n.a.v. staart invlechten nu de voorpluk...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voorpluk invlechten of niet?

ja, staat mooi
52 (54%)
nee, vind het geen gezicht.
37 (38%)
ligt aan mijn stemming en tijd...
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 96


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:38

Geef mij maar de ponypluk! Ik rij weliswaar geen wedstrijden met Kiara, maar als ik moet kiezen zou ikde voorpluk niet vlechten. Kan bijhaar ook amper, want het is een miniplukje. Alleenals het zo'n grote bos is dat t paard er last van heeft met rijden zou ik vlechten. Maar ach, smaak is persoonlijk natuurlijk!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:24

ik denk dat't afhangt van ras tot ras, en bij sommige van pard tot paard (of pony tot pony)

Bij m'n fries doe 'k 't nooit op wedstrijden (heb 't weleens gedaan thuis en was best wel schattig maar tja een fries moet' n voorlok hebben ) maar bij onze forester hangt 't van de wedstrijd af, als 't een een belangrijke wedstrijd zou zijn zou'k 't wel invlechten denk ik ^^

nou ja 't hangt ervan af he

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:30

Yuna schreef:
ik denk dat't afhangt van ras tot ras, en bij sommige van paard tot paard (of pony tot pony)


Dat ben ik dus helemaal met je eens. De voorpluk van mijn Fries vlecht ik ook nooit in! De manen zelf zou ik wel willen invelchten (hengstenvlecht) maar dat lukt niet zo! Iemand tips???

Mijn Welsh-Arabier vlocht ik wel altijd in, zij heeft zo'n zielig voorplukje!

Het verschilt inderdaad per dier, maar meestal vind ik een gevlochten voorpluk het mooiste!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:42

gabyfedde schreef:
De voorpluk van mijn Fries vlecht ik ook nooit in! De manen zelf zou ik wel willen invelchten (hengstenvlecht) maar dat lukt niet zo! Iemand tips???
!


lol ik doe dat't ook altijd in hengstenvlecht bij onze fries (al is m'n Bieke een merrie maar ze staat er zo mooi mee)
om gemakkelijker te vlechten heb ik gehoord dat ze weleens suikerwater gebruiken maar ik weet niet of dat werkt, lijkt mij dat dat vliegen gaat aantrekken (die zoetigheid) plus gaat dat niet plakken? Dus ik weet niet of dat wel een oplossisng is
Wat lukt er eigenlijk precies niet?

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:59

De velcht zelf wel. Het ziet er dan heel mooi uit. Maar na 1/2 uur begint het al los te laten. Vooral vij het begin. Tips?

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:42

Hangt van het paard/pony af denk ik. Meestal vind ik het geen gezicht, zo'n knotje. Dat maakt het hoofd zo kaal, net alsof er iets ontbreekt aan het hoofd ofzo. Een voorpluk staat net wat vlotter. Maar zo als ik al zei hangt het natuurlijk wel van het paard af en wat voor hoofd het heeft, sommige hebben de voorpluk los en dat ziet er ook niet uit, dan staat een knotje weer beter.
Bij mijn eigen pony heb ik het liefst de voorpluk los (maar ze heeft dan ook wel een mooie, niet zo'n stakkerig kort dun plukje haar) maar omdat ik in het viertal rijdt moet er wel een in. Net een eenhoorn zo Haha!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:53

gabyfedde schreef:
De velcht zelf wel. Het ziet er dan heel mooi uit. Maar na 1/2 uur begint het al los te laten. Vooral vij het begin. Tips?


Mja dat heb nou zelf ook wel, hoe langer de manen zijn en hoe beter het blijft zitten, maar zo'n vlecht lost inderdaad erg snel...als daar een oplossing voor bestaat wil ik 't ook echt graag weten ^^ Haha!

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:56

Maar zijn manen zijn niet langer! Ik wou zeggen kijk in mijn profiel voor foto maar daar zie je het ook niet goed. Ze zijn ongeveer 30 cm lang (kort).

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:49

ingevlochten vind ik sjieker en zeker voor de dressuur, doe ik ook, springen hoeft niet persé maar omdat hij dan toch al gevlochten is laat ik het lekker zitten.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:55

gabyfedde schreef:
Maar zijn manen zijn niet langer! Ik wou zeggen kijk in mijn profiel voor foto maar daar zie je het ook niet goed. Ze zijn ongeveer 30 cm lang (kort).



Dat moet toch echt wel te doen zijn hoor met 30 cm lengte, pak niet te grote plukken in het begin, dus neem dunne plukjes en ga zelf hoger staan zodat je het bovenop de hals kan leggen Knipoog

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:23

Ik vlecht de voorpluk niet. Mijn paard heeft enorm grote oren (famillie van Barbria..) en dus vind ik het geen gezicht om het te vlechten. (En bovendien kan ik er niet zo goed bij omdat mijn paard al dat gefriemel maar niets vindt..)

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:27

Bij mijn oude pony deed ik het nooit, die kreeg er zo'n raar, lomp hoofd van! Dat was geen gezicht, en tja, het was toch maar een pony.

Bij Ed doen we het meestal wel (heel af en toe niet, als er tijdnood is). Hij heeft een prachtig sierlijk koppie ervoor, en het staat hem prima.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:29

cloris"]
[quote="gabyfedde schreef:
Maar zijn manen zijn niet langer! Ik wou zeggen kijk in mijn profiel voor foto maar daar zie je het ook niet goed. Ze zijn ongeveer 30 cm lang (kort).



