[ENQ] Onderzoek naar wedstrijdstress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bocha

[ENQ] Onderzoek naar wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:46

Beste,

Voor het afronden van mijn opleiding Veterinaire Natuurgeneeskunde op de Silverlinde te Breda ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie.
Mijn scriptie gaat over wedstrijdstress. Niet alleen omdat ik er zelf altijd veel last van heb gehad, maar ook omdat ik vaak om me heen hoorde dat meerdere mensen (en paarden) hier last van hebben.
Mijn hoofdvraag is; Kan de natuurgeneeskunde een ondersteunende rol bieden bij wedstrijdstress?
Graag wil ik duidelijk krijgen wat de precieze oorzaken zijn en gevolgen zijn en een holistisch beeld verkijgen zodat ik kan onderzoeken of natuurgeneeskunde iets kan betekenen voor wedstrijdcombinaties.
Daarom heb ik als onderdeel van dit onderzoek een enquete opgesteld om meer duidelijkheid te krijgen in de ruiter/amazone en zijn paard/pony met betrekking tot het rijden van wedstrijden.

Wanneer je mee wilt doen aan het onderzoek wilt u mij een mail of een pb sturen zodat ik de enquete naar u toe kan sturen? Ook als je nog niet zoveel wedstrijden heb gereden, of juist geen wedstrijden rijdt omdat je te zenuwachtig bent of als het al een tijd geleden is? Het duurt ongeveer 15-20 minuutjes. Het is voornamelijk kruisjes zetten en enkele openvragen. Inzendingen graag voor 15 maart 2009.

Alvast super bedankt!

Groetjes,

Inge

TeeGee

Re: [ENQ] Onderzoek naar wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:15

Is het niet handiger om je vragenlijst hier te plaatsen?

Ik wil hem wel voor je invullen, je kan me een mail of een pb sturen met de vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:35

Ik wil 'm best voor je invullen, heb zelf 0,0 wedstrijdstress, paard daarentegen een hele hoop.... ;)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:37

TeeGee schreef:
Is het niet handiger om je vragenlijst hier te plaatsen?

Ik wil hem wel voor je invullen, je kan me een mail of een pb sturen met de vragen.

idem

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:14

ook

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:25

Ik wil hem best voor je invullen, maar heb totaal geen last van wedstrijdstress, dus ben denk ik niet de juiste persoon hiervoor.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:06

Ik heb ook wel last van wedstrijdstress dus wil hem best voor je invullen...

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:50

Ik wil hem ook wel invullen!! Heb hier namelijk met het springen veel last van :)

Bocha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 17:00

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. De enquete staat in excel zodat ik hem niet hier op het forum kan zetten. Vandaar de vraag om je e-mail adres te sturen via een pb of een mail, zodat ik de enquete naar als bijlage toe kan sturen!

Alvast enorm bedankt!

Groetjes,

Inge

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:28

Hoi, ik heb hem niet ingevuld omdat hij uiteindelijk meer ging over wedstrijdstress bij paarden dan mensen en dat blijkt niet uit je bericht hier.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:33

Ik heb hem ingevuld weer terug gestuurd :D

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:20

Moet ik hem voor je uploaden?

Bocha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:38

Fitzroy schreef:
Hoi, ik heb hem niet ingevuld omdat hij uiteindelijk meer ging over wedstrijdstress bij paarden dan mensen en dat blijkt niet uit je bericht hier.

Hoi Fitzroy,

Het onderzoek is voor een afstudeerproject voor een veterinaire natuurgeneeskunde. De enquete is daarom ook gebaseerd op de stress van de ruiter/amazone en voor een heel groot deel op het paard zelf, omdat ik duidelijk wil krijgen hoe groot de invloed van de ruiter is, of de ruiter altijd de oorzaak is of dat de stress ook bij het paard zelf vandaan kan komen, omdat de ruiter eigenlijk nooit last heeft gehad van wedstrijdstress. Het is een onderwerp waarbij vele factoren mee kunnen spelen, vandaar ook de grote vragenlijst!

Groetjes,

Inge

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:34

Ik vond het vooral over de stress van het paard gaan en allemaal dingen die erbij gehaald werden.

Uit je beginpost haalde ik dat het vooral over wedstrijdstress bij de ruiter ging en dat waren maar enkele vragen.

Daarom vond ik het wat misleidend toen ik de enquete onder ogen kreeg en voor mij iig niet van toepassing.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:30

Bocha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 18:59

Gjilke schreef:

Hoi Gjilke,

Bedankt dat je de enquete hebt geupload!

Wanneer er nog mensen mee willen doen kun je natuurlijk een mailtje sturen zodat ik hem naar je toe kan sturen, maar je kunt hem hier ook zelf uploaden en naar me toe mailen!

Groetjes,

Inge

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:13

Naar welk emailadres moet hij verstuurd worden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:47

Ik denk dat je inderdaad naar beide factoren moet kijken,ik vond het wel een goede enquete.Mijn ervaring is dat paarden zelf ook veel stress kunnen hebben,maar dat er ook veel stress van de ruiter af kan komen,die invloed is groter dan menigeen denkt.Ook de manier van reageren op stress is heel verschillend bij paarden heb ik gemerkt.

Bocha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 20:32

Inderdaad zijn beide factoren heel belangrijk en je kunt ze niet los van elkaar zien. Zeker na de reacties op de enquete zie je bijv. ook hoe 2 paarden heel verschillend reageren op 1 ruiter. Verder is de gevoeligheid voor stress afhankelijk van zoveel verschillende factoren! Vandaar ook alle paard gerelateerde vragen!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:38

Het ene paard is volgens mij wel gevoeliger dan het andere paard. Maar echte wedstrijdstress komt bij mij toch echt bij mij vandaan. Mijn paarden reageren daar enorm op (logisch). Vragen als heeft hij stress, is vooral omdat ik zelf dan gestresst ben (of niet)

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:04

Gjilke schreef:
Het ene paard is volgens mij wel gevoeliger dan het andere paard. Maar echte wedstrijdstress komt bij mij toch echt bij mij vandaan. Mijn paarden reageren daar enorm op (logisch). Vragen als heeft hij stress, is vooral omdat ik zelf dan gestresst ben (of niet)

Ja dat denk ik ook :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:09

Ik wil hem ook wel voor je invullen. :)
Alleen via die link kan ik hem niet opslaan.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:04

Rechtermuisknop, opslaan als :)*

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:07

Hallo,

Ik wil hem wel voor je invullen, maar heb totaal geen concoursstress.
Tenminste bij de dressuur TOTAAL niet.
En bij het springen is het denk ik gewoon gezonde spanning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:44

Nou ik reed een paard die zelf super gestresst was op wedstrijd,alleen uitte zich dat in heel heet worden en was dat controleerbaar genoeg.Maar dat was echt stress van het paard zelf.