steekt tong uit, strafpunten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fere16

steekt tong uit, strafpunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:43

Hallo,

ik had een vraag, als een paard op wedstrijd zijn tong uit steekt, kun je hier voor strafpunten of minder punten voor krijgen?

groetjes

Pytje

Re: steekt tong uit, strafpunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:45

jep, dat kan zeker. Ik heb een paard in de dressuur gestart die zijn tong regelmatig uit zijn mond liet hangen. Dit stond bijna altijd als commentaar erbij en kreeg hierdoor lagere punten.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:51

in de dressuur word het idd ontzettend afgeschaft, in het springen vinden ze het minder erg geloof ik..

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:52

oke, ik wil dressuur gaan rijden, erg jammer dat dat word afgestraft

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:11

9 van de 10 keer is het een aanleunings- of rijtechnisch probleem of geeft het aan dat je paard ergens pijn heeft. Logisch dat het daarom in de dressuur wordt afgestraft!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:57

klopt ik vind het ook niet meer dan goed de het flink afgestraft word in de dressuur :j

het lijkt erg raar, en idd bovendien doen ze het vaak ook niet zonder reden....

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:14

Ik ken er eentje die doet het vanwege spanning.
Thuis loopt hij super, maar owee als hij op de trailer moet en dan een proefje moet lopen. Is echt zonde.

Amingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:35

Idd. Het is een teken van verveling. Je kan maybe proberen om hem veel suikerklontjes te geven voor je proef. Dat kán helpen. Heeft een paard op de manege ook gehad :) Daar helpte het!
Succes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:40

dat zou ik nou juist niet doen :+

en verveling? dat denk ik niet... het is een aanleunings of rijtechnisch probleem, dus zou je de 'fout' bij jezelf moeten zoeken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:27

Je krijgt geen strafpunten in de zin van -2 bijv, maar het wordt wel degelijk meegenomen in je cijfer. Aanleuning is een zeer belangrijk onderdeel van het Skala en dus wordt het lastig nog voldoendes te scoren met een tong eruit. Je moet een oefening wel héél goed rijden wil je met tong eruit nog een 6 scoren.

Tong eruit kan meerdere oorzaken hebben, Tris doet het weleens uit spanning, soms ook knarsetanden, maar het wordt gelukkig hoe meer hij mee gaat hoe minder!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:18

kan ook zijn als een paard zich inspant.
die van mij gaat dan bijv haar onderlip helemaal naar benede trekken.
maar inderdaad kann ook zijn dat er een rij technisch probleem is

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:02

Het wordt gezien als een vorm van verzet. En dus wordt het inderdaad in het onderdeel zelf afgestraft.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:04

Klopt, die van mij deed het ook altijd als hij er nét niet doorheen was. Vaak genoeg "tong" op het briefje gehad. Nu in het M moet hij er gewoon netjes doorheen lopen en is hij ook wat soepeler geworden en doet hij het niet meer. Vaak net een kwestie van iets meer er door heen rijden, net wat beter na laten geven.

Tinker32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:24

ik vind het niet leuk dat het wordt afgestraft, heb er zelf geen last van maar vindt het niet leuk voor diegene die er onder leiden.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:28

Natuurlijk wordt het afgestraft Tinker32, het is een rijtechnisch probleem. En dat wordt afgestraft in een proef. Een paard dat niet aan het been is wordt toch ook afgestraft?

mies123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:30

Het word denk ik wel afgeschraft.
best wel banketstaaf vind ik dat eingelijk.
wat kun jij der aan doen ;).

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:55

Je paard beter voor elkaar hebben? ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:48

Ja, dat is verzet.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:51

Ik heb ook een paard met een tongprobleem. Ze heeft echter toen ze een veulen was haar kaak gebroken gehad. De kaak is vervolgens scheef gegroeid waardoor haar tanden scheef op elkaar staan en de mond kleiner is. Het heeft dus in haar geval niets te maken met aanleuningsproblemen of spanning. Heb ook al een aantal bitten geprobeerd maar dat helpt allemaal niets. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, maar ik hoorde wel dat er een mogelijkheid is om hier dispensatie voor aan te vragen bij de KNHS mits je een DA verklaring hebt. Ook schijnt een DA de tong in te kunnen spuiten zodat deze niet meer gebogen kan worden en het paard de tong dus niet uit de mond kan hangen. Ik weet hier echter nog niet het fijne van dus dat ga ik nog uitzoeken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:59

Dat lijkt me niet zo fijn Kim_Peters, ze hebben hun tong toch nodig om te eten en te slikken. Lijkt me een vrij aparte oplossing voor wat wedstrijdjes.

Met een da verklaring kun je idd bepaalde dingen laten uitsluiten, maar of dat ook voor tongen geld weet ik niet?

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:04

Daarom wil ik ook navragen bij de DA wat zo'n inspuiting van de tong voor eventuele gevolgen heeft voor het eten e.d. :) Daarbij is het een paard wat erg talentvol is en ik zou het jammer vinden wanneer haar tongprobleem (eigenlijke hele mondprobleem) haar carriere als sport(eventing) paard in de weg zou staan. Ik ga gewoon eens met de DA overleggen wat er allemaal mogelijk is, waarbij natuurlijk het welzijn van mijn paard voorop staat. Wanneer er andere tips of ideeën zijn hoor ik het natuurlijk graag!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:22

Pff lastig hoor Kim_Peters.. Dat is echt onmacht, ik vraag me ook af of je er iets aan kúnt doen in jouw geval (indien je geen dispensatie krijgt).. Ken er zat die de tong eruit gooien (zonder mondproblemen), waar al geen oplossing voor is..

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:30

Ja het is inderdaad lastig. Zeker omdat je weet dat ze er gewoon echt niks aan kan doen en altijd haar uiterste best doet. Maar ik heb vandaag wat mensen op wedstrijd gesproken die zeiden dat er wel wat aan te doen is en met die informatie ga ik eens even naar de DA ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:36

En dat is..? Inspuiten in de tong?

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:44

Ja onder andere inderdaad. Ik zou graag willen weten wat daar precies de gevolgen van zijn en hoe het werkt. Ik zou ook nog dispensatie kunnen aanvragen, maar ik hoorde dat dat in Belgie al niet geaccepteerd wordt dus daar schiet ik ook niet veel mee op. Ik wil ook nog een tandarts laten kijken naar de kiezen. Doordat deze niet geheel op elkaar staan groeien ze scheef wat ook kan zorgen voor scherpe randen.