wat moet je paard laten zien bij een B proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

wat moet je paard laten zien bij een B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 11:36

Ik heb net een drie jarige merrie gekocht, die we momenteel aan het beleren zijn. Wedstrijden duurt dan ook nog wel eventjes, maar toch was ik benieuwd naar wat ze moet laten zien.
Moet ze al gelijk aan de teugel, of is het belangrijker dat alles vloeiend gaat en worden kleine foutjes dan niet zo zwaar aangerekend?

En hoe zit het met een springpaard? je moet toch eerst een punt in de b dressuur hebben voordat je mag springen.

Al met al, hoe streng zijn ze in de B (paarden)

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:42

Staat allemaal in je proevenboekje net voor de B-proefjes. Het staat daar echt heel duidelijk uitgelegd. Mocht je geen proevenboekje hebben, is er altijd wel iemand op stal die het je ff kan lenen, en anders wil ik het ookwel ff overtypen en hier op i-net zetten.
Over het springen, je moet inderdaad eerst wp in het B hebben voordat je mag beginnen met springen.
Verder vind ik over het algemeen dat ze te soepel zijn in het B. Ik vind de B de basis, en die moet gewoon goed zijn voordat je verder gaat. Dus iets te streng is naar mijn mening niet verkeerd. Verder is een soepel bewegend paard belangrijker dan het aan de teugel lopen (wat in principe nog niet hoeft in het B). Gaat allemaal vast wel lukken.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:44

Tegenwoordig is het toch wel zo dat een paard in de B redelijk aan de teugel moet lopen, of in ieder geval nagevelijk, anders sta je echt voor l*l als ie dat niet doet.
Af en toe een foutje mag natuurlijk nog wel, maar ja, niet teveel natuurlijk.
Ook moet een paard al netjes buigen en moeten de overgangen vloeiend en zonder protest gaan. Het paard moet rustig stil blijven staan, en gehoorzaam zijn.

Zie anders ook even het proevenboekje, voor de B-proefjes staat wat er verwacht wordt van je.

En idd, je moet eerst een winstpunt in de dressuur, voordat je gaat springen.
B paarden springen is 1 meter hoog.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:13

Ik heb de laatste tijd vrij vaak B gejureerd maar ik vind het niveau niet echt geweldig. Kan maar weinig winstpunten kwijt iig.

Het is een misvatting om te denken dat je paard niet nageeflijk hoeft te lopen. Niet nageeflijk is gegarandeerd goed voor puntenaantallen rond de 140.

Wat ik buiten een nageeflijk paard nog wil zien: correcte stelling en buiging op de volte, een voorwaarts paard en overgangen die enigszins vloeiend gaan. Goede galop uiteraard, dus op zich zou je zeggen dat het niet zo heel veel voorstelt, maar het is voor een hoop mensen toch nog een aardige kluif!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:25

Een winstpunt hoor je pas te krijgen als je paard in een klasse hoger voldoende kan scoren imo.
Als je paard in de B niet rond loopt, verdien je daarmee dus geen winstpunt. Dit omdat het in de L wel moet. (Correct me if I'm wrong)
Als je paard niet rond loopt, kun je in de B nog wel voldoende scoren lijkt me.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:39

het stukje voorin het proevenboekje vind ik grote onzin.
Daar staat iets bij van: als het paard thuis bijna altijd in de goede galop gaat, dan ben je klaar voor de B.

Sja, iedere idioot kan met een paard wat onder het zadel B starten, iedereen is op die manier B klaar. Maar echt B klaar ben je als je ook winstpunten kan pakken op goede dagen, en een paard wat thuis nog niet altijd in de goede galop gaat is niet B klaar.

Ik heb een hoop strenge B jury's gezien. Niets mis mee, als het maar wordt uitgelegd waarom ze iets zo bedoelen of als ze er maar zijn na de puntenverdeling zodat je nog even terug kan gaan met vragen.

