Hors Concours (buiten mededinging)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Hors Concours (buiten mededinging)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 22:12

Ik wilde me opgeven voor een wedstrijd bij ons op de vereniging.
Ik wilde dit HC (buiten mededinging) doen omdat ik nog niet met een hengst mag starten.
Ik ga daarom ook Barokke wedstrijden starten (heb een PRE) maar wilde ook thuis mee doen gewoon voor de ervaring.

Nou ging ik dus vandaag vragen of ik op de lijst kon maar daar werd het even ingewikkeld.

Degene die erover gaat dacht namelijk dat je niet meer HC mag starten zonder startkaart.
Ze wist het echter niet zeker maar zou het uit gaan zoeken.

Dit zou dus betekenen dat ik geen HC mag starten want ik kan geen startkaart aanvragen omdat ik geen L2+1 ben. Echter sta ik nog wel ingeschreven bij de KNHS (betaal nog lidmaatschap maar heb mijn vorige paard in moeten laten slapen) en ben lid van de rijvereniging.

Mag ik nou wel of geen HC starten? En hoe zit het dan met startcoupons??

Hoop dat jullie me kunnen helpen want weet niet wanneer ik degene van de rijvereniging weer spreek en hoe snel zij het uitgezocht krijgt.

In het reglement van de KNHS kan ik zo gauw ook niks vinden...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:32

Nee, jij mag met je hengst ook niet HC staren.

Je moet daarvoor inderdaad een startkaart en coupons hebben, maar ook als je die wel zou hebben, dan mag je niet HC starten omdat je niet aan de eisen voldoet.

TeskeBeitske

Re: Hors Concours (buiten mededinging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:20

Ik lees even mee. Weet je misschien ook hoe het zit met HC starten tijdens een wedstrijd. Bijvoorbeeld als ik m'n eerste proef gereden heb, ging voor geen meter, wil de tweede graag HC starten. Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Gewoon op de jury afstappen en zeggen dat de tweede voor spek en bonen is? En mag ik HC bijvoorbeeld (in het Z) dan met zweep starten?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:33

Je mag alleen HC starten als je in het bezit bent van een geldige startkaart en startcoupons. Daarnaast moet je je aan alle geldende regels houden, dus geen zweep in het Z en ook niet met een hengst starten. Het enige verschil met het starten voor promotie is dat de punten nu niet worden geregistreerd en je niet meedoet voor de prijzen. Ook hoeft de vereniging je niet op de uitslagenlijst te vermelden
Een tweede proef HC starten, hangt af van de welwillendheid van de jury. Ze mogen het weigeren.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:54

Oké, thanks (sorry, misschien een beetje offtopic)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:00

Jawel hoor, in het M en Z mag je dan met zweep rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:34

gaellehtc schreef:
Je mag alleen HC starten als je in het bezit bent van een geldige startkaart en startcoupons. Daarnaast moet je je aan alle geldende regels houden, dus geen zweep in het Z en ook niet met een hengst starten. Het enige verschil met het starten voor promotie is dat de punten nu niet worden geregistreerd en je niet meedoet voor de prijzen. Ook hoeft de vereniging je niet op de uitslagenlijst te vermelden
Een tweede proef HC starten, hangt af van de welwillendheid van de jury. Ze mogen het weigeren.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt, als je HC start, mag je dus WEL met zweep starten in het M/Z.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:05

Precies, net zoals ik wel eens lichtrijdend een M-proef HC heb gereden en dit ter plekke geregeld heb vanwege spanning bij doorzitten.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:05

Owww.. haha. Wel met zweep dus.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 08:38

Bedankt voor jullie reacties! Balen dat het niet kan....

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:13

ik heb me winstpunten bij elkaar om Z te moegn starten.. maar wil graag hc omdat ik eerst wil kijken hoe het gaat.. kan ik me nu hc opgeven? Zo ja hoe vaak mag dat dan? Ik hoop dat jullie het weten en me kunnen helpen.. kan het namelijk nergens vinden..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:21

Maar als ik me niet vergis (van het jureren) ben je wel al L1, je zou dus eigelijk een hoger geklasseerd paard (l1+1 minstens) moeten kunnen rijden en dan met dat paard L2 + 1 worden, er zitten hier in de buurt veel kleine wedstrijden waar je 2 proeven kan starten.
Alleen het regelen van een aard is wel wat moeilijker. Maar als je op jullie locatie kan starten is het wel makkelijker te regelen wellicht??

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:03

Ja Raket ik ben L1 + 10. Maar ik zou zo gauw geen paard weten waarmee ik toch een wedstrijd of 10 a 20 (moet dan toch de B en L1 door) om L2 +1 te worden.
Heb daar denk ik geen paard voor tot mn beschikking anders had ik dat inderdaad wel gedaan.
Met het paard waarmee ik L1 + 10 was kan ik ook niet meer starten want die heb ik jammer genoeg in moeten laten slapen.

