zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:46

Wij gingen ooit op wedstrijd waar we 2 proeven zouden starten. Maar door het slechte weer, reden we maar 1 proef. Mijn zusje moest toen de 2de proef van die maand rijden. Ook raar toch?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:02

Ik ga dus aanstaande zondag voor het eerst starten en heb wel een paar vragen. Het is proef 7 in de B.

Maddox loopt niet altijd actief en ontspannen. Zeker overgangen galop/draf zien er echt niet mooi uit, ik krijg hem op elk moment in draf, maar hij valt dan vaak wel uit elkaar.

Is het nu beter om met wat langere teugel ontspannen te rijden of kun je beter de teugel goed op maat hebben en dat hij af en toe tegen de hand is (zoals in de galop-draf overgang)?

En halsstrekken is een drama. Op de volte lukt nog wel maar op de diagonaal is erg moeilijk. Halsstrekken komt vlak na de overgang galop-draf en dan heb ik hem dus nog niet fijn in de hand.

Gebroken lijn 5 meter: wat is precies het nut van deze oefening, wat moet je ermee laten zien? Is het van belang dat het hoofd van je paard netjes wordt omgesteld? Ik vind het zo'n kleine wending dat er niet zoveel gebeurt bij mij.

En over een flitsende proef: als ik Maddox regelmatig bijtik loopt hij fijner. Ik ben dus ook van plan om hem gewoon in galop bv bij te tikken ook al kan ik hem dan niet fijn in de hand houden. Is dit slim?

Tips?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:37

ik zou m niet tegen de hand laten komen, was mijne ook een x en ik werd er wel op afgestraft, Je hoeft ook niet de hele proef een geweldige aanleuning te hebben, het is B, al vraag ik me soms af of sommige jurys het vergeten

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 16:43

In 2 proefjes na elkaar heb ik dat eens uitgeprobeerd. De eerste proef had ik een ontspannen paard maar de teugels wat langer. De tweede proef hij ik mijn teugels 'op maat' en een gespannen proef. Punten: 1e proef 155 en 2e proef 138 . Was voor mij toen duidelijk wat ik dus beter kan doen Lachen

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:17

Vraagje voor de juryleden;

Wat vinden jullie van pony's die tussen de paarden starten??

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:21

Bij die van jou vind ik het cool Haha!

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:46

dr_jacksel schreef:
Bij die van jou vind ik het cool Haha!


Schijnheilig OK dan!


(gefeliciteerd met je verjaardag Haha!)

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:10

ukkiepuk schreef:
Vraagje voor de juryleden;

Wat vinden jullie van pony's die tussen de paarden starten??


Totaal geen problemen mee!!
Ik vind het zelfs vaak wel leuk, omdat deze combinaties vaak verder in de africhting zijn, want ze krijgen immers geen punt kado, wat met een super getalenteerde KWPN er nog wel eens anders is. Maar als je weinig compensatie punten hebt, moet je elk onderdeel wel echt rijden.
Het niveau van rijden is daarom vaak hoger en dan kan ik echt genieten van zo'n proef.
Merk en stokmaat maken mij niet uit.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 21:56

*grinnik* weet je om welk merk het hier gaat? Haha!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 22:53

klopt helemaal
niet naar kijken of het een pony of een paard is maar naar de proef en het algemene beeld wat men uitsraalt.

En voor Manon
ontspanning is beter
Het nurt van de gebroken lijn is
dat er gekeken wordt naar de souplesse van je paard/pony (omstellen van de stelling)
dus inderdaad het gaat om de stelling
en het is B dus nog een klein figuur later wordt het vanzelf wat meer to the point
En over dat bijtikken:
daar maak ik uit op dat je paard/pony niet al te veel voor het been is
als je traint met benen geven niet reageren en gelijk een tikje achter je kuit dan wordt dit al beter tevens het rijden van overgangen bevorderd dit.
En nu voor komende wedstrijd kan je nog weinig aan veranderen maar als ik iemand in de ring krijgt die steeds het paard aantikt zeg ik wat van
Ik vind het een onrustig beeld geven nm.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 08:54

