zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:08

Volgens mij was dat toen bij het KNF niet zo, heb daar iig. nooit wat over gehoord.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:12

Nou, ik zou jullie graag als jury treffen, en eens zien of dat werkelijk zo is.
Want helaas kom ik kennelijk alleen jurys tegen die 5 en 6 kunnen schrijven, en pas tegen het einde, bij punt 26 ineens herinneren dat een 7 of 8 ook tot de mogelijkheden behoort.

Ik heb geen paard met wereldgangen, en ikzelf bezit ook niet over lange slanke dressuurbenen....het is vast heel moeilijk om ons in te schatten als je er naar moet kijken... Maar het is voor mij bijzonder frustrerend dat ik de B kennelijk niet door kan komen als het aan het huidige noordelijke jury-gilde ligt, en dat ondanks mij inmiddels 16 jaar rijervaring (waarvan zeker 10 jaar op privepaarden, sportgericht). Ik kan maar nergens een compensatiepunt scoren, zelfs niet als mijn paard keurig stil staat bij het groeten. En hoe moeilijk kan stilstaan zijn, als die recht stil staat en stil staat en keurig in de hand blijft...dan krijg ik dus een 6. Wat moet je dan in vredesnaam aan het stilstaan toevoegen dat het dan wel een 8 waard is?

Het moet me van het hart; er is geen lol aan zo.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:15

Dees, ik ben het helemaal met je eens.
Bijna ieder jurylid zegt dat ie het wel goed doet, maar waarom tref ik zo weinig van die juryleden???

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:16

Jammer voor je
Ja het is ook altijd wwel moeilijk natuurlijk
en tja
"waar de mens zich mee bemoeit, wordt geknoeid."
Ik bedoel maar juryleden zijn ook maar mensen.

Ik denk dat we allemaal ons best doen, maar ja lukt niet altijd.

Voorbeeld van een afgang als van mij.

Zit een keer te jureren en de moeder komt de papieren laten zien.
Verteld een verhaal over dat de pony thuis zo goed loopt maar ja op vreemd terrein is het nogal wat voor een 8 jarig meisje. Was pas de derde keer. En aangezien dat ze niet alles kon zien want ze zag met een oog nog maar 70% en het andere oog dus niets meer, schrok de pony steeds.
Nou meisje rijdt de proef en bakte er dus helemaal niets van. Ze reed bij tijd en wijlen eens over de hoefslag maar voor de rest ho maar. De galop deed ze helemaal maar niet, en de pony schrok ook inderdaad steeds. Dus ik zei nog tegen mijn schrijfster, nou die pony kan dan wel slecht zien maar hij neemt ook de boel in de maling en luistert niet.
Hele slechte punten voor dat kind, bleek later dat het meisje zelf een glazen oog had en aan het andere ook 70% zicht. Vandaar dat hoeken afsnijden en zo. En ik had na de proef en op het protocol nog wel het commentaar gegeven dat als de pony slecht ogen had dat hij wel zoveel vertrouwen in de ruiter kan hebben dat die netjes kan lopen. En dat hij misbruik maakte van de situatie.

?????????????eeeeeeeeeeekkkkkkkkkks als er een luik in de grond was geweest dan had ik er mooi in weg kunnen duiken.

dus ik bedoel maar fouten maak je allemaal

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:19

nou bij mij krijg je wel een 8 of een 9 als je paard vierkant (op vier benen) op de ac-lijn door de hals ontspannen op het bit kauwend stilstaat

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:21

En het klopt dat je voor het bezwaar noet betalen. Ik meen dat dit vroeger 50 gulden was. Wordt je in yhet gelijk geteld dan krijg je het terug

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:21

beppies"]
Voor wat betreft het weinige commentaar bij de proeven, deze juryleden moeten toch eens het reglement lezen daar staat duidelijk vermeld dat bij elke onvoldoende en bij 5 , 6 en 7 commentaar vermeld moet staan waarom dit punt gegeven is. Ik probeer dit altijd wel te doen, maar met een minder goede schrijfster moet ik toegeven dat dit niet altijd mee valt.
[/quote]

Met een hele goede schrijfster lijkt het me ook geen doen om bij ieder punt commentaar te geven. Dan moet je als schrijfster haast wel steno kunnen schrijven. Want wees eerlijk: achten, negens en tienen komen maar sporadisch voor, dus dat houdt in dat je als ruiter vrijwel ALTIJD commentaar bij IEDER punt zou moeten krijgen.

