Rassendiscriminatie bij de dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 07:31

ach met pony's tussen de paarden starten heeft ook zn voordelen. een pony zal een volte 10 meter sukken makkelijker rijden dan een lang paard.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 08:57

Ook ik ben ervan overtuigd dat er ook positieve discriminatie voorkomt. Dat is ook discriminatie en zou ook niet nodig hoeven zijn. Ik zou me iig knap opgelaten voelen als ik met een Fjord steeds dikke punten zou krijgen alleen omdat het zo knap is dat ik met een Fjord dressuur durf te rijden en de jury daardoor mijn proef door een roze brilletje ziet. Ik wil op mijn prestaties beoordeeld worden, nergens anders op.

En natuurlijk wordt er gezegd dat discriminatie 'zeldzaam' is en dat in 'sommige' gevallen opgaat. Maar tegelijkertijd wordt er ook beweerd dat 'de ruiters dat zelf denken' en dingen gezegd als 'ik geloof er niet in dat ruiters minder punten krijgen omdat het ras waarop ze rijden de jury niet aanstaat'. Dat laatste mag dan wel een mening zijn, maar er wordt daarmee wel ontkend dat het 'probleem' voorkomt.

Je ontkomt IMO niet aan discriminatie, zowel positieve als negatieve. Als mensen ervan overtuigd zijn dat het ene ras of soort beter is dan het ander, dan zullen ze andere rassen of soorten echt niet snel een kans geven of iig die betreffende soort vaak net wat positiever bekijken. Een bedrijf dat absoluut geen allochtonen in dienst wil hebben, zal IMO ook echt niet onder de indruk zijn van het cv van een Aziaat, hoe goed het ook in elkaar zit. En net zo goed zal een jurylid dat graag Friezen in de dressuur ziet een Fries in zijn baan toch vaak met andere ogen bekijken. Ik ontken iig niet dat het voorkomt, en het lijkt me ergens niet meer dan menselijk.

En als je niet kunt omgaan met subjectieve beoordeling? Dan toch maar een andere tak van sport kiezen dan een jurysport, lijkt me. Want geheel objectief zal de dressuursport nooit worden, beoordelen blijft mensenwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:22

Misschien krijg ik wel extra weinig punten
een wpn-er die niet fatsoenlijk kan strekken, wat een flut ruiter

Dat kan ook nog
idd, ben je het er niet mee eens, gaan springen dan.

En nogmaals in de meeste gevallen krijg je gewoon de punten die je verdient.
Maar lees hier eens op bokt het gezeur over mensen met fjorden enz,. omdat ze onterecht geen wp krijgen, maar ze laten gewoon geen proef voor een wp zien.
Dat is waar ik op doelde en dat zit in de gedachte van de ruiter.
Misschien een tip dat die zich een laten filmen en ook eerlijk kijken naar wat ze rijden en niet met de gedachte, hij kan niet meer, dat is er jammer, maar niet wp waardig.

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 13:35

Wat ik in de antwoorden lees is dat er in het westen minder gediscrimineerd (om het maar even zo te noemen) wordt dan hier in het noorden. Graag zou ik dan ook weten hoe dat komt.
Ik denk dat als we ons niet meer laten lijden door dit en gewoon het ras gaan rijden wat we willen rijden er steeds meer een mengelmoes van rassen komt en de jury niet meer anders kan dan rechtvaardig jureren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:04

Hier stond dus een antwoord op een niet gestelde vraag. Ik heb dus de vrijheid genomen de tekst maar te wissen.
Sorry!
Laatst bijgewerkt door Anya op 22-07-03 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:07

er staat toch westen (als in noord-oost-zuid-west) of ben ik nou gek Haha!

Overigens maakt dat volgens mij geen ene barst uit; zoals net in het topic over Fjorden in de dressuur werd gezegd: gewoon goed genoeg rijden dan kunnen ze niet om je heen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:18

Lielle schreef:
er staat toch westen (als in noord-oost-zuid-west) of ben ik nou gek Haha!

