Sporen verplicht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:00

wat ben ik toch blij dat de Knipoog smiley erbij plaatst
Anders zou ik het bijna nog gaan geloven Knipoog Haha!


Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:15

Lielle schreef:
ik zou me ook best kunden vinden in een regel:

B-L geen sporen
M toegestaan
Z verplicht


Ik zou me er wel in kunnen vinden hoewel bij het L me het ook wel goed lijkt als je dan toegestaan zegt ivm met de oefening wijken ofzo. Sommige paarden hebben dat extra wakker tikje misschien wel nodig.

Dus van mij mag het ook wel zijn:
B-L toegestaan
M Toegestaan
Z verplicht

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:15

Ik kan het niet laten Haha! Voor diegenen die dressuren en endurance-ambities hebben voor het leuke of om eens wat anders te doen: sporen zijn verboden in de endurance Knipoog


voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:21

Om eerlijk te zijn vind ik dat wijken echt zonder spoor moet kunnen. Anders krijg je het lastig met sb en dergelijke.

En Maarten, dat wist ik *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:13

Ik denk dat het verplicht zijn van sporen idd alleen maar met het plaatje te maken heeft. Net als witte handschoenen en de andere tenuevoorschriften.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:28

als wijken niet kan zonder sporen, zit er toch iets mis met het aanleren van eenzijdige kuitdruk.
en je mag in de L nog een zweep erbij pakken, dus geen reactie op het been dan hoef je nog niet perse je spoor te gebruiken.
Maar juist de zweep en daardoor leren ze pas reageren op het been, niet door het spoortje.

een spoor is omo nog altijd om kleinere hulpen te geven en dat vooral in de hogere klasses omdat de hulpen dan steeds meer op elkaar gaan lijken.
Door het spoortje kun je dan preciesere hulpen geven.
In het B en L absoluut niet nodig dus.

en dat er bij endurance geen sporen zijn toegestaan kan ik me ook voorstellen.
De echtte fijne hulpen hoeven ook daar niet gegeven te worden.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:47

runningkawa schreef:
als wijken niet kan zonder sporen, zit er toch iets mis met het aanleren van eenzijdige kuitdruk.
en je mag in de L nog een zweep erbij pakken, dus geen reactie op het been dan hoef je nog niet perse je spoor te gebruiken.
Maar juist de zweep en daardoor leren ze pas reageren op het been, niet door het spoortje.

een spoor is omo nog altijd om kleinere hulpen te geven en dat vooral in de hogere klasses omdat de hulpen dan steeds meer op elkaar gaan lijken.
Door het spoortje kun je dan preciesere hulpen geven.
In het B en L absoluut niet nodig dus.

en dat er bij endurance geen sporen zijn toegestaan kan ik me ook voorstellen.
De echtte fijne hulpen hoeven ook daar niet gegeven te worden.


Ja indd je kunt de zweep ook gebruiken ff niet aangedacht. Dat zweep niet mag in het M vind ik opzich niet zo erg. Dus dat mag gehandhaafd worden. Daarbij, ik spreek ff voor mezelf, over het algemeen rustiger zitten zonder zweep.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:39

in Duitsland mogen ze zelfs tot Grand Prix met zweepje rijden! Maar dan wel alleen nationaal...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:40

runningkawa schreef:
als wijken niet kan zonder sporen, zit er toch iets mis met het aanleren van eenzijdige kuitdruk.


Dit geldt dan toch uiteindelijk voor alle hulpen? Als je paard niet naar voren gaat op je been, is er toch ook iets mis Verward
Als je zelf een 'sensibele kuit' hebt kun je ook onderscheidt maken in een rotschop en een aanspanning in de kuitspieren. Dit is ook een verfijnde hulp en daar is geen spoor voor nodig.

Maar waarom spoorgebruik niet gewoon toestaan in alle klassen, maar niet verplichten. Bij verkeerd gebruik kan dit terug te vinden zijn in de punten en bij goed gebuik ook.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 20:58

Ik ben ook niet tegen sporen.....maar waarom mensen verplichten om sporen te gebruiken als ze ze niet nodig hebben Verward

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 08:53

vraagje aan degenen die hun benen niet stil kunnen houden en toch met sporen op concours gaan: Dan prik je toch de hele tijd in je paard? Als je weet dat dat gebeurd als je sporen draagt dan ga je toch niet op concours?

Persoonlijk vindt ik het ook nog al vreemd dat poren verplicht zijn. Zweep of sporen maakt niets uit, en ik zie zo vaak prikkende mensen op wedstrijd. Die komen blijkbaar wel door de klassen heen, dus zo zwaar wordt er blijkbaar niet aan getild. Waarom dan wel verplicht stellen om stille benen te controleren?

Ik heb mazzel dat ik een breed paard heb waar ik heel hard mijn best moet doen om zijn buik te raken met sporen, omdat mijn hakken een aardig eindje van de buik afzitten. Ik heb namelijk ook ontzettende moeite met doorzitten (gaat wel steeds beter). Maar als ik niet had kunnen doorzitten zonder haar buik aan te raken was ik echt geen wedstrijden meer gaan rijden tot dat het wel ging.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 09:52

laurae schreef:
vraagje aan degenen die hun benen niet stil kunnen houden en toch met sporen op concours gaan: Dan prik je toch de hele tijd in je paard? Als je weet dat dat gebeurd als je sporen draagt dan ga je toch niet op concours?


