hoe trainen jullie naar een wedstrijd toe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

hoe trainen jullie naar een wedstrijd toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 18:51

hoe trainen jullie naar een wedstrijd toe een week van te voren ongeveer????

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:01

zondag==> buitenrit, of rustdag
maandag==> dressuurles, heb ik die zaterdag een dressuurwedstrijd, oefenen we de proef in zijn geheel en losse onderdelen eruit.
dinsdag==> rij ik voor mezelf, meestal spring ik die dag, heb ik die zaterdag een springwedstrijd, spring ik wat wedstrijdgerichter, anders wat meer voor de lol 9 maar ook wel serieus )
woensdag==> les op de ponyclub ( een uur les, plus een half uur heen en een half uur terug ) de les daar is best heel zwaar, we trainen daar de ene week dressuur en de andere week springen.
donderdag==> meestal wat dressuurtraining, en als ik een springwedstrijd heb doe ik wat kleine sprongetjes, vooral veel lijnen rijden, en de afstanden oefenen. Echt hoog spring ik dan niet. soms ook een vrije dag
vrijdag==> longeren, dressuurgericht ( ook al heb ik een springwedstrijd ) laag en diep inwerken, meestal ongeveer een half uurtje.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:06

springen of dressuur?

Ik rij dressuur. Bij mijn paard zitten de oefeningen er goed en bevestigd in ik moet ervoor zorgen dat ze dus lekker los door dr lijf is. Hier train ik naartoe door haar lekker rond en diep te rijden, tempowisselingen paard links rechts loswerken...
Daarna pak ik haar op in de wedstrijdhouding en ga ik proefsgewijs oefenen, de zijgangen met name.
Als ik in het weekend concours heb gehad doe ik maandag rustig aan, dinsdag zware training, woensdag weer wat rustiger (alleen basiswerk) donderdag moet ze weer even hard werken, proefsgewijs, vrijdag weer basiswerk en zaterdag concours... als ik op zondag concours heb werkt ze vrijdag ook hard en zaterdag basiswerk.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 19:23

ik begin in het begin van de week gewoon mijn pony lekker nageeflijk en door zijn rug te rijden dat hij ontspannen is en lekker soepel loopt en ong. woensdag oefen ik losse onderdelen uit mijn proef en donderdag mijn proefje 1x en vrijdag voor de wedstrijd gewoon wat basiswerk en dat hij ook weer soepel loopt en niet al te moeilijke dingen want als je dat op de laatste dag nog goed wil krijgen lukt het meestal juist niet...

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 20:55

nou ik doe het heel anders maandag les dinsdag les woensdag heeft hij vrij donderdag gewoon lekker los rijden laaste 10 minuten nog even wat meer op zijn kont zetten vrijdag vrij en zaterdag op wedstrijd en zondag weer vrij voor die van mij is het ook hobby en hij doet het prima zo doei beppe

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:48

de laatste 2 dagen rij ik mijn pony zo dat hij helemaal los is en super loopt dan is hij op de wedstrijd ook zo!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 22:48

Dat zie ik wel gewoon per week eigenlijk, net waar ik zin in heb. Ik heb woensdag wedstrijd maar ik heb vandaag niet gereden (vanwege dat ranzige weer Scheve mond ) en dan ga ik morgen ff in de bak een beetje oefenen. Maar soms rijd ik ook weleens buiten de dag van te voren, een andere keer heb ik weer les en een andere keer longeer ik of rijd ik niet. Ik heb niet echt een vast schema, het ligt er ook aan hoe Jamy op dat moment loopt Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 09:17

Ik rijd niet anders voor een wedstrijd als anders, eigenlijk.
Ik rijd Duvel zowieso maar twee of drie keer per week, de rest van de week rijdt de andere verzorgster of de eigenaar. Als ik op zondag wedstrijd heb, dan ga ik op zaterdag vaak een buitenrit (het liefst een lekkere strandrit van een uurtje of 2-3)maken, maar als ik op zaterdag wedstrijd heb, kan dat niet, want dan heeft de andere verzorgster altijd les. Het enige wat ik dan nog wel eens doe is hem 's morgens vroeg even lekker los zetten (in de zomer in de wei, in de winter in de bak).
Verder train ik echt niet adners als ik een wedstrijd heb.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:10

als k moest springen sprong ik die week expres niet. dan was mn paard veel heter en trok hij meer naar de hindernis. werkte echt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 08:44

woensdag priveles...en dan donderdag en vrijdag alleen maar makkelijke oefeningen..omdat ik thuis wel appuyeer etc... maar ik rij op wedstrijden nog maar b...dus ga ik neit meer a.w enzow...veel voorwaarts rijden doe ik dan

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:37

Dressuur:

Zondag--> longeren, wandelen
Maandag--> Rijden, neus over de grond, loswerken.
Dinsdag--> Zware dressuurles.
Woensdag--> Dressuren, soms een rondje door de wijk stappen na die
tijd.
Donderdag--> Rijden, meestal de oefeningen (appuyementen, schouder-
binnenwaarts, travers) extra goed en iets hoger ingesteld.
Vrijdag--> Alleen in het begin naar beneden, maar verder opgericht.
Alles beter verzameld en afwerking.

ZATERDAG wedstrijd...

celine

Berichten: 225
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:02

Maandag --> voor mezelf.. veel overgangen..en niet veel langer als 3 kwartier rijden alleen dan heel intensief..hoewel hij nog pas B loopt en ik weinig wedstrijd ervaring heb..gooi ik geen moeilijke oefeningen als travers en appuyementen voor z'n kiezen omdat we daar gewoon weg nog niet aan toe zijn..rijd dan veel overgangen een van de redenen daarvoor is ook dat ie best lui is en daar door lekker los en aan 't been wordt.. rijd bijna alleen voltes en andere figuren en neem kleine stukjes wijken mee..
dinsdag --> Privéles.. zijn veel de zelfde oefenen alleen wordt je dan nog eens extra of fouten gecorrigeerd..
woensdag --> soms gaan we dan naar de rijvereniging.. dus lessen en anders rijden we zelfstandig.. of longeer ik hem..
donderdag --> zelfstandig of een buitenritje en dan oefenen we toch weer eens die overgangen..
vrijdag --> weer privéles..is echte dril lesje.. veel ontspanning weer overgangen en oefenen een keer 't proefje.. pakken hier meestal weinig galop bij..
zaterdag --> heeeeeel lang losstappen..en in de stap overgangen maken..gewoon wat lager ingestelt.. dan oprichten tot proefhoudingen en dan rijden we nog steeds veel overgangen omdat ie zooow belangrijk zijn..wat draven, wijken, galopje.. veel verzamelen en weg rijden..oefenen we nog eens 't proefje en klaar is de schimmel..

gaan we invlechten etc.. tenminste ligt aan de starttijden..
en we zijn klaar..zadel en hoofdstel poetsen en niet te vergeten me paard.. maar hopelijk is dat voor iedereen zelf sprekend.. en dan s'avonds even lekker relaxen!!..