alleen op voorterrein, toch in wedstrijdkleding??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:42

Hoe kan ik haar nou opzoeken als naam en adres niet kloppen?
Ja, ik weet dat ze jureerde, omdat ik haar uit een auto heb zien stappen, maar verder weet ik er niets van.

Ik heb zelf niet het idee dat ze die uitbracht, ze was met nog een ander paard die ze wel uitbracht, maar ook daar weet ik geen naam van, weet niet in welke klasse.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 11:31

Wel grappig, deze discussie was te verwachten *LOL* . Zelf had ik namelijk ook al wat rondgevraagd aan de "geroutineerde" ruiters en de één zei dat je ten alle tijden gewoon je op het wedstrijdterrein mocht rijden, zelf zonder wedstrijd tenue, de ander zei weer dat zij altijd om toestemming vroeg en dan dus ook in de "gewone" kloffie kwam, een volgende zei dat ze nooit om toestemming vroeg en dus gewoon in vol ornaat daar rond reed zonder problemen.

Ik zou zo graag willen weten wat de officiele regel is (als die er is) of dat dit per concours verschillend is.

We hebben zelf in juli en augustus 2 concoursen op onze vereniging, waar ik ook mijn paard gestald heb, dus daar zal ik zoiezo op het losrijdterrein rijden. Maar dat terrein is natuurlijk niet echt vreemd meer...

Trouwens, mijn paard is gewoon onder controle te houden, dus ben niet bang dat ik 6 ringen ga doorkruisen met mijn actie Haha! . Het probleem is alleen dat ze heel veel moeite heeft om te ontspannen, zelfs na een uur rijden. Het heeft geen enkele zin om dan een proef neer te zetten. Ik wil dus haar ervaring laten op doen op vreemd terrein, zodra ze enigzins normaal te rijden is ga ik starten.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:01

Als jij niet bang hoeft te zijn dat je 6 ringen tegelijk onveilig maakt Haha! , zou ik gewoon wat concoursen af gaan met haar.

Maar hoe erg is het met die spanning dan? Is het zo erg dat je zelfs niet eens een fatsoenlijke B-proef kan starten? Mijn paard is namelijk ook nog steeds gespannen op wedstrijden, terwijl hij dit jaar al voor het derde seizoen gestart wordt. Maar ik kan nog wel een proefje rondsturen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:31

Ik ben het met Sjuimpje eens, het mag niet klaar uit. Je vraagt dan dus netjes toestemming. Valt me tegen dat veel van jullie de regels van de ruitersport zo makkelijk aan je laars lappen. Dit wil niet zeggen dat ik een heilig boontje ben hoor, maar ik vindt zomaar gaan rijden echt onbeschoft. Ik weet ook niet of de WA verzekering je eigen schade wel dekt als er iets gebeurd, immers je bent daar dan op verboden terrein.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:35

Waar staat dan dat het verboden is, Beppies? Ik heb het reglement erbij gepakt maar kan het niet vinden.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:42

Kan me voorstellen dat je hier niets van kunt vinden, immers je hoort je aan te melden met volledig ingevulde coupons en etc.. De organisatie laat je dan via een startlijst weten hoe laat je waar verwacht wordt. Als niet ingeschreven combinatie heb je er dus niets te zoeken. Of het moet zo zijn dat het normaal is dat je zomaar met je paard kunt gaan rijden op het terrein van een ander, dan heb ik iets gemist. Bij mijn weten hoor je daar nog steeds toestemming voor te vragen en een eventuele vergoeding voor te betalen (bakhuur).

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:45

Waar staat dat je op verboden terrein bent? Staat er een officieel bordje.

Die 2x dat ik het heb gedaan is in een natuurgebied waar iedereen toegang heeft. Me paard is keurig geent en ik heb een ruiterbewijs. Er stond ook geen bord en ook geen controle.

Ze zouden dan een bord moeten neerzetten dat je er allen mag komen als je ook idd start maar ja wat doe je dan met plubliek?. En dan een officieel bordje dan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:47

Waarom een bordje?
Ik heb volgende week een clinic waar mensen zich voor konden aanmelden,
zou even lekker wezen als er iemand besluit om er voor de ervaring even rond te rijden.

Eigenlijk precies dezelfde situatie!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:53

Ja maar Sjuim, dat is op prive terrein en dan rijden mensen echt in de weg
Maar op die grote concoursen maakt een paard meer of minder echt niet uit, en bovendien zijn die terreinen die dag opengesteld voor publiek. Publiek te paard misschien Haha!

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 13:00

Pava schreef:
Maar hoe erg is het met die spanning dan? Is het zo erg dat je zelfs niet eens een fatsoenlijke B-proef kan starten?


