[JV] Punten voor verzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:19

Nee Hilda, dat komt omdat het technisch rijden voorop staat. Ik ben van mening dat het belachelijk is om met een negen voor de verzorging net een winst punt te kunnen halen, immers vanaf de klasse M is dit niet meer van belang. Wat is ook zo vreemd vindt het is teugels op maat maken van de jury af en dan ook nog in een hoek, je moet er eens gaan zitten en dit beoordelen het is niet om te doen. Ik heb immers geen rontgenogen en kan dus niet door de ruiter heen kijken laat staan dat ik kan zien of het teugels op maat maken correct gebeurd.
Om nog even terug te komen op het niet juist vlechten, vlechten is niet verplicht en ik vindt het raar om iemand af te straffen op iets wat ik mooi of niet mooi vindt.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:19

Hilda schreef:
Barb:
En wat doe je dan met de voorpluk en de staart? En leg je de vlecht halverwege of echt aan het begin van de manengroei?


De staart is heel simpel die laat ik gewoon hangen Haha! ik was hem en probeer hem een beetje uit te pluizen, ik probeer er zo weinig mogelijk aan te komen. Toen ik Jaike kocht had ze staartexceem en haar haren groeien nu lekker als ik te veel aan die staart klooi ben ik bang dat ik te
veel haren verlies Bloos
De voorpluk laat ik loshangen anders krijgt ze net zo'n blote billen gezicht en dat vind ik 3x niks Haha! De vlecht laat ik meteen achter haar oren
beginnen tot helemaal aan het uiteinde, het uiteinde sla ik 2x dubbel en maak dat vast met een elastiekje zodat ik ook geen loshangend stukje heb. Kijk maar naar de foto hieronder:

Afbeelding

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:07

Barb:
Wat jammer dat de foto niet goed is.
Beppies: Dan stel ik voor om te stoppen met dat onderdeel op het protocol in alle klassen. Je kunt immers cijfers van 1 tot 10 krijgen en die krijg je dus op deze manier niet. Je hebt gelijk wat betreft het halen van WP die moet je krijgen op het rijden en niet door de verzorging. Ik geloof dat het idee van uitsluiting bij niet correct getoileteerd zijn ook al eens is geopperd. Wie weet is dat dan een idee.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:34

Uitsluiting daar kan ik me dan beter in vinden. De meeste ruiters doen hun best zo mooi mogelijk voor de dag te komen, de ene door de voorpluk in te vlechten omdat hij/zij dat mooi vindt, de ander door de pluk los te laten omdat hij/zij dit mooier vindt. Ze hebben er dus beide over na gedacht en in voor de in hun ogen beste oplossing gekozen. En dan moet ik zeggen dat het anders moet en dat terwijl er niets in het reglement over staat om op terug te vallen.
En dan dat iemand op een schimmel meer moet poetsen dan iemand met een bruin paard, ik zou zeggen kom eens bij mij op stal langs daar staat een donkerbruine met maar heel weinig wit, maar die zit elke dag van het puntje van zijn oren tot het uiteinde van zijn staart onder de vieze plekken, en dan plekken waar je dus echt op moet schrobben om ze weg te krijgen.

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:41

Dus als je je vos of bruine paardje meer poetst dan een schimmel maar niet zo wit te krijgen is als die schimmel krijg je toch een punt minder.. k bedoel.. Dan moet je gewoon standaart een schimmel hebben om te laten zien hoeveel je er wel niet voor doet om je netjes te laten zien op de wedstrijd. Nou was ik elke avond, zo laat mogelijk voor de wedstrijd mijn pony.. En is ie elke ochtend nog viezer dan hij voor het wassen was. Hoe kan je dan nog laten zien dat je toch heel erg je best hebt gedaan?? Gelukkig ga ik niet teveel zeuren dat ik nooit een goed punt erop haal want meestal heb ik toch wel een 7 of 8. Maar bijv de manen. elke manen zijn weer anders.. De ene knotjes zitten nou eenmaal strakker dan de ander. De een heeft nou eenmaal een dikke staart en de ander niet.. Maar ja,

leuk onderwerp trouwens, goed bedacht!

Groetjes Hester

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:43

Fitzroy schreef:
Verzorging is bij mij standaard een 7 omdat ik toch niet kan zien hoeveel werk iemand eraan gehad heeft.
Alleen schimmels die schoon zijn krijgen een 8 want die mensen hebben echt veel werk.