Zelf zou ik pas gaan als je klaar bent voor de B. Als je een proef foutloos kan rijden en thuis in de training daar niet meer aan werkt maar met de L oefeningen bezig bent!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:00

Ik vind dat je pas winstpunten mag krijgen in de B, als je kan laten zien dat je je paard netjes een proef rond kan sturen. Dus correcte figuren, goede overgangen, en de goede galop dus ook. En stilblijven staan (daar kan Odin nog wat van leren Knipoog)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 14:15

B:
- nageeflijk
- ontspannen
- voorwaarts
- lentebuiging

er wordt niets moeilijks gevraagd (een paar pasjes verruimen, hals strekken, overgangen niet op de letter, ruime wendingen, maar het bovenstaande is essentieel als je verder wil komen dan het L1.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 17:27

mee eens, mijn paard is vaak niet nagefelijk te rijden, ben er thuis mee aan het werk, maar het is nog niet zo makkelijk jammer genoeg bij hem als dat er over gepraat wordt. ik leer er wel heel veel van en krijg op wedstrijd du ook eignelijk nooit een winstpunt en terrecht vind ik! je kan wel hoge punten gaan geven maar daar heb je nix aan, een paard wat nietg nagefelijk is is eigenlijk ook maar moeilijk te sture.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 12:06

Ik heb dus een jonge merrie die momenteel beleerd wordt (rustig aan, ik wil haar niet overhaasten).
Mijn andere merrie komt nu een stuk losser. het probleem waar ik met haar tegenaan loop, is dat ze thuis heel nageeflijk is (ook keurig met het neusje vlak voor de loodlijn), keurig rond loopt, prima aan het been. Alleen op de rijvereniging rijden we in een binnebak (thuis alleen een buitenbak), daar is ze stijver, stugger. En zodra ze 1 hindernis ziet, is er geen land meer met haar te bezijlen... Ze wordt pas weer wat controleerbaarder in haar lopen als we de hindernis minstens 1x geprongen hebben..
Ik zie dus met haar erg tegen wedstrijden op, omdat ze dan niet "thuis" is, ik weet ookwel dat het gewoon wennen is en dat hoe vaker ze het doet, hoe beter het zal gaan.. Maar ik zie nu al tegen de frustraties op en ga daarom maar geen wedstrijden rijden...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 12:13

Romkabouter schreef:
Een winstpunt hoor je pas te krijgen als je paard in een klasse hoger voldoende kan scoren imo.
Als je paard in de B niet rond loopt, verdien je daarmee dus geen winstpunt. Dit omdat het in de L wel moet. (Correct me if I'm wrong)
Als je paard niet rond loopt, kun je in de B nog wel voldoende scoren lijkt me.


Ja heb ik ook wel eens gehoord maar dacht eigenlijk dat het meer op je eigen voorbereiding. Je gaat pas B rijden als je een L proef ook al aan kan. Zodat iig zonder moeite die b proef doorkomt.

Persoonlijk vind ik het gek dat je als een proef neerzet die aan de eisen van de B voldoet, je geen winstpunt krijgt omdat je ook al in staat moet zijn om een L proef te lopen. Ik bedoel je rijdt dan B en geen L.
Zorgt toch ook voor een hoop verwarring?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 12:22

Dat is ook niet zo, althans mij werd dat bij de jurycursus destijds stevig uit het hoofd gepraat.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 12:41

Lielle schreef:
Dat is ook niet zo, althans mij werd dat bij de jurycursus destijds stevig uit het hoofd gepraat.


Terwijl ik in het verleden door wat juryleden wel zo benaderd ben.
Toen mocht je nog L1 en L2 proef rijden en ik dacht dat kan ik wel.
( ik was 12) Toen werd ik in de L2 behandeld alsof ik 1 moest kunnen.
Vond dat zo onrechtvaardig en was dan ook verschrikkelijk boos.
Resultaat 92 punten (winstpunt was toen 120)