1e wedstrijd, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

1e wedstrijd, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 22:31

Hallo,
Ik heb toch ff advies nodig, ik zit te twijfelen om te gaan starten met mijn paard. 24 augustus is er een wedstrijd waar alleen Lipizzaner paarden aan deelnemen en ik vind zo'n wedstrijd ideaal om eens uit te proberen of het zou gaan met mijn merrie. Alleen ze is zo vreselijk kijkerig, ze kan best nog eens opzij springen, of als het vreselijk eng is er in galop vandoor gaan. Ik vrees dat mijn zenuwen er op zo'n dag ook niet veel goed aan doen. Maar het rijden gaat zo fijn ik zou eigenlijk best eens willen weten hoe het zou gaan op wedstrijd met me paardje.
Nu ga ik binnenkort bij een vriendin rijden met mijn paard, kijken hoe ze doet op vreemd terrein en de B proefjes heb ik al wat geoefend thuis en ze loopt ze keurig. Wat zal ik doen? Me inschrijven voor de wedstrijd? En zo ja, heb je nog tips om een kijkerig paard over vreemd terrein te loodsen? Ik twijfel heel erg. Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:36

Gewoon doen, mijn zus had dezelfde stress voor haar eerste wedstrijd met Pliva op een barokke paardendag.
Pliva kan ook erg druk en kijkerig zijn op vreemd terrein, maar ze was hartstikke braaf, heeft geen stap verkeerd gezet, we waren helemaal verbaasd Knipoog
Twee proefjes gereden en twee winstpunten, wel de moeite waard dus!!

Gewoon doen hoor, is toch weer een ervaring erbij!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:38

Ha, je gaat gewoon meedoen en als je het echt niet vertrouwd rij je haar wel op het wedstrijdterrein maar start je haar gewoon niet......

Trouwens je kan er nu niet meer onderuit want je hebt mij al toegezegd dat je meedoet Rock-on, dudes! en als je nu gaat terug krabbelen dan......~~}> en dan is dit...... Blauw oog en dit....... Ziek het resultaat *LOL* (nee hoor Ach gut zou ik niet doen Schijnheilig voordat iedereen denkt dat ik echt zo gemeen zou zijn Bloos Knipoog )

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:28

Idd Gewoon doen! Is een goede ervaring voor je paard!

Hoe moeilijk het ook is om je zenuwen te bedwingen.. moet je toch proberen om rustig te blijven en je paard met vertrouwen te begeleiden op de wedstrijd. Vooral niet vantevoren denken ojee dat vindt ze eng, dan zal je onbewust verkrampen en zal ze hoogstwaarschijnlijk schrikken..
Probeer de rust erin te houden en te rijden alsof er niks aan de hand is. En ookal springt ze een keer weg, dat is echt niet erg, gewoon weer doorgaan. Ieder paard moet het leren! Die van mij is ook behoorlijk kijkerig en wegspringerig.. Maar het gaat steeds beter.. Het is ook vaak de manier hoe je het oplost tijdens de proef.. dan word je echt niet gelijk afgerekend door de jury.. (wordt denk anders als je paard het nog steeds doet in de M ofzo)

In ieder geval, als je gaat, HEEL VEEL SUCCES!! OK dan!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:32

Een vriendin van mij heeft ook een kijkerig paard dat in het verleden haar dagelijks zand liet happen. In paniek springt ze ook weg enzo. Haar eerste wedstrijd waren wij er allebei bang voor (ik groom en lees haar dan) maar dat paardje heeft zich voorbeeldig gedragen en zelfs 2 winstpunten binnengesleept!!! Ze zijn vaak overdonderd en vertrouwen dan op de ruiter. Ik zou zeggen, ga ervoor!!!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 12:00

Ik kan me helemaal aansluiten bij het verhaal van Agossie. Ik krijg mijn paard vaak de oprit niet af en ze schrikt voor alle trailers naast de manege. Toen ik voor het eerst naa een outdoor CH ging vreesde ik het ergste (vooral omdat ze ook nog voor de eerste keer proppen onder kreeg). Het paard zette echter geen stap verkeerd. Ze liep volkomen koelbloedig over het terrein alsof ze een paard was met jaren ervaring.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 22:33

Ok ik ben overtuigd, ik ga morgen bellen voor vervoer en ga me inschrijven. Owh men nu ik dit getypt heb krijg ik spontaan buikpijn, maar komt goed. Ik ga er voor. Ik ben overtuigd, had even positieve verhalen nodig. Of ik een winstpunt haal... dat denk ik niet, maar ga gewoon voor de lol en de gezelligheid! Jullie horen wel hoe het gegaan is. Tips blijven altijd welkom!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:33

Gewoon inschrijven, dan zie je het wel... Verwacht er gewoon niet meer van dan dat jij en je paard gewoon in ieder geval ervaring op zullen doen daar, alles wat je meer aangeboden krijgt is mooi meegenomen! Haha!

Mijn eerste buitenwedstrijd met Odin was direct een succes, met 2 winstpunten. En dat terwijl hij thuis van alles wat veranderd is schrikt! Hij is echt een angsthaas, maar op vreemd terrein gaan ze toch meer op jouw vertrouwen.

Alvast heel veel succes, het zal je best lukken als je het gewoon als goede oefening ziet.