Jurypraatjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:02

......volgens mij was er ook nog eens een blauw boekje.......maar ik kan me vergissen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:08

Lielle"]
nope Lov, sinds het grijze boekje en dat is echt 1985 of zoiets. Ik spreek uit ervaring Haha!

Dus L -> M
grijze boekje NBVR: 10 wp in de L waarvan min 5 wp in de L2 (mocht je tegelijk starten)
grijze boekje NKB: 5 wp L1, dan 5 wp L2

gele + [color="blue schreef:
blauwe [/blue]boekje: 5 wp L1, dan 5 wp L2
Anky boekje: 10 wp L
huidige boekje: tot 1/4/2003 5 wp L1, dan 5 wp L2
heden 10 wp L1, dan 10 wp L2


Ik kan het dus niet plaatsen.

Knipoog Knipoog

en ik heb ze er even bijgepakt:

Grijs: 1979 - 1984 geloof ik (kan mijn gele boekje niet vinden Boos!)
Geel: ca 1984 - 1988
Blauw: 1988 - 1995
Anky: 1995 - 2001

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 18:35

nou er was een periode toen was er L en dubbel L
dus kan je nagaan hoe lang het geleden dat ik L reed
er was toen geen sprake van L1 en L2

Ik reed toen voor de KNF
en later ben ik pas bij de NBVR gaan rijden

Ik denk dat ik nu praat over 1975 zo'n beetje (oliebol wat een tijd geleden zeg, ik wordt oud geloof ik)

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 18:43

maar laten we even wel wezen ik dacht dat dit zo was hoor zeker weten doe ik het ook niet meer

staat me gewoon iets van bij.
Misschien heb ik het wel hartstikke mis.

Maar dat van L dubbel LL weet ik zeker
Maar met die winstpunten niet
kan het misschien wel nagaan

Maar eigenlijk niets met deze topic te maken, en daar ging het om.
Wat ik dus bedoelde is dat ik het niet zo erg vond dat dit veranderd was.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:07

gee, en ik dacht ik oud werd Extreme duivel

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:46

Even een vraagje voor de jury's richting brabant Haha! ken iemand lau wouters?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:04

Ik weet niet of dit in dit topic mag:
Welke jury's jureren in provincie utrecht De M1 de M2???

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:03

Wat vinden de jury's van de FNRS-proeven?
Ik heb daar een tijdje voor gejureerd maar na de zoveelste wijziging binnen 2 jaar was ik het zat, ik vind het demotiverend voor de kinderen, al die regeltjes..., en als je net gewend ben, dan veranderd alles weer incl. de proeven, (die ze net geleerd hadden) en er is nog steeds geen aanvulling na de F12 (M-niveau), dus de mensen komen er niet verder mee.
Zijn er nog mensen die gewone onderlinge wedstrijden organiseren?

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 01:19

ff een vraagje als dat mag?wie kent de jury p.berendse.
en wat vinden jullie hoe hij jureerd?
ik heb hem 3 wedstrijden achter elkaar gehad.
en me 2 de wedstrijd ging gewoon echt goed .iedereen die met mij mee was zei dat die goed liep.
ik had toen 148 wat ik zelf ook erg laag vondt.!!
en die andere 2 wedstrijden had ik ook erg lage punten.
ik hoor van mensen dat die erg laag jureerd .en veel te streng enz.
wat vinden jullie hiervan

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 09:37

helaas ken ik dus p.berendse niet
en kan er dus ook geen oordeel over geven
verder kan je als buitenstaander die de proeven niet heeft gezien moeilijk beoordelen hoe de proef verlopen is

Misschien is het een optie om na je proef of na het sluiten van de ring eens een praatje met hem te maken. Gewoon eens vragen of hij zijn commentaar eens wil toelichten en wat hij graag in een proef wil zien
Wil echt weleens helpen

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:09

Nadiene schreef:
Wat vinden de jury's van de FNRS-proeven?
Ik heb daar een tijdje voor gejureerd maar na de zoveelste wijziging binnen 2 jaar was ik het zat, ik vind het demotiverend voor de kinderen, al die regeltjes..., en als je net gewend ben, dan veranderd alles weer incl. de proeven, (die ze net geleerd hadden) en er is nog steeds geen aanvulling na de F12 (M-niveau), dus de mensen komen er niet verder mee.
Zijn er nog mensen die gewone onderlinge wedstrijden organiseren?



