Wanneer klaar voor de B.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:13

Fitzroy schreef:
Wat een onzin, Appie. Zelfs bij de Z staat niet dat je paard nageeflijk moet zijn. Dus dan zou dat ook niet hoeven??
Afijn, op jurycursus is ons wel duidelijk gemaakt dat mensen ook in de B hun paard nageeflijk moeten rijden en anders geen winstpunt verdienen.
Maar dan moeten mensen ook niet piepen als ze geen wp krijgen als hun paard niet nageeflijk is.


Jij haalde als bewijs aan dat het niet in het proevenboekje staat dat je paard niet nageeflijk hoeft te zijn. En dat vind ik dus geen bewijs omdat er ook niet het tegenovergestelde in staat.
Laat ik maar niet beginnen over de deskundigheid van veel jury's.
Afijn, het lijkt me duidelijk dat ik er een andere mening over heb.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:17

Ik haalde dit aan omdat diverse malen hierboven gezegd werd dat er in het proevenboekje staat dat je paard niet nageeflijk hoeft te zijn. En dat staat dus nergens. Andersom ook niet, maar dat staat bij geen enkele klasse, dus dan mag je er vanuit gaan dat je paard in geen enkele klasse nageeflijk hoeft te zijn vanuit jouw oogpunt?
En om de deskundigheid van jury's hier bij te betrekken raakt kant noch wal. Wees blij dat er juryleden zijn, anders had je geen wedstrijden kunnen rijden.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:52

Jij trekt de verkeerde conclusies, ik heb nergens geschreven dat ik vind dat een paard in geen enkele klasse niet nageeflijk hoeft te zijn. Dan wordt verzamelen wel een erg moeilijk verhaal. Ik heb het even alleen over de B.

Fitzroy schreef:
Wees blij dat er juryleden zijn, anders had je geen wedstrijden kunnen rijden.


Dit slaat ook kant noch wal, dan kan je nergens meer over praten.
Jij schreef zelf dat jou op de jurycursus duidelijk is gemaakt dat paarden in de B nageeflijk moeten zijn. En dan kom je dus wel degelijk bij de deskundigheid van de jury.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 09:59

Dan snap ik jou niet erg, Appie. Wat heeft dat dan met deskundigheid van de jury te maken? Als er op jurycursussen verteld wordt dat een paard nageeflijk hoort te zijn in de B, dan lijkt het me duidelijk. Daar komt geen deskundigheid aan te pas. Nageeflijk = nageeflijk, ik kan er niets anders van maken.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:37

Ik heb het dan niet goed beschreven, eigenlijk bedoelde ik bij de deskundigheid van de jury al de cursus op zich.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:40

Je gaat toch ook niet op concours als je paard met zn kop in de lucht loopt??? Bij de pony's kan het nog wel in de B, dat zijn kinderen.

En het blijft een jurisport, als een juri een paard nageeflijk wilt zien, dan rij je geen punten als hij dat niet is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 10:44

Het woord "nageeflijk" wordt niet gebruikt in het proevenboekje, maar ik denk dat de uitleg op de pagina's 14 en 15 toch behoorlijk suggestief is en dat daar wel degelijk aangegeven staat wat de bedoeling is.

Trouwens, een 1 krijgen voor het van hand veranderen en een paar passen middendraf kun je volgens mij alleen krijgen als het figuur (het van hand veranderen) ook volledig mislukt is en je paard zo onderhand ging stappen. Zolang je dat figuur nog redelijk rijdt, kun je in de B eigenlijk geen 1 krijgen hiervoor, vind ik.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:15

Appie schreef:
Ik heb het dan niet goed beschreven, eigenlijk bedoelde ik bij de deskundigheid van de jury al de cursus op zich.


Laat jij de KNHS even weten, dat je cursusleiders en ZZGP juryleden in twijfel trekt en de opleiding, misschien dat je ze zelf mag geven Knipoog }> Tong uitsteken

Die 1 vind ik trouwens ook echt niet kunnen en zeker niet zoals het bij haar ging.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:36

Fitzroy schreef:

Laat jij de KNHS even weten, dat je cursusleiders en ZZGP juryleden in twijfel trekt en de opleiding, misschien dat je ze zelf mag geven Knipoog }> Tong uitsteken


Jammer dat je sarcastisch wordt...