Ik heb zelf de nodige ervaring als schrijfster, maar IMO is het praktisch gezien niet te doen om commentaar bij alle 26 of 30 onderdelen in zo'n hoog tempo zo op te schrijven dat het voor de ruiter ook nog te lezen is. En al helemaal niet op zo weinig ruimte als er op een coupon beschikbaar is. Kan het me dan ook voorstellen dat juryleden zich beperken tot commentaar bij onvoldoendes en eventueel vijven.

[quote="organisator schreef:
En dan nog even over de jurycursus. Je moet opgenomen zijn in de klasse waarin je wilt jureren. Je begint bij B en L enz


Ruiters die jurylid willen worden moeten toch minimaal M1+1 zijn? Of ben ik nou verkeerd voorgelicht en mag je al aan een jurycursus beginnen als je B of L bent?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:23

Ach joh, ik heb een jaar in de B rondgecrosst en in totaal 0 winstpunten gehaald. Maar we gaan gewoon door.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:25

Vroeger in ieder geval wel en je bet pas in een klasse opgenomen als je 1 winstpunt hebt en niet als je er in start
Ik meen dat de B en L nog steeds zo is hoor
of dit moet veranderd zijn

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:25

Dan ben je helaas nog geen B Cornelia

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:26

Ik heb zowizo een hekel aan de dressuursport, hoewel ik wel een dressuurprikker genoemd ben???

Maargoed ik kan dus niet tegen jurys met borden voor het hooft! Wij namen altijd de hogere proeven op de video op en daar zie je dus duidelijk dat het commentaar van het jurylid niet terecht en dus fout is. Vooral in de hogere sport met paarden voor de handel is dat NIET FIJN!
Ik heb echt in die tijd gewoon een hekel gekregen aan jurysporten. Ik vind dat er een mogelijkheid moet zijn tegen dat soort punten in beroep te gaan. Als ik op video kan laten zien in een M proef dat het paard gewoon wel recht liep moet die 4 voor het scheefgaan gecorrigeerd kunnen worden.

Ik heb een keer gehad bij de IBOB dat het paard zogenaamd onregelmatig was, laat ik nou net alles op band hebben staan, en echt geen pas onregelmatig. Paard geen IBOB omdat de jury blind was...........banketstaaf

Wij hebben ook wel eens punten gehad op onderdelen die totaal verkloot waren...........hoor je mij ook over zeuren dan hoor Haha! Haha!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:30

En Karin

Het is ook geen doen voor een schrijfster. Vooral als je die M1 proef van deze maand bekijkt In het galopgedeelte volgen de oefeningen elkaar zo vlug op dat er geen schrijven aan is. Vandaar dat ik deze dingen even onthoud als ik merk dat de schrijfster het niet kan bijhouden.

Wij werken veel met de protocollen die nieten we vast aan de startcoupons dat is makkelijker voor de schrijffster. Al moet ik bekennen dat ik de laatste wedstrijd van 12 en 13 juli in Zuidwolde, er niet aan toe was gekomen om dit te doen.
Maar in september zitten ze er weer aan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:31

Nee, ik ben B startgerechtigd met dit paard Knipoog Maar ik weet heel goed waar het aan ligt dus dat scheelt. En voor wat betreft het schrijven, ook dit is simpel op te lossen. Ik zit zelf niet te wachten op commentaar als: tegen de hand, slingert, etc etc dát soort dingen weet je vaak zelf wel. Dan heb ik liever wat minder commentaar waar je wél wat aan hebt.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:35

Even over het opnemen op video
Ten eerst als je opneemt op neem dan ook even het jurylid op en het liefst in combinatie met het paard (als men bv net voorbij de jury rijdt)

