voor het eerst op wedstrijd..... en een paar vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

voor het eerst op wedstrijd..... en een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:33

hoi allemaal.

30 april ga ik voor het eerst met mijn paard op wedstrijd.
en ik ben een behoorlijke wedstrijdleek.
nu heb ik nog een paar vragen., daar we graag goed voorbereid op pad willen..

zijn er meer mensen die te paard naar de wedstrijd gaan/
het is ong 7 km. red ik het alleen zoon dag of is er zeker weten iemand nodig om... uhm.... je paard vast te houden ofzo/
komt er dan nog iemand mee voor spullen

als je je proef begint, dan stap je de ring in loop je een rondje, zeg je tegen de jury wie je bent enzo/
heb ik dat goed of is dat niet standaard.

mag je altijd later alleen terug komen naar de prijsuitreiking. als daar bijvoorbeeld een paar uur tussen zit, (je proef en de prijsuitreiking)
zullen vast niet in de prijzen vallen hahaha, maar zou toch graag mijn beoordeling willen.

hoe vroeg zijn jullie er altijd/
denk dat ik ga proberen te timen dat we er een half uur voor de eerste proef zijn. (opgezadeld en al dan natuurlijk)
of is dat te laat, vroeg.

groetjes

Tivara

Re: voor het eerst op wedstrijd..... en een paar vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:43

Ik ben wel eens te paard naar wedstrijd gegaan. Ik vind het alitjd wel fijn als er iemand bij is, zeker als je te paard gaat. Je moet nog even betalen bij het secretariaat, en dat is toch lastig als jij op je paard zit denk ik ;) Leer je de proef uit je hoofd, vraag je daar iemand of neem je toch iemand mee die je voor kan lezen? Ik stap meestal even naar de jury toe, en zeg wie ik ben/op welk paard ik zit, en rijd dan een paar rondjes door de ring (of inmiddels om de ring) totdat de jury (aan mijn voorlezer) laat zien dat ik kan starten. Over het algemeen kan je gewoon alleen terug komen voor de prijsuitreiking :j Ik denk dat het per paard verschillend is hoe vroeg je er moet zijn. Als jij 7 km heen komt rijden, dan moet je daar natuurlijk ook rekening mee houden met losrijden. Maar jij weet denk ik toch het beste hoe lang je nodig hebt om los te rijden. Daarnaast moet je er dus even rekening mee houden dat je je nog moet aanmelden/betalen. :)

Veel plezier en succes!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 09:55

ik ga het uit mijn hoofd doen. (is dat sterk af te raden, de eerste keer)

dit omdat ik anders ga wachten op de voorlezer en zelf niet meer tot 3 kan tellen. en dus ook mijn paard niet meer goed kan voorbereid op de oefeningen.
ga zodalijk proberen of ik hem goed ken, moet je meteen de ring verlaten als je je vergist met de proef, of mag je dan verder rijden, en word je later gediskwalificeerd/)
ken ook niemand die ik kan vragen.

ja het betalen enzo. dat kan vast niet met paard aan de hand. mag iemand anders dat doen/ dat ik mijn vriend de spullen geef dat die binnen gaat betalen.
dat ik zelf mijn paard vast kan houden. (geef er niet graag uit handen op vreemde locatie)

mijn startkaart moet mee, (paardenpaspoort/ eigen id/) start coupons zijn al opgestuurd, geld voor de proeven. heb ik dan alle papieren/

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:00

Ik heb de proef ook wel eens uit mijn hoofd gereden waarbij ik verkeerd gereden ben. De jury kwam toen even naar me toe en zei dat ik verkeerd gereden was, ik mocht toen gewoon het stukje goed doen en verder gaan. Ik kreeg -2, maar heb gewoon mijn proef uit mogen rijden. Als jij denkt dat je de proef beter uit je hoofd kan rijden dan moet je dat gewoon doen hoor :j Natuurlijk mag iemand anders betalen, dan moet je vriend gewoon jou naam zeggen, dat is geen probleem. Volgens mij heb je dan alle papieren :j

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:05

Ik ben wel eens te paard na concours gegaan. Maar dan was dan ook nog geen 2 km verderop. Als je met de trailer kan zou ik dat gewoon doen. Zeker omdat 7 km toch wel een aardig stukje is. Omdat het de eerste keer is zou ik er voor zorgen dat je gewoon ruim op tijd bent. Dan kan je, je rustig gaan inschrijven even bij de ring kijken en dan opzadel enzo. Ik weet niet hoelang je in wilt rijden maar een half uur van te voren lijkt me erg krap.

Verder is het wel handig als er iemand mee is om je proefje voor te lezen. Tenzij je hem liever uit je hoofd rijd. Maar als je dan door spanning een stukje vergeten bent zit je wel met een probleem. En verder moet je ook je paspoort en je startkaart laten zien. Dat lijkt me ook niet echt handig te paard.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:07

Ik denk dat het handig is om eerst eens met iemand anders mee te gaan op wedstrijd als bv groom.Dan kan je op gemak kijken hoe het allemaal gaat en alles vragen wat je wilt weten.Meestal kom je dan in contact met andere grooms/helpers en kan je even babbelen.Dan ben je beter voorbereid als je zelf op wedstrijd gaat.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:03

Het is ook altijd handig om een stel reserve coupons bij je te hebben, voor als er wat fout is gegaan met opsturen, dat je coupons zoek zijn of dat je coupons per ongelijk gebruikt is voor een andere combinatie.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:09

Voor de eerste keer is het zeker aan te raden iemand met je mee te nemen, al was het maar om je paard even vast te houden als je je gaan melden.
In de klasse B mag je een rondje in de ring en hoef je er niet buiten te blijven. Je start immers ook in de ring.
Kom ruim op tijd, het kan inlopen. Ik hoef me nooit te melden bij de jury, moeders doet dat meestal wel maar het hoeft niet persé. Als er een ringmeester is, zou ik me er niet te druk om maken.
Uiteraard kun je altijd na afloop je protocol ophalen. Bij ons is de uitreiking vaak een ongeveer een half uur na het einde van de rubriek, maar dat kan natuurlijk per vereniging verschillen.

