parcour onthouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BullyCotton

parcour onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 17:28

Nu kom ik echt met een hele domme vraag, maar het zit me behoorlijk dwars..
Ik heb met mijn oude pony dressuur gereden, omdat ik geen parcoursen kan onthouden..
met hem had ik geen startkaart, was op de onderlinge van de ponyclub, toen ik startkaart aan wou vragen werd hij behoorlijk kreupel, hij is nu met pensioen ;) met hem heb ik wel 1 spring concour gehad, maar ik kon het parcour gewoon niet onthouden, ik wist dat al wel van mezelf, aangezien ik vaker met lessen op de ponyclub of prive les parcoursen spring en ze nooit in 1 keer kan onthouden, op die onderlinge wedstrijd heb ik serieus 3!! uur lang zitten kijken naar anderen, op van de zenuwen, dat wat ik normaal dus nooit heb met dressuur.. :S in die 3 uur en een kwartier parcour lopen heb ik het gewoon nog niet kunnen onthouden!

Ik zit er heel erg mee, ik heb nu een nieuw paard, met springbloed, doe nu meer dressuur en ben het ook van plan om alleen dressuur te doen, alleen heb ik ook wel spring kriebels, maar ik doe alleen dressuur omdat ik bang ben weer het parcour te vergeten als ik ga springen..
Wil eigenlijk ook echt ver in dressuur, maar in de L met springen zou ik wel graag willen komen, en dan verder met dressuur..
Maar ik durf gewoon niet meer te gaan springen, aangezien ik toen behoorlijk voor gek stond toen ik met een Z spring pony met 80 cm niet rond kwam ivb met parcours vergeten...
Mijn echte keuze gaat naar dressuur, mijn paard kan dat ook net zo goed, dus geen probleem,
Maar toch af en toe in het begin van de dressuur wil ik graag voor de afwisseling ook springen er door heen doen..
Heeft iemand alsjeblieft tips om dat verschrikkelijke parcour te kunnen onthouden??!!

Kleuren onthouden is geen optie, omdat er in hindernissen meerdere kleuren zitten en ik dan alsnog in de war raak...
Eigenlijk is dit de oorzaak, ik ga zo op in het parcour, dat ik het begin gewoon op automatische toer rijdt, en er later ook niets meer van kan herinneren, zolang het automatisch gaat, gaat het super, maar het lijkt of mijn automatische knop ineens op "wakker worden" springt midden in het parcour.. dan weet ik gewoon niet meer waar ik ben, en ben ik het kwijt... en mijn oude pony was ook behoorlijk snel met springen, dus is het nog lastiger de boel weer op te pakken...

help? |o

Schoentje

Re: parcour onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:36

maak er een gewoonte van om naar de nummers te kijken. Een parcours staat over het algemeen heel logisch opgesteld, rij dus naar de kant wat logisch is en zoek naar het juiste nummer, die kom je als het goed is vanzelf tegen.

Maar het belangrijkste is dat je van je zenuwen af komt.
Ga voordat je een wedstrijd rijd een aantal oefenparcoursen rijden. spring net zo vaak (laag) rond, totdat je het parcours in 1 keer rond kunt rijden zonder dat je het vergeet.
Zo kun je thuis ook een parcours (laten) maken met alleen balkjes op de grond, gewoon om het parcours rijden te oefenen. Maak dus nummer om bij de hindernissen of balkjes te zetten, vind iemand die een parcours voor je bedenkt en ga dat parcours rijden, dit kun je elke dag doen, omdat het niet echt springen is.
En tegelijkertijd kun je werken aan wendingen rijden, tempo behouden en afstanden vinden. nuttig spelletje dus!

succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:42

Als parcour gelopen hebt, ga je in een rustig hoekje staan en dan met je ogen dicht voor jezelf het parcour "rijden". Vinger in de lucht en dan hardop zeggen/ showen hoe je rijden moet. Wel iemand erbij die controleert of je goed "rijdt".

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:42

Ik zou beginnen met een paar oefenparcoursen, die zijn er om te oefenen dus maakt het ook niet uit als je het parcours vergeet.
Ik ben ook wel eens een hindernis vergeten in een parcours, zo erg is dat niet. Als je het vaker doet gaat het vanzelf beter.
Succes met springen!

butterfly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:21

gewoon veel oefenen, de volgorde is vaak heel logisch. Als het dan beter gaat zal je ook minder zenuwachtig zijn en dan kan je het vast! succes.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 13:53

schoentje schreef:
maak er een gewoonte van om naar de nummers te kijken. Een parcours staat over het algemeen heel logisch opgesteld, rij dus naar de kant wat logisch is en zoek naar het juiste nummer, die kom je als het goed is vanzelf tegen.

Maar het belangrijkste is dat je van je zenuwen af komt.
Ga voordat je een wedstrijd rijd een aantal oefenparcoursen rijden. spring net zo vaak (laag) rond, totdat je het parcours in 1 keer rond kunt rijden zonder dat je het vergeet.
Zo kun je thuis ook een parcours (laten) maken met alleen balkjes op de grond, gewoon om het parcours rijden te oefenen. Maak dus nummer om bij de hindernissen of balkjes te zetten, vind iemand die een parcours voor je bedenkt en ga dat parcours rijden, dit kun je elke dag doen, omdat het niet echt springen is.
En tegelijkertijd kun je werken aan wendingenhttp://www.bokt.nl/forums/post ... =61430425# rijden, tempo behouden en afstanden vinden. nuttig spelletje dus!

succes!

Volgensmij werkt mijn logica dan wat anders als die van parcourmakers :')
Heb al een aantal oefenparcoursen gedaan en het zelfde probleem :S
Dat van die balken is wel slim.. laat ik dat eens proberen :D
Misschien kan ik ook wel een parcours van internet halen...
Ik hoop dat ik het leer, ga het zo wel even proberen, heb zelfs met een cross waar je gewoon de route volgt de hindernissen kwijt geraakt...
elke eerste woensdag van de maand is er oefenspringen, dus probeer ik het weer *D
Alleen ik schaam me ook gewoon heel erg dat ik het parcour vergeet, en een kind van 7 het zo onthoud??
bedankt voor de tips in ieder geval allemaal!! ik zal ze even allemaal uitpbroberen...
al rijdt ik nu 7 jaar en in al die tijd nooit parcoursen onthouden... ;(

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:00

kijk hem een paar keer bij andere mensen voordat je zelf moet of ga gewoon een keertje kijken bij een springwedstrijd en kijk dan of je hem uit je hoofd weet als iemand gaat springen dan denk jij voordat die aanrijd 1 is die gele stijl daarna naar recht over rode oxer en kijk dan of ze dat dan ook werkelijk doen zo begin je hem ook te leren kennen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:02

Ik kon vroeger ook huilen van de zenuwen, maar dat gaat over!
Veel oefenen en desnoods het parcours- plattegrondje meedraaien (zoals mensen ook kaart lezen)
zodat je snapt wanneer je de bocht om moet.
Succes!

:)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:24

als het een manegewedstrijd is, dan kun je vragen of iemand je mag helpen. Dan kan die in de ring staan en zeggen waar je heen moet, dan hoef je je daar al niet zenuwachtig om te maken

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:39

@ashleytjuhh: dat kijken dat helpt bij mij niet, dat heb ik dus al 3 uur achter elkaar gedaan :') en ik moet vaak helpen op concoursen, en dan probeer ik het ook te onthouden... lukt ook niet :S laatst zei iemand bij mij in de oude PC les; heb je dat ook met school dat je gewoonweg niets kunt onthouden, welk niveau zit je? (daar werd ik behoorlijk shagerijnig over, ik doe gewoon havo en dat gaat me prima af?)

@amanda2 tja.. ik moest na de tijd flink portie huilen.. ik had ook erg veel zenuwen, maar dat kwam mede door (sorry moeder) dat mijn moeder niet kwam opdagen en ik zonder haar me eigenlijk niet kan concentreren :+
zo'n plattegrond is ook weer zo lastig :+ maar gebruik het wel steeds :)
dankje!

@schoentje: geen manege, gewoon ponyclub :P maar het word erg officieel geregeld, en er mag dus ook niemand helpen helaas :S en ik start nu bijna geen onderlinge meer, alleen officieel dus dat word al lastig ;)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:57

Heel goed lopen is belangrijk! Als je parcours loopt, loop je dat echt exàct de lijnen zoals je die met je paard/pony ook zou rijden? Heb je wel eens begeleid (door je springinstructeur bv, soms wordt dit ook wel eens vanuit vereniging door een jury gedaan) parcours gelopen? Al loop je het parcours 100x! En als je iemand anders' parcours filmt, en dat heel vaak terug kijkt? Ik vind vooral dat exact lopen erg belangrijk en inderdaad wat iemand boven mij zei: loop van hindernis 1 naar 2 en ga dan halverwege naar 3 stilstaan om bv met je zweep of vinger langs te gaan hoe je rijden moet vanaf de startlijn naar 1, en van 1 naar 2 en ga zo het hele parcours langs, elke hindernis vanaf de startlijn tot de hindernis waar je dan staat wijzen en heel vaak lopen!

RobinRijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:01

Het zijn vooral de zenuwen,

Zorg dat je zonder te kijken weet hoe de lijn loopt.
Dus idd in een hoekje staan te oefenen helpt. En zeker blijven oefenen.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 21:38

Jolienn schreef:
Heel goed lopen is belangrijk! Als je parcours loopt, loop je dat echt exàct de lijnen zoals je die met je paard/pony ook zou rijden? Heb je wel eens begeleid (door je springinstructeur bv, soms wordt dit ook wel eens vanuit vereniging door een jury gedaan) parcours gelopen? Al loop je het parcours 100x! En als je iemand anders' parcours filmt, en dat heel vaak terug kijkt? Ik vind vooral dat exact lopen erg belangrijk en inderdaad wat iemand boven mij zei: loop van hindernis 1 naar 2 en ga dan halverwege naar 3 stilstaan om bv met je zweep of vinger langs te gaan hoe je rijden moet vanaf de startlijn naar 1, en van 1 naar 2 en ga zo het hele parcours langs, elke hindernis vanaf de startlijn tot de hindernis waar je dan staat wijzen en heel vaak lopen!

dat is een goed plan, ik kan inderdaad mijn instructeur even meenemen!
dat is ook wel handig elke keer weer wijzen.. ga ik zeker aan denken!

robinrijnen: ja klopt, toen was ik ook ontzettend zenuwachtig, alleen voor zo'n onderling dingetje :') niets voor mij, met dressuur is het zo, ooh dat rij ik wel even...
vaak oefenspringen dan maar :')

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:38

Veel oefenen. En probeer logische lijnen te verzinnen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:41

Oefenen oefenen!
Je heb ook nog de vlaggetjes die je kunnen helpen

Loop het parcours presies als je hem moet rijden
Ik loop altijd passen van 1 meter zodat ik weet of ik voor een hindernis een paar passen moet verzamelen etc

suc6

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:27

De vlaggetjes boven op de palen van de hindernis die geven aan waar je naar toe moet rijden!
En het parcour 2x ofzo lopen helpt ook. En daarna als iemand aan het rijden is voor je zelf parcour nog eens doorgaan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:47

die vlaggetjes geven alleen aan van welke kant je de hindernis moet springen. Rood is aan je rechter kant en wit links. Hetzelfde als de reflectors langs wegen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:58

En dus ook welke kant je op moet ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:05

is dan naar het nummer kijken niet veel handiger dan: kijken "rood zit rechts, spring ik hem dan van de goede kant? ja goede kant, springen."

Daarbij weet je dan dus nog niet of je de goede volgorde springt en of je na die hindernis weer links of rechts moet. Niet echt handig om naar de vlaggen te kijken dus. geloof ook niet dat er een springruiter is die dat doet :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:06

Ik kijk er ook nooit naar hoor
Ook niet naar de nummers overigens ik loop hem een keer en dan zit die route in mijn hoofd geplant

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:20

Ik heb er gelukkig ook geen moeite mee, maar TS vergeet dus steeds haar parcours door de zenuwen. Ook al kijkt ze 3 uur lang hoe het parcours gaat. Da's best een groot probleem.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:03

Ik vind het wel sneu voor de ts

Maar oefenen oefenen oefenen leg voor jezelf herkennings punten vast

Doe het lekker op je gemak je kunt toch geen verlies rijden in de B al word je uitgebelt wegens teveel tijd overschrijding maakt niet uit

Prosperlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:31

Daar heb ik ook altijd moeite mee :P

Ik ben het 1x op een oefenwedstrijdje vergeten |( Sinds dien noooit meer:P

Ik doen altijd als ik het heb gelopen, dan pak ik de onderkant van mijn hand en dan met de vinger van de andere hand teken ik het parcour zegmaar op mijn hand(zonder te spieken):P
Heel raar maar het werkt werk bij mij!

Veel succes ermee;)

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 17:39

bedankt allemaal! die vlaggetjes lijken me ook een beetje ingewikkeld.. wel vervelend dit :S
ik heb met les bij de paarden parcoursen gesprongen, en dat ging voor mijn doen supergoed! de instructrice riep wel af en toe stijltje oxer etc. ik heb 1 keer een verkeerde hindernis gesprongen! (dat is voor mijn doen goed :P) voor de rest heb ik een parcour van denk ik 17? hindernissen gesprongen! (waaronder inuitje van 6 dan he :P) ik heb net als de tips wat meegewezen en steeds als laatste gegaan...

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:50

misschien helpt het om bijvoorbeeld naar de sponsor te kijken (: helpt bij mij wel ;)
van, eerst naar rabobank, dan naar knhs, dan naar de slager/
dat soort xD