Z1 jureren, slechte ruiters :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:28

blufy00 schreef:
Sorry maar ik vind het echt een beetje raar bedoel ik denk dat de jury gewoon echt te streng is geweest want als er van de 15 combinaties maar 3 winspunten gereden hebben is dit wel een erg SLECHT resultaat en dat zou niet aan de ruiters zelf hebben gelegen....


met onze kringkampioenschappen zijn ook maar 3 winstpunten weggegeven en terecht. Iedereen is Z gaan starten van wege die nieuwe winstpunten regeling..... Ook degenen die nog niet aan het Z toe waren.....

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:56

blufy00 schreef:
Sorry maar ik vind het echt een beetje raar bedoel ik denk dat de jury gewoon echt te streng is geweest want als er van de 15 combinaties maar 3 winspunten gereden hebben is dit wel een erg SLECHT resultaat en dat zou niet aan de ruiters zelf hebben gelegen....


Valt op zich wel mee.
Bij ons zijn er van de ca. 30 startende combinaties in de L2 meestal maar 6-7 of 8 met een winstpunt.
dus dan is 3 in een ring van 15 ook wel redelijk, als de rest simpelweg geen winstpunt verdiend heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 18:10

Citaat:
ik vind dat als een ruiter in het z gaat wijken ipv appuyeren toch wel een grote fout maakt...

Dat kan ik me echt niet voorstellen, was het niet bij wijze van spreken?


Citaat:
Bij ons zijn er van de ca. 30 startende combinaties in de L2 meestal maar 6-7 of 8 met een winstpunt.

zoveel zitten er hier ook in het Z1 en dan ook nog eens in het Z2 en idd daar is ongeveer iedereen die in de prijzen rijd ook voorzien van een wp, ook niet meer en zo hoort het ook.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:08

Fitzroy schreef:
Het is altijd zo makkelijk praten vanaf de zijlijn. Zie eerst zelf maar eens in het Z terecht te komen, dan praten we weer verder.


Sorry, maar ik ben het niet met je eens.
Ik heb met een draver gereden (M1 dressuur) en reed toen echt geen steek slechter als nu, misschien zelfs beter.
Ik kan mijn huidige paard best eens een paar passen in de steek laten, hij loopt toch wel door, terwijl ik bij de draver echt voor elke pas moest rijden. Hij verloor natuurlijk al veel punten op de middendraf en de galop, dus moest dat met de overige onderdelen zien te compenseren, met een lijf wat er niet voor gebouwd was. (Dat was ook de reden te stoppen in de M1, niet omdat ik weinig winstpunten haalde, dat boeit me niet, maar omdat het gevraagde niet meer eerlijk was tegenover het paard.)
Nu heb ik een paard met (veel) talent, die fluitend met 2 hoeven in zijn neusgaten een Z2 proef doorloopt.
Kan ik dat om mijn conto schrijven? Nee. Heb ik daarom meer recht om te beoordelen wat ik zie en daar mijn gedachten bij te hebben? Nee.
Tegenwoordig stelt Z niets meer voor, en het wel of niet rijden van Z zegt niets over de kijk op dingen.
Ik spreek liever met een B ruiter met een viesie dan een Z ruiter die niet snapt waar hij mee bezig is, en geloof me, die zijn er helaas nog meer dan genoeg.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:39

Jasmijn"]
[quote="Fitzroy schreef:
Het is altijd zo makkelijk praten vanaf de zijlijn. Zie eerst zelf maar eens in het Z terecht te komen, dan praten we weer verder.


