Voor het eerst starten, waar allemaal aan denken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Voor het eerst starten, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 13:53

Na jaren andere mensen geholpen te hebben met wedstrijden, maar compleet geen behoefte te hebben om zelf te starten, is de kriebel er nu ineens wel :D
Ik kom straks op een stal te staan die nog geen kilometer stappen is van een stal waar wedstrijden zijn.
Wat betekent: aan te lopen en geen gedoe met een trailer. Want dat was eigenlijk het grootste probleem.

Dus ik heb bedacht dat ik straks eigenlijk wel wil gaan starten.
Ik heb net een mail gestuurd naar de vereniging om lid te worden.
Maar dan? Waar moet ik allemaal aan denken (enting, enz.)? Wat moet ik aanschaffen (kleding uiteraard, maar wat nog meer?)? Hoe gaat het met inschrijven (startkaart aanvragen, coupons bestellen en opsturen)? Hoe ga ik me voorbereiden?

Mijn laatste wedstrijd was een onderlinge, zo'n 5 jaar geleden. Mijn jonge haflinger heeft nog nooit een wedstrijd gelopen.
Is het verstandig om gewoon een paar keer te gaan rijden daar in de bak, zodat hij de omgeving een beetje leert kennen?
Misschien zonder startkaart starten?
Of gewoon doen?

Met iemand anders mee en nergens over na hoeven denken was toch een stuk simpeler :+

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:00

Spannend! Ik ga ook dit jaar voor het eerst starten. Misschien heb ik nog wat aan de tips :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:01

Voor het grootste deel van je vragen, zie http://www.bokt.nl/wiki/Wedstrijd

en verder zou ik een paar keer in die bak gewoon gaan rijden, ook met andere paarden erbij, een keer een proefje oefenen en dan gewoon beginnen.

Daihyo

Re: Voor het eerst starten, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:04

Lang leve de Wiki, daar had ik niet eens aan gedacht. Had nog bij de FAQ gekeken, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Ik heb net even geinformeerd of ik daar in de bak kan gaan rijden. Jim is op zich goed te controleren, maar wel heel snel afgeleid. Vooral door andere paarden. Niet als ze in de bak rijden, dan vindt hij er steun aan. Maar als hij alleen rijdt en ze lopen bijvoorbeeld langs of hij hoort ze, maar hij ziet ze niet.
Het is daar inrijden in een binnenbak en de proef is in een buitenbak met lage hekjes. Dat is hij ook niet gewend.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:06

Ik ben indd ook wel een beetje bang dat ik niet binnen de hekjes kan blijven := als mevrouw ergens anders heen wil heb ik er niks meer aan te houden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:06

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:28

Ik zou hem eerst gewoon aan de wedstrijdomgeving laten wennen, dus ondelinge rijden enzo!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:30

oeh spannend :D
succes alvast, ik denk dat je al genoeg informatie hebt qua wat je moet weten.

goede tip: lekker rustig blijven en laat zien wat je in huis hebt!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:07

spannend,voor mij is het ook voor het eerst B starten as. zondag de 31e!
ik heb anderen ook vaak meegeholpen,maar zelf starten is toch een ander verhaal :)

kijk eens of je met je paard een keertje kan rijden daar,oefen er eens een proefje met een voorlezer.

verder; voorkom stress en zorg dat je alles op tijd klaarlegt als je naar je wedstrijd toegaat!

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:04

Alvast succes dan maar!
Ik zou proberen om alvast een paar keer in die bak te oefenen,dat schilt altijd!
En oefenen om ook alleen in de bak te rijden,want dat moet op wedstrijd met je proefje tenslotte ook!
succes verder

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:06

Alleen rijden doe ik zoiezo heel vaak. Hij is dan alleen heel snel afgeleid. :D
Een soort verlatingsangst. Is thuis nu wel goed, maar op vreemd terrein is even afwachten.

Bedankt voor alle tips verder!

Ik ben inmiddels ingeschreven bij de rijvereniging. Zij gaven zelf ook als tip om eerst buiten mededingen om mee te doen om te wennen.
De bak met lage hekjes/rand wordt wel heel spannend. Dat is hij niet gewend en ik zie hem er wel uitspringen :=

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:56

gaat goed komen...echt...gaat goed komen ;)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 02:05

Misschien kan je eens een paar van die hekjes lenen? Als ie ze niet eerder gezien heeft kan ie ze spannend vinden, maar of dat ie er daarom maar gelijk over heen springt? Zal toch wel meevallen?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:13

Gewoon starten! Niks te verliezen! Als je het gevoel heb dat je paard er klaar voor is.... :D

Ik heb zelf toendertijd een lijst gemaakt voor wat je allemaal mee moet nemen. Zodat je iig niks vergeet!! Scheelt een hele hoop stress!

suuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:18

Ik ben zelf eerst begonnen met onderlinge wedstrijdjes, daar was het niet erg als je iets vergat of ergens niet aan had gedacht, daar kwam je dan achter. Die ervaringen heb ik toen kunnen gebruiken voor de echte wedstrijden, die opzich niet zoveel anders waren dan de onderlinge, alleen vaak wat groter en op ander terrein.
Dus misschien dat je daar eerst onderlinge wedstrijdjes kunt gaan starten als ze dat organiseren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:48

Ik ben al veel groom geweest, dat scheelt ook. Ik weet wat er mee moet :D
En ik ga er onder de man naartoe, dus dat is ook wel makkelijk. We moeten al aangekleed naar het terrein.
Een lijstje is wel handig inderdaad. Voor de zekerheid.

