Ingevlochten staart tijdens wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:10

Camilla heeft ook een opgeschoren staart. Staat hartstikke chique vind ik. Ookal heeft ze een redelijk dunne staart.
Bij Robin had ik hem altijd ingevlochten. Wilde m graag opscheren maar dat kon ik niet en knippen kon ik ook niet. Haha! En bij onze ponyclub is het óf geschoren óf gevlochten, dus moest er een vlecht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:29

Citaat:
En bij onze ponyclub is het óf geschoren óf gevlochten, dus moest er een vlecht in.

Ik geloof dat zo ook gewoon de regels zijn.
Dus de mensen die de staart maar laten voorwat het is volgen niet de regels.

Of is dit nu ook per 1 april veranderd?
Want in het proevenboekje staat nog:

a. De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste eenvierde deel van de staartwortel
Het meevelchten van gekleurde linten wordt minder op prijs gesteld

b. De haren van de staartwortel bijgetrokken

c. De haren van de staartwortel bij geknipt of bijgeschoren

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:38

Ben ik even blij dat ik een haflinger heb, waar al die regels niet voor gelden Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:05

wij knippen niet en scheren niet. Gewoon netjes kammen, borstelen, wassen ed en klaar is Kees!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:47

Die regel van het invlechten of trekken en scheren was er altijd al. Ik zou woest zijn als iemand ‘mijn’ staart zou scheren! Want dat groeit zo lelijk aan dus eigenlijk kan je niet meer terug!! Ik vlecht dus altijd, ben er erg secuur in dus mag de andere paarden op stal ook altijd doen… Scheve mond krijg wel kramp in mijn vingers maar a la. Die van mij heeft een hele brede staartwortel dus er piekt wel iets uit, maar ik gebruik ook haarlak en niemand die dat op een afstandje ziet! Dus ja ik ben een penny ponymeisje: ik vind gevlochten echt mooi, inderdaad mits strak gevlochten!
Kwijl Verder heb ik een schurft aan vetlokken enzo. Ik knip wel neusharen en de baard en de oren, maar alleen zo dat er niets uit de oren steekt (dus niet helemaal kaal).
Ik heb een stoere maar ik vind zelf ook een hele chique ruin, en die grote knotten en die ingevlochten staart vind ik prachtig staan!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:12

Zo dan heb ik nu ook een vraag. Wat moet ik doen? Ik heb een paard met een super volle staart. Maar niet pleeborstel achtig. Moet ik hem voor de keuring gaan scheren?
Vlechte kan ik zelf niet, maar gewoon los ziet ie er super uit. En die broekspier is zo dik, komt er zo ook wel mooi uit. Jullie advies Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:24

Der af!
Een staart wordt echt niet dunner als je die plukken bovenaan wegscheert.

Alhoewel ik niet snap waarom je met een ruin naar de keuring gaat...

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:28

opname stamboek Haha!
maar daarna krijg je toch allemaal van die lelijke flut plukjes

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:29

Bij de pony's kan het nog wel.
Maar bij de paarden vind ik het helemaal niet staan.
Zelf scheer of knip ik de bovenkant van de staartwortel.
Die losse plukken zijn ook niet lelijk.

Ik heb laatst op Indoor-Brabant eens opgelet of die grand-prix ruiters die staart ook scheren...
Nope,, op 1tje na.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:37

Bij het springen worden ze zelden opgeschoren,
maar in Nederland vrijwel allemaal hoor.
Voor 2 weken terug toevallig nog opgelet op een NVDR wedstrijd en op 1 na waren ze allemaal opgeschoren en er reden aardig wat grote namen mee.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:46

Niet scheren, gewoon netjes vlechten voor de keuring. En dan, waarom een ruin laten opnemen in het stamboek? Hij is toch geen waarde meer voor de nafok? Tenzij het gegarendeerd een sterruin wordt voor de moeder, anders zonde voor je tijd en moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:46

machie schreef:
Zo dan heb ik nu ook een vraag. Wat moet ik doen? Ik heb een paard met een super volle staart. Maar niet pleeborstel achtig. Moet ik hem voor de keuring gaan scheren?
Vlechte kan ik zelf niet, maar gewoon los ziet ie er super uit. En die broekspier is zo dik, komt er zo ook wel mooi uit. Jullie advies Verward


Der AF!!! Ten eerste zit je niet meer op de ponyclub!! En ten tweede komt de achterhand van het paard veel mooier uit!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:50

ik vind het gewoon leuk om een keer met baloe naar een keuring te gaan. Kijken wat hij krijgt voor punten. En verder laat ik hem daar dan gelijk chippen. Is goedkopen dat thuis laten doen.
Ik weet nog niet wat ik moet doen met die staart. Weet zelf namelijk niet hoe je moet scheren. wel in de theaorie, maar niet in de practijk