Dus eigenlijk worden schimmels door jou "voorgetrokken", je zegt zelf dat je niet kan zien hoeveel werk mensen er aan hebben gehad. Het is niet per definitie zo dat mensen met een schimmel meer werk hebben dan mensen met een bruin paard. Haha!

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dan tegen een fjord aan kijken. Ik krijg vaak opmerkingen van andere ruiters dat ik het zo lekker makkelijk heb, want ik hoef niet te vlechten. Maar ik denk dat ik met het knippen minstens zo lang bezig ben als iemand die moet vlechten (misschien zelfs wel langer, maar dat kan ik niet beoordelen want ik vlecht nooit Knipoog)

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:13

Dat ik een schimmel een 8 geef ie goed schoon is, lijkt me niet meer dan normaal. Die mensen staan echt te wassen op de poetsplaats, vaak nog 's morgens vroeg.
En misschien is dat dan wel een referentiekader van wat ik in mijn omgeving zie, dat zou best kunnen. Mijn ervaring is iig dat mensen er meer werk aan hebben en dat beloon ik dan.

Overigens heb ik zelf ook een smeerpoets van een donkerbruin paard maar die hoeft echt niet gewassen te worden. Ik was hem de dag ervoor, 's nachts een dekentje op en 's morgens flink rossen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:09

Fitzroy schreef:
Dat ik een schimmel een 8 geef ie goed schoon is, lijkt me niet meer dan normaal. Die mensen staan echt te wassen op de poetsplaats, vaak nog 's morgens vroeg.
En misschien is dat dan wel een referentiekader van wat ik in mijn omgeving zie, dat zou best kunnen. Mijn ervaring is iig dat mensen er meer werk aan hebben en dat beloon ik dan.

Overigens heb ik zelf ook een smeerpoets van een donkerbruin paard maar die hoeft echt niet gewassen te worden. Ik was hem de dag ervoor, 's nachts een dekentje op en 's morgens flink rossen!


Fitz ik moet mijn donkerbruine paard met appeltjes echt wassen voor de wedstrijd 's morgens. De plasvlekken zie je op de appeltjes en allen haren liggen de andere kant uit omdat ze raar ligt, en die krijg je alleen goed als je haar wast. Bovendien kun je haar niet de avond van te voren vlechten, dan liggen alle vlechten er weer uit, of er zit stro tussen gevlochten. Aan de andere kant staat twee stallen verder op een schimmel die nooit ligt in de stal (bijvoorbeeld omdat er te weinig stro in ligt). Dat paard is dus altijd schoon 's morgens. Kortom: ik denkt dat je eigen subjectieve oordeel hier echt met je aan de loop gaat (sorry, no offence bedoeld).

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:40

(ik ben géén jury Haha! )

maar ik vind dat als kleine kinderen (nee niet de kleine kinderen van 13 zoals ik Clown ) hun pony zelf hebben ingevlochten (al zijn het dan 4 dikke knotten) dat ie daar toch minstens een 8 voor moet krijgen.
Zelf ben ik toen ik 8 was 4.5 uur bezig geweest met vlechten en toen kreeg ik gelukkig een 8!

Ook op onderlinge wedstrijden vind ik dat je er gemakkelijk een 9 van kan maken als je een paard/pony bij je hebt die staart, manen en voorpluk in gevlochten heeft, mits mogelijk.

Ook in de B en L vind ik dat je toch wel een dikke voldoende kan geven voor verzorging maar in de M en Z *waar je ook geen verzorging punten meer krijgt* zou ik het ook onzin vinden want je dient gewoon met een goed verzorgt paard aan te komen op wedstrijd, en niet dat als je hem tot in de puntjes verzorgt dat je wel een winstpunt kan halen en anders niet.

Ik zelf heb in mijn (allereerste!!) B wedstrijd een 9 gehad.
Ik denk waarschijnlijk omdat mijn pony er ook echt wel netjes uitzag en ik de enige was die (bij ongeveer 35 graden Cool ) netjes in mijn jasje reed, was de enige van de ring zonder zomertenue.

Heb ook wel jury's gekent die altijd een 8 gaven, omdat iedereen zijn best deed.
Maar ook jury's waarbij je een 9 kreeg (onderling) als je staart en manen en alles ingevlochten had en anders kreeg je bij ieder ding wat niet was ingevlochten 1 punt aftrek.

