zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 23:45

Hallo allemaal,

Even voorstellen
Ik woon in Drenthe en ben dressuurjury tot en met de M

Ik wilde graag weten of hier ook dressuurjuryleden aanwezig zijn.
Lekker handig misschien voor onze komende wedstrijden.
Maar misschien ook leuk om eens met elkaar te brainstormen/babbelen/adviseren/ etc

Wie meld zich????

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 23:53

niemand???????????????????

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:25

Jawel, maar die zijn nu niet online...

Zo uit mijn hoofd kan ik iig al Fitzroy, Jasmijn en Rhijnauwen opnoemen, maar we hebben er nog veel meer!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 00:29

zou het leuk vinden als ze reageren misschien morgen dan
wil je het in ieder geval even aan ze doorgeven
alvast bedankt

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:38

Hoi organisator,
Ik dacht dat ik gisteravond al gereageerd had, maar het was ook al erg laat Dromen
Ik mag jureren t/m L2 en jureer meestal in Zuid-Holland Noord en Noord-Holland Zuid Knipoog als je hem nog begrijpt.

Bij mij schoten ook de namen van Jasmijn en rhijnauwen door mijn hoofd. Ook Smaxie is jurylid.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:34

Hier ook een jurylid t/m M paraat.
Alleen zit ik in Noord Holland, dus zullen we elkaar waarschijnlijk niet tegenkomen op wedstrijden, maar brainstormen is altijd handig.

Dus al er wat is, kom maar op, en anders om zal ik jouw naam ook onthouden.
(Niet zo moeilijk gekozen gelukkig, dus moet lukken. Knipoog )

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:19

Dan wil ik graag een vraagje stellen aan jurileden. Ik rij nu M1 soms heb ik wel een dik winstpunt en soms met een vergelijkbare proef in de 140 punten. Nu vrieg ik me af, of ik hem flitsender moet rijden, wat zien jullie liever? Een rustige proef, of een snelle en dus niet zo mooi afgewerkt?
Alvast bedankt

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:11

ik ben (zoals Sjuimpje al schreef) jurylid t/m M dressuur en jureer meestal in midden Nederland

en Emeraldo, dat is erg moeilijk te beoordelen als je iemand niet gezien hebt, ik denk dat je gewoon eens na de wedstrijd naar de jury moet toegaan waarom je de punten hebt gekregen, probeer eens mee te rijden met een clinic of eens naar anderen te luisteren, wellicht hebben die een verfrissend idee over jouw rijden. Ik zie zelf overigens liever een fris en vooral EERLIJK gereden proef, dan iemand die zijn paard voor vasthoudt, in de krul trekt of alles netjes bij de letter doet maar er gaat niets van uit! Je moet een proef zien als africhting, je mag fouten maken, maar probeert het zo goed en eerlijk mogenlijk te doen!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 14:40

Hier nog een jurylid aanwezig, ook tot en met L2.
Wel grappig, ik jureer nu zo'n 7 jaar, en in het begin dachten ze altijd dat ik bij de schrijfsters hoorde.... (dat had je tussen al die oudere juryleden bij het vroegere NKB)

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 16:07

Nou gezellig dat jullie er zijn.

En wat hierboven gebeurt was dus eigenlijk mijn bedoeling. Een beetje met elkaar over van alles praten wwat je meemaakt en een mening geven natuurlijk. En dat er ook vragen van ruiters komen vind ik erg leuk, dus het begin is er.

Dan voor Emeraldo,
Ik zie graag een flitsende proef, en het liefst gedurfd. Ik ben er zo eentje die een 2 en een 9 in de proeven geeft. Als men elk onderdeel met veel bravour durft te rijden kan je bij mij je onvoldoendes gemakkelijk ophalen wat dat waardeer ik. Eerlijk tegenover je paard/pony en met plezier erop zitten, wel geconcentreerd natuurlijk, geeft al gauw een positief beeld. Het is natuurlijk wel zo dat er wat niveua aangaat wel verschil tussen zit.
En tussen rustig en een proef zonder impuls ook. Dus ik wil impuls.
En helaas voor de dressuur sport smaken verschillen. We kunnen zoveel mogelijk op 1 lijn zitten verschil blijft er toch.


Zo nu verder over mijzelf. Bij de NPC was ik Z-jury. maar door de fusie ( en het nalaten van opsturen van papieren door deze bond) Ben ik nu voorlopig tot en met de M. Wil zo vlug mogelijk weer Z en daar wordt dan ook hard aan gewerkt door mij en de KNHS.