Dan moet men er rekening mee houden dat het zicht voor de jury bij C anders is als diegene die vanuit een andere hoek staat te filmen. En dan hebben we het nog niet eens over een juryhok dat boven in een manege is.
En zoals ik al eerder zei juryleden zijn ook maar mensen.
Ik vind wel dat je over een opname moet kunnen napraten met een jury, is alleen maar goed.
Blijf je als jury ook kritisch op jezelf

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:37

Opbouwende kritiek met een eventuele oplossing is beter bv

Een 5 voor midd.dr. en als comm. Door hand toestaan en aantrekken van het kruis meer verruiming.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:38

je geeft aan dat je meer verruiming wilt zien en de eventuele oplossing als deze oplossing natuurlijk van toepassing is op het eventuele probleem natuurlijk

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:40

Zoiets ja, maar ach, ik heb er nog steeds heel veel lol in en dat vind ik het belangrijkste. Ik heb bv een vriendin die na 1,5 jaar in de M2 inmiddels 4 wp heeft gehaald. Standaard wordt dan de jury de schuld gegeven maar ik denk daar toch iets anders over. Dan denk ik dat je echt oogkleppen op hebt.....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:43

organisator schreef:
nou bij mij krijg je wel een 8 of een 9 als je paard vierkant (op vier benen) op de ac-lijn door de hals ontspannen op het bit kauwend stilstaat


Is dat dan ook vereist in de B? Zo hoort je paard in de M zeker stil te staan, maar in B moet het kunnen dat het paard net 1 been er buiten heeft, zonder dat er meteen punten aftrek voor is?

Het staat me soms zo tegen.
Ik rijd mijn paard altijd rekelijk rond met enigszins langere teugel. Opdat hij vriendelijk in de mond is, goed over de rug loopt en luistert naar mijn been. Zoals mijn instructeur (niet zomaar iemand in de sport) mij vetelt, en zoals mijn paard enorm verbetert in zijn basisgangen.
Dan kom ik op een wedstrijd, en moet ik ineens het paard helemaal inmekaar trekken, omdat die jury een B paard wil zien lopen met de kop op de loodlijn en de bips onder de massa.
Als ik het paard rijd zo vriendelijk als ik thuis train, kom ik echt met minder dan 140 punten uit de baan. Of ik thuis verkeerd train? Ik dacht het niet, paard loopt op het moment echt goed los door het lijf, loopt al redelijk in verzameling, en loopt ook de schouderbinnenwaarts, wijken en travers gewoon ontspannen over de rug in draf...
Maar voor de Bjury hier zijn we niet goed genoeg om naar het L te mogen.

Het kan aan mij liggen hoor, maar ik vind dat juryleden de B best wat meer de B moet laten zijn. Dat is de B van BEGINNERS. Begin dan pas echt kritisch te worden bij de L2, daar waar je meer mag eisen van de africhting.
B paarden horen niet verzameld, B paarden mogen snel afgeleid zijn, B paarden mogen een keertje overkruist aanspringen in galop, een B paard mag even voor de loodlijn komen bij een overgang.
Is allemaal niet geweldig, maar wel B-waardig. Daar mag je geen 2 voor schrijven, maar een 5 met een aanmerking. En als het dan wel keurig gaat, paard springt bijvoorbeeld meteen in een goede galop en het gaat niet spaans, dan moet je gewoon een 7 geven en niet zeuren over die neus die 5cm. voor de loodlijn komt.

Ik vind het heel jammer dat de B hier (in het Noorden) wordt bejureert alsof uit een kritische waardering, enig professionaliteit van de jury afstraalt.
Ik kan me niet voorstellen dat juryleden tot een dergelijke houding tov B en L1 dressuur zijn geinstrueerd vanuit Ermelo....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:44

klopt helemaal

Of de jury heeft het gedaan of het paard/pony, en anders wel die voetganger/platic zak/voorlezer/etc.

Dat zie je dus teveel vind ik jammer maar helaas

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:45

Terechte kritiek is altijd welkom. Maar als een jurylid een fout maakt die het verschil betekend tussen M en Z (lees +- 6000 euro) dan mag je daar toch wel even de dampen over in hebben! Vooral omdat het niet meer terug te draaien is...........