En weer ga je dingen verkeerd interpreteren. Ik heb het niet over alle jurycursussen. En dat is ook hierbij weer het probleem, er is totaal geen eenduidigheid in de wijze van hoe de cursisten geleerd wordt hoe te jureren.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 11:48

En waar baseer jij dat dan op? Er is wel degelijk een leidraad hoe de cursussen gegeven moeten worden. Ook de bijscholingen gebeuren door mensen die dat door het hele land doen en dus ook steeds hetzelfde verhaal vertellen.
Kijk, ik vind het vreemd als mensen hun oordeel klaar hebben, maar zelf de cursus niet gedaan hebben.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:05

Kimmy, een 0 is niet uitgevoerd (= "praktisch niets van de gevraagde bweweging is getoond"), een 1 is zeer slecht. Overigens vind ik dat te zwaar beoordeeld voor het B.

Verder ben ik het helemaal met Fitz eens, ik heb het boekje er eens bijgepakt en dit staat in de inleiding (blz 15) :
dressuurboekje schreef:
Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden moet het paard in de hand gesteld zijn. Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is.

/knip

Het paard mag zich nooit tegen de aanleuning verzetten. Het moet steeds vol vertrouwen een lichte aanleuning naar voren zoeken.

lijkt me duidelijk, bovendien vraag ik me af hoe je met een niet nageeflijk paard figuren en overgangen kunt tonen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-06-03 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:06

Fitzroy schreef:
En waar baseer jij dat dan op? Er is wel degelijk een leidraad hoe de cursussen gegeven moeten worden. Ook de bijscholingen gebeuren door mensen die dat door het hele land doen en dus ook steeds hetzelfde verhaal vertellen.
Kijk, ik vind het vreemd als mensen hun oordeel klaar hebben, maar zelf de cursus niet gedaan hebben.


Poeh, dat klinkt wel erg zwaar, 'mensen die hun oordeel klaar hebben'. Het is gewoon een mening, totaal niet veroordelend bedoeld.
En tja, het gebeurt zo vaak dat er ergens een mening over is waar mensen misschien niet aan mee hebben gedaan. Je kan je mening ook op andere manieren vormen.

Ik baseer het ten eerste op de verhalen van mensen die een jurycursus gevolgd hebben. En ten tweede op de erg grote verschillen in de wijze van jureren van vele juryleden. Ten derde aan de hand van het commentaar op de coupons.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:15

De verschillen in het jureren zitten hem met name in de leeftijden van de juryleden en de tijdstippen waarop de cursussen gevolgd zijn.
Waarschijnlijk een kwestie van veranderende inzichten, tenslotte staat de sport niet stil.
Buiten dat blijft natuurlijk in een jurysport een zekere mate van subjectiviteit meespelen, maar dat heeft imo niets met deskundigheid te maken.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:28

Ik ga me ook maar eens in de discussie mengen. Haha!

Toen ik voorreed bij een jurycursus liep Omega vrolijk met zijn hoofd in de lucht, kon hem nog niet zo goed rijden had er net 3 keer op gezeten.
Het ging om gangen beoordelen dus ik reed hem zo dat ik hem niet stoorde in de mond. Gangen waren ok, maar daar gaat het hier niet om.

Omdat hij zo met zijn hoofd hoog liep vroeg iemand hoe ze dat in godsnaam moest beoordelen in een proef. Degene die daar de cursus gaf zei: "als het paard zo loopt en de figuren en overgangen worden netjes gereden is dit een winstpunt waard".

B staat natuurlijk ook altijd nog voor Beginner....

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:34

Gelukkig dat er nog bijscholingen zijn Haha!, waarop nogmaals duidelijk gezegd wordt dat een paard in B echt nageeflijk hoort te lopen.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:30

Ik ga ook met Hof B starten.. Thuis geeft hij wel na, maar ik denk niet dat hij dat op een wedstrijd gelijk zal doen.. Scheve mond (we hebben 26 juni onze eerste..)

En veel zeggen ook dat hij in de B nog niet super rond hoeft te zijn ofzo..

Dan heb ik het nu over de pony's he...!! Lachen