Harnachement, wel of niet toegestaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Harnachement, wel of niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:13

Hallo,

ik ben van plan om misschien (nog niet eens zeker dus, maar ben alvast aan het orienteren) mee te doen met endurance wedstrijden en daarmee ook een aantal dressuur wedstrijdjes.
Ik ben op zoek naar een zadel die voor beide geschikt is. Ik ga ook nog wel eens een dagtochtje maken en heb ook verschillende weekend tochtjes in de planning. Het is dus handig als er een aantal ringetjes of lusjes aan het zadel zitten om eventuele tassen aan te maken.
De regels over het harnachement zijn dat het zadel op een engels dressuurzadel moet lijken. Verder staat er alleen dat westernzadels niet geoorloofd zijn.

Nou is mijn oog op een Spaans zadel gevallen: http://www.hipica.nl/produktDetail.php? ... ductid=190

Hij is niet extreem anders van een dressuurzadel, behalve dan dat de 'lepel' in dit geval een rechtopstaand randje is.... Zou ik met dit zadel mogen starten denken jullie? Of bij wie zou ik terecht kunnen om uit te sluiten of dit wel of niet mag?

Ik vind de regels hierover nogal vaag namelijk en als ik het nu zelf zou mogen zeggen dan zou ik zeggen dat het zadel wel LIJKT op een dressuurzadel, dus zou ik ermee mogen starten. Hoe denken jullie daarover?

Dabo

Re: Harnachement, wel of niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:59

Mooi zadel!
Ik zou gewoon even de KNHS emailen, met de link naar het zadel in de email. Dan kunnen hun gelijk kijken of het wel of niet mag :)
Succes in elk geval!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 16:37

Goh, ja das een idee! Dom dat ik daar zelf niet op gekomen ben (blond he :D ).

Dank je!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:38

haha maakt niet uit hoor :)
Graag gedaan.

risky

Re: Harnachement, wel of niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:11

ik denk alleen niet dat dat zadel erg comfortabel is voor endurance, waarom geen vzh daar kun je ook beide mee doen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:27

Tja, dat weet ik ook niet. Over het algemeen zitten Spaanse zadels wel lekker, en er kan natuurlijk een bontje over.. Maar goed, ik heb hem nog niet eens in het echt gezien hoor, dus misschien wordt het hem wel helemaal niet. Maar ik vroeg me gewoon af of zo'n soort zadel wel mocht in de dressuur, want ik vind hem echt heel mooi om te zien.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:33

Voor mensen die het interesseren: ik heb nog maar even gebeld met de KNHS over dit zadel. Nou daar had de telefoniste meerdere mensen laten meekijken en het enige wat ze verder kon zeggen was dat zij vonden dat het niet echt een engelsgelijkend zadel is (omdat die boogjes rechtop staan).

Tja. Zij vinden.

Maar goed, ze vertelde er ook bij dat je er dus wel mee mag starten, maar dat de jury het recht heeft om te zeggen dat ze het toch niet goed genoeg vinden.

Jemig nou, wat een achterlijke onzin zeg. Nou weet ik dus nog niet wat ik hiermee moet. Ik ben niet alleen maar gericht op de dressuur, maar ook vooral op het comfort voor lange buitenritten/ korte endurance wedstrijden.

En ik vind zelf wel dat het op een engels zadel lijkt! Dat heb ik haar ook gezegd (zij kan er niets aan doen natuurlijk, dat die regels zo vaag zijn, maar goed).

Als ik er wel mee start dan heb ik dus kans dat ze als ik voor de jury sta nog gaan zeggen dat ik niet mag rijden. Waarom is het zo moelijk om duidelijke regels op te stellen? Zeg dan gewoon dat alleen een engels dressuurzadel mag. Want dat doen ze ook niet, terwijl ze dat eigenlijk wel willen zien dus.

En een Barefoot cheyenne is wel toegestaan, terwijl die ook een hoger voor en achterboogje heeft dan een gewoon zadel. Ik vind het maar vermoeiend hoor.

Advies? Wel of niet kopen (ben er wel verliefd op geworden... ;( )

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:00

dat is ook lekker handig "je mag ermee starten maar een jury mag eisen dat je een ander zadel op doet"
ik zou de gok niet durven te wagen hoor, ik start lekker met een boomloos nl de cherokee (is wel toegestaan)

misschien kun je beter 2 zadels aanschaffen, een 2de hands spaans en een 2de hands dressuur, of toch maar wel een vzh richting dressuur?

ik vind een spaans zadel echt niet lijken op een engels zadel hoor, het heeft een heel ander uiterlijk dan een spring/vzh/ dressuurzadel waar je allemaal wel mee mag starten in de dressuur

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:07

Hmm. Nou ja, daar zijn de meningen dan over verdeeld. Er zit bij deze gewoon een engelse boom in, en daar is het zadel ook voor gemaakt, alleen staat het boogje dus rechtop, waardoor hij er wat anders uitziet.

Ik baal er gewoon van dat dat dan zo krom in die regels moet staan. In feite zeggen ze alleen dat je niet mag starten met een westernzadel.

En persoonlijk vind ik de Cheyenne ook niet op een engels zadel lijken. Maar goed.

Ik ga er nog eens over nadenken. Misschien kan ik ook wel heel goedkoop aan een dressuurzadel komen, mocht ik toch eens die wedstrijden gaan rijden (kan ik ook altijd later nog naar kijken natuurlijk).

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:15

moet je maar eens in mijn profiel kijken naar de wedstrijdfoto"s,
het ziet er gewoon uit als een dressuurzadel (heb wel een speciale versie besteld zonder franje en paardenhoofd) ;)

maar ze mogen inderdaad wel wat duidelijker zijn in de regelgeving, want meningen verschillen nogal eens dus kun je de regels naar je hand zetten _O-

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:28

Hm. Tja dat is zo.

Ik denk dat ik hem toch ga proberen, 't enige nadeel is dat als hij dus niet past of bevalt dan moet ik hem weer zien te verkopen... De winkel is voor mij aan de andere kant van het land namelijk. Of ik moet de dubbele verzendkosten betalen, misschien dat ze hem dan nog weer terug zouden willen..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:07

Persoonlijk vind ik het dus niet lijken op een engels zadel, zowel de opstaande rand aan de achterkant niet als die rand aan de voorkant. Overigens bontje over het zadel mogen niet bij wedstrijden.

Daarnaast zou ik nooit een zadel kopen zonder het gepast te hebben. Hoe weet je nu of het past op je paard en het lekker vind zitten? Dat kan je nooit van een plaatje beoordelen. Dan maar een heel stuk rijden, dat is het me wel waard, de DA en fysio kosten meer als het uiteindelijk toch niet zo geschikt bleek te zijn voor je paard.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:42

Dat bontje was ook niet bedoeld voor op de wedstrijden. Enkel misschien als ik wat langere ritten zou maken.

Wat dat passen betreft, ja daar heb je wel gelijk in. Van een plaatje kan ik niet zien of hij past en dat is ook een hele gok. De boombreedte is wel goed, maar dan nog weet ik dat er verschillen kunnen zitten in de verschillende merken.

Tja. Helemaal die kant op rijden is me het eigenlijk niet waard. Dat zou met trailer bijna 3 uur zijn voor een enkele reis (180 km), oftewel daar ben ik een gehele dag mee bezig. En dan ben ik bijna 30 euro kwijt aan diesel.

Misschien kan ik regelen dat ik hem terug stuur als hij toch niet goed ligt, 2 keer heen en weer verzenden kost zowat net zoveel... Ik kan hem ook altijd weer doorverkopen natuurlijk.