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:53

Inderdaad Dees er zit verschil in.
En ik maak dan ook dat verschil in de B hoeft dat bij mij niet en een paard hoeft in de B ook niet aan de teugel te lopen maar in de hand gesteld zijn en dat is een verschil. Maar helaas word er veel te zwaar gejurreerd vindt ik
Ik ga er vanuit dat je een winstpunt verdient als je als jury kan zien dat je naar de volgende klasse kan en er enigzins klaar voor bent. En diegene die geregeld paarden uitbrengen en steeds met veel bravour in de B beginnen terwijl ze makkelijk L of zelfs M kunnen lopen. Krijgen bij mij zoveel winstpunten in een proef (als die goed is natuurlijk) dat ze zo snel mogelijk uit de B weg moeten.
Ik vind dan ook dat deze ruiters eigenlijk alleen maar vanaf de L mogen beginnen.
Als je een paar keer Z bent geweest dan moet dat , maar als je een handelsstal of op een andere manier commerciel met de sport bezig bent en je komt steeds maar in de B met een nieuw paard uit, word er toch naar gekeken en wordt er steeds vaker zwaarder gejureerd en dat vindt ik jammer en doe daar dus niet aan mee.
Er is heel duidelijk omschreven wat de B inhoudt, en daar hou ik mij aan. Als een paard zowat in passage (wat dus gebeurd) een proef loopt zeg ik daar wat van want dat word niet gevraagd

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 11:56

De laatste bijscholing hier in Drenthe was met juryleden samen We keken naar 3 gelegheidscombinaties en gaven punten en discusieerde waarom we die punten gaven. Leuk/leerzaam en opend nieuwe perspectieven. Naar mijn menig is dit de goede weg. Blijf je wakker van

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:59

Als je voor een handelsstal start, start je natuurlijk altijd zo hoog mogelijk. Hoe hoger het paard gestart heeft hoe beter het is (qua geld dan) Je zal dus nooit met een L, M of Z paard in de B starten.........

Zulke bijscholingen zouden ze dus veel meer moeten doen..........gewoon om inderdaad de discussie aan te gaan en andere standpunten in te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:00

organisator schreef:
klopt helemaal

Of de jury heeft het gedaan of het paard/pony, en anders wel die voetganger/platic zak/voorlezer/etc.

Dat zie je dus teveel vind ik jammer maar helaas


Klopt en anders zijn er nog wel wat excuusjes te verzinnen hoor, de bodem, het weer, het publiek en noem maar op. Soms is het ook wel zo dat de omgeving het moeilijker maakt voor een combinatie om een goede proef neer te zetten, maar dat is dan gewoon zo. De mijne danst ook niet over het veld, dus als er ergens een kuil zit en hij stapt er in, dan heb ik waarschijnlijk wel iets staan over tactfout of iets dergelijks. Zo is dat nu eenmaal, niks aan te doen. Omgevingsfactoren maken het wel eens moeilijker, maar daar kan de jury niks aan doen.

We hebben allemaal wel protocollen liggen met commentaar dat op zijn minst vraagtekens oproept. Het kan soms geen kwaad om de proef nog eens op video te zien met de puntenlijst erbij, kan leerzaam zijn. Je komt dan wel eens een onredelijk puntje tegen, maar ook dat hoort er bij.

Tegenwoordig vraag ik me wel eens af wat er nu precies beoordeelt wordt in een dressuurproef, meestal niet de graad van africhting volgens mij. Terwijl dat gegeven toch eigenlijk de basis is van het hele dressuurgebeuren? Als je elke wedstrijd afspiegelt op de FEI regels (ja, ook voor de basis), dan kom je wel eens bedrogen uit. Dat roept dan weer de vraag op waar het heen gaat met de sport.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 12:02

Nou ik ken ze wel hhor diegene die Z paarden op stal hebben en diegene die stage lopen in de B laten beginnen. Kan ze hie met mijn neus wel aanwijzen. Even de goede buiten beschouwing gelatn natuurlijk.

En ja die bijscholingen 1x per jaar Wat dacht je van 1x per kwartaal veel beter toch??


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers