Wanneer klaar voor de B.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:44

dat zou ik idd niet een wp waard vinden, echt geluk gehad (ook wel eens leuk).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:44

Ga eens een keertje bij een wedstrijdje kijken,
dan kan je zien hoe de punten verdeeld worden en wat je zo'n beetje moet beheersen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:50

organisator schreef:
Je mag gerust al snel een B proefje rijden maar je moet op zijn minst je paard in de hand hebben, redelijk netjes je proef rijden ( figuren ), enige basis hebben, en ook wat nagefelijk als het niet teveel gevraagd is.
Want elke winstpunt die je rijdt kan de laatste zijn voor het volgende niveau. En als jurylid weet je niet hoeveel winstpunten een combinatie heeft. Dus je verdient eigenlijk een winstpunt als je laat zien dat je enigzins de volgende klasse aankan ( lees hier niet perfect rijdt )
En natuurlijk is de B er voor ervaring op te doen maar het moet voor ons juryleden ook leuk blijven.



Toch blijft het moeilijk. Zelf kies er liever voor iets langer door te rijden, dus als ik L1 rijd moet ik thuis in de training ook al een L2 proef kunnen rijden. Dus in zoverre ben ik zelf voorbereid.
Ik bedoel, het is wel logisch dat als je een dikke winstpunt in de B rijdt, je ook zonder al te veel kleerscheuren een L proef doorkomt.
Maar als jurylid mag je er toch geen rekening mee houden dat het evt. het laatste winstpunt zou kunnen zijn. Je jureert toch de proef aan de eisen van de B en niet van de L1.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:52

ja dat zeg jij
en toch gebeurt dat vaak anders hoor

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:55

Het is toch niet meer als normaal dat je pas winstpunten krijgt als je L klaar bent?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:57

Sjuimpje schreef:
Het is toch niet meer als normaal dat je pas winstpunten krijgt als je L klaar bent?


Volgens mij zei Lieke laatst dat dit bij de jurycursus ten strengste afgeraden wordt om op die manier te jureren, maar blijkbaar gebeurt dit dus niet altijd.

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:01

Ik kijk in principe of de proef winstpuntwaardig is voor de betreffende klasse. Maar bv. in de L2 houd ik wel in het achterhoofd dat zo iemand evt. door gaat naar de M1. Dan wil ik graag toch al wat meer oprichting zien anders komt betrokkene zichzelf in de M1 gigantisch tegen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:08

Fitzroy schreef:
Ik kijk in principe of de proef winstpuntwaardig is voor de betreffende klasse. Maar bv. in de L2 houd ik wel in het achterhoofd dat zo iemand evt. door gaat naar de M1. Dan wil ik graag toch al wat meer oprichting zien anders komt betrokkene zichzelf in de M1 gigantisch tegen.



Maar als iemand een winstpunt in het L2 rijdt, is het de taak van de ruiter om te bepalen of je ook het M aankan.
Alleen denkt men vaak 5 puntjes in het L2, ik ga naar de M1 en dan rijden ze maar 130 punten.
Eigenlijk probeer je zo'n ruiter een beetje te beschermen tegen zichzelf, maar dat lukt waarschijnlijk toch niet. Die ruiter gaat dan toch wel met 5 krappe winstpunten over, ongeacht hoe jij hem probeert te helpen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:15

Daarom moet hij ook die punten niet krijgen.
Overigens heb je er nu 10 nodig... Scheve mond

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:24

Sjuimpje schreef:
Daarom moet hij ook die punten niet krijgen.
Overigens heb je er nu 10 nodig... Scheve mond


Hij moet geen punten krijgen als de proef niet aan L2 eisen voldoet, nee.

Helemaal vergeten ja, iig wordt het wel moeilijker om gewoon door heel veel wedstrijden te rijden hier en daar een punt te sprokkelen en door te stromen naar de volgende klasse. Maar toch vind ik 10 winstpunten best veel als je niet zoveel wedstrijden rijdt.

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:18

Fitzroy schreef:
netjes rijden vind ik belangrijker dan voltes die de hoefslag moeten raken. Zo kun je overal wel een punt van maken. Als de volte netjes rond is, paard loopt met goede stelling en buiging maar hij raakt net de hoefslag niet, dan kunnen mensen toch even goed een winstpunt rijden. Het algemene beeld vind ik belangrijker dan of iemand de hoefslag wel raakt.


Ik ben het er zeker mee eens dat netjes rijden belangrijker is. Zeker wanneer het maar één keertje voorkomt dat de hoefslag net niet geraakt is, kan dat eventueel een onvoldoende worden, maar dan is het maar eenmalig. Als de rest van de proef dan wel netjes is, kan het zeker wel winstwaardig zijn (want het geheel is dan netjes). Ik bedoel dat ik zelf toch wel vind dat je voor het grootste deel de hoeken door moet rijden en de figuren netjes af moet maken, want anders is het geheel ook slordig. Ik heb wel eens combinaties gezien die het grootste deel van de proef geen hoeken reden en niet uitkwamen met hun figuren.

Maar goed, goede overgangen, stelling, buiging etc., maar vooral een netjes geheel zijn inderdaad het belangrijkst!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:26

Ik ben erg perfectionistisch dus ik vind dat een paard in de B voor het been moet zijn, nageeflijk is constant, en stelling en buiging, voorwaarts en.
je hoeft niet een knol te hebben die een super beweging hebt, ookal heb je een paard dat geen mooie bewegingen heeft, als hij maar constant, nageeflijk, voor het been, en buigt en stelt, dan vind ik het perfect.

Ik heb net zo lang aan Padij gewerkt voordat ik echt wist dat ze er klaar voor was.
dat ze echt gewoon een fijn en trouw gevoel gaf.
dat speelt denk ik ook mee, je kunt geen wedstrijd rijden met een paard dat je niet fijn vind en dat je geen goed gevoel geeft.
Daardoor ga je ook met een gevoel op je paard zitten zovan:"Ik heb geen zin."
En dat werkt niet, je moet er plezier in hebben, en dat moet de jury ook zien.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:33

thuis kun je het paard wel goed voor elkaar hebben
maar de eerste wedstrijd(en) zijn toch eng voor het paard
dus dan loopt ze echt zo goed niet als thuis, terwijl je daaar je paardje wel voor elkaar hebt

een friese merrie heb ik vorige week voor het eerste gestart
direct in de L1
thuis loopt ze netjes, al kan er nog vanalles aan verbeterd worden
de wedstrijd liep ze niet goed
maardat had ik ook wel verwacht
ik had nu wel in de B kunnen beginnen, maar dan hadden we evengoed geen punten gehad

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:43

Ik vind jou echt wel klaar voor de B hoor!!!
Moet je zien hoe je paard loopt!!!
Super!!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 14:01

Hij is nog niet constant genoeg hoor. Hij is gewoon nog veel te druk.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:02

Ik rij met Tasja nu B maar bij het fjordenstamboek is ze L. Vind ik wel zo prettig, wedstrijden zijn leuk, en ik doe het voor me plezier, maar als het voor geen meter zou gaan besteed ik m'n geld liever nog even aan instructie dan aan 2 bagger proeven Knipoog
Een B paard moet in mijn ogen normaal kunnen stappen, draven en galloperen, stelling hebben en niet tegen de hand, nageeflijk vind ik wel zo netjes staan maar officieel hoeft dat niet geloof ik... hoewel ik een meisje ken wiens pony niet nageeflijk loopt en voor de rest best netjes rijdt maar in 2 jaar nog maar 4 wp heeft gehaald...

EmMetjes
Berichten: 603
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:50

Mijn ervaring is dat je zelfs in de B je paard aan de teugel moet rijden al zeggen veel mensen van niet. Volgens het proevenboekje hoeft dit echter in de B nog helmaal niet. Als je daar voor wordt afgestrafd in de B (OK als het paard echt sterren loopt te kijken is ander verhaal) vind ik dat toch wel erg triest.
Ik heb hier namelijk ook problemen mee, paard kijkt zeker geen sterren maar loop ook niet diep aan de teugel. Gevolg: start tegen woordig maar oefen parcoursen en kaap daar de prijzen we. Gevolg hiervan: mensen pist dat ik goed rijd en best winst kan halen in dressuur en maar L moet gaan springen. Mooi niet want iedere keer start ik weer B en door zenuwen altijd tussen de 148-154. Is dit nou dressuur lol? En oefencrossen gaan ook goed. Ach als KNHS het zo wil. Dan maar niet promoveren en gewoon lol hebben. Nog nooit van iemand gehoord dat mijn paard niet onder controlle is.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:05

Ik vind het ook zeer moeilijk om een B proef te rijden. En het is me nog niet echt duidelijk wat een jury echt wil zien in een B proef. Dat hele vlakke en brave proef?

