. Gaat veel sneller. Alleen de volwassen schrijvers kunnen meestal snel genoeg tellen.

Ik denk niet dat je zoiets kunt verplichten. Schrijvers zijn meestal al blij genoeg als ze genoeg schrijvers kunnen vinden. Soms krijgen ze dan ook nog eens betaald. Vroeger (toen alles nog goed was Haha! ) was het een eer als je gevraagd werd om te schrijven.

Als ik een schrijver krijg die nog maar 8 jaar is, dan zit er niks anders op als alleen maar punten te noemen (en dan nog moet je in de gaten houden of ze wel de goede punten opschrijven). En dan aan het einde van de proef moet je er dan als jury zelf maar iets algemeens bij schrijven.

Soms heb ik ook wel eens hele nieuwsgierige schrijvers. Die vragen dan bij een bepaald onderdeel waarom het punt zo is. Moet natuurlijk wel tijd voor zijn om antwoord daarop te geven, maar dat vind ik wel altijd leuke schrijvers.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:11

Daarom heb ik (bijna altijd) mijn eigen schrijver mee... Ondertussen zijn we een soort team geworden, waardoor er duidelijk, snel en zonder fouten commentaar en cijfers worden opgeschreven. Toen ik laatst in Exloo (avondwedstrijd) een "vreemde" in de auto kreeg, dacht ik ook... het meisje zag er uit alsof ze net in groep 8 was aangekomen.... Het bleek niet zo te zijn, ze zat al op het voortgezet onderwijs, had een eigen pony... had alleen nog nooit geschreven. Compliment voor dit meisje, want binnen een paar combinaties ging het prima. Het optellen had ze echt heel snel onder de knie (uitgaan van 156 en dan de plussen en minnen tellen).

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:54

ik schrijf ook al vanaf m'n 11/12e. m'n zusje gaat deze zomer ook voor het eerst schrijven. als ze zelf concour heeft kan ze wel optellen enal. (controleren van punten). dus tellen snapt ze wel. alleen het handschrift. moet wel even vertellen dat dat duidelijk moet zijn! das soms nog even een probleempje bij haar.

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:40

ik heb ook een vraag voor de jury's.... hoe vinden jullie het dat je als je 1 winstpunt in de B dressuur hebt, dat je dan gelijk mag gaan springen??
ik vind het namelijk af en toe te belachelijk voor woorden hoe sommige B ruiters door het parcours gaan!! die hebben dan zogezegd hun punt 'gekregen' omdat ze zo graag willen springen!! en eigenlijk kunnen die mensen gewoon amper sturen, laat staan schakelen in een parcours... mij lijkt het gewoon veel beter als je bijv. L1+5 bent (alleen een voorbeeld). dan heb je al wat moeten schakelen enzo, je kan dan in de meeste gevallen (met uitzonderingen daargelaten) wel een leuk parcoursje springen...
en dan om even door te gaan op die jury's die de 'toekomstige springers' zomaar een punt geven ... wat vinden jullie daar nou van ??

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:51

Ik ben geen jury, maar ik denk dat jouw eisen wel erg hoog zijn. Er springen nu al zo weinig kinderen laat staan als ze eerst l+5 moeten zijn. Sommige beesten kunnen nu eenmaal niet goed dressuren, die mensen zijn 2 tot 3 jaar bezig voor ze L +5 zijn.
Voor kinderen is dat dus echt een probleem, dan zijn ze al van hun pony afgegroeid.

En schakelen, sommige mensen zullen dat nooit leren, niet in de dressuur en niet bij het springen. Gewoon zo laten, als ze een B proef kunnen lopen hebben ze toch aangetoont dat ze igg op hun paard of pony kunnen zitten.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:55

Vandaag toch iets geks gehoord Gestoord
De jury gaf een 7 voor de verzorging want ze kon niet zien wie de pony had ingevlochten.
Ze zei tegen de schrijfster dat de amazone het misschien wel door d'r moeder had laten doen, dat die het werk had gedaan ipv de amazone (wat niet zo is, want die is bang voor paarden).
Bij de andere jury kreeg ze een 8.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:42

haha...ik zat ook al te kijken...topic uit 2003... wel leuk dat hij weer actief is!
Zelf ben ik dus ook jury in de regio Zuid-Holland.
Ik jureer al wat jaartjes en moet zeggen dat ik het nog steeds met een hoop plezier doe.

Over de schrijvers...je moet denk ik als vereniging al blij zijn als je mensen kunt vinden die uberhaubt willen schrijven..ok heb je een heel jong en onervaren persoon dan is dat niet altijd even fijn, ik heb meestal mijn vaste schrijfster mee, moet zeggen dat dit heel prettig werkt!

het verhaal van een 7 voor de verzorging geven omdat de jury niet wist of het wel door de ruiter zelf gedaan was of door de moeder vind ik heel vreemd, het gaat erom of de gehele combinatie er goed/netje/ en verzorgt uitziet en wie dan gevlochten heeft of het harnachement heeft gepoetst doet niet ter zake!