Sorry, maar ik ben het niet met je eens.
Ik heb met een draver gereden (M1 dressuur) en reed toen echt geen steek slechter als nu, misschien zelfs beter.
Ik kan mijn huidige paard best eens een paar passen in de steek laten, hij loopt toch wel door, terwijl ik bij de draver echt voor elke pas moest rijden. Hij verloor natuurlijk al veel punten op de middendraf en de galop, dus moest dat met de overige onderdelen zien te compenseren, met een lijf wat er niet voor gebouwd was. (Dat was ook de reden te stoppen in de M1, niet omdat ik weinig winstpunten haalde, dat boeit me niet, maar omdat het gevraagde niet meer eerlijk was tegenover het paard.)
Nu heb ik een paard met (veel) talent, die fluitend met 2 hoeven in zijn neusgaten een Z2 proef doorloopt.
Kan ik dat om mijn conto schrijven? Nee. Heb ik daarom meer recht om te beoordelen wat ik zie en daar mijn gedachten bij te hebben? Nee.
Tegenwoordig stelt Z niets meer voor, en het wel of niet rijden van Z zegt niets over de kijk op dingen.
Ik spreek liever met een B ruiter met een viesie dan een Z ruiter die niet snapt waar hij mee bezig is, en geloof me, die zijn er helaas nog meer dan genoeg.
[/quote]


xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:45

daar ben ik het ook mee eens!!

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 22:45

Jasmijn"]
[quote="Fitzroy schreef:
Het is altijd zo makkelijk praten vanaf de zijlijn. Zie eerst zelf maar eens in het Z terecht te komen, dan praten we weer verder.


het wel of niet rijden van Z zegt niets over de kijk op dingen.
Ik spreek liever met een B ruiter met een viesie dan een Z ruiter die niet snapt waar hij mee bezig is, en geloof me, die zijn er helaas nog meer dan genoeg.
[/quote]

Yoehoe OK dan!
AMEN Haha!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:51

Ik ben blij dat zoveel mensen het met mij eens zijn, maar moeten jullie nu persé mijn vreselijke typefout viesie ipv visie steeds quoten? Haha!
Ik kan het niet meer wijzigen. Verdrietig

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 22:54

Jasmijn schreef:
Ik ben blij dat zoveel mensen het met mij eens zijn, maar moeten jullie nu persé mijn vreselijke typefout viesie ipv visie steeds quoten? Haha!
Ik kan het niet meer wijzigen. Verdrietig


haha ja zo typte jij t , dus liet t 'netjes' staan Tong uitsteken

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:16

Jasmijn, misschien dat het in jouw geval niet op gaat maar er zijn zat mensen waarbij echt de beste stuurlui aan wal staan. Dat zal jij toch ook wel ervaren.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:17

Het is jammer dat je op de site van startlijsten.nl maar weinig uitslagen terugvindt.Dan kun je zien dat er over de hele linie weinig wp gegeven worden.

Zelfs op grote concoursen zijn de wp per ring vaak op een hand of zelfs nog minder te tellen.

Ik heb zelf Z1 gereden in Lemele en daar waren de ringen meer dan vol 25 combinaties!!
In een ring was ik tweede met 182 nummer daaronder geen wp meer en dat terwijl ik toch mooie combinaties voorbij zag rijden.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:26

lientie schreef:
Citaat:
Ook het type paard verschilt vaak per regio.


ohw leg uit! dacht dat de gemiddelde Ferro etc. overal wel geliefd was hoor.

Overigens heb ik meer respect voor iemand die met een minder getalenteerd paard M dressuur rijdt als iemand die meelift op een Z paard.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:30

Fitzroy schreef:
Jasmijn, misschien dat het in jouw geval niet op gaat maar er zijn zat mensen waarbij echt de beste stuurlui aan wal staan. Dat zal jij toch ook wel ervaren.


Klopt, ik ervaar dat ook, maar dat staat los van de klasse waarin je rijdt en los van de klasse waarop de 'stuurlui' het gemunt hebben.
Dat kom je overal tegen. Of je nu B rijdt of Z.
En als het negatief bedoeld is vind ik het in alle gevallen even erg, en het maakt me ook niets uit tegen welke klasse het gericht is.

Ik vind alleen de gedachte dat je iets eerst zelf bereikt moet hebben voor je commentaar mag hebben nogal gevaarlijk.
Ergens kijk op hebben hoeft niet per defenitie samen te gaan met wat je zelf gedaan hebt.

