Les tijdens losrijden bij wedstrijd....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:49

hahaha, te laat Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:52

traag hoor, kabouter Haha! Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:53

Longeren op het wedstrijdterrein mag overigens niet. Dus gewoon naar de ringmeester gaan en hem hierop wijzen, dan wordt het wel tegen de deelnemer gezegd.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:53

Ik zie ze hier toch wel iets langer achter elkaar aan gaan. En er is niet altijd plaats voor een acht en viertal losrijplek. Ik heb ook zo vaak dat ik opgesloten wordt door achtalrijders. Rijden ze op een volte, en ik rij in het midden, hoe ik er altijd in kom... geen idee...

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:56

Wat ik bijzonder irritant vind, is dat dan zo'n lesgever midden in de inrijring gaat staan.
Kijk, een paard met ruiter zie ik niet over het hoofd tijdens het inrijden, maar als er ineens iemand zomaar zonder paard midden in de inrijring staat, dan moet ik soms een rare wending maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:02

Bloedirritant. En dan al helemaal als er zo'n tuthola opzit die zó'n beest totaal niet aankan, dus dan moet íe eerst nog aan de lijn ook. Dan vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Ik rij er dus ook finaal overheen. Oprotten. Trainen doe je maar fijn thuis, en niet in een inrijbak van 30x20 met 30 paarden erin.
Ik rij trouwens iedereen overhoop die zonder paard in de inrijbak loopt. Publiek hoort aan de kant, niet tussen de paarden. Waarom niet? Omdat er maniakken zijn zoals ik die dan over je heen rijden Tong uitsteken

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:02

Les geven en Longeren mag geloof ik allebei niet op het wedstrijdterrein. Op de meeste wedstrijden waar ik kom wordt er wat van gezegd en moeten ze er mee stoppen. Ik dacht dat dit ook in het regelement stond trouwens.

Mijn instructeur gaat inderdaad ook wel eens mee maar staat geen les te geven. Meestal ga ik eerst even losrijden om vervolgens naar de kant te gaan en te vragen waar ik meer op moet letten. Werkt ook wel goed hoor.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:09

runningkawa schreef:
Citaat:
Als er ruimte is, dan gaat ze in een hoek staan en blijft m'n zusje daar ook in de buurt rijden

niet dat het bij jullie zo is, maar meestal is er binnen al helemaal geen ruimte voor
en dat in de buurt blijven rijden is vaak voor de rest ook niet erg fijn.



Dit doet ze ook alleen als er echt genoeg ruimte is, een weiland oid. waar ze moet losrijden. Als het een bak of een klein stukje is, dan blijft de instructrice ook netjes aan de kant, en zegt af en toe wat als ze voorbij komt rijden.
Maar nogmaals; les is het niet. Ze staat niet constant te praten / schreeuwen, want dat is wel echt irritant!
Wij zorgen er altijd voor dat niemand gehinderd wordt, en schreeuwen niet asociaal de buurt bij elkaar. Dan is het probleem echt niet zo groot volgens mij.

Longeren en uitstappen vind ik veel irritanter! Wij longeren ook nooit. Uitstappen doen we natuurlijk wel, maar dan gewoon tussen de trailers, en niet op het losrij terrein.

Lientie: Waar staat dat lesgeven en longeren verboden is??? En wanneer noemen ze iets lesgeven? Ook een paar kleine aanwijzingen?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:12

Volgens mij gooiden ze het laatst bij een wedstrijd op het regelement waarin staat dat je zo moet inrijden als je de proef gaat rijden of zoiets. ik weet het niet zeker meer maar het staat wel ergens want bepaalde mensen werden er opaan gesproken en zijn naar de wedtrijdleiding gegaan omdat ze het er niet mee eens waren. Die heeft hun toen het regelement laten zien en vervolgens zijn ze afgedruipt.

Dus als iemand precies weet welk regelement het is..............?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:13

HET REGLEMENT schreef:
Artikel 129 Oefenterrein
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein voldoende groot is en er daartoe een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke toestemming van de wedstrijdgevende organisatie. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van het longeren worden gehinderd.


les geven wordt vaak door de vereniging zelf niet toegestaan (althans waar ik start).

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:13

Artikel 129 van de discipline dressuur:
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein voldoende groot is en er daartoe
een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke
toestemming van de wedstrijdgevende organisatie. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van
het longeren worden gehinderd.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:14

te laat Haha! Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:17

Hahaha... zelfde tijd Lielle.

