Wat zou jij vragen aan een Mental Coach ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

samwise

Wat zou jij vragen aan een Mental Coach ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 00:08

Vandaag heb ik een cursus gehad mental coaching voor trainers. We hebben een inleiding gehad in de materie en hoe we dit toe kunnen passen in de training en begeleiding. Volgende keer gaan we hier dieper op in en gaan we verder aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Heb jij een specifiek probleem om tot goede prestaties te komen? Kun je dat goed omschrijven dan zou ik dat graag horen.
Ik wil de volgende keer met een paar extra praktijk voorbeelden komen om met haar te behandelen.

De mental coach die deze cursus aan ons geeft is Sanne Beijerman, ik volg deze cursus in het kader van het afstuderen voor de HBO opleiding Paardensport aftudeervariant Ruiter/Trainer.

Natuurlijk koppel ik onze bevindingen aan je terug. Dit wil ik dan doen in dit topic zodat het ook voor andere met een vergelijkbaar probleem leerzaam kan zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:08

Ik heb wel een veel voorkomend probleem: wedstrijdstress :j
Tot ik de ring in moet valt het allemaal wel mee, hoewel ik wel altijd 's ochends naar de toilet moet voor ik op mijn paard stap. Maar zodra de eerste zin van de proef valt, zelfs thuis, verstijf ik en ga ik meeliften ipv eraan rijden. Voor de proef moet ook echt niemand meer commentaar gaan zitten leveren want ik ben echt explosief van de spanning. Nodeloos te zeggen dat het voor zowel mezelf als voor paard en grooms geen fijne toestand is. De fase van het snauwen, huilen, overgeven van de spanning heb ik al achter me gelaten, kan nu redelijk functioneren maar ik zou ook graag het laatste stukje spanning wat in de weg zit voor het rijden eraf halen. Het stomme is dus dat het zelfs gebeurd als ik thuis proeven doorneem 8)7

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:29

Ik heb ook last van wedstrijdstress, maar niet in zulke extreme mate als Urielle.

Ik wil het zo graag goed doen en ben zelf een echte controlfreak. In de proef ben ik ook "bang" om fouten te maken en omdat ik zo graag netjes wil rijden, loopt mijn paard lang niet zo flitsend als thuis in de training. Met losrijden heb ik hier ook al wat last van. Helemaal als er voor mij bekende mensen langs de bakrand staan. Dan voel ik veel druk om mezelf te bewijzen. Ik presteer ook beter op de wedstrijden waar weinig tot geen bekenden komen. Ik weet al heel lang van dit probleem en hoor ook al jaren dat ik brutaler moet gaan rijden in de ring. En ik neem het me elke keer als ik op concours ga weer voor. Dat het niet erg is om fouten te maken en dat ik nou eens echt een flitsende proef laat zien. Maar het lijkt wel alsof het tegen mijn gevoel ingaat en ik mezelf tegen werk.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:24

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:31

Tja ik ben ook zo`n zenuwpees, plus dat ik echt prestatie drang heb :oo Heel verschrikkelijk.
Ik zet ontzettend veel druk op het geheel op een wedstrijd, en dat gaat niet ten goede van bepaalde dingen.
Ik kijk erg naar andere ruiters en krijg daardoor een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen en ga daarna meer van ons vragen dan we eigenlijk kunnen.
Ik wil gewoon meer dan dat ik eigenlijk kan. Ik weet dat ik niet meer kan dan mijn best doen, maar tòch loop ik die deuk op. Heel vervelend.
Dus ik zou best willen weten wat ik daar aan kan doen.
Net zo`n beetje het verhaal van Midnight16 ook :j

mistid

Re: Wat zou jij vragen aan een Mental Coach ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:38

Ik heb in het springparcours in de B dat ik veels te netjes wil rijden.
Omdat ik altijd bij de eerste 3 wordt geplaatst op stijl :o , heb ik nu steeds het idee dat ik me moet bewijzen, dat ik geen fout mag maken. Ik begin dan te prutsen en wil hem precies passend rijden, waardoor ik te dicht onder de hindernissen kom.

Ik heb niet last van wedstrijdstress, alleen van dat :j .
Nu ga ik wel naar de L, maar heb ook nog een jonge staan en denk dat ik daar precies hetzelfde probleem mee krijgen ga. In de Z met mijn andere heb ik hier totaal geen last van.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:19

Wat denk ik voor iedereen van toepassing is:

Wat is nodig voor een optimale prestatie?
*Beheersing technische vaardigheden!

*Fysieke fitheid van paard en ruiter!

*Tactisch goed gemanaged!

*Mentaal sterk!

We gaan ervanuit dat je de punt, 1 2 en 3 goed voor elkaar hebt.
Het punt mentaal sterk betekend dat je spanningsniveau optimaal is voor een goede/top prestatie.

