Mag KNHS zonder de toestemming sectie doen op dood paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mag de KNHS verplicht sectie laten doen bij overlijden paard tijdens een wedstrijd?

1. ja dat vind ik een geweldig plan. Alle paarden die sterven tijdens een wedstrijd of vervoer naar/van wedstrijd moet verplicht sectie op worden verricht, ongeacht wat de eigenaar daarvan vindt. De KNHS heeft dit terecht opgenomen in de regels.
38 (18%)
2. Nee, de KNHS mag nooit zonder toestemming van de eigenaar sectie verrichten. De eigenaar is verantwoordelijk voor de keuze wat er moet een gestorven paard gebeurt, het paard (dood of levend) is eigendom van de eigenaar en die beschikt wettelijk over zijn eigendom, ongeacht wat in de regeltjes van de KNHS staat. Kortom de eigenaar moet toestemming geven en de KNHS moet het vragen.
172 (81%)

Totaal aantal stemmen: 210

Anya

Mag KNHS zonder de toestemming sectie doen op dood paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:41

Naar aanleiding van het topic op nieuws waarin wordt gemeld dat de KNHS VERPLICHT dat op ieder paard dat sterft op het wedstrijdterrein van een wedstrijd of overlijdt tijdens een rit naar de kliniek sectie wordt verricht...

Ik ben van mening dat de KNHS niet kan en mag beschikken over mijn eigendom, zonder mijn toestemming. Een paard dat sterft op het terrein van de KNHS-wedstrijd is niet het eigendom van de KNHS. Ze kunnen het me vragen. Maar ik hoor het recht hebben te weigeren.

Het kan niet zo zijn dat ieder clubje waar mijn paard toevallig aanwezig is en toevallig sterft, maar een beetje in de regels mag zetten dat sectie verricht kan worden, ook al zou de eigenaar het daar niet mee eens zijn en geen toestemming verstrekken.

Ik ben benieuwd hoe de eigenaren van paarden hier tegenaan kijken.
Laatst bijgewerkt door Anya op 25-05-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

meeikk

Re: Mag KNHS zonder de toestemming sectie doen op dood paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:46

ik heb nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:47

Ik vind dat ze het niet kunnen verplichten en ik vind het ook de grootste onzin! Wat willen ze ermee bereiken?
Ze kunnen imo het geld veeeeel beter aan andere nuttigere zaken uitgeven..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:48

Ja en Nee, het lijkt me belangrijk om te weten waaraan paarden nu overlijden en waarom zou een eigenaar hierop tegen zijn? Paard gaat hierna toch ook naar een verwerkingsbedrijf, Nee omdat het blijft toch mijn paard en ik betwijfel of het knhs hier wettelijk iets in te regelen heeft al ga je wel accoord met de regels van t knhs als je op wedstrijden start.

juffienaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:48

Ik vind ook dat ze dat niet mogen verplichten (ik neem aan dat het nu niet is?) Ik zou het echt raar vinden....

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:52

Ik vind het heel lastig en dubbel.

Ten eerste, als mijn paard ter plekke sterft zou ik sowieso een sectie laten doen. Daarbij is het een mooie manier om bepaald gebruik van medicatie/drugs op te sporen. Nou verwacht ik die niet met grote regelmaat, maar als dat de reden is waarom een paard ter plekke dood neervalt, tja, dan vind ik het heel prima dat zoiets openbaar gemaakt wordt en onderzocht, want dat soort mensen horen niet in de paardenwereld thuis..

Maar. Zomaar zeggenschap over iets als een paard krijgen, waar baasje misschien heel erg gek op is, is een nare gedachte en een naar idee. Ondanks dat het paard toch dood is, en afgevoerd wordt. En misschien dat mensen veel liever hun eigen dierenarts een sectie laten doen..

Laat ik voorop stellen dat ik vind, dat als de KNHS dit verplicht, zij dit ook zullen moeten betalen, en ze de informatie hieruit ook met de eigenaar van het paard + verzekering zullen moeten delen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:53

juffienaat schreef:
Ik vind ook dat ze dat niet mogen verplichten (ik neem aan dat het nu niet is?) Ik zou het echt raar vinden....

Deze regel is op 1 april jl. ingegaan ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:57

Ik heb nee gekozen. De KNHS heeft nooit het recht te beslissen over andermans eigendom. Of dat nu dood of levend is.