Overigens maakt dat volgens mij geen ene barst uit; zoals net in het topic over Fjorden in de dressuur werd gezegd: gewoon goed genoeg rijden dan kunnen ze niet om je heen.


hahaha... waar je hart van vol is... Ik moet echt eens leren lezen. Sorry! Vorige antwoord sloeg dus nergens op Bloos

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:20

slaat zeker ergens op, behalve dat het geen antwoord is op de reactie erboven. Wel een nuttige bijdrage toch *en errug leuk*

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:45

Waar jullie het nu weer over hebben is mij een raadsel.
Wat ik bedoelde is dat het in andere delen van het land (behalve het noorden en dat zijn Friesland, Groningen en Drenthe) een grotere en makkelijkere acceptatie van andere rassen dan de KWPN-er in de Dressuur is opmakende uit een aantal reactie's op mijn topic.
Echt hier in het Noorden word je vreemd aangekeken en voor gek verklaard als je met een ander ras dan een KWPN-er wilt gaan starten. Je krijgt dan de reactie: koop een echt paard, het zal je nooit lukken om daarmee hoog te eindigen, die zijn gemaakt voor op het land/ voor de kar etc etc. Dit zijn dan allemaal ervaren wedstrijdrijders en schrijfsters.
Een van die schrijfsters zat eens te schrijven kwam er iemand de ring in, het eerste wat het jurylid zei " bah een fries, nou geef die maar vast slechte cijfers dan kan ik even pauzeren".

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:29

Hilda...ik had per ongeluk westen voor western aangezien. Dus ik had een heel verhaal opgeschreven dat discriminatie van andere rassen in de westernsport inderdaad een stuk minder is dan de bij de dressuur. Lielle zag dat ik niet goed gelezen had en heeft me gewaarschuwd. Vandaar...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:34

runningkawa schreef:
Misschien een tip dat die zich een laten filmen en ook eerlijk kijken naar wat ze rijden en niet met de gedachte, hij kan niet meer, dat is er jammer, maar niet wp waardig.


Idd, ik laat mn vriend zo'n beetje iedere proef fotograferen, niet omdat ik mezelf zo geweldig vindt in tegendeel. Maar kan zo wel zelf beoordelen of mijn pony daadwerkelijk tegen de hand was, of die middendraf idd knudde was enz enz..... (want langs de kant vinden ze alles knap wat we doen, de schatten)
Meestal vindt ik mezelf echt belabberd zitten en rijden, er zijn van de inmiddels ontelbare foto's maar een stuk of 5 waarvan ik zeg, kijk dit was nou netjes...... of van die proeven waar ik rond een wp hing of zelfs kreeg en waarvan ik zelf zeg van sorry als ik dit zo bekijk geef ik mezelf nog geen 145pnt....

Of je gediscrimineerd wordt met een niet warmbloed paard, ach die discussie ga ik niet meer aan, daar kom je toch nooit achter, ik doe gewoon mn best en als dat gewaardeerd wordt is dat leuk en zo niet dan is het pech hebben.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:36

Hilda,

in Friesland wordt dressuren met een Fries niet gewaardeerd Verward Verward

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:37

En toch zou ik graag ook eens de mening horen van de juryleden onder ons....

Stel (STEL!), ik zou me de dressuurring in wagen, tussen de paarden met mijn IJslander. Stel het is winter dus hij ziet uit als een ontplofte haarbal, hij is klein, ik ben lang, woeste manen, woeste staart....

Heeeeeeeeeeel eerlijk....zien jullie dat nou graag of niet?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:42

Lielle schreef:
in Friesland wordt dressuren met een Fries niet gewaardeerd Verward Verward

Net als alle andere provincies is het Friese ras in de dressuursport een ondergeschoven kindje geweest of is het nog.
Misschien wel meer dan in andere provincies, omdat ze hier een gevestigder beeld van een Fries voor de kar hadden/hebben.

Maar er een echt authentiek gefokt Fries paard ziet er heel anders uit dan het rijpaard gefokte type wat je nu vaak ziet Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:49

Oud-jurylid ook goed?