Nou ik heb dus ook een vraag, vind het erg handig zo mt die juryleden want ik heb eigenlijk een vraag waardoor ik ongeveer met mn handen in het haar zit..
Ik ben pas gestart met Natal voor de eerste x..
Nou hij was echt vanalles bang echt alles van bloembakken tot de juryleden..
Maar als bij ullie in een proef een paard echt alles eng vind.. En het looopt verder wel goed negeren jullie dan het verschieten of wat doen jullie, want volgens mij gata het er toch om of je hem op zo'n moment aankan'?
Ik heb nu de eerste proef met Natal 2, 7ens en dat was voor houding en zit van de ruiter. en de verzorging van ruiter en paard..
En derest allemaal 6jes en 5jes..
Bij de 2e proef die dag had ik 3 zevens waarvoor precies weet ik niet meer en de rest alles eronder..
Maar ligt het nou aan mij of gaat het erom dat je het paard aankunt, en kan tonen dat je weet dat je het kan.. Of is het de bedoeling dat het paard in de B de hele proef met de kin op de borst loopt en nie meer omhoog komt..
Nou alvast bedankt..

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 08:58

Ow jah en dan nog zo iets..
Ik reed met mn bonte eerst ook wedstrijden he,...
En vaak had ik wel goede punten maar sommige jury;s staat bont dan niet aan en je krijgt lagere punten ook al mag dat niet.. Maar dan wint er zo'n eikeltje die eigenlijk helemaal niet kan rijden maar het paard wel kan lopen en mooi is..
Ik vind het eigenlijk oneerlijk maar je kunt er nix tegen doen.
Zo heb ik ook weleens een paar x eeen 6 gehad voor de verzorging.. hij had een vieze vlek op zijn kont hij had in de trailer gepoept en je zag het al bijna niet meer en dan geven ze je toch een 6 en dan kijken ze niet naar de rest van het poaard dat vind ik ook eigenlijk niet eerlijk maar jah.. Elk jurylid is anders.. Maar dfit wou ik gewoon ff kwijt

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:33

PintoNatal"]
Maar als bij jullie in een proef een paard echt alles eng vind.. En het loopt verder wel goed negeren jullie dan het verschieten of wat doen jullie, want volgens mij gaat het er toch om of je hem op zo'n moment aankan'?
[/quote]

Als ik een B paard/pony in de ring krijg die erg kijkerig is (niet alleen in de B trouwens hoor) geef ik hem/haar voor ik het startsein geef altijd wat extra tijd, om vertrouwen te kunnen laten winnen.
Maar als het te lang duurt, tja dan moet je toch een keer beginnen, en als je paard/pony in de proef zo kijkerig en schrikkerig blijft, moet je dat wel meenemen in de punten.
Zit je net midden in een grijze zone (waar dus eigenlijk geen punten voor zijn, dan neem je het mee in het volgende onderdeel), maar je volgende onderdeel gaat supernetjes wil ik nog wel eens 'vergeten' dat er een stukje minder ging in de grijze zone, maar dat doe ik alleen bij de B.
Voor de rest mag je verwachten dat je je paard/pony in de hand hebt en reken ik het wel mee.
En ik heb zelf een paard wat hier heel goed in is hoor, dus heb alle begrip voor de situatie, eng is eng, maar daar kan je niet je ogen voor sluiten als jury.
Is er nu echt iets onverwachts van buitenaf (bijv, paard los, hondjes door de baan, grote knal van iets) dan zie ik de schrikreactie wel door de vingers.

[quote="dr_jacksel"]
*grinnik* weet je om welk merk het hier gaat? Haha!
[/quote]
[quote="PintoNatal schreef:
En vaak had ik wel goede punten maar sommige jury;s staat bont dan niet aan en je krijgt lagere punten ook al mag dat niet..


Naast merk en stokmaat maakt ook de kleur me niet uit. Haha!

Ik heb gelukkig aan heel weinig soorten paarden een hekel (eigenlijk aan geen enkel paard, behalve als ze onregelmatig lopen en ik niet weet of ik ze er nu wel of niet uit zal sturen, Afbeelding) maar het blijft wel een jurysport, en als er een superimponerend paard binnen komt dansen, zal je toch bij het binnenkomen iets hoger zitten. Voor de rest van de proef verman ik mezelf en ga ik net zo jureren als ik bij ieder ander doe. Maar een paard met veel aanleg, zal nou eenmaal makkelijker en met veel minder kans op tactfouten de proef doorkomen, en daarom toch vaak hoger eindigen.
Dit is dus niet alleen persoonlijke smaak, zo werkt het gewoon.
Maar ik heb vaak genoeg een haflinger ofzo op kop staan in een rubriek hoor, juist door wat ik eerder aangegeven heb, deze zijn vaak netter doorgereden omdat ze weinig te compenseren hebben.