Wel vind ik het een goede optie. Als mijn paard op wedstrijd dood neer zou vallen, wil ik wel weten wat de oorzaak is. Maar, dan geef ik duidelijk toestemming. Er is geen reden sectie te verrichten als de doodsoorzaak duidelijk is.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:04

Ik heb ja gekozen, maar het voelt een beetje dubbel. Aan de ene kant vind ik het súper dat ze op deze manier kijken of de dood vermeden had kunnen worden, en hoe ze op deze manier misschien dingen kunnen verbeteren. En als je op een wedstrijd rijdt, stem je in met deze regel. Vind het wat dat betreft goed, dat ze de verantwoordelijkheid voor hun wedstrijden op deze manier nemen. (Gezien het oogpunt welzijn van het paard).
Aan de andere kant, zoals ook al in de beginpost, vind ik het natuurlijk ook niet echt een prettig idee dat een paard, waarvan ik zielsveel hou, word overgeleverd aan mensen die er in gaan snijden. :\ Maar als dat betekend dat ze op deze manier de wedstrijden misschien zouden kunnen verbeteren, vind ik het wel een positief besluit wat ze hebben genomen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:06

Door te starten onder de knhs vlag conformeer je je aan de reglementen van deze organisatie. En dit is 1 vd vele regels.
Het mag dus.

En wat maakt het eigenlijk uit. Dood is dood. Ik maak me liever drukker over het paard als het leeft en hoe het dood gaat. Niet wat er daarna mee gebeurt. Daar voelt ie toch niets meer van.
Ben alleen wel benieuwd wie de kosten van de sectie draagt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:14

Nee sorry jury: wet gaat voor verenigingsregels en dan moet de vereniging aantonen een wel heel aanmerkelijk belang te hebben (vergelijk paardenpest o.i.d.) om de WETTELIJKE eigendomsbepalingen met voeten te mogen treden.

Ik kan ook wel in een huurcontract laten zetten dat mensen er verplicht uitmoeten als ik een huis verkoop. Maar zelfs al is dat ondertekend dan mag het wettelijk niet en wordt het door de rechter onmiddelijk terug gedraaid. Koop breekt geen huur immers.

Dus de KNHS kan in de regels van alles laten zetten. Maar het mag volgens mij niet eens volgens de wet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:38

Ik mis de 'anders'-optie. Ik ben niet voor, maar tegelijkertijd zou ik niet zo ver willen gaan dat de KNHS het nooit zou mogen.

Het doel van de regel is, neem ik aan, om verboden middelen en dergelijke op te sporen. Een vrijblijvende keuze van de eigenaar is dan wel lastig, omdat ik zomaar het vermoeden heb dat eigenaren die daar wat van te vrezen hebben, niet geneigd zijn mee te werken. Ik denk dus dat er wel degelijk reden is om in bepaalde gevallen het belang van de eigenaar te mogen negeren.

Tegelijkertijd ben ik het er mee eens dat dit een keuze is die in eerste instantie bij de eigenaar hoort, en dat een eventuele inbreuk op de keuze van de eigenaar alleen maar op juridische basis moet kunnen.

Ik kan me dus in geen van beide opties vinden. Ik ben verder inderdaad benieuwd naar de juridische basis van deze regel, en ook welke mogelijkheden een vereniging als de KNHS wel heeft om dopinggebruik op te sporen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:40

Ze hebben een heel doping protocol.. dat kunnen ze zonder problemen inzetten. Probleem is dat het duur is.

Maar als het om vermoeden van doping zou gaan dan ben je er niet met onderzoek van die 4 paarden per jaar waar ze het over hebben.

En dan nog ... sectie op een paard dat door de bliksem getroffen dood neervalt.. ??? Zijn ze nou helemaal gek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:43

Da's waar. Ik zou bij een paard dat vanuit het niets dood neervalt kunnen bedenken dat dat 'verdacht' is - gezonde paarden horen niet dood neer te vallen, zelfs als het gebeurt is het wel een goede reden voor onderzoek, maar bij duidelijke en ondubbelzinnige situaties zoals blikseminslag of een ongeluk... wat mij betreft niet.

Daarom: ik ben zeker niet voor een absolute regel als deze.
Maar ik kan uitzonderingen bedenken en dus vind ik de 'tegen'-optie te sterk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:19

Citaat:
Da's waar. Ik zou bij een paard dat vanuit het niets dood neervalt kunnen bedenken dat dat 'verdacht' is - gezonde paarden horen niet dood neer te vallen, zelfs als het gebeurt is het wel een goede reden voor onderzoek, maar bij duidelijke en ondubbelzinnige situaties zoals blikseminslag of een ongeluk... wat mij betreft niet.

nouuu er zijn er toch schrikbarend veel die gewoon na een hartstilstand neerdonderen..Ik vind dat het een vrije keuze zou moeten zijn
als je paard zo voor je neus dood neer valt is al dramatisch genoeg. Als hij dan ook nog bij je weggeplukt wordt.. WIJ zijn in principe eigenaar wij hebben 1000den euro's neer gelegd voor die dieren en ook de papieren. Dus in principe zeg ik ook: KNHS heeft niets te zeggen over een eigen paard..?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:30

Kaisa schreef:
juffienaat schreef:

Niet waar, de regel is in mijn reglement van 2007 al terug te vinden... Alleen worden de overleden paarden nu naar Deventer (geloof ik) ipv naar Utrecht gestuurd.