Startkaart is inmiddels aangevraagd en als het een beetje mee zit ga ik in april starten.
Ik kan een aantal spullen lenen en ik moet nog wat dingetjes kopen.
Leuk! Ik heb er zin in :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:51

Amanda schreef:
Ik ben inmiddels ingeschreven bij de rijvereniging. Zij gaven zelf ook als tip om eerst buiten mededingen om mee te doen om te wennen.

Dat zou ik niet doen hoor, je start B dus daar kun je toch geen verliespunten rijden
Zonde als je wel gelijk wisnt rijdt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:54

Ja, precies. Dat zei mijn instructrice ook al.
Ik kan ook daar een paar keer lessen en gewoon rijden om te wennen. Dus heb ook gewoon gelijk een startkaart aangevraagd :D

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:57

Urielle schreef:
Amanda schreef:

Dat zou ik niet doen hoor, je start B dus daar kun je toch geen verliespunten rijden

Precies, dat dacht ik ook al. Gewoon meteen voor het 'eggie'.
Heb ik met die van mij ook gedaan. Hij was toen 4, nog nooit op dat terrein geweest, nog nooit tussen die lage hekjes. In galop gingen we heeeel hard, maar heb er toen ook echt van genoten!
Zo leuk met zo'n guppie op wedstrijd :)

Waar ik altijd voor zorg, is dat ik een bach rescue spray'tje bij me heb. Als de spanning toch een beetje toeslaat wil het last minute wel eens goed helpen. Ik nam in het begin ook altijd een beetje ;)
En ik heb altijd een vaste doos met spulletjes mee. Mijn plastron, handschoenen, haarlak dat soort spul. Vergeet je altijd ( ik tenminste, en dan sta je een partij te vloeken...) maar dan heb je het altijd bij je.

Maar in ieder geval veel plezier en heel veel succes! Geniet ervan!

x_mnq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:48

misschien kun je eens een oefenparcoursje lopen, das een hele goede training.
En naar een andere bak is ook zeker geen slechte!
Nou verder kleding, startkaart, coupons, proevenboekje is ook wel handig.
gechipt paard hebben;) papieren in orde.
Verder weet ik het zo snel eigenlijk niet ik ben er ook nog geen pro in maar
ik help wel vaak mensen op concours ;)

Springer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:15

Let op je paspoort, laatst werd er veelal gecontroleerd, meer dan normaal zelfs! als je dat gedaan hebt, komt het leukere werk, vlecht je paard goed! en zorg dat je je startkaart/coupons hebt en dat je goed verbereid bent!

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:39

Ik zou eerst een klein wedstrijdje meedoen om te kijken of je het leuk vind en kleren lenen

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:38

Ik zou 7 februari ook voor het eerst starten. Dit is helaas door het weer afgelast. Maar wil binnenkort weer een poging wagen!

Mijn paard is ook zeer snel afgeleid, zeker als er allemaal mensen langs de kant staan! Maar ja, daar moet hij eenmaal nog aan wennen. Ik start daarom ook gewoon in het echie, we merken he wel!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:11

Oe spannend :D

Je paard moet al zijn entingen hebben gehad (basisentingen) en wanneer je bijv. 19 april 2009 geënt hebt en je hebt 19 april 2010 wedstrijd moet hij daarvoor (handig is minimaal paar dagen) al geënt zijn.

Nu moet je ook dat formulier (kunnen) laten zien of je paard wordt ingeslapen of naar de slacht gaat.

Als je je wilt inschrijven kan je het ook via http://www.startlijsten.nl doen, sommige verenigingen hebben dat liever. Als ze geen online inschrijven hebben, bel ik sowieso van te voren, voordat ik mijn coupons opstuur.

Als je met zweep gaat starten mag je maar een max lengte, dus dat is ookwel handig om op te letten.

Een proevenboekje aanschaffen is handig, en ik kan je aanraden om je proef een beetje te kennen, voor het geval je je voorlezer niet verstaat.

Gewoon gaan, hij went er wel aan (na meerdere wedstrijden).

iig heel veel succes & plezier :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:14

euhmzzzz.... je zal niet de eerste zijn die vergeet het paard mee te nemen........

denk daar ook vooral aan :D :D