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:56

Ik schrijf ook best vaak, maar niet boos worden jury's niet alle jury's zijn ook even fijn om bij te schrijven.. Zat een keer bij een meneer die vergat gewoon bij drie proeven dat het achterwaarts en het halthouden uit twee cijfers bestonden, waardoor het helemaal in de war kwam, gelukkig heb ik best wel wat ervaring en doordat ik zelf ook wedstrijden rij ook wel een idee waar het fout zou kunnen zijn gegaan, maar als deze man een onervaren schrijfster zou hebben gekregen, weet ik niet wat er was gebeurd Clown

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:41

ik heb ook een vraagje mijn pony is absoluut geen dressuurder en loop naar 4 jaar dan ook pas L

ik heb dus heel vaak een 5 voor effect van de hulpen maar mijn pony luisterd perfect naar mijn hulpen hoef bijna geen been te geven en ze doet wat ik zeg.
en laatst ik dacht ik probeer eens wat anders ik laat duidelijk zien dat ik aanspoor zowat schoppen voor mijn pony dus een kwelling en kijken wat voor punt ik dan krijg een 7 dus.
maar nu vraag ik me af moet ik haar dan bij iedere pas aan douwen en aanschoppen bij een overgang ik dacht juist dat dit zo soepel mogfelijk moest gaan .
of heb ik dat nou??

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:45

Ik vind het idee L+5 ook niet echt fijn. Er zijn nou eenmaal ook pony's die gewoon geen super dressuursterren zijn, en waarmee het (zeker voor een kind) heel moeilijk zal zijn om een wp te rijden. En zo'n pony kan misschien wel heel fijn springen.

Ben het er wel mee eens dat je eerst moet kunnen laten zien dat je de pony onder controle hebt. En ergens zal een grens vastgesteld moeten worden. In dit geval is dat dus B+1.

Natuurlijk zijn er combinaties te zien die niet fijn springen, maar dat geldt voor de dressuur hetzelfde.
Als iemand mij komt vragen om een winstpunt te krijgen omdat ze willen gaan springen kunnen ze dat zeker van mij krijgen............ als ze het verdient hebben..............

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:50

amondi schreef:
Ik ben geen jury, maar ik denk dat jouw eisen wel erg hoog zijn. Er springen nu al zo weinig kinderen laat staan als ze eerst l+5 moeten zijn. Sommige beesten kunnen nu eenmaal niet goed dressuren, die mensen zijn 2 tot 3 jaar bezig voor ze L +5 zijn.
Voor kinderen is dat dus echt een probleem, dan zijn ze al van hun pony afgegroeid.

En schakelen, sommige mensen zullen dat nooit leren, niet in de dressuur en niet bij het springen. Gewoon zo laten, als ze een B proef kunnen lopen hebben ze toch aangetoont dat ze igg op hun paard of pony kunnen zitten.

er staat ook dat het een VOORBEELD is dat L+5 ... maar ik vind het gewoon belachelijk hoe sommige personen hun parcours doorrijden, en dan met name voor het diertje zelf....

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:54

en scum heb je ook antwoord op mijn vraag

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:55

sorry hoor maar wat wordt hier weer lekker alles letterlijk genomen, er staat niet voor niets: alleen een voorbeeld achter....ik doelde ook niet op de kinderen, okeej dat had ik er dan bij moeten zetten....

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:01

Kyrkelover, jouw vraag vind ik heel lastig. Zoiets zou je gewoon in real life moeten zien om het te kunnen beoordelen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:05

maar kun je dan wel zeggen waar je allemaal op let voor dat punt miss kan ik iets anders ontdekken

TisUnique

Berichten: 352
Geregistreerd: 25-11-04

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:08

patries_kjp schreef:
ik heb ook een vraag voor de jury's.... hoe vinden jullie het dat je als je 1 winstpunt in de B dressuur hebt, dat je dan gelijk mag gaan springen??
ik vind het namelijk af en toe te belachelijk voor woorden hoe sommige B ruiters door het parcours gaan!! die hebben dan zogezegd hun punt 'gekregen' omdat ze zo graag willen springen!! en eigenlijk kunnen die mensen gewoon amper sturen, laat staan schakelen in een parcours... mij lijkt het gewoon veel beter als je bijv. L1+5 bent (alleen een voorbeeld). dan heb je al wat moeten schakelen enzo, je kan dan in de meeste gevallen (met uitzonderingen daargelaten) wel een leuk parcoursje springen...
en dan om even door te gaan op die jury's die de 'toekomstige springers' zomaar een punt geven ... wat vinden jullie daar nou van ??