Als jouw proef er prima uitzier, vind ik het best. Maar ik vind wel dat het er verzorgd uit moet zien, dus woeste manen en staart kan ik minder waarderen. Het maakt het beoordelen ook lastiger (hals is slechter zichtbaar), dus wat aandacht aan het uiterlijk zou ik wel op prijs stellen. Als je dat niet wil (kan, als dat jouw voorkeur is) moet je alleen geen hoog punt voor verzorging verwachten. En ik zie best of iemand een dikke staart wel heeft gewassen, en de manen goed geborsteld zijn. Wel is het zo dat je verondersteld wordt je paard in wedstrijdconditie voor te stellen en een ontplofte haarbal Haha! valt daar niet helemaal onder denk ik *LOL*

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:56

Lielle, inderdaad....kijk, een ijslander staat 's winters lekker buiten dus scheren is dan uitgesloten...een harige poonie krijg je dus wel Lachen

Wees gerust allemaal, ik zal me niet aan de dressuursport gaan wagen hoor! Haha! Al doen we dat thuis natuurlijk wel braaf onder het mom van trainen Lachen Dressuur is immers de basis voor alles, OOK voor het gangenrijden. (mijn mening)

Maar goed, er wordt dus over het algemeen wel verwacht dat je pony er niet helemaal meer als een ijslander uitziet dus. Want ik geef toe....een ijslander in de dressuur is eigenlijk geen gezicht. En waarom dan wel niet? omat we "anders" gewend zijn.

Gelukkig (?) kunnen de dressuurliefhebbers onder de ijslanderbezitters tegenwoordig ook een dressuurproefje lopen op de meeste ijslanderwedstrijden. Is denk ik toch een minder hoge drempel want ik zie mezelf ook niet graag voor banketstaaf staan tussen alle "preppy" paardjes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:59

Maar haarbal wpn-ers kom je ook tegen hoor
Genoeg mensen die hun paarden niet willen scheren om uit een lopende redenen.
Maar dan kan hij nog netjes verzorgt zijn.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:59

Runningkawa: Dat is wel zo, maar geef toe....een harige wpn-er of een harige kleine ijslander is toch nog wel een groot verschil Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:05

ik verwacht een verzorgd paard/pony/ijslander in de ring. En daarvoor hoeven ze niet geschoren te zijn. Precies wat kawa zegt.

een KWPN-er die er zo uitziet:

Afbeelding

krijgt van mij ook niet veel Haha! (voor alle duidelijkheid, dit is Trammelant; al 23 jaar van ons en vele jaren ons wedstrijdpaard geweest. Hij geniet nu van een oude dag en grondig poetsen en toiletteren staan niet meer op de eerste plaats, hij mag lekker op zijn peteking passen in de wei).

En wat vind je dan hiervan, dem75 Haha!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-07-03 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:05

Rassendiscriminatie komt minder vaak voor dan gewoon belabberd gereden proeven op niet-typische-dressuurpaarden door ruiters die daar een excuus voor zoeken
Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:06

mooi verwoord Sonja

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 17:10

Feitelijk zou het niet meer uit moeten maken met welk ras je de ring in stapt of dat nou een Fries, Ijslander, Fjord, Haflinger of Quarter is. Je zou beoordeeld moeten worden om wat je toont en niet omdat je toevallig een paard hebt wat doorsnee is zoals de KWPN-er.
Dus bij deze ook de oproep aan mensen die een niet KWPN-er hebben en graag de wedstrijdsport in zouden willen. Doen. Dan worden we vanzelf gewardeerd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:17

Hilda schreef:
Je zou beoordeeld moeten worden om wat je toont

Precies! Of het nou een KWPNehner of een Fjielanker is Haha! maar dan ook volgens identieke criteria beoordelen en niet een 7 geven voor de middendraf omdat hij nu eenmaal niet meer kan Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:25

Dan moet ik voor elke proef 3 winstpunten krijgen, alleen al omdat ik erop blijf zitten. Tja, meer kan ik niet Haha!
Ik ga dressuurrijden!!!! (met m'n Fjord overigens Tong uitsteken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:27

En met mijn springknollie word ik dan al zeker 1e, want hem tussen hekjes houden is erg moeilijk Schijnheilig