IBOP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

IBOP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 12:37

Ik wilde graag weten wat zo'n proef precies in houdt, of het paard in de sport moet lopen en wat ze hiervoor allemaal moeten kunnen.
Mocht het per stamboek verschillen, het gaat om een KWPN rijpaard.

Alvast bedankt!!


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:17

Ik weet niet of je lid bent van het KWPN maar als het goed is (ik ben vergeetachtig aan het worden) staat dit vermeld in de stamboekrichtlijnen, probeer daar 1 van te krijgen als je die niet hebt! En dan wel van 2003 want elk jaar veranderd er wel weer wat.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 16:39

Ik heb een stukje van de website van het KWPN gekopieerd (www.kwpn.nl):

Merrietesten (IBOP en EPTM)
Net als bij hengsten zijn er ook voor merries binnen het KWPN prestatie-aanlegtesten. Er is een ééndaagse test, de IBOP genaamd, waarbij een merrie door een eigen ruiter voorgereden kan worden. Een tweemansjury beoordeelt de merries op stap, draf, galop en de geschiktheid als dressuurpaard. Bij het springen kijkt de jury naar de afdruk, de techniek, het vermogen en de aanleg als springpaard. De dressuuronderdelen zijn: stap, draf, galop en aanleg als dressuurpaard.
Tuigpaardmerries worden uiteraard in tuig beoordeeld. De IBOP-proef voor de tuigpaarden bestaat uit een menproef en een showproef. De menproef wordt beoordeeld op de kenmerken: 1) stap 2) draf 3) wendbaarheid 4) gehoorzaamheid.
Het resultaat dient als toelatingscriterium voor de showproef en dient gemiddeld 6 te zijn. De showproef wordt beoordeeld op de kenmerken: 1) houding 2) zweefmoment 3) aktie van het voorbeen 4) gebruik achterbeen 5) looplust 6) algehele beeld als tuigpaard

IBOP-proeven hebben in het najaar plaats in bijna elke KWPN-afdeling.

De EPTM (Eigen Prestatie Toets Merries) duurt vijf weken, of voor merries die al langer zijn gereden twee weken. Er zijn twee testcentra voor de EPTM, het Fries Paardencentrum in Drachten en het Hippisch Centrum in Deurne. De merries worden tijdens de test meerdere keren beoordeeld door dezelfde jury op dezelfde kenmerken als bij de IBOP.
Middels dit formulier kunt u zich met uw merrie hiervoor opgeven.
Voor meer info over de IBOP en EPTM kunt u contact opnemen met Angelique Klören, kla@kwpn.nl.

Voor data zie: Kalender >>


Je paard hoeft overigens nog niet in de sport uitgebracht te zijn.
Zie het maar als een beoordeling op aanleg voor een bepaalde dicipline.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-03 20:35

Okeej hartstikke bedankt!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kreekie en 9 bezoekers