Vrijdag had ik een wedstrijd, waarin paard super in liep. Ik had 156 punten. Zaterdag had ik voor mijn gevoel net zo'n proef gereden en had ik 166. Het is zo moeilijk in te schatten per jury.
Ook op vrijdag moest ik handveranderen in middendraf. Wat gebeurde er? Hij sprong in de galop. Op X kon ik hem weer redelijk terug nemen en nog een paar pasjes laten zien. Wat voor cijfer had ik op die handveranderen? een 1! Terwijl ik duidelijk nog een paar passen laten zien had...

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:25

de eindeloze discussie, een paard moet in het B wel degelijk nageeflijk lopen, dus zolang hij niet de hand accepteert en redelijk rond loopt verdien je GEEN wp in het B. En zenuwen heb je zelf in de hand, 1 wp rijden in het B is echt niet zo moeilijk!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:30

kimmy schreef:
Wat voor cijfer had ik op die handveranderen? een 1! Terwijl ik duidelijk nog een paar passen laten zien had...


Misschien keken ze ook wel naar de manier waarop je hem weer terugreed en net zoals je al zei: het ligt aan de jury...
Was dit trouwens ook in de B?

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:39

Waar staat in het proevenboekje dat je paard niet nageeflijk hoeft te zijn in de B? Dat staat dus nergens en het is een wijd verbreid misverstand dat je paard niet nageeflijk hoeft te zijn.
Kortom EmMetjes, heel goed mogelijk dat je bij mij idd geen winstpunt hebt gereden. Je verdient gewoon geen winstpunt als je paard niet nageeflijk is.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:29

Fitzroy schreef:
Waar staat in het proevenboekje dat je paard niet nageeflijk hoeft te zijn in de B? Dat staat dus nergens en het is een wijd verbreid misverstand dat je paard niet nageeflijk hoeft te zijn.
Kortom EmMetjes, heel goed mogelijk dat je bij mij idd geen winstpunt hebt gereden. Je verdient gewoon geen winstpunt als je paard niet nageeflijk is.


Waar staat in het proevenboekje dat je paard wel nageeflijk moet zijn in de B?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 08:38

Evy"]
[quote="kimmy schreef:
Wat voor cijfer had ik op die handveranderen? een 1! Terwijl ik duidelijk nog een paar passen laten zien had...


Misschien keken ze ook wel naar de manier waarop je hem weer terugreed en net zoals je al zei: het ligt aan de jury...
Was dit trouwens ook in de B?
[/quote]

Maar je krijgt een 1 wanneer je iets niet getoont hebt. Ik heb wel degelijk een paar passen getoont, dus daarom vind ik het zo raar. Ik kan me er wel bij neerleggen verder hoor, het mij niet verder uit, maar nogmaals, ik vind het raar. Scheve mond

En ja, het was ook in de B.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:02

Ik heb pas geleden moeten schrijven bij de B en de L.
Er waren toch behoorlijk wat ruiters waarbij ik op hun protocol moest zetten te weinig impuls en tegen de hand in de B.

Daarom heb ik besloten voorlopig nog maar niet te gaan starten Haha! .

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:05

Wat een onzin, Appie. Zelfs bij de Z staat niet dat je paard nageeflijk moet zijn. Dus dan zou dat ook niet hoeven??
Afijn, op jurycursus is ons wel duidelijk gemaakt dat mensen ook in de B hun paard nageeflijk moeten rijden en anders geen winstpunt verdienen.
Maar dan moeten mensen ook niet piepen als ze geen wp krijgen als hun paard niet nageeflijk is.