Er staat in het regelement niets over instructie/les.
Denk dat dit een kwestie van de vereniging is.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:17

Die Lielle is wel snel vandaag zeg, phoei Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:34

Je zou zeggen dat Lielle niet hoeft te werken..... *lol*!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:35

*sssssssssssssst* *LOL* *LOL*

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:42

Ik krijg meestal ook tips, en als het helemaal niet gaat geeft ze me les..
Maar mijn instructice gaat niet door de bak heen blere, ze zegt het netjes als ik bij haar in de buurt ben * 3 meter ervoor en ernaa*

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:11

Lielle is me iedere keer voor, maar over het losrijden van het viertallen wilde ik dus hetzelfde zeggen *LOL* (ik werk wel gewoon Tong uitsteken )

Lesgeven op het losrijterrein vind ik ontzettend irritant. Het formeren van de viertallen kan ik me niet zo aan storen Die moeten gewoon achter elkaar en nog wat op elkaar inspelen voor ze de ring ingaan Meestal blijven die ook op een stuk waar ze zo min mogelijk last veroorzaken en vaak rijden ze ongeveer op een 20x40 stuk los.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:51

kattebeest schreef:
of wat dacht je van degene die uit de ring komen en gezellig met 2 of soms 3 naast mekaar uit te stappen?

of iemand die longeert in de binnenbak???
gebeurt ook nog hoor!


waaah daar wordt ik zooo gek van!! wat denken die mensen soms niet?!

ben ff de plaatsnaam kwijt, het is iig langs een spoorweg ergens omgeving eindhoven, en daar heb je een ieniemienie losrijbakje, met 6 man is het te vol gewoon, is 15 x 30 ongeveer, en daar gaan ze met zn 3en naast elkaar uitstappen, dan is meer dan de helft vd bak vol!

ga dan buiten ff uitstappen!

als de losrijbak klein is, of gewoon vol is, stap ik altijd buiten uit!
mocht het buiten donker zijn(dus zonder verlichting) of kei hard regenen dan stap ik ff binnen uit, maar niet naast iemand!

longeren in de losrijbak erger ik me dood aan, want 1 keer kon iemand zn paard niet houden dus die knol stormt voor me door, en ik zit ineens vast in die lijn!want t paard draaide om mij heen en degene die hem vast had liet hem zn gang gaan, resultaat was een trap tegen mn kuit en een trap tegen mn paard zn achterbeen Boos!

over het lesgeven:

mn instructeur springt alleen maar, dus zeker bij indoor wedstrijden zijn we niet op dezelfde wedstrijden, zomers vaak wel en als hij dan toevallig staat te kijken, dan geeft ie me af en toe een paar tips, als ik langs hem kom gereden.
hij staat altijd aan de kant, buiten de losrijbak en zal nooit gaan roepen, ook nieuwe dingen gaat hij er niet ff toch in proberen te krijgen, t gaat gewoon om een paar kleine tips om hem net iets beter bij elkaar te krijgen!

die mensen die les krijgen erger ik me aan, die blijven maar rondjes om hun instructeur heendraaien, knallen tegen iedereen aan en om botsingen te voorkomen moet ik dus op t laatste moment mn paard opzij trekken waardoor de ontspanning weer ver te zoeken is Boos!

en t lijkt idd alsof steeds meer mensen hun instructeur meenemen ja, laatst op een kleine wedstrijd stonden er 3 mensen les te geven(gillend, ipov op normale toon) en wat ook irritant is, om t paard van hun lesklantje wat flitsender te krijgen gaan ze kei hard in hun handen klappen(zweep mag niet) en dan schiet de mijne al weg, want ja die denkt dat t voor hem is bedoeld


en zo zijn er nog 100 dingen waar ik me aan kan storen, maar als ik die allemaal op ga noemen ga ik heel erg offtopic en wordt mn berichtje al helemaal zo lang Knipoog

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:01

toch nog wat vergeten

als je in een binnenbak moet losrijden, en er gaan dan mensen in de hoek vd bak staan, terwijl er ook naast de bak ruimte is om te staan, krijgen ze een paard over hun tenen heen, of een zweepje dat uitschiet *oeps, sorry*

t zijn ook altijd dezelfde mensen
vaak gaat er dan ook nog ff een ruiter lekker bij staan met zn paard, dan is die hele hoek al helemaal vol(dezelfde ruiter gaat na de proef met nog minstens 2 anderen een half uur of het liefst nog langer uitstappen)

sommige kleine buitenconcoursen,k daar kan je hier ook niet echt goed losrijden, en dan zie je altijd van die mensen toch midden op t kleine stukje losrij terrein met elkaar staan praten, of mensen die er steeds midden door lopen, ja sorry maar als ik al op tig paarden moet letten die er aan alle kanten langs me heen komen, stilstaan of achterwaarts gaan of ineens afwenden voor mn neus, dan kan ik niet ook nog kijken naar evetuele mensen die ineens ergens opduiken


vier en achttallen stoor ik me alleen aan, als ze zonder te kijken me omver willen rijden, verder rij ik zel voorop met t viertal, en we zoeken altijd een rustig hoekje op en moeten gewoon 10 minuten achter elkaar met commandant erbij, omdat we ff op elkaar moeten kunnen afstemmen voor we de ring in gaan, anders kan je nooit een goede 4 tal proef laten zien.

