Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Myukii schreef:Wel vind ik het vreemd dat er aparte rubrieken voor paarden met en zonder bit moeten komen.
jasmijn78 schreef:Paarden kunnen natuurlijk wel nageeflijk worden met een bitloze optoming en druk op de teugel geven, maar de ontspanning van nek- en kaakgewricht zal niet volledig zijn. Een goed gereden western paard kan bijvoorbeeld een goede aanleuning hebben op het gewicht van de doorhangende teugel, maar een dressuurjurylid zal dat nooit een aanleuning noemen. Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan. Hierdoor ontstaan substantiele verschillen tussen combi's die rijden met en zonder bit.
Daarom wordt bij het integreren van bitloos rijden in de dressuur het begrip aanleuning voor bitloze combi's aangepast in de reglementen. Dit om onduidelijkheid in de beoordeling tussen de combi's te voorkomen.
Myukii schreef:Denk niet dat dit in de praktijk gaat werken.
A/Bpony's B, A/Bpony's b bitloos, A/Bpony's L1, A/Bpony's L1 bitloos, pony's B, pony's B bitloos, pony's L1, pony's L1 bitloos, pony's L2, pony's L2 bitloos....
Myukii schreef:Als het enige verschil de losheid in de kaak is, maar de hoofd/halshouding hetzelfde moet zijn, kunnen ze toch gewoon bij elkaar?
Myukii schreef:Lijkt me logisch dat juryleden bij bitloze combinaties niet de feedback 'moet losser in kaak' geven....
RianneH schreef:Ligt het aan mij of staat er nu bijna dat het gewoon niet mogelijk is om je paard correct nagevelijk te rijden zonder bit? Dat ze deze wedstrijden toelaten omdat er zo gezeurd wordt, maar verder niet zo'n hoge pet ervan op hebben.
RianneH schreef:Nagevelijkheid is toch een gevolg van het aanspreken van de juiste spiergroepen, waardoor het paard ontspannen en over de rug gaat lopen en zijn nek en kaakgewricht gaat ontspannen?
Babel schreef:Zou wel leuk en interessant zijn als het KNHS ook even duidelijk onderbouwt waarom dat niet mogelijk zou zijn, of heb ik daar nou overheen gelezen?
RianneH schreef:Betekend ook niet dat jij jezelf hoef te verdedigen hoor. Het was gewoon een vraag, gedachte die ik erin wou gooien, omdat ik hun bericht nogal onzin vind.
Babel schreef:Zou wel leuk en interessant zijn als het KNHS ook even duidelijk onderbouwt waarom dat niet mogelijk zou zijn, of heb ik daar nou overheen gelezen?
Citaat:De KNHS heeft vandaag via een publicatie in Paard&Sport een uiteenzetting gegeven hoe het bitloos dressuurrijden bij wedstrijden vorm gaat krijgen. De ledenraad van de KNHS moet dit gepubliceerde voorstel nog goedkeuren. Maar het was de ledenraad zelf die om deze mogelijkheid had gevraagd, dus kunnen we aannemen dat dit voorstel in januari 2010 geaccepteerd zal worden.
Over het begrip aanleuning is tijdens de bijeenkomsten van de werkgroep KNHS, waarin twee NVBP bestuursleden zitting hadden, uitgebreid gediscussieerd. De andere leden van deze werkgroep bleven vasthouden aan het begrip aanleuning volgens het Skala der Ausbildung. Dit had als gevolg dat gesteld werd dat bitloos rijden nooit tot aanleuning kan leiden, omdat volgens het Skala aanleuning alleen via het bit mogelijk is. Om te voorkomen dat het hele bitloos dressuurrijden van tafel zou gaan, gingen we akkoord met de oplossing aparte protocollen voor dezelfde dressuurproeven op te stellen. De bitloze dressuurruiters kunnen dus wel op de reguliere dressuurwedstrijden starten, maar zullen een bijgeschoold jurylid krijgen voor de beoordeling bitloos naast de reguliere beoordelingen. De winstpunten zullen ook apart door de KNHS bijgehouden worden. De bedoeling is per 1 april 2010 de dressuurwedstrijden t/m de L2 open te stellen. Deze beslissing heeft ook te maken met de korte tijdsperiode tussen januari en april 2010. De KNHS kan niet 1200 juryleden voor 1 april bijscholen. Later kan dit dan via een reglementswijziging omhoog gaan naar de Z en zelfs eventueel tot aan de Grand Prix toe. Ruiters die nu tot de klasse L2 horen, mogen in deze zelfde klasse bitloos starten. Mochten er wedstrijdruiters zijn die nu met bit in een hogere klasse starten, dan mogen ze (tijdelijk) bitloos wel hors concours starten, maar krijgen ze geen winstpunten. De KNHS wil deze gelegenheid wel geven om die ruiters hun wedstrijdritme met hun paarden te laten behouden.
De NVBP zal door de KNHS betrokken worden voor het onderhouden van de contacten met de diverse organiserende ruiterverenigingen, om te zorgen dat in alle regio’s en regelmatig ruiters bitloos in de dressuur kunnen starten.
Babel schreef:Ik doel vooral op dit zinnetje, waarom kan een paard dan alleen met een bit het nek- en kaakgewricht losmaken, en waarom zou dat met een bitloze optoming niet kunnen, en hoe zijn ze tot die conclusie gekomen?
jasmijn78 schreef:Bij het bitloos rijden wordt aanleuning verkregen vanaf de bovenkaak tegen de neusriem aan.
sjakie schreef:Wat ik apart vind is dat men jaren moeilijk heeft gedaan over het toestaan van bitloos rijden in de dressuurring. Nu zou het in theorie in 2010 toegestaan worden, maar dan wel graag een aparte groep
sjakie schreef:Ik vind het niks met implementeren te maken.