Vlechten met naald en draad...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:59

Ojasper schreef:
Heeft er iemand misschien een foto van roosjes? Kan ik op afkijken *LOL*

ja idd en een uitleg voor debielen, dat kan me redden Knipoog

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:52

ja mij ook en fotos zouden heel fijn zijn, en een goede uitleg natuurlijk!! Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:50

milobiya2 schreef:
Ik doe het ok altijd met naald en draad maar wil je roosjes of gewoon Knotjes???


Kheb haar ff gepb't of ze het hierop wil zetten want ik denk dat zij wel weet hoe het moet en ik vraag het me toch wel af (wat het verschil is tussen roosjes en knotjes met naald en draad) en niemand schijnt het hier te weten aangezien dit topic al 353 keer gelezen is en niemand onze vraag beantwoord Verdrietig

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:01

Inderdaad en ik wil zo graag oeffenen, maar zo durf ik het echt niet aan.
Ik wacht nog op die uitleg voor debielen Knipoog

Ilse1979

Berichten: 499
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:22

In het boek van Tineke Bartels, Basisboek Dressuur-op stal bij Tineke Bartels, staat (met plaatjes! ) uitgelegd hoe je roosjes moet maken. Ik kan alleen niet scannen, omdat mijn scanner enige medewerking weigert Misschien dat iemand dat boek heeft (en ook nog kan scannen) ?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:29

Ik heb er geen foto van maar ik schijn "roosjes te maken "

Mijn uitleg. Ik vlecht een manenkammetje breed een vlechtje ik vouw het uiteinde al dubbel. (maak dus eerst alle vlechtjes) dan knip ik ong. 2 meter touw af en ik maak onderin een knoop en ik steek dan mijn naald door de onderkant van het lusje en dan onderlangs door het vlechtje (halverwege) en dan rol ik het vlechtje op en dan haal ik het draad er 3 keer door heen (tot ik onder uit kom) en dan knip het touwtje af en dan herhaalt het hele verhaal zich weer.

Succes ermee!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:04

sorry Chronos maar ik snap het niet Blond
je maakt eerst vlechtjes waarvan je het uiteinde dubbel vouwt, hoe maak je dat vast?
Hoezo heb je 2 meter touw per roosje nodig?
ja en... de rest volg ik eigenlijk ook niet Bloos

Ilse, als je een keer een typbui hebt, leef je gerust uit Tong uitsteken *LOL*

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:07

Chronos schreef:
Mijn uitleg. Ik vlecht een manenkammetje breed een vlechtje ik vouw het uiteinde al dubbel. (maak dus eerst alle vlechtjes) dan knip ik ong. 2 meter touw af en ik maak onderin een knoop en ik steek dan mijn naald door de onderkant van het lusje en dan onderlangs door het vlechtje (halverwege) en dan rol ik het vlechtje op en dan haal ik het draad er 3 keer door heen (tot ik onder uit kom) en dan knip het touwtje af en dan herhaalt het hele verhaal zich weer.

Succes ermee!


Idd zo heb ik het ook geleerd Haha!

Dit is een foto van mijn pony met roosjes, niet zo heel duidelijk maar het gaat om het idee Haha! Dit was trouwens een van de eerste keren, nu zit het meestal beter Lachen

Afbeelding

http://www.myimager.com/myImager.cfm?p= ... 169246.jpg

(klik op de link als de foto het niet doet)

mijn 2222ste bericht Haha!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:21

ik snap er nog steeds niet veel van....
kan iemand misschien een duidelijkere uitleg geven?? (voor debielen zoals aniqueN het noemt Haha! )

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:55

Ik kan het wel eens laten zien hoe je het moet doen das een stuk makkelijker Knipoog

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:11

Ik heb dat boek van Tineke Bartels inderdaad ook gelezen. En volgens haar moet je allereerst de manen niet breder hebben als 1 handbreedte. Vervolgens maak je de manen vochtig en begin je te vlechten (los of strak). Onderaan maak je het vlechtje vast met een elastiekje en je zorgt dat je het 'kwastje' dubbelvouwt tussen het elastiekje. Vervolgens maak je een stukje draad vast net boven het elastiekje. Aangezien de manen vrij kort zijn hoef je het vlechtje maar 1 keer dubbel te vouwen en zet je het daarna vast met het overgebleven draad.

Ik zorg er altijd voor dat ik aan het begin (boven het elastiekje) en aan het uiteinde (waarmee je het vlechtje vastzet) een redelijk stukje touw over heb, deze uiteinden knoop ik vervolgens vast om ervoor te zorgen dat alles op zijn plaats blijft.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 12:18

Ik ben er een stuk wijzer uit geworden, bedankt allemaal! Nu nog oefenen...

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:55

Ja dankje lientie, maare als je het vlechtje maar 1 keer dubbel klapt, krijg je dan niet van die 'lusjes'? Scheve mond (ik haat lusjes Knipoog)

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:15

Nietals je de naald er ten minste twee keer door steekt aan het eind. Probeer het maar eens. Ik heb helaas geen foto's waarop ik je het kan laten zien. Als je de manen echter te lang hebt wel, dan moet je ze vaker dubbel slaan maar mijn paard heeft altijd vrij korte manen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:20

Probeer je vlechten eens te rollen dat doe ik als ik met elastiekjes vlecht en ik heb dus altijd "roosjes"