Ik heb zelf met een draver gereden, die helaas geen talent had voor de galop, het bleef een 4 tact. Dat paard moest ik wel zo secuur rijden, wilde ik in de buurt van een winstpunt komen (lees, de oefeningen voor 8en rijden om de galop te compenseren, we reden trouwens M) en Jesper kan ik de helft van de proef in de steek laten, hij loopt toch wel door. Dat is nu eenmaal het verschil tussen een echt dressuurpaard en een paard waar je dressuur mee rijdt.
Laatst bijgewerkt door Jasmijn op 17-07-03 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:49

OKe Jasmijn, thnx voor het antwoorden

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:53

Okee, dan heb ik ook een vraag.
Mijn paard zwiept nogal veel met de staart. Dit doet ze niet uit protest want ze heeft de oren erbij naar voren en ook tijdens een stukje vrije stap zwiept ze nog met de staart (vliegjes ofzo?).
Ze doet het ook alleen in de zomer.
Het geeft echter wel een onrustig beeld.

Wordt dit ook afgestraft als bijvoorbeeld protest, ondanks dat het dat niet is?

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:03

Ik heb laatst mijn eerste wedstrijd gereden buiten onze eigen manege, en het was ook mijn eerste gras-wedstrijd.

Na mijn eerste proef kwam de jury uit de auto (o jee, dacht ik, er zal toch niets aan de hand zijn, hij voelde niet onregelmatig of zo tijdens de proef) en gaf ze me een tip voor het losrijden voor mijn tweede proef!
Ik vond dat erg sympathiek en heb haar opbouwende kritiek dan ook aangegrepen om mijn paard wat meer voorwaarts te rijden en mijn handen wat meer toe te staan.

De tweede proef heb ik zo goed mogelijk geprobeerd dat wat ze had aangegeven te laten zien. Dat viel nog niet mee, want ik was toch nog best nerveus, maar het lukte aardig.

Het resultaat was dat ik in mijn 2e proef 6 punten meer had gekregen dan in mijn eerste proef! Daar was ik dus erg blij mee.

Ik weet niet of dit wel eens vaker wordt gedaan bij juryleden en of het eigenlijk wel is toegestaan, maar het lijkt mij eigenlijk wel heel goed als dit vaker gedaan zou worden. Dan weet je ook een beetje wat een jury verwacht, en kun je er gelijk aan werken om je tweede proef beter te rijden.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:07

Kitty, het verschil tussen verzet en last van vliegen is bijna altijd in 1 oogopslag te zien.
Als het de vliegen zijn heeft dat dus absoluut geen invloed op je punten.
Bij verzet natuurlijk wel. En dan kijk je niet alleen naar de oren, maar het hele bewegingsmechanisme van het paard. (Inclusief natuurlijk het ruggebruik.)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:19

Mag ik eerlijk zeggen dat ik de juryleden hier in dit topic erg open en eerlijk vind?
Maar... heb er wel een eng gevoel bij. Waarom? Omdat het lijkt dat er maar weinig van zulke juryleden rondlopen bij ons in de omgeving. Zijn jullie dan de enige die wel weten hoe het moet, of typen jullie de berichten hier met het boek erbij en geven jullie politiek correcte antwoorden?
Daar lijkt het bijna op want er zijn echt maar weinig jury's die zo zijn.

Dan even een kwestie uit een ander topic:
rhijnauwen schreef:
en probeer al vooruit te denken, stel dat je winstpunten haalt, wat dan? thuis blijven, direct L1 starten? misschien kun je gewoon een keertje ergens onderling meedoen, dan kun je kijken hoe het gaat onder spanning. als je rustig aan doet, kom je er vast ook wel!

Kleintje schreef
Ik vind dit een beetje een foute opmerking.
Voordat ze de pony in het L heeft is ze 10 punten verder. Waarschijnlijk ook veel wedstrijdervaring rijker.
Met een jonge pony vind ik het wel goed om gewoon te gaan starten, ervaring opdoen voor ruiter en pony. Zonder die ervaring kom je er ook niet.
Het is een manier om wedstrijdstress te overwinnen.

Niet iedere combinatie wil alleen maar hoger komen, er zijn ook mensen die het voor de lol doen.

Als ze echt binnen no time 10 winstpunten heeft, dan zijn of de jury's allemaal makkelijk geweest... of ze is er gewoon aan toe.
Je kan niet achter elkaar 10 gelukstreffers krijgen.

