Ik ben net L1 gestart maar het gaat werkelijk waardeloos... Het niveau is het probleem niet, thuis kan ik met gemak een nette L2 proef neerzetten. Ik ben bezig met wat M oefeningen die mijn paard allemaal best goed oppakt. Zodra ik echter op wedstrijd ga gaat er iets heel erg mis... Ik rijd anders als normaal, gedraag me anders als normaal en ben gewoon echt ziek van de zenuwen. Gisteren had ik een thuiswedstrijd. Dit zou toch geen probleem moeten zijn, ik ken de ring, mijn paard kent de ring en we hebben de proef goed geoefend. Toch ging het opnieuw mis.... Eerste stuk ging allemaal prima, ik was rustig en dit zag ik terug op mijn coupon (veel 7'ens in begin) na verloop van tijd schrikt mijn paard een keertje en ben ik de draad volledig kwijt... Gevolg, zeer gespannen ruiter met dito paard wat door de bak begint te crossen. Ik blokkeer op zo'n moment volledig en rij helemaal niet meer aan mijn paard. Uiteindelijk 179 punten (nog aan de hoge kant eigenlijk) Ergste was nog dat ik na de proef bijna over mijn nek ging van de zenuwen
Ik baal gigantisch van dit probleem. Mijn wedstrijdresultaten zijn klote en ik beleef maar weinig plezier aan de wedstrijden op deze manier. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn paard er veel plezier aan beleeft, ze weet niet wat haar overkomt als ik ineens compleet in de stress schiet....
Heeft iemand ervaring met extreme wedstrijdstress en wat hebben jullie hier aan gedaan? Sommige raden mij rustgevende middelen aan als bachbloesem etc. Helpt dit werkelijk? Ik heb ook geinformeerd bij een sportpsycholoog, opzich lijkt me dit ook wel zinvol maar het is helaas wel wat aan de prijs...
Alle tips zijn welkom, ik zou graag weer genieten van mijn hobby
Daarnaast moet ik ook nog gewoon auto kunnen rijden.
Helaas heb ik geen controle over mijn zenuwen... Nu, een dag na opnieuw een belachelijke wedstrijd denk ik ''djeez, maak je toch eens druk om belangrijke dingen!'' Ik kan er zelfs vreselijk boos om worden. Ik vind het echt belachelijk van mezelf maarja.... Dit veranderd niets aan mijn gevoel.