Voorbeeldje: Ik spring zelf niet, maar heb wel een duidelijk beeld van hoe ik een paard graag over een hindernis zie gaan en hoe de ruiter/amazone het paard naar de hindernis toe rijdt, zich gedraagt boven de sprong en reageert na de sprong.
Niet omdat ik dat uit ervaring weet, maar wel omdat ik veel met springruiters mee gelopen heb, en dus snap wat ideaal is, en wat niet, en ook snap dat het lang niet altijd ideaal gaat en dat je dan wel eens in moet grijpen op minder elegante manier.
Maar ik zou dus geen mening daarover mogen uiten, of geen evt adviezen mogen geven omdat ik zelf nog geen Z springen ben, sterker nog, dat ik een hindernis van 60 cm al hoog vind Haha! ?

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:25

de beste stuurlui mogen dan wel aan wal staan, maar wie zegt dat er niet een paar hele goede stuurlui te paard zitten, en die nu hun commentaar geven???????
Toch best grappig.....

maar zeg nou zelf, ik ben twee weken geleden naar Schoorl geweest. Een groot en mooi concours. Ik heb daar een gewone proef gereden en een kur op muziek (ging bagger) Bij de gewone proef was ik eerste met 180 punten..... en dat terwijl ik toch een keeer verkeerd reed en mn paard niet aan mn been was......... Dat wil toch zeggen dat er redelijk bagger gereden wordt???
En niet iedere Ferro is gewild... de meeste moet je leren draven net zoals ze bij ferro ook hebben moeten doen alleen dat word niet gezegd.....

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:58

nacho_lein schreef:
de beste stuurlui mogen dan wel aan wal staan, maar wie zegt dat er niet een paar hele goede stuurlui te paard zitten, en die nu hun commentaar geven???????
Toch best grappig.....



En dat kun je nu nooit controleren van i-net. En daarom hecht ik nog steeds meer waarde aan de mening van iemand die zelf Z heeft gereden dan aan iemand waarvan ik niet weet hoe hij/zij IRL rijdt en hoeveel kijk hij/zij op paarden heeft. Iemand die Z rijdt heeft iig bewezen daar te kunnen komen.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:06

Hij of zij mag dan bewezen Z terijden Maar hoe is hij/zij er gekomen???

Geef mij bonfire en ik rij ook zo grand prix..... En er zijn veel mensen die een heel goed paard onder hun reet hebben en die toch niet helemaal naar behoren kunnen rijden!!!!!!!!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:14

annegti schreef:
lientie schreef:
Citaat:
Ook het type paard verschilt vaak per regio.


ohw leg uit! dacht dat de gemiddelde Ferro etc. overal wel geliefd was hoor.

Overigens heb ik meer respect voor iemand die met een minder getalenteerd paard M dressuur rijdt als iemand die meelift op een Z paard.


Natuurlijk is de gemiddelde Ferro overal geliefd. het is alleen een feit dat de meeste mensen een paard in hun eigen omgeving kopen en fokken met hengsten in de omgeving. Hier in het noorden zie je hoe noordelijker je gaat steeds meer kruisingen met tuigpaarden. Hierdoor wordt het type rijpaard heel anders. Mijn ervaring is dat hoe zuidelijker je gaat hoe luxer de paarder meestal zijn.

En dan heb je ook nog dat (ik hoop dat ik hierbij niemand op de teentjes trap) de gemiddelde drenth erg op zijn centjes gesteld is. Er rijden hier dus veel paarden zonder een bijzonder papier die hier heel goed presteren maar tegenover een paard van een zuidelijkere ruiter minder overkomen.

Ook ik heb een kruising rijpaard/tuiger dat hier de sterren van de hemel loopt, maar wanneer ik ooit naar een kampioenschap zou gaan komen we waarschijnlijk niet meer mee.

Het is dus niet bedoeld om af te kraken maar het is gewoon een feit dat je op een gegeven moment door fokken een bepaald type paard in je regio krijgt. (uitzonderingen daargelaten)

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:15

je merkt het bij de pony's ook heel erg! ziet er af ent oe niet uit! was dit jaar met de indoor kampioenschappen in Ermelo....nou sommige pony's lopen geneens goed rond! en ze doen de oefeningen wel netjes, maar bij sb heb je helemaal geen lb !!!
maarja iedereen moet het zelf weten! voor een jury lijkt het me dan ook niet leuk hoor! want de ruiters geven de schuld tuurlijk snel aan de jury

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:16

Fitzroy"]
[quote="nacho_lein schreef:
de beste stuurlui mogen dan wel aan wal staan, maar wie zegt dat er niet een paar hele goede stuurlui te paard zitten, en die nu hun commentaar geven???????
Toch best grappig.....



