Brandmerken en starten op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 22:42

De enige instantie die hier iets zinnigs over kan zeggen, is de KNHS (lijkt mij).

En het ministerie van LNV natuurlijk, maar die weten niets over wedstrijdreglementen.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 22:51

cloris"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden


Bovenstaand stuk had betrekking op het couperen van oren bij honden, dat verbod is in 1996 ingegaan en je mag dus niet meer meedoen (shows, wedstrijden en cursussen) als het dier NA 1996 gecoupeerd is, het andere had betrekking op het coupeerverbod op staarten bij honden EN paarden.
Dit stukje slaat m.i. niet op het brandmerken van paarden Verward
[/quote]

Het vet gedrukte slaat toch echt op alle dieren dus ook paarden. Brandmerken is nl een 'verboden ingreep'.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:24

Sugarmiss"]
[quote="cloris"][quote="Sugarmiss schreef:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden


Bovenstaand stuk had betrekking op het couperen van oren bij honden, dat verbod is in 1996 ingegaan en je mag dus niet meer meedoen (shows, wedstrijden en cursussen) als het dier NA 1996 gecoupeerd is, het andere had betrekking op het coupeerverbod op staarten bij honden EN paarden.
Dit stukje slaat m.i. niet op het brandmerken van paarden Verward
[/quote]

Het vet gedrukte slaat toch echt op alle dieren dus ook paarden. Brandmerken is nl een 'verboden ingreep'.
[/quote]

Ja daar heb je gelijk ik maar het 1996 verhaal heeft betrekking op het couperen van oren, wij hebben dit stuk wel 100x thuisgekregen omdat wij er mee te maken hadden met onze honden en de shows die wij liepen.
Het zou trouwens idd wel een probleem worden als je een uit het buitenland gefokt paard heb, kijk als wij voor een hond uit een ander land gaan (pup) kan ik aangeven dat ik hem NIET gecoupeerd wil, haal ik een volwassen hond waarvan de oren NA 1996 gecoupeerd zijn hoef ik nergens meer aan te komen, behalve op wereldtentoonstellingen want dan mag het ineens wel....
Ik heb heel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen, in de meeste landen wordt gewoon gebrandmerkt....straks kunnen we nog alleen op Nederlands gefokte paarden meedoen aan shows en wedstrijden.
Maar als het goed is zal er ongetwijfeld nog zo'n zelfde soort tekst moeten komen waarin duidelijk het brandmerken plus de datum van verbod enz wordt gemeld.

Btw, er was wel een overgangstermijn, voor het couperen van staarten in ieder geval 5 jaar.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:32

Klopt, in een andere link werd de datum 1 september 2001 genoemd. In juli of augustus 2001 heb ik nog KWPN-ers gebrandmerkt zien worden op een keuring, misschien zagen de eigenaren dat als 'laatste kans'. Maar na 1 september 2001 is het dus sowieso verboden. Kan me echt niet voorstellen dat 'men' paarden met een brandmerk geboren tussen sept. 1996 en sept. 2001 wil weren van wedstrijden, maar ja, je weet maar nooit...

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 11:32

Duidelijker kan ik het niet maken Haha!

Citaat:
Diersoort Verboden ingreep

--------------------------------------------------------------------------------

Rundvee staartpuntamputatie
slijmvliesresectie, ter voorkoming van melkzuigen bij koppelgenoten
tongpuntamputatie, ter voorkoming van melkzuigen bij koppelgenoten
zoekstieroperatie
aanbrengen van een neusring bij runderen (wel toegestaan bij fokstieren)

--------------------------------------------------------------------------------

Schapen en geiten verwijderen van de stinkklier bij bokken
zoekramoperatie
couperen van de staart

--------------------------------------------------------------------------------

Paarden het nicteren van de staart
operatie ter voorkoming van kribbebijten of luchtzuigen
cornage operatie (operatie aan de stembanden)
brandmerken


Het brandmerken van paarden is dus een 'verboden ingreep'.

