Extreme zenuwen ruiter, welke middelen/oplossingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Extreme zenuwen ruiter, welke middelen/oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:27

Sinds een tijdje ben ik fanatiek bezig met wedstrijd rijden. In eerste instantie was mijn paard nog behoorlijk zenuwachtig op wedstrijd, nu ben ik degene die het keer op keer verpest door extreme zenuwen....

Ik ben net L1 gestart maar het gaat werkelijk waardeloos... Het niveau is het probleem niet, thuis kan ik met gemak een nette L2 proef neerzetten. Ik ben bezig met wat M oefeningen die mijn paard allemaal best goed oppakt. Zodra ik echter op wedstrijd ga gaat er iets heel erg mis... Ik rijd anders als normaal, gedraag me anders als normaal en ben gewoon echt ziek van de zenuwen. Gisteren had ik een thuiswedstrijd. Dit zou toch geen probleem moeten zijn, ik ken de ring, mijn paard kent de ring en we hebben de proef goed geoefend. Toch ging het opnieuw mis.... Eerste stuk ging allemaal prima, ik was rustig en dit zag ik terug op mijn coupon (veel 7'ens in begin) na verloop van tijd schrikt mijn paard een keertje en ben ik de draad volledig kwijt... Gevolg, zeer gespannen ruiter met dito paard wat door de bak begint te crossen. Ik blokkeer op zo'n moment volledig en rij helemaal niet meer aan mijn paard. Uiteindelijk 179 punten (nog aan de hoge kant eigenlijk) Ergste was nog dat ik na de proef bijna over mijn nek ging van de zenuwen :r

Ik baal gigantisch van dit probleem. Mijn wedstrijdresultaten zijn klote en ik beleef maar weinig plezier aan de wedstrijden op deze manier. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn paard er veel plezier aan beleeft, ze weet niet wat haar overkomt als ik ineens compleet in de stress schiet....

Heeft iemand ervaring met extreme wedstrijdstress en wat hebben jullie hier aan gedaan? Sommige raden mij rustgevende middelen aan als bachbloesem etc. Helpt dit werkelijk? Ik heb ook geinformeerd bij een sportpsycholoog, opzich lijkt me dit ook wel zinvol maar het is helaas wel wat aan de prijs...

Alle tips zijn welkom, ik zou graag weer genieten van mijn hobby :(:)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:34

Een borrel voor je wedstrijd? Klinkt stom, maar kan echt helpen!
Je kunt ook een vragen naar Valeriaanpilletjes bij de drogist, die werken rustgevend.
Bachbloesem, rescuespray ed. heb ik geen ervaring mee.
En vooral, heel veel wedstrijden rijden, ook dan word je steeds minder nerveus.

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:37

Veel wedstrijden rijden en in je achterhoofd houden: Je hoeft er je geld niet mee te verdienen, dus waarom zo veel stress??? Je doet het voor de LOL!
(ik heb precies hetzelfde probleem hoor, weet wat je bedoelt)

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:42

Liselot

Re: Extreme zenuwen ruiter, welke middelen/oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:21

de eerste paar keren dat ik moest starten was ik ook zo zenuwachtig, heb toen bach rescue remedy spray gebruikt en dat hielp heel goed!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 19:41

Bedankt voor jullie reacties!

Storm76 schreef:
Een borrel voor je wedstrijd? Klinkt stom, maar kan echt helpen!.

Een vriendin van mij zei dit ook al. Helaas ben ik al snel flink van de kaart na een borrel, ik weet dus niet of dit een hele handige oplossing is :+ Daarnaast moet ik ook nog gewoon auto kunnen rijden.

Storm76 schreef:
En vooral, heel veel wedstrijden rijden, ook dan word je steeds minder nerveus.
Hier hoopte ik ook op, helaas lijken de zenuwen alleen maar erger te worden... Vooral als ik de vorige wedstrijd erg zenuwachtig was en bagger punten heb behaald wordt het alleen maar erger...

Citaat:
Je hoeft er je geld niet mee te verdienen, dus waarom zo veel stress??? Je doet het voor de LOL!

Ik weet het, ik weet het :o Helaas heb ik geen controle over mijn zenuwen... Nu, een dag na opnieuw een belachelijke wedstrijd denk ik ''djeez, maak je toch eens druk om belangrijke dingen!'' Ik kan er zelfs vreselijk boos om worden. Ik vind het echt belachelijk van mezelf maarja.... Dit veranderd niets aan mijn gevoel.

Citaat:
de eerste paar keren dat ik moest starten was ik ook zo zenuwachtig, heb toen bach rescue remedy spray gebruikt en dat hielp heel goed!

Ik zal het eens proberen, hopelijk helpt het bij mij ook +:)+

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:42

Rescue remedie werkt bij mij ook erg goed!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:03

ik heb hier ook last van, ik geef me zelf maar ook me paard Rescue remedie, verder ben ik in behandeling bij de sportpsygoloog, dit heeft zeer positieve uitwerkingen. Ik merk gewoon dat ik rustiger wordt en beter met de stress omkan gaan. Dit straal je dan heel erg over naar je paard waardoor je de proef gewoon veel fijner kan rijden. succes er mee!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:19

Net doen alsof je helemaal niet nerveus bent, heeft bij mij geholpen. Dus even nagaan hoe je doet als je niet nerveus bent (lage ademhaling, rechtop zitten/lopen, druk kwebbelen/rustig een boek lezen etc, etc) en dat doen als je nerveus bent. Is heel komisch om te doen, maar op een gegeven moment realiseer je je dat je niet meer nerveus bent. ;)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:37

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:32

Voor de mensen die Bach Rescue gebruiken:

* Hoeveel gebruik je zelf en hoeveel tijd van te voren begin je?
* Hoeveel geef je je paard en hoeveel tijd van te voren begin je?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:43

Misschien een rustig muziekje op tijdens het inrijden? :)*
Ik merk bij mezelf dat ik veel rustiger ben met muziek tijdens het gewoon trainen, dus misschien ook met wedstrijd?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:44

Ik neem vaak 2 valdispert, en dan de sterke variant, een uur van te voren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:51

ik had dat met spreken in het openbaar, was ik bij voorbaat al een paar liter vocht kwijt, wat bij mij hielp was veel doen....
Verder denk ik dat het misschien ook helpt als je voor en tijdens je proef je bezig gaat houden met jouw ontspanning, je paard volgt je daarin wel. Dus dan zou een winstpunt het doel niet zijn maar een fijn gereden proef voor jezelf. Vanuit daar weer verder bouwen, zo zou ik het doen, succes !

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:39

Wedstrijd kilometers maken! Ik was toen ik begon ook altijd extreem zenuwachtig en ben toen een paar keer met Valdispert gestart, daarna was het bij mij eigenlijk over.

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:11

Valdispert schijnt echt te helpen. Deed een vriendin van mij ook vaak. Nu gebruikt ze het niet meer na de vele wedstrijden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:15

Adem in, voel hoe je adem langzaam naar je tenen zakt in de 5 seconden die je je adem vasthoudt. Adem dan langzaam uit. Herhaal dit zeker 3 keer tot je voelt dat je benen letterlijk zwaarder voelen.

Let er daarnaast op dat je ademt door je buik ipv dat je je borstkast met lucht vult. Het helpt om een hand op je buik te leggen, en te voelen dat je buik opzet en weer terugkomt.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:48

Ik denk dat heel veel mensen hier last van hebben. Ik ben 2 weken geleden weer voor het eerst weer M dressuur gestart na 3 jaar en toen had ik ook wel even last van de kriebels. Wat je het beste kunt doen is inderdaad iets van Valeriaan innemen en wat Angela hierboven zegt, goed op je ademhaling letten. Probeer niet constant aan de wedstrijd te denken en gewoon lekker te gaan paardrijden. Zonder je desnoods even helemaal af tijdens het inrijden of voor de wedstrijd. Helpt bij mij altijd erg goed. Misschien ook een idee om af en toe eens op een andere locatie te trainen en inderdaad zoveel mogelijk wedstrijd kilometers maken. Succes, het gaat je vast en zeker lukken.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:27

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:30

ik word ook nogal snel zenuwachtig, tegen mij zeggen ze altijd blijven ademhalen,, dat helpt echt, let jij in je proef maar eens op je ademhaling, wordt je een stuk ontspanner van. Ik heb 1x gehad dat de jury per ongelijk toeterde in m'n proef, toen was ik de draad ook kwijt maar ik bleef toch rustig. Het is ook ervaring ik rij al best lang wedstrijden met verschillende pony's en ik heb al zo vaak verloren dat ik niet echt zenuwachtig meer ben

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:31

Ik heb er ook last van!

Laatste keer heb ik tijdens mijn proef en inrijden liedjes gezongen in mijn hoofd! Dat werkt wel! :j

Denk dat ik de volgende keer ook iets van bach ofzo ga gebruiken :j

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:37

ik heb hier ook echt super veel last van(niet alleen met rijden maar echt met alles)
en bij mij helpen alle stess minders bijna wel
vaak gebruik ik die van examen stress maar je zou er maar 1 perdag mogen maar dit komt bij mij niet op 5 :+
en muziek op dan concentreer je je daarop(voor de wedstrijd dan:P)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:44

Ik kan ook zo'n stresskip zijn. Gewoon om 'ns te proberen heb ik Bach rescue gebruikt. 2x sprayen op m'n tong. Werkt bij mij goed; het scherpe randje is eraf. Nadeel vind ik wel dat je een ontzettend droge mond krijgt, m'n tong voelt een beetje als een lerenlap.

@Marcha: ik denk niet dat veel wedstrijden rijden het bij jou beter maakt. Ff psychologie van de koude grond; jij bent van tevoren al bang dat je weer in de stress schiet en het weer helemaal verpest. Dat schiet al door je hoofd als je je opgeeft voor de wedstrijd. En juist daar zit hem het probleem. Jouw associatie met wedstrijden rijden is stress en een naar gevoel. Mss dat je dat met diverse middeltjes ietsje beter kunt maken, maar je moet aan de slag met je onzekerheid. Mij hielp een goed gesprek met mezelf goed. Als ik dan weer de bibbers kreeg (niet kunnen eten, m'n darmen helemaal in de stress, papbenen, nadien vreselijk hoofdpijn en gewoon ziek, enz) dan herhaalde ik hardop wat ik met mezelf had afgesproken (m'n omgeving dacht vast dat ik ze niet alle 7 op een rijtje had), ook gewoon in m'n proef als dat nodig was. De Bach gebruikte ik ter ondersteuning. Dat lukte allemaal niet in 1 keer, maar uiteindelijk kon ik een proef heel relaxed rijden, alsof ik aan het trainen was. Gewoon ontspannen en heel consequent. Probeer het, desnoods met hulp van een sportpsycholoog.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:47

Hier ook rescuespray :D
2 spraytjes op m`n tong.
In het begin gaaf ik mijn paard er ook een paar.

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:19

Van 't etos eigen huismerk: Valeriaan-tabletjes, 24 van te voren mee beginnen. Helpt bij mij erg goed.
Valdispert gaf bij mij dan weer geen effect (terwijl die wel 6 x zo duur zijn).

En gewoon denken: van wat zenuwen blijf je scherp, hihi!

Succes!