Dat moet toch echt wel te doen zijn hoor met 30 cm lengte, pak niet te grote plukken in het begin, dus neem dunne plukjes en ga zelf hoger staan zodat je het bovenop de hals kan leggen Knipoog
[/quote]

Jouw paard heeft langere manen dan die van mij, maar het scheelt ook weer niet zoveel dat het niet zou kunnen lukken. Ik probeer al zo klein mogelijke plukken te nemen, maar nog zakt de vlecht eruit. Nu zei iemand dat ik in het begin een gewone vlecht moet maken, dus dat ga ik eens porberen. Je paard is trouwens wel om te Kwijl !

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 17:58

Sjuimpje schreef:
Altijd invlechten!
Anders krijgen ze zo'n ponykop, verder zorg ik ook altijd dat ik de pluk kort houdt.


Ach ik rijdt op pony's dus die mogen ook wel een ponyhoofd hebben Haha!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 20:10

Het ponytje dat ik nu rijd vlecht ik zeker weten in, die heeft een minihoofdje en een klein voorplukje, ook vrij dunne manen, zodat 'het voordotje' en de andere dotjes even dik zijn.
Met dat dotje valt iedereen voor zijn kopje, zonder niet allemaal Knipoog.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:36

Bij Quentin vlecht ik hem altijd in(behalve bij het viertal dan moeten de voorplukken los) die heft best een chique hoofd, mn pony had een hele dikke voorpluk en kreeg echt zo'n kaal hoofd, omdat ik zo'n dikke losse voorpluk was gewend, maar mensen die haarniet anders kennen dan van wedstrijd vonden het mooier staan, ik moest er zelf ff aan wennen, maar bij de meeste paarden vind ik de voorpluk ingevlochten mooier, het maakt het plaatje helemaal af!

maar ik zie weleens een paardje op wedstrijd met een volle losse voorpluk, het staat niet zo superchique als ingevlochten maar hij heeft dan zo'n leuk koppie dat ik het bij die wel heel leuk vind staan!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 00:08

Ramony heeft een heel chique koppie en haar vlecht ik dus altijd wel in, al kost het meestal wel een paar vloeken omdat mevrouw altijd haar hoofd plots omhoog doet of naar achteren stapt.
Juul zal ik niet invlechten. Zij heeft lange manen en die wil ik dus in een hengstenvlecht doen en dan mag haar pluk lekker los hangen.
Dus afhankelijk van het paard vlecht ik wel of niet in.

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:28

de eerste die deze voorpluk tot een normaal knotje om kan toveren moet nog geboren worden!

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/47613/incoming/lonneke%20005(1).jpg[/img]

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:21

nee, nooit een voorpluk ingevlochten, ik vind het geen gezicht. Wel altijd de staart. Die knip of trek ik nooit bij. Dat vind ik jammer, geef mij maar zo'n weelderig pluizende staart in de training. Die vlecht ik wel voor een wedstrijd.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:35

Bij de ponies vlocht ik de voorpluk nooit in. Maar bij Laiser doe ik dat wel.
Ik vind zijn hoofd dan meer uitstraling hebben als hij daar een knot heeft. (Laiser heeft een flinke voorpluk, dus id het ook een flinke knot Knipoog

Wruppie
Berichten: 260
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:30

Ik vind het vaak wel mooier staan, alleen als het echt geen porem is, laat het dan maar lekker hangen:P, of je ziet hem vaak ook scheef gevlecht, en dan ziet het knotje er helemaal niet uit

daredevil
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:25

Bij Patosca gaat er wel keurig n knotje in, ze heeft n loodrechte druipkol, super chiq dus! Maar t is niet bij alle paarden mooi. Van de staart blijf ik trouwes af ( nouja, k scheer m) ik kan m wel vlechten ( veel geoefend op shetjes) maar k vind nou niet echt n mooi gezicht.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:44

irish_lady schreef:
de eerste die deze voorpluk tot een normaal knotje om kan toveren moet nog geboren worden!


Extreme duivel Geef me maar een kammetje, schaar en elastiekjes en ik kan die voorpluk bewerken tot een mooi klein knotje.
Ik denk alleen niet dat je nog steeds die weelderige voorpluk hebt zodra het knotje er weer uit is... Schijnheilig

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:41

nou ik vind het altijd vreselijk moeilijk! met 4-tal moet het, en het staat ook wel mooier ALLEEN.......de mijne heeft zowat geen voorpluk! dan krijg je dus een zielig knotje terwijl de manen met naald en draad doen en dus heel groot zijn! geen pan dus! heeeeeel af en toe doe ik er wat extra haar bij! dat ie dan een bolletje haar van reddy of van tobias zijn staart ofzo!
daarom doe ik de voorpluk meestal niet!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:17

Ik vlecht de voorpluk altijd in. Staat gewoonweg beter. Heb er overigens ooit ook eens een discussie over gehad met een jury. Die vond dat als de voorpluk niet was ingevlochten je het werk niet had afgemaakt en gaf je dus ook gewoon een punt minder. Lag er natuurlijk wel aan met wat voor paard je binnenkwam.