Plastron niet meer verplicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Plastron niet meer verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:11

Ik zag vandaag in de nieuwste paardensport dat voor de dressuur het regelement gewijzigd wordt, waardoor onder ander het plastron niet meer verplicht is mits je een dressuurblouse draagt. Wat vinden jullie hier nou van?

Zelf had ik al wat moeite met het toestaan van alle kleuren jasjes op concours. En dan nu hoef je ook al geen plastron meer te dragen. Noem me ouderwets en elitair maar ik vind het zelf toch wel afdoen aan de netheid van het dressuuruniform.

En wat gaan jullie doen, met of zonder plastron starten?

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:13

Met! Ik vind dat het erbij hoort, weglaten doet tekort aan de presentatie en de klassieke uitstraling van de dressuur. Ik draag hem zelfs ook altijd bij het springen, netzoals het invlechten van je paard, het hoort er gewoon bij.
Laatst bijgewerkt door Prospice op 06-03-10 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:15

Oh
Ik hoor (uh lees) dit voor het eerst, wel een beetje vreemd maar vind het zonder plastron niet af.
Dus ik denk gewoon met plastron

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:15

Ik vind met! Juist het officieel kleden, zeker met wedstrijd, vind ik toch wel een pre op wedstrijd. Maarja revolutionair gezien veranderen die dingen nu eenmaal dus ik maak mij er ook niet te erg druk over.

Ik ben wat dat betreft nog echt van de oude stempel en ga zo ook nog steeds in en om stal met mijn paarden om!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:16

Jammer, maar ze trekken alles gewoon recht met de springers. Aangezien die al geen plastron meer hoefde te dragen, dan hoeven de dressuurruiters dat nu ook niet meer.

Maar dat je het niet meer moet, betekend niet dat je niet meer mág hoor joki ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:17

Is dit geweest onder het mom van de sport toegankelijker maken??

Nee, ik vind het niet af en niet mooi :n
Voor het springen vind ik het prima en kan ik het me ook voorstellen. Maar bij de dressuur... Doodzonde!
Nog even en je mag in je aussie komen...

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:18

Janine1990 schreef:
Nog even en je mag in je aussie komen...

Zit wel erg confortabel!! }:0 :+

winnietje3

Re: Plastron niet meer verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:22

Tsja.. ik zou ook gewoon met doen. Maar als het hartje zomer is en een gloedhete dag dan wil ik me wel bedenken :)

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:30

Ik het zomerteneu dan ook zonder plastron? Das wel beter!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:32

ik vind het zonde dat de plastron niet meer verplicht is vanaf 1 april. staat toch een stuk netter bij de dressuur vind ik!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:35

Joki schreef:
Ik zag vandaag in de nieuwste paardensport dat voor de dressuur het regelement gewijzigd wordt, waardoor onder ander het plastron niet meer verplicht is mits je een dressuurblouse draagt. Wat vinden jullie hier nou van?

Zelf had ik al wat moeite met het toestaan van alle kleuren jasjes op concours. En dan nu hoef je ook al geen plastron meer te dragen. Noem me ouderwets en elitair maar ik vind het zelf toch wel afdoen aan de netheid van het dressuuruniform.

En wat gaan jullie doen, met of zonder plastron starten?

Ik zou er niet mee kunnen zitten.
In de eerste plaats zou het in de dressuursport ook helemaal niet om de netheid van de kleding of de uitstraling moeten gaan, maar om hoe er gereden wordt. Hoe minder er door de kleding wordt verborgen van de ruiterhouding, hoe beter een jury kan zien hoe er wérkelijk gereden wordt. Ieder frutseltje, strikje of extra laagje kleding maakt dit beeld minder duidelijk, veroorzaakt ruis bij de beoordeling.