ook irritant: wil je je ring inrijden, gaat er iemand lekker voor de A stilstaan met zn paard, en dat terwijl jij+ andere mensen al 100x hebben geroepen dat je de ring binnen wil gaan(is vanaf de M1 want B&L mag al in de ring vr de proef begint)

rij je net lekker rehcht op je ring af, kan je vol op de rem, mens vragen of zij(of soms ruiter+paard) vragen of ze aa de kant willen gaan, je paard opnieuw bij elkaar proberen te krijgen na zo'n onverwachte wending of stop, en t opneuw proberen, lekker begin van je proef Boos!


pff als ik t zo allemaal lees, zit ik me al weer helemaal op te vreten over alle irritante dingen die er gebeuren!

mensen die tijdens het rijden de hele tijd met hun tong klakken en luidruchtig tegen hun paard praten om hem actiever te maken, waardoor alle paarden er omheen nerveus worden
mensen die iedere pas met hun zweep bijtikken en met t uithalen ook een ander paard aanraken wat vervolgens de bak rond crosst omdat t is geschrokken van de zweep van die ander die tegen zn kont knalde

*zucht* nu ben ik wel ff blij dat ik 3 weken geen wedstrijd heb Knipoog

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:23

Ik vind het echt superirritant! Van die mensen die hun kind nog ff snel willen leren dat hun pony nagefelijk loopt oid (zie je bij ons vaak) Of gewoon les staan te geven. Als je nog niet klaar bent om te starten moet je dat niet doen en eerst nog ff thuis verder oefenen vind ik...
Longeren is trouwens net zo irritant, neemt veel ruimte in.
Wat je ook weleens ziet is dat broer of zus oid ff op de pony stapt om hem 'lekker' (lees zagen, trekken en plukken van dat soort fratsen )te laten lopen en vlak voor de proef gaat kind er weer op, waar dat goed voor is Verward Waar ik ook niet tegen kan zijn mensen die denken dat de bak van hun is! Of niet om zich heen kijken maar naar de grond staren. Ik werd laatst een paar keer zo erg gesneden (exspres) dat ik wraak had genomem en wel 5 keer vlak voor haar en haar paard ben langs gereden of haar oefening verstoorde, kom nou ik mag dan een meisje van 15 op een simpele pony zijn maar ben niet minder als hun! (of in dit geval haar). Schijnheilig

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:38

Ik erger me er ook aan, zeker als het van die instructeurs zijn die zo hard roepen dat je niet eens je voorlezer meer kunt verstaan. Okee, mijn instructrice komt wel eens naar mn wedstrijd en geeft dan een paar tips, maar echt les hebben op concours Verward Lijkt me toch niet fijn!
En wat Jamy ook zegt, ik zie vaak zat dat er moeders/broers/zussen oid het paardje losrijden, vind ik ook nergens op slaan!
Enne dat met zn 2en naast elkaar uitstappen doe ik ook wel eens Bloos Maar ik hou dan wel rekening met andere ruiters hoor, die hebben toch ook het recht om fatsoenlijk los te rijden zonder dat er van die mensen in de weg rijden Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:43

Het paard van een ander losrijden mag niet!!!!

Ook artikel 129:
Op het oefenterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef
of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart
worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met dit paard voor de betreffende rubriek-
(en) ingeschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting van het paard - niet toegestaan.
Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers, e.d.), in het zadel gezeten, met een
paard op het oefenterrein stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt.
De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van derde.

----------
Dus broertjes, moeders, zusjes, instructrices etc. etc. op het paard van een andere deelnemer mag je er gewoon afgooien. Of even aangeven bij de ringmeester! (klikspaan Knipoog)

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:28

officieel is het zelfs zo dat onbevoegden ( lees alleen ruiter en paard en ringmeester) zich niet in de inrijbak(terrein) mogen begeven.

Maar daar hoort dus de organiserende vereniging op te letten dus de ringmeester

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:25

Ik heb een paar zeer nerveuze lesklantjes en die vinden het fijn als ik ze van de kant wel eens help maar ik sta geen les te geven. Lesgeven met zijn allen is hoogst irritant en het is niet de bedoeling dat je je paard op het losrijterrein nog de kunstjes moet leren.