Er kunnen een heleboel mogelijke spanningsoorzaken zijn bv:

-Doelen zoals: perse willen winnen;
-Moeilijk te rijden pony of paard
-Een dure pony/of duur paard;
-Overstap naar een hogere klasse;
-Grote wedstrijden;
-Veel publieke belangstelling/ media;
-Concurrenten;
-Selectie momenten voor kaders of EK-teams;
-Sponsoren en paarden-eigenaren;
-Gebrek aan vaardigheden
-Ouders en trainers……

Allemaal zaken die invloed hebben op de spanningsbeleving en ervoor zorgen dat je niet op het optimale spanningsniveau zit. Het optimaal spanningsniveau is het niveau van spanning dat je nodig hebt om optimaal te presteren. Dus niet weinig en niet te veel. Je hebt wel een bepaalde spanning nodig om te kunnen presteren.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je spanningsniveau optimaal wordt?
Doelen stellen! Waarschijnlijk heb je voor jezelf al doelen, bewust of onbewust.

-Het doel dat je nastreeft geeft richting aan wat je doet.

-Doelen kunnen motiveren.

-Een belangrijk kenmerk van successvolle sporters is dat zij doelen stellen die hen motiveren, maar die geen teveel aan stress opleveren.

Je kunt 2 verschillende doelen stellen: Interne of Externe

Interne doelen zijn doelen waarop jij als ruiter invloed op kan uitoefenen, bijv:
*ik wil dat mijn paard scherp aan het been blijft
*ik wil dat mijn paard ontspannen blijft lopen
*Ik wil mijn paard beter aan elkaar houden
*Ik wil mijn paard beter op het achterbeen houden
*enz enz...

Externe doelen zijn doelen waarop jij als ruiter geen invloed op kan uitoefenen bijv:
*ik wil een winstpunt
*ik wil winnen
*ik wil dat de mensen langs de kant denken "wow die kan goed rijden"
*ik wil laten zien dat ik zeker zo goed kan rijden dan ....
*ik wil m'n instructeur laten zien dat ik het kan
*ik wil nu toch een keer top rijden, ik steek er zoveel tijd, geld en energie in!
*enz enz enz

Deze doelen zijn hetgeen waarop je je bewust/onbewust concentreerd tijdens je prestatie

Externe doelen zorgen voor een te hoog spanningsniveau en laten je concentreren op zaken waarop je geen invloed hebt.
Interne doelen zorgen ervoor dat je naar een optimaler spanningsniveau gaat. Je komt daardoor in een concentratiegebied waarin je je alleen nog maar focussed op jou en je taak/doel.

Ga dus eens eerlijk naar jezelf kijken en vraag je af wat tot nu toe eigelijk je motivatie/doel was op concours. Vraag je af of dat interne of externe doelen waren. Stel vanaf nu reële en zo specifiek mogelijke interne doelen voor jezelf.

Veel succes.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:31

Leuk stukje samwise! Ik kom zo al meteen een paar dingen tegen waar ik zelf soms 'last' van heb.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:13

Midnight16 schreef:
Ik heb ook last van wedstrijdstress, maar niet in zulke extreme mate als Urielle.

Ik wil het zo graag goed doen en ben zelf een echte controlfreak. In de proef ben ik ook "bang" om fouten te maken en omdat ik zo graag netjes wil rijden, loopt mijn paard lang niet zo flitsend als thuis in de training. Met losrijden heb ik hier ook al wat last van. Helemaal als er voor mij bekende mensen langs de bakrand staan. Dan voel ik veel druk om mezelf te bewijzen. Ik presteer ook beter op de wedstrijden waar weinig tot geen bekenden komen. Ik weet al heel lang van dit probleem en hoor ook al jaren dat ik brutaler moet gaan rijden in de ring. En ik neem het me elke keer als ik op concours ga weer voor. Dat het niet erg is om fouten te maken en dat ik nou eens echt een flitsende proef laat zien. Maar het lijkt wel alsof het tegen mijn gevoel ingaat en ik mezelf tegen werk.

Ik heb echt exact hetzelfde als wat jij hebt. :j Herken mezelf er echt 100% in terug.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:21

Nog even een weetje:

Veel mensen die veel last hebben van stress en overmatige spanning op wedstrijd vertonen symtomen als veel naar het toilet moeten en zelfs overgeven.

Dit is een reactie van je lichaam op de hoeveelheid adrenaline die het aanmaakt. Dit is al vanaf de oertijd een trucje van de natuur om in levensbedrijgende situaties alle ballast overboord te gooien om zo licht/snel mogelijk te zijn. Door de adrenaline voel je minder pijn, verwijdt het de bloedvaten zodat je spieren meer zuurstof krijgen "om uren door te rennen"
Zo ben ik ooit in een hindernis gevallen omdat een paard stopte, ik brak m'n rib, maar stond zo strak van de adrenaline dat ik weer opgestapt ben en ben zonder een pijntje nog 5 keer het hele parcours rond gesprongen. Pas toen ik afstapte en "afgekoeld" was voelde ik ineens een enorme pijn.

handig van ons lichaam toch?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:41

@ Urielle, Midnight16, MarchaL, Norway_girl, mistid, smeetjoew

Kun je iets met hetgeen wat ik verder naar boven uiteen gezet hebt?
Denk je dat je het kunt toepassen op jezelf?
Wat zijn je conclusies, bevindingen, vragen na aanleiding hiervan?