En dat kun je nu nooit controleren van i-net. En daarom hecht ik nog steeds meer waarde aan de mening van iemand die zelf Z heeft gereden dan aan iemand waarvan ik niet weet hoe hij/zij IRL rijdt en hoeveel kijk hij/zij op paarden heeft. Iemand die Z rijdt heeft iig bewezen daar te kunnen komen.
[/quote]

als ik zie hoe sommige mensen in het Z komen, ben ik al mijn bewondering voor hun kwijt.

even een vergelijking:
Ik heb ZONDER privéles (ik moet het zelf betalen en dat is voor mij simpelweg te duur), met mijn groene pony, en ik als nog helemaal groene ruiter, de M1 gehaald, gewoon door doorzetten, veel trainen, veel naar andere ruiters kijken en niet opgeven. Want aan mijn ouders heb ik absoluut niet veel gehad wat betreft les en-of tips.

Bij mij op stal staat iemand die 2x per week privéles heeft, en waarvan haar instructeur 2x per week op haar paard gaat zitten alle oefeningen verbeteren, wat oefeningen er in rijden en haar paard lekker voor haar voor rijden. Voor haar wordt dus alles voorgekauwd, en inmiddels is ze Z (maar wie heeft dat nu bereikt in principe... zij of haar instructeur Verward )

Ik ken ook mensen die gewoon een Z-Pony of Z-paard aanschaffen en zich laten meeliften naar de Z met wat privéles, zo kan ik het ook wel, en was ik ook wel in 2 jaar Z. Of ouders die hun kinderen elke dag weer privéles geven of de pony´s van hun kinderen doordeweeks trainen, zodat ze helemaal klaar zijn voor concours.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dan meer bewondering heb voor ruiters die er zelf voor moeten werken en die dan bijv. al lang trots zijn dat ze de L hebben gehaald, dan voor de ruiters waarvoor alles aan komt waaien en die alles voorgekauwd krijgen en inmiddels Z rijden.
(maar das mijn mening natuurlijk)

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:23

nacho_lein schreef:
Hij of zij mag dan bewezen Z terijden Maar hoe is hij/zij er gekomen???

Geef mij bonfire en ik rij ook zo grand prix..... En er zijn veel mensen die een heel goed paard onder hun reet hebben en die toch niet helemaal naar behoren kunnen rijden!!!!!!!!


Ben ik niet met je eens. Ook op zo'n paard zul je de knoppen moeten vinden en dat is vaak nog moeilijker ook Knipoog, voor je het weet springen dit soort paarden wissels in bv. contragalop.
Vind het altijd maar makkelijk gezegd: koop een goed paard en je komt er wel. Ook dan zul je er aan moeten rijden.

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:55

Fitzroy"]
[quote="nacho_lein schreef:
de beste stuurlui mogen dan wel aan wal staan, maar wie zegt dat er niet een paar hele goede stuurlui te paard zitten, en die nu hun commentaar geven???????
Toch best grappig.....



En dat kun je nu nooit controleren van i-net. En daarom hecht ik nog steeds meer waarde aan de mening van iemand die zelf Z heeft gereden dan aan iemand waarvan ik niet weet hoe hij/zij IRL rijdt en hoeveel kijk hij/zij op paarden heeft. Iemand die Z rijdt heeft iig bewezen daar te kunnen komen.
[/quote]