Veel succes iig!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:10

zijn er meer mensen die te paard naar de wedstrijd gaan
het is ong 7 km. red ik het alleen zoon dag of is er zeker weten iemand nodig om... uhm.... je paard vast te houden ofzo/
komt er dan nog iemand mee voor spullen

Kunt het helemaal alleen doen, echter dan moet je alles bij vertrek op en aan je paard en jezelf al helemaal oke hebben.
Tevens hopen dat het niet stortregent.
En mocht je dan op concours nog stiften moeten draaien, deze en gereedschap vooral niet vergeten mee te nemen.
Hoe ga je je melden bij het secretariaat en eventueel betalen?
En tja, je kunt dus ook niet naar het toilet...(of even iemand lief aankijken of ze je paard willen vasthouden, afh. van hoe je paard is)

als je je proef begint, dan stap je de ring in loop je een rondje, zeg je tegen de jury wie je bent enzo/
heb ik dat goed of is dat niet standaard.

Afh. van of je om de ring heen kunt rijden of niet, rij je buiten om of in de ring.
Tevens afh. van de vereniging of je je eerst moet melden. (dus even vragen bij secretariaat)
Hou in de gaten dat je je paspoort ook altijd bij je hebt. En eventueel reserve coupons (als ik alleen ben heb ik die
in waterdicht outdoor kaart tasje om mijn nek, onder mijn kleding in mijn rijbroek (ga ook vaak alleen, alleen dan
wel met trailer, dus heb een parkeerplaats voor mijn paard.)

mag je altijd later alleen terug komen naar de prijsuitreiking. als daar bijvoorbeeld een paar uur tussen zit, (je proef en de prijsuitreiking)
zullen vast niet in de prijzen vallen hahaha, maar zou toch graag mijn beoordeling willen.

Je weet niet van te voren percies wanneer de prijsuitrijking is. In principe vervallen de prijzen bij afwezigheid vaak aan de vereniging.
Het ligt er dus aan of je de tijd hebt om je paard weg te brengen of dat je zou moeten (willen?) wachten.
En eventueel dus weer iemand je paard laat vasthouden...

hoe vroeg zijn jullie er altijd/
denk dat ik ga proberen te timen dat we er een half uur voor de eerste proef zijn. (opgezadeld en al dan natuurlijk)
of is dat te laat, vroeg.

Hoe is de conditie van je paard? Moet hij uitrusten voor je gaat "inrijden" of gaat hij na 7 km stappen en direct
inrijden nog goede proeven lopen. Tevens moet je er rekening mee houden, dat je vaak uur van te voren aanwezig moet
zijn als er uitvallers zijn (ligt aan startlijst, met of zonder vaste tijden en wijzigingen). Soms bij veel uitvallers, moet je
ineens stuk eerder starten.

Uit je hoofd rijden kan, maar dan moet je hem wel heel goed kennen en stel dat hij een keer door de bak heen vliegt
en je raakt daardoor in de war, moet je nog wel weten waar je in je proef gebleven was.
Voorlezer is voor de 1e x wel een aanrader.

7 km rijden in stap, kost je al gauw een dik uur. In draf half uurtje.

In ieder geval veel plezier de 30e!!!

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:23

ik ben het eens met sjolvir! Sucses je eesrte wedstrijd :D

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:52

Alle tips zijn al gegeven. Ik zou inderdaad ook iemand mee nemen. Komt altijd van pas;) Heel erg veel succes!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:13

En hoe is het gegaan?? ;)

zealotic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:02

Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring om naar wedstrijden toe te rijden, maar ik zou zo ie zo zorgen dat er iemand mee gaat. Want wie leest je voor??? Of was je van plan de proef uit je hoofd te rijden?? Ikzelf ben zo ie zo een uur tot anderhalf uur van te voren op de wedstrijd.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:04

Wij nemen ook altijd 2 lege reservecoupons mee voor het geval de coupons niet bij het secretariaat zijn aangekomen. Dan ben je in ieder geval niet voor niks gegaan.

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:24

binnenkort ga ik ook voor het eerst met mijn paard op wedstrijd. ik zou indd wel zorgen dat er iemand met je meegaat, dat lijkt mij altijd beter dan dat je alleen bent. ik heb wel vaker meegedaan met wedstrijden, vriendschappelijke, en daar was ook altijd iemand bij ( ook makkelijk voor het lezen natuurlijk ) tenzij je de proef uit je hoofd rijd. wij gingen altijd stappend met die pony naar de manege waar de wedstrijd was, maar bij ons was het weer een ander verhaal dan bij jou, want het is 1 tot 2 km bij onze stal vandaan. meestal waren wij drie kwartier van te voren aanwezig op de wedstrijd. ik hoop voor je dat het allemaal goed is gegaan op wedstrijd! *D

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:09

altijd handig als je nog iemand mee neemt, ook voor het voorlezen etc.
Op de lijst staat de volgorde van ruiters, dus als het goed is weten ze wie je bent en hoef je je niet meer eerst voor te stellen aan de jury ofzo.

7km lijkt mij wel erg ver om naar toe te rijden, en dan nog een wedstrijd te rijden!
En grote kans dat je mooi gepoetste paard na zoon rit ook weer helemaal vies is.
Een klein stukje rijden kan prima, maar dit lijkt mij toch wel echt te ver.