Ja! Wij organiseren onderlinge "groene"wedstrijden!
in Nisse (zeeland)
een leuke opstap,voor (vooral) kinderen,om eens te kijken hoever ze zijn,en voor ouders om eens te kijken hoe zo'n wedtrijd nou eigenlijk gaat,voordat ze "echt" landelijk gaan starten!

wij doen dit 3 á 4 × per jaar en er is echt veel animo voor!

en er doen verrassend veel volwassenen mee,het is toch gelijk een leuke test,hoe je paard op vreemd terrein reageerd,etc.

we moeten bij 40 inschrijvingen stoppen,en dan staan er nog mensen op de wachtlijst!!! OK dan!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:51

Angeliek schreef:
Ik heb een vraag aan DE jury leden.
Kijk, hier denken heel veel jury leden anders over.
Stel je voor, je hebt een paard in de ring, die wat korte gangen heeft.
verder loopt hij goed, constant, mooi in de aanleuning en goed aan de hulpen van de ruiter, de ruiter z'n zit is goed, het is een perfect plaatje voor het oog.
Alleen het paard heeft wat korte gangen.
En hij moet uitgestrekte draf doen, dat doet hij wel, hij geeft alles wat hij kan.
maar het is niet te vergelijken bij een paard wat gewoon goede gangen heeft.
Kijken jullie dan naar WAT de ruiter uit het paard heeft gehaald, en dan het paard gewoon niet verder kan strekken en geven jullie hem een zes of een zeven, of geven jullie hem een 4 of 5 omdat hij weinig toont in de uitgestrekte draf?
Of vinden jullie dan het paard zn best heeft gedaan, en dat z'n gangen alleen een doorn in het oog zijn.

Dit probleem heb ik dus ook een beetje. Niet dat ik zo geweldig rijd ofzo, maar mijn paard heeft niet ECHT gangen. Ik mag start hem nu in de Z1, heb 1x gestart en daar werd dus beoordeeld op HOE de oefeningen worden uitgevoerd enzo. Ik had redelijke punten en eindigde vrij goed. In het M2 heb ik grote verschillen gemerkt. Liep weleens een mooi paard met mooie gangen, maar die echt heel veel fouten maakte en niet echt gecontroleerd zijn proef liep. Ik kwam met mijn paard en reed een foutloze proef, wat minder spetterend, maar kreeg lagere punten. Bij een andere jury (andere wedstrijd) reed ik dan bijv. een vergelijkbare poref en haalde ik hele hoge punten.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:04

organisator schreef:
helaas ken ik dus p.berendse niet
en kan er dus ook geen oordeel over geven
verder kan je als buitenstaander die de proeven niet heeft gezien moeilijk beoordelen hoe de proef verlopen is

Misschien is het een optie om na je proef of na het sluiten van de ring eens een praatje met hem te maken. Gewoon eens vragen of hij zijn commentaar eens wil toelichten en wat hij graag in een proef wil zien
Wil echt weleens helpen


dat kan ik wel eens doen als ik hem weer heb Lachen

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:18

Hoi Juryleden,

ik heb nu net de overgang gemaakt van pony naar paard. Ik heb nu een nieuw paard waar ik L1 mee rijd. Nu is mijn vraag hoe opgericht moet een paard lopen in het L1? En straffen jullie een kleine mate van verzameling af?

Alvast bedankt
Groetjes Sanne en Olrike N

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-03 22:41

Citaat:
ik heb nu net de overgang gemaakt van pony naar paard. Ik heb nu een nieuw paard waar ik L1 mee rijd. Nu is mijn vraag hoe opgericht moet een paard lopen in het L1? En straffen jullie een kleine mate van verzameling af?


sorry Olrike zag nu je bericht pas. De topic was me geheel uit beeld verdwenen. Ik hoop dan ook dat je dit nog leest, daar is zag dat je nog geen antwoord hebt gehad.

Ik als jurylid vindt enige mate van verzameling in de L1 niet echt erg, maar dan moet het ook echt enige mate zijn, en niet gewoon langzaam of met weinig impuls gereden.

En opgericht moet niet in de L1 wel aan de teugel natuurlijk maar hoeft nog niet opgericht te zijn.

Onder opgericht versta ik dus inderdaad een paard wat al volledig gaat "zitten" in de verzameling en dus met het hoofd aan de teugel loopt en volledige ontspanning in de mond behoudt.

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 07:12

Bedankt voor de reactie. Ik heb hier zeker wel iets aan, dat ga ik nu thuis mooi oefenen. Nogmaals bedankt.

Groetjes Sanne en Olrike N Lovers

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 09:55

oke graag gedaan
blij dat je het nog gelezen hebt

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:29

paardje"]
[quote="Angeliek schreef:
Ik heb een vraag aan DE jury leden.
Kijk, hier denken heel veel jury leden anders over.
Stel je voor, je hebt een paard in de ring, die wat korte gangen heeft.
verder loopt hij goed, constant, mooi in de aanleuning en goed aan de hulpen van de ruiter, de ruiter z'n zit is goed, het is een perfect plaatje voor het oog.
Alleen het paard heeft wat korte gangen.
En hij moet uitgestrekte draf doen, dat doet hij wel, hij geeft alles wat hij kan.
maar het is niet te vergelijken bij een paard wat gewoon goede gangen heeft.
Kijken jullie dan naar WAT de ruiter uit het paard heeft gehaald, en dan het paard gewoon niet verder kan strekken en geven jullie hem een zes of een zeven, of geven jullie hem een 4 of 5 omdat hij weinig toont in de uitgestrekte draf?
Of vinden jullie dan het paard zn best heeft gedaan, en dat z'n gangen alleen een doorn in het oog zijn.

