slordig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

slordig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 13:14

Ik weet niet zo heel goed waar ik dit topic moet plaatsen, maar goed.

Ik rij sinds eenhalf jaartje wedstrijden ( nog gewoon B ) en als ik dan thuis rij, leest mijn instructrice de proef weleens voor om de moeilijke stukken door te nemen etc. Als ze dan aan het lezen is, wil ik de proef perfect rijden, waardoor ik alleen maar slordig word. ik ga heel veel bewegen met mijn handen en benen, om het maar goed te doen. Ik weet zelf niet waarom ik dit doe, ik doe het gewoon! Ook op wedstrijden, iedreen kijkt, de jury, je voorlezer, mensen aan de kant etc. heel vaak word ik dan ook heel slordig en dat kost me veel punten ( dat heb ik eens als commentaar gekregen van een jury )

Als ik een proef uit mijn hoofd heb geleerd, en die thuis een keertje door rij, gaat hij gewoon perfect ( misschien kleine foutjes ) maar zodra er iemand bij is, wil het weer niet. Als ik gewoon aan het rijden ben ( geen proef dus ) heb ik nergens last van, ook al staan er 20 mensen aan de kant te kijken.

Ik heb zelf niet echt het gevoel dat ik zenuwachtig word.
De oefeningen uit de proef zijn veel 'makkelijker' dan wat ik normaal rij in de training, dus dat kan het niet zijn.

maar wat dan wel? Lips are sealed

iemand tips? ( evt. ook voor de zenuwen, mocht het daar toch aan liggen )

(L)


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:16


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:44

het kan zijn dat je je paard tijdens de proef té veel wil corrigeren, doe je best en laat het voor de rest wat het is. ga niet overbodig corrigeren want dat valt veel meer op dan een paard wat een proef rijd waar een paar kleine foutjes in zitten die niet heel erg gecorrigeerd word waardoor het als een grovere fout uitziet. het scheelty inderdaad punten. ik heb dit probleem soms ook en ik heb echt nooit zenuwen (die komen pas bij de prijsuitreiking)

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 01:17

Ik denk dat jouw probleem te maken heeft met de opeenvolging van de oefeningen waar je waarschijnlijk je paard niet goed op voorbereid. Hierdoor oogt het heel slordig en als je een wending onvoorbereid in moet zetten en blijven je handen en benen ook niet rustig.
Het feit dat je wel netjes blijft zitten op het moment dat je de proef kent wijst eigenlijk al uit dat dit hoogstwaarschijnlijk je probleem is.
Vraag eens of degene die leest wat eerder het volgende onderdeel aankondigd. Ik ben heel benieuwd of je hier wat aan hebt!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 10:53

Zorg dat je een hele goede zit krijgt dmv zitlessen/zonder beugels rijden. Op die manier krijg je veel minder de neiginh om veel te corrigeren. Als je een stille zit hebt zal je paard ook makkelijker lopen en beter te sturen zijn.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 16:59

rustig blijven rijden en netjes figuur voor figuur afwerken, niet in de stress schieten als een onderdeel mislukt. Goed de hoeken inrijden, dan krijg je meer tijd voor het volgende onderdeel.

Succes!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:06

Ik heb dat ook heel erg gehad, maar merkte wel dsat als ik mijn proeven uit mijn hoofd reed alles veel beter ging, je bent dan namelijk meer met je proef bezig dan met je pony/paard.misschien een ideetje. (het moet lukken ik rijd op z nivo en kan ze ook uit mijn hoofd dus jij ook wel, zoals je al zei) Veel suecces!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:09

Heb ik ook last van heb ik vandaag gemerkt. Boos!
Camilla loopt de laatste tijd echt super en vandaag weer! Lekker ontspannen en nageeflijk en goed de hoeken in en alles gewoon netjes. Ging ik 1 van mn proefjes voor zaterdag oefenen, dat is onze 2e wedstrijd, en toen ging het helemaal mis! Hartstikke slordig.. uit galop vallen, eruit naaien, en ik merk gewoon zelf dat ik dan ineens anders rijd, helemaal niet zo ontspannen! Maarja, ik doe t niet bewust.. Dat is echt vet irritant.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 23:16

Goed door de hoeken rijden is een pre, zoals Haike schrijft... let alleen wel op dat je dit bij een volte weer niet doet! (ben ik wel een mee voor schut gegaan....)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 49 bezoekers