En verder misschien nog gegadigden voor jureren op 14 september. Ik heb nog van alles nodig.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:04

nou misschien weten jullie dan ook het antw. op mijn vraag, ik ben wel eens na mijn proef naar de jury toe gereden, om om commentaar te vragen, vaak staat het ook wel op de coupon, maar als je het zo vraagt kunnen ze het toch beter uitleggen, nou zei un vriendin van mij laatst, dat dit helemaal niet mag, dus nou is mijn question maag dit of niet?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-03 22:28

Dat klopt, en meestal wordt het ook niet door de organisatie op prijs gesteld ivm het doorlopen van het programma
Maar het is wel zo dat een jury een half uur na het sluiten van de ring blijft voor eventuele klachten/vragen.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:45

Ook ik heb een vraag voor onze juryleden Haha! Een vriendin van mij is namelijk van een wedstrijd teruggekomen met een protocol waar maar 2 opmerkingen van de jury op staan terwijl de jury op een paar onderdelen een dikke onvoldoende heeft gegeven zonder aan te geven wat er niet goed was. Ik was altijd in de veronderstelling dat een jury bij elke onvoldoende moet aangeven wat de reden hiervoor is. Hoe zit het nu eigenlijk Verward

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:08

organisator schreef:
Dat klopt, en meestal wordt het ook niet door de organisatie op prijs gesteld ivm het doorlopen van het programma
Maar het is wel zo dat een jury een half uur na het sluiten van de ring blijft voor eventuele klachten/vragen.


Een jury behoort dit te doen, maar het komt vaak genoeg voor dat het niet zo is.
Zo heb ik een keer een coupon gehad waarop bij de volte's in galop stond dat het zonde was dat het paard uit de galop viel, 2 x een 4.
Maar... op de videocamera was er geen drafpasje te zien.
Op de coupon stond dat het paard niet stil stond met halthouden. Op de video stond het paard keurig vierkant stil, bewoog nog niet eens met zijn staart.
En op de coupon stond dat het halsstrekken te ver was (een 5), maar op de video zag je het neusje geen centimeter naar beneden komen, had van mij een 3 mogen zijn...

Geen jury te zien, wedstrijdsecretariaat had ze direct na het rijden van de proeven laten gaan.
Ik weet zeker dat ik hier een verkeerde coupon heb gehad, dat iemand anders mijn punten had. En ik weet zeker dat ik hoger had moeten hebben als deze 154, de punten verbaasde zelfs het wedstrijdsecretariaat.

Ik vind dus ook dat het de taak is van het wedstrijdsecretariaat om de regels te kennen en om de jury daar te houden tot een half uur na het rijden van het laatste proefje. Gelijk punten tellen en de prijsuitreiking doen!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:08

Dan stel ik ook gauw even een kleine vraag.
Afgelopen weekend was ik op een wedstrijd om daar te kijken.
Er liep een schitterend paarjde rond(cremello,cruzado denk ik)
Wat mij opviel is dat deze achter wat onregelmatig liep.Het was niet echt duidelijk te zien in de rechttoe rechtaan oefeningen,maar toch zekerwel bij de oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en uitgestrekte draf.
Ze reed twee proeven en dus twee verschillende jury's.
Mag zij nu de proef rijden of mag de jury haar laten stoppen.
(ze heeft beide proeven gereden)
Ik dacht namelijk dat het dan niet toegestaan is om aan de proef te beginnen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:19

Goedemorgen, beetje late reactie maar had gisteren lekker een vrije dag. Ik ben ook jury tot en met het M2 en zit als bijna 2 jaar te wachten om de Z cursus te kunnen doen. Ik zit meestal in Brabant maar wordt ook wel in Gelderland en Rotterdam gevraagd (doe dit niet vaak, is me te ver weg).
Voor wat betreft de bovengemaakte opmerkingen, het gebeurd jammer genoeg maar al te vaak dat een jury al ver voor de prijsuitreiking weg is, terwijl dit toch niet hoort en niet netjes staat t.ov. de ruiters. Voor wat betreft het weinige commentaar bij de proeven, deze juryleden moeten toch eens het reglement lezen daar staat duidelijk vermeld dat bij elke onvoldoende en bij 5 , 6 en 7 commentaar vermeld moet staan waarom dit punt gegeven is. Ik probeer dit altijd wel te doen, maar met een minder goede schrijfster moet ik toegeven dat dit niet altijd mee valt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:38

Van mij ook dan maar een vraag. Wanneer mag je een jurycursus gaan doen? Wat kost zoiets nou en hoe lang duurt het etc?
En nog een vraag over een flitsende proef. Als een jury dit dus wil zien maar het paard niet echt een ferro is wat dan? Gewoon een nette proef neerzetten is dan te gewoon?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:43

bij elke onvoldoende en 5,6,7 ??Dat wist ik helemaal niet.
De laatste x had ik bijna allemaal zevens maar er stond nergens commentaar, op 2 punten na.Ik zou het sowieso wel prettiger vinden ja, als er wat meer opstaat, zo weet ik ook waarom ik een 5 haal bv.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:45

cornelie schreef:
Van mij ook dan maar een vraag. Wanneer mag je een jurycursus gaan doen? Wat kost zoiets nou en hoe lang duurt het etc?
En nog een vraag over een flitsende proef. Als een jury dit dus wil zien maar het paard niet echt een ferro is wat dan? Gewoon een nette proef neerzetten is dan te gewoon?