Mijn mening is dus ook dat je gewoon kan starten, mits je het niet overhaast doet en eerlijk blijft tegen je pony. Dus geen dingen verwachten die hij/zij nog niet kan.
-------------------

Ben dus benieuwd wat jullie denken. Vinden jullie ook dat de combinatie al 1 klasse hoger moet kunnen starten?
Ik las hier al ergens dat als je B jureert dat je B moet jureren en niet moet kijken of de combinatie L1 aankan. Je weet immers niet of het de eerste punt of de laatste punt van de combinatie is.
Ik vind dat een combinatie er zelf verantwoordelijk is om in een klasse te starten die hij/zij en het paard aankan. Dus de jury moet de punten gewoon geven die de combinatie verdient. Jammer als de combinatie dan doorgaat naar een klasse waar het (nog) niet thuishoort. Aan de combinatie het risico om wel te starten en eventueel verlies te rijden (maar wel ervaring opdoen!). Of aan de combinatie om thuis door te trainen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:40

Ik persoonlijk vind het jammer dat je nu 10 winstpunten moet hebben om naar de volgende klasse te mogen overgaan. Mijn paard pakt alles heel makkelijk op en ook al rijden we nu M1, ze is al veel verder. En het is ook wel zo dat de jury dit ziet en ik krijg er ook de punten wel naar. Toch kost het meer tijd en geld dan voorheen.

Wat betreft het overgaan naar een hogere klasse: als je denkt dat je paard er klaar voor is dan zou ik het vooral doen! Maar kijk naar de onderdelen die voorbereidend zijn op de volgende klasse. Scoor je daar onvoldoendes op of magere zesjes dan zou ik het paard eerst nog een tijdje thuis doortrainen. Je kunt best voor de ervaring meedoen, maar bij de meeste ruiters betekenen lage punten toch weer meer stress en prestatiedrang wat resulteert in een gestrest paard.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:17

Ik vind die winstpuntenregeling verhoogd naar 10 minimaal, ook heel jammer persoonlijk. Temeer, omdat ik ongeveer 3 tot 5 wedstrijden per jaar start... Ik gebruik mijn paard heel veelzijdig, dus kwa ervaring heeft het de wedstrijd niet nodig. Je hebt gewoon geen kans op promotie meer als je werkelijk hobbymatig af en toe proefjes rijdt...
U merkt, mijn enthousiasme is tanende...

In mijn geval schiet de nieuwe regeling dus echt totaal zijn doel voorbij, als ik nog eens wat wil, dan moet ik gewoon veel vaker starten. Wat ik dus nu ook maar doe....
Goed bedacht, KNHS.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:22

Even een heel andere vraag, die ook in een ander topic naar voren kwam, wat doen jullie met de allereertse combinatie die je in je ring hebt? Punten jullie erg voorzichtig, of geven jullie juist hogere punten als het goed gaat dan jullie anders zouden geven?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:35

Waar ik ook zo nieuwsgierig naar ben:
Hoe gaan jullie als juryleden om met ruiters die in de baan verschijnen zonder 'plastron'.... Schijnheilig

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:59

Ik heb ook nog een dringende vraag. Een paar weken geleden op wedstrijd zaten er veel dazen, ik heb Emeraldo echt supergoed ingespoten, maar toch zat er af en toe een dazerik. Ook tijdens de proef zat er eentje te vervelen. Die heb ik gewoon uit zijn nek geslagen. (Een zacht klopje, waarbij het eigenlijk leek of ik hem beloonde) Bij het onderdeel 4 sec stilstaan, 4 passen achterwaarts, toen ik daarmee klaar was heb ik de daas uit zijn nek geklopt, en nog een keer bij de vrije stap. Voor beide onderdelen kreeg ik een 5, terwijl het wel goed ging. Mijn instructrice zei dat ze je dat niet mogen aanrekenen. Wat doen jullie in zo'n situatie? Mag dat punten kosten?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:05

He Emeraldo da's toevallig dat heb ik afgelopen weekend ook gedaan. Reed je ook M? Ik heb namelijk ook tijdens het halthouden een daas doodgeslagen want het paard werdt onrustig met haar hoofd. Heb vervolgens net gedaan of er niks gebeurd was. Ik had overigens gewoon een 7 daarop. Ligt er denk ik gewoon net aan welke jury je hebt. Persoonlijk vind ik het een beetje kinderachtig van de jruy om jou een onvoldoende te geven.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:15

Ja ik reed ook M1, ik vind het ook een beetje kinderachtig ja...