Zelf maak ik eerlijk gezegd nooit een staartvlecht of vlecht mijn voorpluk ook niet altijd in.
Bij nono wel altijd voorpluk ingevlochten, maar staart niet want dan gaat ie scheef lopen.
Bij benneton vlecht ik ook nooit z'n staart, mislukt toch altijd, en voorpluk alleen met kampioenschappen Haha! Anders ziet ie er zo kaal uit vind het helemaal niet mooi.
Bij bobby doe ik z'n staart ook niet want die is een beetje afgeschuurt door het eczeem.

Maar snap eigenlijk niet waarom dat schimmels en friezen dan een hoger punt krijgen...wij met onze bruine pony's doen toch ook ons best?!

Maar ik vind ook dat het toch vooral om rijtechnisch gaat.
Die 6 voor de verzorging haal je toch wel en vind dat nou niet het belangrijkste. Het gaat toch om je proef en natuurlijk dien je een nette pony mee te brengen maar dat is niet alleen om het punt gewoon omdat het wel zo netjes is. Je moet rijden voor wat je waard bent toch en ik vind het voor mezelf vooral belangrijk te weten hoe het rijtechnisch zit, de verzorging is maar 1 puntje en zonder dat punt moet je ook een winstpunt kunnen rijden.

maar das mijn mening

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:44

Saar"]
[quote="Fitzroy schreef:
Verzorging is bij mij standaard een 7 omdat ik toch niet kan zien hoeveel werk iemand eraan gehad heeft.
Alleen schimmels die schoon zijn krijgen een 8 want die mensen hebben echt veel werk.

Dus eigenlijk worden schimmels door jou "voorgetrokken", je zegt zelf dat je niet kan zien hoeveel werk mensen er aan hebben gehad. Het is niet per definitie zo dat mensen met een schimmel meer werk hebben dan mensen met een bruin paard. Haha!

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dan tegen een fjord aan kijken. Ik krijg vaak opmerkingen van andere ruiters dat ik het zo lekker makkelijk heb, want ik hoef niet te vlechten. Maar ik denk dat ik met het knippen minstens zo lang bezig ben als iemand die moet vlechten (misschien zelfs wel langer, maar dat kan ik niet beoordelen want ik vlecht nooit Knipoog)
[/quote]

Ja daar ben ik het ook wel mee eens,
en wat betreft die fjord dat heb ik 1 keer gedaan en heb echt heeel veel respect voor de mensen die dat steeds moeten doen
Zelf ben ik nog maar een half uur bezig met vlechten nu maar daar deed ik toch echt wel langer over Scheve mond

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:51

Ja he Beppie leuk is dat het he
Vind het een hele stomme oefening want je kan het inderdaad niet zien
Ik geef iedereen daar een 6 voor (voor/nadeel van de twijfel)

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:13

trouwens ergens in het proevenboekje staat anders wel iets over hoe dat de manen gevlochten moeten zijn...
Staart dient te zijn opgeschoren bijgeknipt of ingevlochten en zo nog wel dingen.
Volgens mij ook dat het eigenlijk verpllicht is om je voorpluk in te vlechten maar dat weet ik niet zeker.....

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:37

benneton schreef:
trouwens ergens in het proevenboekje staat anders wel iets over hoe dat de manen gevlochten moeten zijn...
Staart dient te zijn opgeschoren bijgeknipt of ingevlochten en zo nog wel dingen.
Volgens mij ook dat het eigenlijk verpllicht is om je voorpluk in te vlechten maar dat weet ik niet zeker.....


Jsaa klopt het staat allemaal in het boekje!!
Maar volgens mji niet dat van de voorpluk!!
Ik hoop het toch echt niet want bij mijn pony ziet het er niet uit, al mag mijn pony gewoon helemaal met losse manen lopen..

Maar nog een vraag he..
Mijn pony scheurt de staart...
nou is het niet lelijk als het los hang het lijkt njaa.een beetje geknipt maar als ik het dan probeer te vlechten komen er allemaal van die sprietjes das toch ook niet mooi!!
Wie ooh.. wiee..

mz.. Ik heb zaterdag wedstrijd, 2 dressuur proeven als ik nou bij de een de staart wel invlecht en de ander niet.. hhaha is kijken hoe dat gaat
mjaa we zullen zien!!