Om een flitsende proef neer te zetten hoef je geen superpaard te hebben. Het is je manier van rijden. Je kan alles voorzichtig doen om dat 5je of 6je te halen. Maar je kan ook gedurfd rijden om een 7/8 te halen. Als het mislukt heb je dan een 3/4.
Maar als het allemaal lukt heb je toch flitsende dingen laten zien en niet allemaal compromis onderdelen, op de veilige manier een punt binnenhalen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:53

Aha, ik begrijp het Lachen
Waarom zijn jullie jurylid geworden?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 10:55

inderdaad je moet als jury evennetjes blijven na het sluiten van de ring.
en de combinatie kan dan overleggen met de jury. Als men het dan nieteens is kan men binnen een half uur een officiele klacht deponeren bij de organisatie. (vandaar dat half uur)
en voor Kleintje je kan natuurlijk altijd nog de KNHS bellen om je verhaal te overleggen.

Verder is het zo dat zolang je niet door een jury uit de ring wordt gehaald mag je de proeven rijden.
En als je in de verplichte proef eruit wordt gehaald geld je tweede proef niet. Vandaar dat je de eerste proef altijd als eerste moet rijden. Wat niet altijd gebeurd, door indelingen van de organisatie.

En wat die punten aangaat
ja je hoort het te omschrijven. Maar je hebt niet altijd een even snelle schrijfster naast je. Ik weet altijd precies nog hoe het zat en dan komt het dus wel eens voor dat ik na de proef dat betreffende commentaar laat bijschrijven. Maar zoals ik al zei ik ben geef gerust een 2 en een 3 met commentaar. En dan een 8 en een 9. lekker duidelijk dus. Natuurlijk ook wel de andere punten maar wat goed is is goed en daar moet je geen 6 op geven. En slecht is slecht. Je ziet weleens dat er geen midd. dr wordt getoond en dat staat dan op een briefje, het punt is dan een 4. Nou dat vind ik onzin dan heb je bij mij gewoon een 2 voor het naar de overkant rijden of rechtuit rijden, noem maar op. Je hebt geen midd. dr. laten zien dus geen punten hiervoor. En als je ruimer moet of meer door de hals/rug dan die 4 of 5 of 6. En zo werkt dat lijkt mij en niet anders.

En dan nog even over de jurycursus. Je moet opgenomen zijn in de klasse waarin je wilt jureren. Je begint bij B en L enz
Op de site van de KNHS staan meestal de opleidingen. En natuurlijk in de paard en sport het telefoonnr van de afdeling

En inderdaad er zijn wachtlijsten voor de ZZ

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 10:58

Aha, ik begrijp het
Waarom zijn jullie jurylid geworden

Vroeger zat dit bij mijn opleiding Cornelia en vanuit de NPC waren er juryleden te weinig in het Noorden dus daar even afgemaakt
Ik jureerde heel weing door tijdgebrek en nu heb ik het weer opgepakt omdat ik het leuk vind en je wilt de combinaties wat verder op weg helpen.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 11:00

En Kleintje

je hoeft beslist geen Ferro te hebben om een flitsende proef neer te zetten.
Als je een paard hebt met een wat mindere uitstraling kan je hem bv lekker brutaal of gedurfd rijden en dat ziet en waardeerd een jury ook hoor, tenminste ik wel

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:03

Organisator, ik heb destijds de videoband, een kopie stamboekpapier, foto van het paard, en kopie startcoupon opgestuurd met een bezwaarbrief naar het KNHS, destijds nog KNF.
Maar nee hoor... geen bewijs dat ik de ruiter was op dat paard.
Kreeg alleen een antwoord terug en niet de videoband e.d.
Heel banketstaaf.

Heb nu dus op wedstrijden altijd het wedstrijdregelement bij mij. Als een jury nog een keer weg is dan maak ik gelijk problemen op het wedstrijdsecretariaat. Dan zijn er meer ruiters aanwezig en kan je met zijn allen een bezwaarschrift schrijven mocht het nodig zijn.
Gelukkig daarna niet meer nodig geweest.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 11:06

Maar als je bezwaar aantekend moet je toch ook eerst een bedrag neerleggen?