Nou, misschien ben ik een perfectionist, maar ik ga pas starten met een paard, als ik weet dat er winst in zit. En zoals ze nu is op vreemd terrein zit winst er gewoonweg niet in, door de spanning wordt ze nogal krabbelig en ontzettend onrustig in hoofd/hals houding.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:02

Als het een openbaar terrein is sjuimpje en het is niet afgesloten waarom zou je er dan niet mogen rijden?. Ook zou je er kunnen rijden als je toestemming hebt van de eigenaar. Het klinkt heel banketstaaf maar het is wel zo.

Bij ons worden regelmatig clinics gehouden en zodra het niet is afgezet mag ik er gewoon rijden en kijken niemand die me dan tegenhoud. Pas op het moment dat het aangekondigt is dat je er niet mag komen en er zit een kassa of controle kunnen ze je tegenhouden.

Ditzelfde geldt voor privelessen wie zegt dat ik er niet doorheen mag rijden? Zolang je niet in de weg rijdt zie ik geen probleem geen wet geen regel die me kan tegenhouden (tenzij de stal regels anders zeggen). Zo ook met wedstrijden als er ruimte is en je bent niemand tot last en het terrein is openbaar of je staat daar mag je er gewoon rijden tenzij de regels van de directie anders zeggen.

Dit soort gevallen maken wij op stal regelmatig mee ivm veel wedstrijden en veel pensionklanten. Daarom zijn er bepaalde regels opgesteld wat wel en niet mag. Mocht er helemaal geen ruimte zijn wordt dit van te voren aangekondigt voor de pensionklanten zodat ze er rekening mee kunnen houden in hun training.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:04

Staat er bij jullie een bordje in de tuin????? Nee toch en ook niet nodig een ander heeft hier immers niet te zoeken. En is iemand zo brutaal dit wel te toen om dan heb jij het recht die iemand weg te sturen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:06

Nee maar mijn terrein is geen openbaar terrein?. tenzij ik toestemming geef voor wedstrijden en recreatief rijden.

Een natuurgebeid waar een bord staat dat je er mag komen (met paard) is openbaar voor iedereen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:23

Welk terrein waar wedstrijden gehouden is tegenwoordig nog openbaar, het is eigendom van iemand die het uitleent of verhuurt aan een vereniging met het doel een wedstrijd te organiseren, een wedstrijd waarvoor je je nogmaal met volldige ingevulde coupons etc. moet aanmelden. Er is wel degelijk een kassa, immers je betaald vooraf per bank of op de wedstrijddag zelf aan het secretariaat om als paard en ruiter reglementair op het terrein aanwezig te mogen zijn.
Jullie zeggen wel waar staat dat het niet mag, maar draai het eens om waar staat dat het wel mag.
En voor wat betreft het toestemming geven voor het houden van wedstrijden op jouw terrein, dan nog heeft iemand niet zomaar het recht om van een gedeelte van het terrein gebruik te maken zonder toestemming van de organisatie.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:00

Bij ons zijn er een aantal die op openbaar terrein worden gehouden als er mensen vanuit de wijk mogen komen met een hond waarom zou ik er dan niet mogen komen met me paard?. Zolang ik niemand lastig val en netjes blijf zijn er geen problemen.

Het staat er beide niet dus het mag allebei het is de keuze van de ruiter op dat moment.

Je betaald voor het rijden van de proef/jury. Vraag me af of er ergens in de regelementen staat waar je precies voor betaald. Dus zou je alleen voor de proef/jury betalen is de rest van het terrein gewoon vrij. Ik zeg niet dat het netjes is maar wat volgens de regels zou mogen dan. Wil je dus voorkomen dat mensen met vreemde paarden op wedstrijd komen moet je voor een controle post zorgen. Op veel wedstrijden (indoor) heb je dat al en vind dat ook een goede zaak.

Als een eigenaar toestemming geeft voor een wedstrijd en jou ook toestemming geeft om daar te rijden kan het secreatriaat je niet tegenhouden. Dat is dan iets tussen de eigenaar en het secretariaat.

Het is heel mierenneukerig maar als het nergens staat beschreven kunnen ze je ook niet tegenhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 17:52

Mause, misschien is het ook wel goed om ter voorbereiding nu al af en toe op vreemd terrein te rijden? Je hebt er in principe geen wedstrijd voor nodig, maar gewoon buitenshuis. Misschien weet je nog wel plekken waar je de bak mag gebruiken en kun je daar misschien al wat ervaring opdoen?

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 18:34

Lovely schreef:
Mause, misschien is het ook wel goed om ter voorbereiding nu al af en toe op vreemd terrein te rijden? Je hebt er in principe geen wedstrijd voor nodig, maar gewoon buitenshuis. Misschien weet je nog wel plekken waar je de bak mag gebruiken en kun je daar misschien al wat ervaring opdoen?


ja, dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Ik ben dus ook al op weg geweest naar mijn instructeur voor les, ipv dat zij naar onze club komt. Dat is een mooie tussenstap, maar op concours heb je nog meer stress factoren erbij (drukte, flaggen, meedere paarden enz).