Het probleem is dat veel mensen niet weten dat ze vaak drijven.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 10:00

laurae schreef:
vraagje aan degenen die hun benen niet stil kunnen houden en toch met sporen op concours gaan: Dan prik je toch de hele tijd in je paard? Als je weet dat dat gebeurd als je sporen draagt dan ga je toch niet op concours?

Volgens mij moet je dan dus helemaal niet met sporen rijden Haha!

Maar dat is toch ook een taak voor instructie, om ervoor te zorgen dat mensen die niet met sporen kunnen rijden......niet met sporen gaan rijden?!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:00

B en L geen sporen; ben ik het niet mee eens. Ik reed vroeger op een kleine B pony (welsh) en daarvoor had ik echt spoortjes nodig. Zweep reageerde hij nogal fel op en kwam mijn handhouding niet ten goede.
Nu rijd ik met zweep en sporen, maar meestal alleen met sporen. Het probleem bij haike is namelijk dat ze zo zeer smal is en het dus best moeilijk is om travers aan te geven. Met zweep rijd ik eigenlijk alleen om haike snel bij te tikken zodat de achterhand er beter bij komt.

Ook hoor ik vaak van kinderen van een manege hier uit de buurt, waar ze niet snel met sporen mogen rijden, 'dat meisje is nog veelste jong voor sporen'. Leeftijd heeft toch niks met wel of geen sporen te maken? Toch eerder hoe je rijd en er mee omgaat? Maar zij vinden dat zij wel met sporen mogen rijden als dat kleine meisje dat ook mag. Ze denken er dan alleen niet aan dat ze zelf B rijden (meestal met minder als 5 winstpunten) en dat kleine meisje L2 of hoger rijdt. Ik vind dat leeftijd niet uitmaakt.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 09:37

Ik heb dus een mailtje gestuurd naar de KNHS, met dezelfde vraag: waarom zijn op wedstrijden sporen verplicht vanaf de klasse M?

KNHS schreef:
Dit is een reglementsbepaling die al sinds jaar en dag van kracht is.
De reden waarom kan ik niet precies zeggen, maar ik denk dat het een
voorbereiding is op de hogere klassen, waar vanuit de FEI sporen
verplicht zijn.
Alle reglementsbepalingen vanuit de FEI worden zoveel mogelijk
overgenomen.


Oftewel: de KNHS weet zelf ook niet precies waarom... Verward

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:51

Alleen vreemd dat bv. Young Riders of waren het Junioren (weet ik even niet uit mijn hoofd) wel zonder sporen mogen rijden. Dat zijn dus juist bepalingen van de FEI.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:54

Fitzroy schreef:
Alleen vreemd dat bv. Young Riders of waren het Junioren (weet ik even niet uit mijn hoofd) wel zonder sporen mogen rijden. Dat zijn dus juist bepalingen van de FEI.


Oh? Dat is nieuw voor mij! Ik neem aan omdat de Junioren op Z2 niveau starten en YR op Prix St George, zij gewoon met sporen moeten starten. Immers, het gaat hier om EK kwalifikaties, waarbij het FEI reglement van toepassing is...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:24

Ik zal het artikel er even bij zoeken.

Artikel 126 Junioren

"Naar keuze mogen wel of geen sporen gebruikt worden bij de Juniorenproeven, een rijzweep is steeds verboden."

Ik neem aan dat men juist hierbij het FEI reglement volgt omdat in Nl. vanaf de M1 sporen verplicht zijn.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:25

WEER wat geleerd!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:16

Dus de KNHS weet nergens geen zak van af..........

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 20:58

Maar het is toch raar om iets te verplichten terwijl je zelf niet eens precies weet waarom........... Verward

Ik snap het in ieder geval niet Schijnheilig

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:59

runningkawa schreef:
Ik ben dus ook niet tegen sporen.
maar ik zou eigenlijk liever de regel zien, onder de M geen sporen, daarboven de keus of je ze wel of niet draagt.


Mee eens, ik vind t ook een beetje onzin. En het argument dat dat bewijst dat je rustige onderbenen hebt.... Verward Dat zie je toch wel. En als je een afgestompte knol hebt en zelf korte spoortjes, dan kan je priemen wat je wil maar dan reageerttie niet, terwijl sommige sensibele paarden al staartzwiepen als je je zitbeenknobbel er iets indouwt.

Geloof ook niet dat de reglementen dit als motivatie van het spoorgebruik aanhalen.

Culemborg here I come!!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:02

ik zeg niet dat het dat bewijst! Ik zeg dat met sporen rijden een vaardigheid is die je als wedstrijdruiter dient te beheersen, en dus wordt dat ook gevraagd in de 'hogere' klassen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:17

'dus'....

Als je met een ei op een lepel in je mond kan rijden bewijst dat ook dat je stil zit en dat hoeft ook niet in de klaase M en hoger.

Ja sorry dat klinkt misschien wat flauw, maar ik vind t zo'n dom argument. In ieder geval niet overtuigend!

Culemborg here I come!!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:20

Eerlijk gezegd denk ik dat er geen overtuigende argumenten zijn. Ik kan ze tenminste ook niet verzinnen. Wel als het gebruik van sporen verboden zou zijn t/m L2, maar dat is niet aan de orde.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123 en 38 bezoekers