Dit probleem heb ik dus ook een beetje. Niet dat ik zo geweldig rijd ofzo, maar mijn paard heeft niet ECHT gangen. Ik mag start hem nu in de Z1, heb 1x gestart en daar werd dus beoordeeld op HOE de oefeningen worden uitgevoerd enzo. Ik had redelijke punten en eindigde vrij goed. In het M2 heb ik grote verschillen gemerkt. Liep weleens een mooi paard met mooie gangen, maar die echt heel veel fouten maakte en niet echt gecontroleerd zijn proef liep. Ik kwam met mijn paard en reed een foutloze proef, wat minder spetterend, maar kreeg lagere punten. Bij een andere jury (andere wedstrijd) reed ik dan bijv. een vergelijkbare poref en haalde ik hele hoge punten.
[/quote]

Ik zat laatst bij een juri te schrijven en die keek wel naar wat de ruiter deed en naar de beperkingen bij het paard. Ik schreef bij de M2 en daar kwam een Fries binnen. De juri vond het heel moeilijk om hem te jureren, omdat hij wist dat Friezen hun achterhand er niet zo goed onder konden houden. De schouder binnenwaarts was op zich een 3 waard, maar omdat het wel heel knap was voor een Fries, kreeg ze toch een 6. Zo ook met de travers, uitgestrekte draf en galop. Als het een KWPN'er was geweest die zo die oefeningen reed, ging ze met een dikke verliespunt naar huis. Nu zat de Fries nog op 154 punten.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 15:08

beste juryleden,

ik rij nu zins kort m2 bij de pony's maar kunnen jullie zien aan mijn pony dat ie m2 loopt??

zommige jury's die ik in de m1 heb gehad die zeiden dat ik nog lang niet aan de m toen was maar toch heb ik al mijn 20 winnerspunten vol gereden in de m1. en ik haalde de laatste paar wedstrijden 170 punten steeds maar als jullie naar mijn foto kijken he..wat zou ik dan moeten veranderen??
Afbeelding
binnenkort komen er andere foto's (rijfoto's) die zal ik dan ook wel ff laten zien.

alvast bedankt
groetjes,
angela

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 18:02

Ik zie de foto niet, maar al zou ik hem wel kunnen zien, dat is het (in ieder geval voor mij) onmogelijk om van een foto het niveau af te kunnen leiden.
Daarvoor spelen er te veel dingen mee, bijvoorbeeld: tact en regelmaat, los gelaten zijn, impuls, verzameling enz enz.
Een foto is voor mij dus niet voldoende.
Maar misschien zij er anderen die de foto wel kunnen zien, en is het een foto waar zij wel een beetje een beeld van kunnen vormen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 00:57

Vraagje aan de jury:

Stel: het paard heeft zijn tong over het bit. Tijdens de keertwendingen om de achterhand verzet het paard zich. De ruiter wil de tong terug doen en staat daarbij stil en buigt voorover. Hoe zou u dit jureren? of waarderen Verward

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 15:41

Gewetensvraag Scheve mond
Allereerst is tong over het bit een grove fout, die afgestrafd moet worden. Dan nog het verzet in de keertwending (en als er een keerwending in zit hebben we het dus over M2/Z2) dan kom je echt niet hoger dan een 2.
In dat geval zou ik het terugstoppen van de tong alleen maar slim vinden en daar verder geen strafpunten voor geven.
Wel neem je dit alles in de onderste punten mee. Effect van de hulpen, vertrouwen en oplettenheid van het paard, enz enz.

Kortom, je wordt er niet bij van.

Ben benieuwd hoe andere juryleden dit oplossen.
Goede vraag!! OK dan! (hoop dat het geen prakrijkvoorbeeld is Haha! )

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 18:22

Inderdaad lastig,
Zou denk ik toch bellen / toeteren want dan is er meer tijd om het op een veilige en diervriendelijke manier in orde te maken. Het is in iedergeval een oefening welke niet gevraagd wordt Haha! dus wel -2 (heb alleen nog geen M te beoordelen, maar een hoog cijfer wordt het niet).

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 18:25

Citaat:
In dat geval zou ik het terugstoppen van de tong alleen maar slim vinden en daar verder geen strafpunten voor geven.
Wel neem je dit alles in de onderste punten mee. Effect van de hulpen, vertrouwen en oplettenheid van het paard, enz


helemaal mee eens En de tong over het bit is een grove fout. Zou eens naar de oorzaak zoeken. Is het verzet , zit je bit te laag, of is te groot?

Als dit eenmaal in de Z voortgezet wordt krijg je geen punt meer nm.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 18:58

Een vraagje aan de juryleden:

Wat vinden jullie belangrijk bij een B proef voor pony's??
Ben nu 3 x met een ponyamazone op stap geweest.
Ze hadden allebei nog geen wedstrijden gereden.
Wat ik toch vaak (hier in onze kring) zie is dat kinderen voorover hun pony in de krul proberen te krijgen, en daar een winstpunt mee halen.
Mijn leerlingetje zet een proef neer die ontspannen en ongedwongen is.
De pony heeft heel de proef een keurige aanleuning en springt aan in de goede galop.
Commentaar: pony moet vierkant halthouden en meer op het achterbeen lopen (152 - 148 - 150 punten).