Ik heb hier anders 'vroeguh' wel eens een technisch afgevaardigde horen zeggen dat alle dressuurmutsen eerst maar eens moesten laten zien dat ze een parcours van zo'n 80 cm konden springen vóór ze een dressuurproef mochten rijden. Haha!
Feit is wel dat je van springen in de regel beter en onafhankelijker leert zitten, en hoe sommige (alleen B?) ruiters door het parcours gaan staat volgens mij los van het feit of ze 1 of meerdere winstpunten hebben moeten rijden voor ze mochten gaan springen, er zijn er namelijk bij die het nooit leren, maar er zijn er ook die het wel stoer vinden staan om zo ruig mogelijk een parcoursje te springen.

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:15

TisUnique schreef:
patries_kjp schreef:
ik heb ook een vraag voor de jury's.... hoe vinden jullie het dat je als je 1 winstpunt in de B dressuur hebt, dat je dan gelijk mag gaan springen??
ik vind het namelijk af en toe te belachelijk voor woorden hoe sommige B ruiters door het parcours gaan!! die hebben dan zogezegd hun punt 'gekregen' omdat ze zo graag willen springen!! en eigenlijk kunnen die mensen gewoon amper sturen, laat staan schakelen in een parcours... mij lijkt het gewoon veel beter als je bijv. L1+5 bent (alleen een voorbeeld). dan heb je al wat moeten schakelen enzo, je kan dan in de meeste gevallen (met uitzonderingen daargelaten) wel een leuk parcoursje springen...
en dan om even door te gaan op die jury's die de 'toekomstige springers' zomaar een punt geven ... wat vinden jullie daar nou van ??


Ik heb hier anders 'vroeguh' wel eens een technisch afgevaardigde horen zeggen dat alle dressuurmutsen eerst maar eens moesten laten zien dat ze een parcours van zo'n 80 cm konden springen vóór ze een dressuurproef mochten rijden. Haha!
Feit is wel dat je van springen in de regel beter en onafhankelijker leert zitten, en hoe sommige (alleen B?) ruiters door het parcours gaan staat volgens mij los van het feit of ze 1 of meerdere winstpunten hebben moeten rijden voor ze mochten gaan springen, er zijn er namelijk bij die het nooit leren, maar er zijn er ook die het wel stoer vinden staan om zo ruig mogelijk een parcoursje te springen.

dat is ook wel zo, maar ik vind het zo belachelijk dat als sommige jury's (niet iedere jury dus !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) horen dat diegene een springpunt moeten hebben dat ze die dan best snel geven .
en okeej het zijn niet alleen maar B ruiters Knipoog
ik bedoel alleen maar dat ik vaak heb meegemaakt dat mensen die willen gaan springen té makkelijk hun winstpunt krijgen....
en dat L1+5 was gewoon een voorbeeld.... maar B+5 ofzow, lijkt me toch best redelijk.....

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:19

kyrkelover schreef:
ik heb ook een vraagje mijn pony is absoluut geen dressuurder en loop naar 4 jaar dan ook pas L

ik heb dus heel vaak een 5 voor effect van de hulpen maar mijn pony luisterd perfect naar mijn hulpen hoef bijna geen been te geven en ze doet wat ik zeg.
en laatst ik dacht ik probeer eens wat anders ik laat duidelijk zien dat ik aanspoor zowat schoppen voor mijn pony dus een kwelling en kijken wat voor punt ik dan krijg een 7 dus.
maar nu vraag ik me af moet ik haar dan bij iedere pas aan douwen en aanschoppen bij een overgang ik dacht juist dat dit zo soepel mogfelijk moest gaan .
of heb ik dat nou??



het is idd niet de bedoeling dat je moet gaan schoppen, je hulpen moeten zo "onzichtbaar" mogelijk zijn, maar het punt ...effect van de hulpen...is een breed begrip, het heeft niet alleen maar te maken met voorwaarts aan je been of een buiging om het been op de volte bv, maar heeft ook te maken met aanleuning, ontspanning, nageeflijkheid..enz

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:52

oke dank je

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 23:14

ok, ik meld me ook maar eens Haha! . Ik jureer t/m de klasse Z2 dressuur. In de regio Zuid Holland/Zeeland/Brabant. Dit lijkt me een erg leuk topic. Om eerlijk te zijn heb ik niet alles gelezen wat hiervoor staat, maar zal vanaf nu wel proberen om fanatiek mee te gaan doen Knipoog .

Anoniem

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:00


Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:22

Dit oude topic mag gewoon open blijven aangezien het verder gaat waar het gebleven is.
Er hoeft dus niet meer getemd te worden.