en hoe zit dat nu met springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

en hoe zit dat nu met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 23:39

Op de stal waar ik sta wordt driftig gesprongen en natuurlijk komen er in de kantine veelwedstrijdverhalen los. Aangezien ik werkelijk helemaal niets van de verschillende niveaus in het springen weet wilde ik vragen of iemand dat duidelijk in een soort van schema voor me kan zetten.
Ik vraag wel steeds wat wat is maar om eerlijk te zijn vergeet ik het ook weer snel omdat ik er nooit mee te maken heb Koe
Alvast bedankt!

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 23:43

wat wou je precies weten dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 00:28

De niveaus bij de dressuur en de onderdelen die daa rbij komen ken ik wel een beetje. Voor het springen ken ik dat wel voor de B-Z. Maar wat komt daarna? En dan heb je ook nog verschillende stijlen van parcoursen, tabel A, B, C. En wat is Progressief?? En dan nog maar te zwijgen van alle variaties daarop. Ik kan er iig geen touw aan vast knopen Haha!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:48

Progressief is een extra parcours die je kan rijden voor de prijzen, telt niet voor winstpunten. Soms is dat direkt op snelheid en foutloos maar meestal nog barrage. Met die tebellen weet ik het zo ook niet eigenlijk...

Groetjes Hester

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 12:21

Na het ZZ-springen krijg je nationaal tabel D,C, B en A.

Max. hoogte D = 1.30
Max. hoogte C = 1.35
Max. hoogte B = 1.40
Max. hoogte A = 1.50

Progressief is altijd een extra parcours buiten het parcours voor puntentelling.
Het begint met een 'lage' hindernis en eindigt met een 'hoge' hindernis (meestal op hoogte van de klasse erboven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:39

Heel erg bedankt!
Zo is het toch al weer een stuk minder ingewikkeld dan dat ik dacht dat het was. Nou weet ik een beetje waar over gepraat wordt als er weer mooie concoursverhalen loskomen op stal. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 23:53

Tabel A: fouten tellen als strafpunten (balk = 4, 1e weigering = 4, 2e weigering is diskwalificatie (vanaf het M) of 8 strafpunten (B/L), val is uitsluiting), plaatsing is op volgorde van strafpunten en tijd (bij meerdere foutlozen volgt eerst barrage) of stijl (in het B). De barrage is meestal 10 cm hoger, tenzij deze direct volgt na het eerst gereden parcours. De ruiter blijft dan dus in de ring, en vaak is het zelfs een vliegende start na de finish van de eerste ronde.

Tabel C is een jachtparcours waarbij alleen de tijd telt. Balken worden opgeteld bij de tijd (5 seconden per balk), een weigering straft zichzelf al.

Progressief is idd wat Fitz beschrijft, je krijgt hierbij punten voor iedere foutloos gesprongen hindernis (1 = 1 punt, 2 2 punten etc). Meestal bestaat een progressief uit 6 sprongen (=21 punten). Soms is 6 ook een joker die dubbel telt, maar bij een fout gaat dan ook het dubbel aantal punten eraf.

Verder heb je nog Speel uw spel (spring zoveel mogelijk punten bij elkaar in een vastgestelde tijd) en Kies uw eigen lijn (vergelijkbaar).

Meer weten nog *LOL*

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 10:02

en progressief bestaat ook veel uit het springen van laag naar hoog!
de 1e hindernis staat lager als de hoogte die je eigenlijk moet springen en de laatste hindernis is hoger dan je klasse..zit dus in een steigende lijn!

ik vind snelheid en wendbaarheid altijd het leukst! maar dat zie je eigenlijk pas vanaf de M