Hoor jullie graag
Laatst bijgewerkt door samwise op 11-02-09 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:47

Klopt helemaal wat je zegt.
Maar ik heb het niet in dermate grote uitingen zoals braken of overvloedig naar het toilet moeten. Heb wel de nodige (?) spanning en het gevoel te moeten presteren. (niet alleen voor anderen, maar ook van en voor mezelf).

De kunst is nu jezelf onder controle te houden en niet bijna een black out te krijgen door dit soort spanning, en dit is erg lastig. Hetzelfde heb ik ook op school met toetsen. Juist door de druk, faal je.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:56

@ smeetjoew:
ik bedoelde eigelijk met wat ik schreef over doelen en spanningsniveau. Dit gaat over het controleren van spanningen door doelen stellen. Of had je dat nog niet gelezen?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 23:25

Doelen stellen moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze kun je controleren door bepaalde vragen te stellen. Deze vragen zijn:

 Inspireert dit doel mij? Daagt het me uit?

 Bereik ik het doel met mijn normale techniek?

 Kan ik precies nagaan of ik mijn doel bereikt heb? Is het te meten?

 Ligt mijn doel in het heden?

 Hangt het bereiken van het doel alleen van mij af?

Op deze vragen kun je ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden. Als het antwoord op alle vijf vragen ‘ja’ is dan heb je een goede doelstelling. Is het antwoord op één van de vragen ‘nee’ dan verander je de doelstelling.

Valkuilen en gevaren bij het stellen van doelen:
a. Te veel doelen stellen in te weinig tijd.
b. Het niet erkennen van individuele verschillen.
c. Te algemene doelen stellen.
d. Het niet aanpassen van doelen als blijkt dat ze te hoog of te laag zijn.
e. Het ontbreken van procesdoelen. (doel betreft de manier waarop)
f. Het ontbreken van een sfeer waarin het stellen van doelen geaccepteerd wordt.

Je moet voor jezelf een goed doel stellen, dat zorgt ervoor dat je aandacht bij je taak blijft.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:03

ik zet stipje ga het eens op mijn gemak doorlezen.

Ik kan me vinden in urielle en nog een aantal. Net als urielle is het geweest en dat is al minder.
Maar ik heb een prestatiedrang. Wil het goed doen. Bij mij is het ook zodra ik de eerste letter hoor van een proef dan blokkeer ik en dan gaat het fout. Zowel in les als wedstrijd.
Gelukkig kan ik het sinds laatste wedstrijden loslaten. Maar komt voor hetzelfde geld weer terug.
Had toen zoiets van lezen maar en rijden maar en maakt het uit is eerste keer L1 verwacht niet te veel. Relaxed. Zo begonnen en ik groette toen af en mensen wat een brok spanning kreeg ik ineens en dat nam ik toen wel mee in de tweede proef. volgende dag ging beter.
Maar ik herken hier erg veel in.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:33

wat herkenbaar!

ik ga me as zondag op de interne doelen richten!
klopt dat de externe factoren me een hoop stress bezorgen, terwijl je er dus geen invloed op hebt. niet meer doen dus.

maar als ik weer een superflitsende combinatie voorbij zie komen voel ik me al weer klein worden........
Hoe leer je om je hier voor af te sluiten ?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:38

Ik heb niet zozeer een probleem met wedstrijden, al heb ik wel wat last van wedstrijdstress, maar het probleem wat daaraan ten grondslag ligt, heb ik met het normaal rijden ook.
Ik heb te weinig zelfvertrouwen, ik ben niet overtuigd dat wat ik doe, het juiste is (ook al die ik iets fout). Natuurlijk werk ik hier hard aan, maar het is toch iets waar ik iedere keer met rijden mee geconfronteerd wordt. En als ik onzeker wordt, wordt mijn paard dat helemaal.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:16

Ik begrijp dat je in het kader van een HBO opleiding Paardensport afstudeervariant Ruiter/Trainer een cursus mental coaching volgt.

Voor zover ik het kan zien zijn er door jouw afstudeerrichting twee mogelijkheden:
- als ruiter wil je zelf hulp van een mental coach (hoe kom ik van wedstrijdstress af)
- als trainer heb je ook met een buitenwereld te maken (hoe ga ik om met moeilijke eigenaars)

er zijn in de verschillende antwoorden al een heleboel nuttige dingen gezegd, maar naar mijn idee vooral over het ruitergedeelte.
Doe je voordeel met je cursus, en vergeet ook hjet trainerdeel niet! :)

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:11

Wat herkenbaar zeg, jullie verhalen. Ik ben ook altijd heel zenuwachtig voor een wedstrijd. Maar eigenlijk niet omdat er dan toevallig mensen kijken, of omdat ik perse een winstpunt wil halen. Eigenlijk word ik vaak op het laatste moment onzeker, bang dat ik niet goed genoeg ben, ondanks een goede voorbereiding. Ik zou dus eerder aan een mental coach vragen hoe ik het vertrouwen in mezelf en in mijn paard kan houden op het moment dat het er op aan komt.