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:35

Shadow0 schreef:

Daarom: ik ben zeker niet voor een absolute regel als deze.
Maar ik kan uitzonderingen bedenken en dus vind ik de 'tegen'-optie te sterk.

ik heb nee gestemd. ze krijgen mijn paard echt niet zomaar mee hoor.
en wat hierboven staat dat gezonde paarden niet zomaar dood neervallen.
Ben ik niet geheel mee eens. bedoel een paard kan ook een hart aanval krijgen net zoals een mens.
heb het zondag nog meegemaakt op een groot evenement. een man die een presentatie aan het geven was stort zo ineens in elkaar. HARTSTILSTAND!! het kan zo ineens gebeuren ( gelukkig heeft die van het wel gered! EHBO is gelijk te hulp geschoten en later naar het ziekenhuis afgevoerd.
maar daarmee wil ik even aangeven dat bij een paard dat ook kan gebeuren.
alleen bij paarden is het wel einde oefening die kunnen we niet meer reanimeren... helaas....

dit wou ik toch even krijg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:42

liefling schreef:
en wat hierboven staat dat gezonde paarden niet zomaar dood neervallen.
Ben ik niet geheel mee eens. bedoel een paard kan ook een hart aanval krijgen net zoals een mens.

Ik heb dat inderdaad niet helemaal handig neergeschreven. Ik bedoelde eigenlijk vooral: als een normaal gezond iemand (mens of paard) ineens dood neervalt, dan is dat vreemd, onverwacht. Het kan uiteindelijk een hartaanval zijn, maar er is altijd een reden om het te onderzoeken.

Je hebt gelijk hoor, het kan inderdaad gebeuren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 01:47

Nóg een reden om nooit bij de KNHS te gaan starten. Wat een kolder zeg.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:41

Nee, ze kunnen de mij (de eigenaar) om toestemming vragen en als mijn paard zomaar in elkaar zakt zou ik een sectie vermoedelijk zelf wel aandragen maar de KNHS is geen eigenaar en heeft dus weinig over mijn paard te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:50

Zeer zeker NIET.
IK ben eigenaar van mijn paarden, dus IK ben ook de enige die beslist wat er mee gebeurt. Of ze nou levend of dood zijn.
Ze kunnen me VRAGEN of ze sectie mogen laten verrichten, maar dat niet zomaar voor mij beslissen. Ik denk ook dat ze juridisch gezien geen poot hebben om op te staan.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:45

ik ben het met Anya eens!!.

Ik bepaal wat er gebeurd met mijn paard en niet een een of andere KNHS.
Vragen mag maar het verplichten?... belachelijk

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:21

Kaisa schreef:
juffienaat schreef:

En dat krijgen we dan op 26 mei te horen :(

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:42

Naskapower schreef:
Kaisa schreef:
[quote="juffienaat"
[/quote

En dat krijgen we dan op 26 mei te horen :(

het was al bekend sinds die datum... Ik wist de richtlijnen namelijk al en op concours van ruim een maand terug was gewoon voorzien in het geval dat het gebeurde dat er iemand wist hoe deze procedure in elkaar stak.

privé vind ik het een goede zaak, ik zou toch de oorzaak willen weten en vind het goed dat dit geregeld is, voorkomt een boel toestanden. al snap ik wel het verschil tussen een been breken in de cross of tijdens het zadelen of losstappen dood neer vallen, in dat 2de geval wel sectie, in het eerste verklaring van de DA en daarmee moet de zaak afgedaan zijn.

Ik heb dan ook op JA gestemd.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:45

Tja, moeilijk.

Ik denk wel dat het belangrijk is als het paard een of andere ziekte bij zich draagt dat mensen moeten weten wat het dier bij zich had. Wie weet was het wel een besmettelijke ziekte en kunnen andere paarden die in de buurt van het dode paard zijn geweest nu ook iest bij zich dragen.

In die zin zou ik het wel willen weten als het gebeurt!