Wat mij betreft zouden de kledingvoorschriften zó moeten zijn, dat de kleding ruiters en jury zo min mogelijk hindert bij het uitvoeren van hun eigen taak. De ruiter moet geen last hebben van kleding (te warm, te koud, beperkend bij de beweging, etc) en de jury evenmin (vertekend beeld, verbergen van kleine details in de ruiterhouding).
De enige beperking voor wat betreft kledingstijl, zou moeten liggen bij het (proberen te) imponeren of beïnvloeden van de jury door kledingkeuze of het gebrek daaraan. Te weinig kleding is natuurlijk ook niet goed. De jury moet kunnen zien hoe een ruiter zit en rijdt, maar géén kleding dragen verschaft zoveel expliciete duidelijkheid dat het de aandacht van de jury net van de rijtechnische details zou kunnen afleiden, wat kan zorgen voor competitievervalsing.

Die presentatie en de uitstraling waar iedereen het over heeft, is leuk voor de show, voor het publiek thuis en rondom de ring, maar heeft inhoudelijk vrij weinig met de dressuur te maken. Het speciaal uitdossen voor een zo mooi mogelijk plaatje is iets anders dan een zo goed mogelijk gereden proef laten zien. Dat laatste is waar het om zou moeten gaan, het eerste is iets wat m.i. eerder in een circus, theater of modeshow thuis hoort dan bij een (olympische) sport.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:37

Maar oomsel, een blouse gaat vaak bol staan door de wind. En er zijn niet veel ruiters met een aansluitende blouse, wat ik dus ook niet zou doen...
Dus ik vraag me af wat meer ruis veroorzaakt...

Als je een presentatie hebt op het werk is het vaak ook verplicht om een pak te dragen, het liefst nog met een sjaaltje om de hals....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:38

Vroegah was het ook niet verplicht. Dan deed je gewoon een speld op je kraagje en zag het er ook keurig uit.
Juryleden zagen het verschil niet eens.

Nee, ik vind dat wel meevallen.

*gaat weer op zoek naar de boordjes *

magic_loverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:40

echt? hmm heb er nog niks over gehoord/gelezen.

Maar nee hoor, ik houd gewoon mijn plastronnetje om, net als mijn blauwe jasje....
ik blijf ook gewoon lekker 'oudewets' vindt ik toch nog altijd het allermooiste :)

vond het idd ook wel jammer dat alles was toegestaan bij de dressuur, al zie ik soms wel hele stoere bruine/grijze jasjes voorbij komen :9 maar toch houd ik het bij blauw ;)
en wat betreft de plastron, bij het springen hoeft het ook niet, maar toch vindt ik het wel netter staan.. het maakt het net even wat meer af :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 06-03-10 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:41

magic_lover schreef:
echt? hmm heb er nog niks over gehoord/gelezen.

Maar nee hoor, ik houd gewoon mijn plastronnetje om, net als mijn blauwe jasje....
ik blijf ook gewoon lekker 'oudewets' vindt ik toch nog altijd het allermooiste :)

vond het idd ook wel jammer dat alles was toegestaan bij de dressuur, al zie ik soms wel hele stoere bruine/grijze jasjes voorbij komen :9 maar toch houd ik het bij blauw ;)

Volhouden, over een paar jaar ben jij vast een bijzondere verschijning op de wedstrijden! :P

magic_loverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:41

Janine1990 schreef:
Volhouden, over een paar jaar ben jij vast een bijzondere verschijning op de wedstrijden! :P

*\o/* :D

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:45

ik zou het gewoon doen zit er veel netter uit vind ik

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:45

annemeik ik houd mijn plastron gewoon om. Daarbij heb ik ook geen dressuurblouse, want vind maar eens een niet doorschijnende dressuurblouse in offwhite

Ddevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:49

Ik start met plastron. Je zult mij ook niet snel zien in een ander kleur jasje dan zwart of blauw. Ik vind dat dit erbij hoort (mss ouderwets) maar het toont wel een stukje respect naar de jury en de sport.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:49

Citaat:
Als je een presentatie hebt op het werk is het vaak ook verplicht om een pak te dragen, het liefst nog met een sjaaltje om de hals....