geloof dat hier op (onder andere) mij wordt gedoeld?
wat ik vertelde in mn verhaal, werd niet alleen door mij gezegd, maar ook door de jury (die dus wel degelijk Z heeft gereden)
ik heb 8 jaar op de manege gereden, ja dat klinkt heel fout, bij een manege wordt gedacht aan hobbelpaarden.
nou daar hadden we ook wel degelijk andere paarden, ik reed er 1 voor vast. die was gereden tot de M-klasse, daar ben ik verder mee gegaan en heb daarmee de Z-oefenigen gedaan.
dat ik nog B rijdt is simpelweg, omdat ik nooit eerder de kans heb gekregen met een paard te starten.
nu heb ik sinds 10 maanden raysa en ga ik daar nu mee starten, dus ben een B-ruiter, oke dat klopt.
maar je hebt B-ruiters zonder enige ervaring en B-ruiters zoals bijvoorbeeld ik.
dus om dan maar meteen er vanuit te gaan dat ik niks weet Scheve mond of in ieder geval niet genoeg, nee daar ben ik t niet mee eens.
ik weet ook hoe je moet appuyeren, schouderbinnenwaarts in moet zetten, keertwendingen moet maken.
wat ik er mee wil zeggen: ik vind dat iedereen zn mening mag geven, ook vóórdat je zelf echt Z geklasseerd bent geweest!

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:13

Ik zeg ook niet dat als je acht jaar op een manege hebt gereden ja dan niet kunt rijden. want er zijn best goede maneges. Ik vind ook dat iedereen zijn mening mag geven. Niet alleen die Z prikkers maar ook degenen die een keer voor de lol ofzo een wedstrijd rijden. Ik wou ermee zeggen dat je er op verschillende manieren kunt komen. Ik heb meer respect voor mensen die ervoor werken zoals bijvbeeld jij. Ik heb een SCHIJT hekel aan mensen die een paard kopen wat weet ik veel wat heeft gelopen en dan stoer gaan doen omdat ze zogenaamd zo goed kunnen rijden. Maar als het een keer niet lukt hun paard de schuld geven. (of de jury) Dat is wat ik bedoelde. Ik ken zat mensen die op een manege zijn begonnen en die goed kunnen rijden ook zonder priveles.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:53

Laten we de Z vooral niet ophemelen zeg.
Tegenwoordig kan iedere *piep* Z worden (kijk maar naar mij Knipoog Haha! ), als je maar een correct gebouwd paard hebt.

Pas als je verschillende paarden naar de Z gereden hebt en het liefst met verschillende karakters, of als je GP start kan je zeggen dat je een beetje kunt sturen.
Een keer (toevallig?) met een paard in de Z belanden zegt imo helemaal niets.
Ik probeer door gesprekken met iemand te kijken of dat iemand is waarvan ik denk dat hij/zij gevoel voor paarden en paardrijden heeft, en beschikt over theoretische kennis.
Een klassering zegt mij in ieder geval veel te weinig.

(Jee, wat loop ik hier mijn eigen glazen in te gooien zeg. Ik zou eigenlijk moeten verkondigen dat ik toch wel heel wat ben, omdat ik redelijk succesvol in de Z2 mee doe. Schijnheilig )

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 22:01

mn reactie was ook niet voor jullie eigenlijk, nacho_lein en jasmijn, maar meer voor fitzroy
maar toch leuk dat jullie gereageerd hebben Haha!
en ben t nogsteeds volkomen met jullie antwoorden eens, leuk het ook van DE Knipoog Z-ruiters zelf te horen OK dan!

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:49

Jasmijn schreef:
Laten we de Z vooral niet ophemelen zeg.
Tegenwoordig kan iedere *piep* Z worden (kijk maar naar mij Knipoog Haha! ), als je maar een correct gebouwd paard hebt.

Pas als je verschillende paarden naar de Z gereden hebt en het liefst met verschillende karakters, of als je GP start kan je zeggen dat je een beetje kunt sturen.
Een keer (toevallig?) met een paard in de Z belanden zegt imo helemaal niets.


Ik ben nu zelf voor de 2de keer Z, een keer bij de pony's en nu bij de paarden met een ZEER lastig paard. maar waarom zou je niet kunnen sturen als je maar een keer Z hebt gereden. Je kunt er komen als je goed materiaal hebt, maar als je wat minder materiaal hebt kun je er ook komen. en als dat op een goede en correcte manier gebeurt heb ik toch meer respect voor degene die er hard voor hebben gewerkt met wat minder materiaal dan iemand die een goed paard onder zn reet heeft en fluitend (bij wijze van) de B L en M doorkomt. Want waar leer je het meest van???