Dus mocht er nog iemand een leuk paard in de aanbieding hebben?? :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:43

Is er niemand bij je in de buurt met een hoger geklasseerd en makkelijk na te rijden paard waar je een paar keer mee kunt starten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:53

Laulau, ik las in je profiel dat je in Breda zit, waarom start je die hengst niet in Belgie tm het L (= klasse M1-2 in Nl), vraag een bewijs dat je die klasse gestart bent met winst en start dan weer in Nl? Als je deze winter flink traint en volgende zomer goed doorstart, moet je toch al een eindje op weg kunnen. Het is wat omslachtig, maar je moet iets.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:51

L1 + 10, dat is wel extra zuur zeg, ik weet dat jouw paard ook ingeslapen is, daar hebben we nog eens over gepbt weet je nog??
Als je een L1 paard zou kunnen regelen mag je in de L1 beginnen. ALs je een paard hebt wat je zou mogen starten dan gaat het dus om 11 winstpunten.

Belgie is ook een optie, maar bij het secretariaat van onze vereniging zitten heel veel belgen omdat het in Belgie zo lastig promoveren is. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet exact weet hoe dat zit, het voordeel is natuurlijk wel dat je dan je eigen paard zou mogen starten.

Ik weet overigens wel iemand met een L2 geklasseerd paard die iemand zoekt om te rijden, maar ik weet niet wat die van wedstrijden vindt en die zoekt wel iemand voor vast. Ze zit erg omhoog geloof ik, dus als je de tijd hebt om 2 paarden te rijden zou je het kunnen vragen, dan moet je maar even pben.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 07:56

Ja weet nog dat we toen gepbt hebben inderdaad.
Wist niet dat je gewoon L1 opnieuw mag starten dacht dat je dan weer B moest starten met een nieuw paard??

Ja dat het promoveren in België zo moeilijk is had ik ook al eens gehoord. Maar moet maar eens uit gaan zoeken waarom dat zo is.

En vrees dat ik geen tijd heb om 2 paarden blijvend te rijden. 1 paard red ik prima maar denk dat met grote regelmaat 2 paarden rijden toch wel heel veel van het goede wordt. Mn vriend wil me ook graag nog een keer thuis zien denk ik haha...
Wel jammer anders was het wel een ideale oplossing geweest.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:27

Je mag alleen L1 beginnen als het andere paard ook L1 is met winst.
Op mijn paard willen al 4 mensen een startkaart, dus dat zit er ook niet in. ;)

Ik heb ook geen tijd voor een extra paard, anderhalf red ik net omdat ze op dezelfde plaats staan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:07

Wat ik nu schrijf staat er al, :o Als je de L1 al een keer hebt gedaan, mag je gewoon in de L1 starten met een ander paard. De B mag je dan overslaan. Moet het paard ook wel minimaal L1+1 zijn.
De beste optie is om met een goed paard van iemand anders tijdelijk te starten en je wp's zo bij elkaar te rijden en dan kun je dus wel alles starten. Sam is L2+8 ofzo. Van mij mag je hem ook starten als ik op concours ga? Maar er zijn vast meer opties zo bij jou op stal? (Sam is namelijk niet altijd even makkelijk)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:05

Promoveren is niet zo moeilijk hoor, bij de LRV moet je per se bij de eerste zoveel rijden, maar ik ben niet zo'n voorstander van de LRV. De federatie is imo meer iets voor de serieuze wedstrijdruiter en daar gaat het ook gewoon met winstpunten, ik geloof zelfs vanaf de 55% al, maar dat zou veranderd kunnen zijn. Dus ik denk zelf dat via Belgie de handigste optie is, gezien je zo dicht aan de grens zit. Nadeel is dat er geen winterseizoen is, maar als je flink doortraint moet je 's zomers toch ook mooie scores kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:09

edit:
dit klopte niet.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:54

Ik neem aan dat je dan niet mee kan doen, helaas.. Deze wedstrijd is volgens de regelementen van de KNHS, dus moet je hier ook aan voldoen. Of je nou HC of echt start.. Dan zou je wel mee kunnen doen op een onderlinge wedstrijd van je vereniging.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:08

Een vraag uit pure interesse (en onwetendheid): waarom mag je niet met een hengst starten?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:11

Je moet dan L2+1 zijn en >14 jaar, als je niet aan allebei voldoet mag je niet met een hengst starten. Ik denk toch dat ze dat doen voor de veiligheid.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:16

_Tamara schreef:
Je moet dan L2+1 zijn en >14 jaar, als je niet aan allebei voldoet mag je niet met een hengst starten. Ik denk toch dat ze dat doen voor de veiligheid.

Toevoeging: of L springen +1 of M SGW +1 (en >14 jaar)
Voor het mennen geldt alleen de 14 jaar eis
Voor endurance klasse 2 (met goedgekeurde km's) en > 14jaar
Voor mendurance klasse 2 (met goedgekeurde km's) en > 16jaar
;) :D

Volgens mij is het inderdaad voor het gevoel van veiligheid! Alhoewel ik soms het idee heb dat het schijnveiligheid is... maar ja, je moet toch ergens de grens trekken!