Bij een presentatie op het werk gaat het ook niet in de eerste plaats om de lichaamshouding van de spreker, maar om de inhoud van zijn presentatie. Als lichaamshouding al van belang is, dan is dat hooguit vanwege de uitstraling en het effect ervan op het publiek, en daarbij kan een pak een goede aanvulling zijn.
Bij dressuursport zou die lichaamshouding (en die van het paard uiteraard) wél het hoofddoel moeten zijn. Wat een ruiter verder wil vertellen of wil uitstralen, is van ondergeschikt belang, of zou dat in ieder geval moeten zijn.

Janine1990 schreef:
Maar oomsel, een blouse gaat vaak bol staan door de wind. En er zijn niet veel ruiters met een aansluitende blouse, wat ik dus ook niet zou doen...
Dus ik vraag me af wat meer ruis veroorzaakt...

Joki schreef:
...want vind maar eens een niet doorschijnende dressuurblouse in offwhite

Als het zo nodig om witte of lichte kleding zou moeten gaan, dan is er keuze genoeg. Oók kleding die nauwelijks beperkt in de lichaamsbeweging, stevig is, niet doorschijnend is en die weinig van de lichaamshouding verbergt.
Je moet alleen bereid zijn om iets verder te kijken dan de (ruiter)neus lang is.
Bijvoorbeeld hier.

Het zal helaas nog lang duren voordat de FEI inziet dat er veel kleding is die veel geschikter is om op een zo objectief mogelijke manier de rijprestaties van een combinatie te laten beoordelen door een jury. En misschien zijn ze wel helemaal niet bereid om dat in te zien, en wordt/blijft dressuur alleen een soort showdansen van showruiters met showpaarden voor een showpubliek.
Laatst bijgewerkt door oomens op 06-03-10 01:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:54

*\o/* Eindelijk dat benauwde beflapje afgeschaft. Beste reglementswijziging in jaren.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 00:55

maar om even in het voorbeeld van je werk te blijven hangen.

Stel je huurt een goede advocaat in voor een uurtarief van 500 euro per uur en die komt in zijn tuinbroek met kaplaarzen binnen. Dit is de eerste keer dat je hem ziet, geloof je nog dat hij zo geniaal is?

Want ik heb persoonlijk bij binnenkomst (ben ook geen jury) erg moeite met iemand die in een lila geruit jasje binnen komt rijden. Natuurlijk als diegene een geweldige proef neerzet kan je er niet om heen, maar bij mij heb je de schijn tegen je. Ik zie geen serieuze wedstrijdruiters in ruiters met een lila geruit jasje (ja heel bevooroordeeld). Zonder plastron is nog niet zo erg als een lila geruit jasje maar ook dat doet voor mij af aan de serieusheid van je verschijning.

Misschien dat ik daarom ook alleen op casual friday niet in een pak loop :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:59

Joki, zoals ik al aangaf: ik ga starten met een plastronspeld op een boordje. Dat werd vroegah heel vaak gedaan en doet niets af aan je presentatie. Sterker nog,juryleden zien het verschil niet eens.
Maar je bent wel af van strikken van dat onding.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 01:02

Fitzroy schreef:
Joki, zoals ik al aangaf: ik ga starten met een plastronspeld op een boordje. Dat werd vroegah heel vaak gedaan en doet niets af aan je presentatie. Sterker nog,juryleden zien het verschil niet eens.
Maar je bent wel af van strikken van dat onding.

En in zomertenue ziet het er veel beter uit als met zo'n flapperen ding

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 01:24

Heerlijk geen vervelende plastron meer aan m'n nek!
Wel vind ik dat de speld aan kraag moet blijven,en nu nog die witte rijbroek inruilen voor dezelfde kleur broek als het jasje.