Sugarmiss schreef:
Citaat:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden


Het geldt dus ook voor paarden
Nerd Nerd [/b]

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:36

Karin schreef:
Klopt, in een andere link werd de datum 1 september 2001 genoemd. In juli of augustus 2001 heb ik nog KWPN-ers gebrandmerkt zien worden op een keuring, misschien zagen de eigenaren dat als 'laatste kans'. Maar na 1 september 2001 is het dus sowieso verboden. Kan me echt niet voorstellen dat 'men' paarden met een brandmerk geboren tussen sept. 1996 en sept. 2001 wil weren van wedstrijden, maar ja, je weet maar nooit...


Nee dat kan namelijk nooit, het brandmerken was in 1996 nog gewoon toegestaan vandaar dat ik net al aangaf dat het stukje op het couperen van oren sloeg.
Er is gewoon gebrandmerkt tot de laatste minuut, en straks zal het zo zijn dat paarden die NA ..... 2001 gebrandmerkt zijn (in NEderland)niet meer mee mogen doen aan bla bla...(later zal dit zich wel gaan uitstrekken tot paarden die ook in het buitenland gefokt zijn)
Tis niet te hopen maar zo werkt het wel bij landbouw.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:38

Sugarmiss schreef:
Duidelijker kan ik het niet maken Haha!


Het brandmerken van paarden is dus een 'verboden ingreep'.

Sugarmiss schreef:
Citaat:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden


Het geldt dus ook voor paarden
Nerd Nerd [/b]


Nee je bent heel duidelijk, maar in 1996 was het brandmerken nog NIET verboden vandaar mijn reactie op jouw stukje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 11:48

Sugarmiss schreef:
Duidelijker kan ik het niet maken Haha!

Citaat:
Diersoort Verboden ingreep


Paarden het nicteren van de staart
operatie ter voorkoming van kribbebijten of luchtzuigen
cornage operatie (operatie aan de stembanden)
brandmerken


Het brandmerken van paarden is dus een 'verboden ingreep'.

Sugarmiss schreef:
Citaat:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden


Het geldt dus ook voor paarden
Nerd Nerd [/b]


Een cornage operatie hoort dus ook tot de verboden ingrepen?? Ik heb er nog nooit mee te maken gehad, maar zo leer je nog eens iets.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:19

Lovely"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Duidelijker kan ik het niet maken Haha!

Citaat:
Diersoort Verboden ingreep


Paarden het nicteren van de staart
operatie ter voorkoming van kribbebijten of luchtzuigen
cornage operatie (operatie aan de stembanden)
brandmerken


Het brandmerken van paarden is dus een 'verboden ingreep'.

Sugarmiss schreef:
Citaat:
Tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden
Dieren die een verboden ingreep hebben ondergaan mogen niet langer meedoen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden


Het geldt dus ook voor paarden
Nerd Nerd [/b]


Een cornage operatie hoort dus ook tot de verboden ingrepen?? Ik heb er nog nooit mee te maken gehad, maar zo leer je nog eens iets.
[/quote]

Wist ik al. Haha! Ik heb een paard met cornage gehad en die wilde ik laten opereren maar de dierenarts zei dat ik hem daarna niet zomaar meer kon verkopen.
Cornageoperatie is overigens wel toegestaan bij paarden die er echt een probleem mee hebben. (net zoals je een gebroken staart nog mag amputeren)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:06

Dit zijn idd allemaal ingrepen die vooral om "cosmetische" redenen op grote schaal zijn toegepast. Wanneer er een medische noodzaak bestaat mogen ze worden uitgevoerd.

En het klopt wat Cloris zegt, je moet kijken naar de uiterste datum die is ingesteld waarna het dus echt verboden is om een (of meerdere) van deze ingrepen te doen. Dat was voor brandmerken september 2001. Omdat er altijd een overgangsperiode is, en omdat je altijd mensen houdt die een 'echt' paard willen, dus eentje met een brandmerk, is er tot op het laatste moment gebrand.