Wie heeft er nog oude dressuurboekjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:13

Ik heb een blauwe, een grijze en een met anky,
en de nieuwste natuurlijk

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:17

Fitzroy schreef:
Is dit een Z1 of Z2-proef? Ik neem aan Z1??


Z1, heb je ook nog belangstelling voor Z2?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 09:30

Ja, lijkt me wel leuk, Promptertje. Dus als het niet teveel moeite is....
* kijkt smekend *

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:32

Ach, de scanner werkt snel en geluidloos - maar kan pas vanavond!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:39

Citaat:
De proeven lijken zo kort
of ligt dat aan mij?

Hoeveel je in de Z moest halen weet ik niet, maar in de B tm M hoefde je ook maar 120 punten te rijden voor een winstpunt. Je hebt dus inderdaad veel minder onderdelen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:33

Karin schreef:
Ja idd, bij Mickey op stal hangen ook foto's van iemand die in die tijd internationale proeven reed (toch, Mickey?). Sowieso die witte koordsingels deden al vrij nostalgisch aan, jammer is het dan dat foto's zo statisch zijn...

Klopt bij ons heeft iemand Intermediair gereden. En dat ziet er toch echt anders uit dan nu Haha!. Het paard op die foto leeft trouwens nog steeds en geniet nu van haar oude dag in de wei en 's nachts een heerlijke schone warme stal Pling

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:06

OK, zoals beloofd hier een Z2 proef uit 1974. Let op: de Passade komt erin voor! Haha!

1. Bij A binnenkomen in verzamelde galop, bij G halthouden en groeten. Voorwaarts in gewone draf, bij C op de linkerhand.
2. Van F tot M uitgestrekte draf. Bij M verzamelde draf.
3. Bij A afwe nden. Van D naar E en van E naar G appuyeren. Bij C rechterhand.
4. Van M naar F uitgestrekte draf, bij F verzamelde draf.
5. Bij A afwenden, van D naar B en van B naar G appuyeren. Bij C op de rechterhand.
6. Bij B verzamelde stap. Bij F keertwending om de achterhand naar rechts. Bij B keertwending om de achterhand naar links.
7. Van K naar M van hand veranderen in uitgestrekte stap. Bij M verzamelde stap.
8. Bij C in verzamelde galop links aanspringen. Van H tot K uitgestrekte galop. Bij K verzamelde galop.
9. Bij B 2x door een S van hand veranderen zonder daarbij van galop te veranderen.
10. Bij A grote passade; (ring 60 x 20 - bij A afwenden en appuyeren naar E).
11. Bij H galop-wisseling.
12. Van M tot F uitgestrekte galop, bij F verzamelde galop.
13. Bij A grote passade; (ring 60 x 20 - bij A afwenden en appuyeren naar
14. Bij M galop-wisseling.
15. Bij A afwenden, bij X halthouden 4 passen achterwaarts, voorwaarts in gewone stap. Bij G halthouden en groeten. Voorwaarts in vrije stap over H-X-F-A de rijbaan verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:23

Wow, die passade is behoorlijk in de vergetelheid geraakt als term Haha!.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:29

Lovely schreef:
Wow, die passade is behoorlijk in de vergetelheid geraakt als term Haha!.


Gelukkig maar dat-ie op Bokt toch af en toe weer eens langs komt

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 01:39

zou je me ook even uit kunnen leggen hoe die passade gaat dan? Heb er nog nooit van gehoord of ben 'm vergeten. Staat die proef trouwens in dat gele boekje? Die moet ik ook nog ergens in mijn verzameling hebben.... Was het eerste boekje waar ik mee begon..... Oei, voel me ineens heeeeeeeel oud....

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:15

Citaat:
zou je me ook even uit kunnen leggen hoe die passade gaat dan? Heb er nog nooit van gehoord of ben 'm vergeten. Staat die proef trouwens in dat gele boekje? Die moet ik ook nog ergens in mijn verzameling hebben.... Was het eerste boekje waar ik mee begon..... Oei, voel me ineens heeeeeeeel oud....


Een passade kan op meerdere manieren worden gereden. In het topic over Bokt en Antoine de Bodt (ik heb geen idee hoe ik een hyperlink kan maken, dus maar even zo; sorry) staat een manier (die van Pluvinel), Podhasky (Oberbereiter van de Spaanse Rijschool Wenen) geeft een andere uitvoering van dezelfde oefening. Ik moet zeggen dat de de uitvoering van Podhasky de manier is zoals de passade lang in de sport nog gebruikt is (en dus ook door AdB bedoeld werd).

(soms zijn boeken toch wel erg handig, evenals het luisteren en pb'en met mensen die soms wat overschreeuwd worden...)