Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:19

Je moet idd een flitsende proef proberen neer te zetten met veel impuls ! Gedurfd rijden.. Zeker als het dan mis gaat, gaat het ook goed mis..maar daar en tegen gaat het goed.. dan zul je dat meteen aan je punten merken !
Ik dacht bij mijn laatste proefje dat ik de middengalop op de grote volte nooit zou redden (heb een groot paard) dus zat ik er aan te denken om geen middengallop te laten zien maar wel net doen alsof ik de hulp geef krijg je nog een 5 of 6.. Nee daar schiet je niets mee op.. Ik heb het gewoon geprobeerd met het risico dat ik de ring uit zou vliegen en een 1 zou krijgen.. en tadaa het ging super en ik kreeg een 8 Dus speel niet op safe en laat alles zien wat je hebt in een proef
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:01

Die jury-leden toch altijd!!

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:14

Ik had van de week een nette proef neergezet, geen grote fouten, soms nog wat aan de rommelige kant (ze vindt het moeilijk om geheel recht door de baan te gaan ) maar ik kwam uit op 165 punten en kreeg een 5 voor het gereden zijn in het algemeen. Dat is toch ook krom?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:22

Hahaha, dat herken ik wel, ik kreeg voor mijn vorige proef bijna allemaal 6-en en 7-ens behalve op het einde, toen ging hij in verzet en kelderden mijn punten nogal. Kreeg ik ook een 5 voor gereden zijn in 't algemeen en voor hulpen van de ruiter ivm verzet. Wordt je hard voor afgestraft .

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:26

knightloekie schreef:
Je moet idd een flitsende proef proberen neer te zetten met veel impuls ! Gedurfd rijden.. Zeker als het dan mis gaat, gaat het ook goed mis..maar daar en tegen gaat het goed.. dan zul je dat meteen aan je punten merken !
Ik dacht bij mijn laatste proefje dat ik de middengalop op de grote volte nooit zou redden (heb een groot paard) dus zat ik er aan te denken om geen middengallop te laten zien maar wel net doen alsof ik de hulp geef krijg je nog een 5 of 6.. Nee daar schiet je niets mee op.. Ik heb het gewoon geprobeerd met het risico dat ik de ring uit zou vliegen en een 1 zou krijgen.. en tadaa het ging super en ik kreeg een 8 Dus speel niet op safe en laat alles zien wat je hebt in een proef


WHAHHAA hoezo komt dit bekend voor??? MIjn paard kon in de L2 nog geen eens terug komen in galop. Naar voren was no problem, dus ik altijd maar gassen en denken: we zien wel waar we terecht komen
Maar kreeg wel goeie punten. In de L2 had mijn paard nog niet van arbeidstempo gehoord maare blijkbaar vinden de jurys dat in het L1 en L2 wel mooi ik won veel en vaak ook 2 wp.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:32

knightloekie schreef:
Je moet idd een flitsende proef proberen neer te zetten met veel impuls ! Gedurfd rijden.. Zeker als het dan mis gaat, gaat het ook goed mis..maar daar en tegen gaat het goed.. dan zul je dat meteen aan je punten merken !
Ik dacht bij mijn laatste proefje dat ik de middengalop op de grote volte nooit zou redden (heb een groot paard) dus zat ik er aan te denken om geen middengallop te laten zien maar wel net doen alsof ik de hulp geef krijg je nog een 5 of 6.. Nee daar schiet je niets mee op.. Ik heb het gewoon geprobeerd met het risico dat ik de ring uit zou vliegen en een 1 zou krijgen.. en tadaa het ging super en ik kreeg een 8 Dus speel niet op safe en laat alles zien wat je hebt in een proef


Precies!! ik heb laatst bij een jury geschreven en die gaf al een 7 als je al een beetje durfde te rijden, bijv. bij de middengalop. Probeer die impuls in je proefje te houden dat maakt het beeld wat spectaculairder. Natuurlijk moet je dan ook wel kunnen laten zien dat je hem ook in een net arbeidstempo kan laten lopen

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:38

offtopid: Heej jij hebt een corleone grappig, ik ook! Ga ff je profiel bekijken.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 01:10

Anoukie schreef:
Hahaha, dat herken ik wel, ik kreeg voor mijn vorige proef bijna allemaal 6-en en 7-ens behalve op het einde, toen ging hij in verzet en kelderden mijn punten nogal. Kreeg ik ook een 5 voor gereden zijn in 't algemeen en voor hulpen van de ruiter ivm verzet. Wordt je hard voor afgestraft .


Had ik laatst ook. Er zat een horzel op mijn paard zijn borst. Maar liefst 3-4 onderdelen heeft hij als een idioot met zijn hoofd lopen schudden en naar zijn borst lopen happen. Het waren net de galop onderdelen en hij viel tijdens het happen een paar keer in draf. Kregen we 3-en en 4-en voor wat ik nog erg hoog vond. Maar de onderdelen die erna kwamen (die gewoon weer normaal waren) kreeg ik ineens ook niet meer dan een 5. Met bij algemeen een heel relaas over geen constante aanleuning en te diep. De jury nam in ieder geval wel de moeite daar wat bij te zetten. Ik snap het ook wel een jury ziet niet of zoiets verzet is of een horzel.
Ach.. we hadden weer een nieuw record: laagste punten ooit!

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 01:11

Ach die evenaart vast niet mijn laagste record!! En verder heb ik Sydney2005 daar ook al in haar msn over horen praten

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:47

Ik denk dat je de meeste punten kunt scoren als je overgangen goed kunt accentueren. Daar ben ik in mijn lessen altijd veel mee bezig en dat was tijdens mijn laatste wedstrijd ook te zien. Een 9 voor de uitgestrekte stap, een 8 voor een middengalop en 7ens voor de andere middengalop en de middendraf.

Hier haalde ik normaal 6en voor, omdat ik te voorzichtig rijd. Nu 'knal' ik de middengangen eruit en dat is nu zeker te zien in mijn punten. Denk dat daar al veel winst in zit.

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:06

Ach, het zal altijd wel een probleem blijven, in ieder stukje zie ik wel iets van waarheid. Soms lijkt het wel alsof jury's ook mensen zijn.........

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:18

Piaffe schreef:
Hier haalde ik normaal 6en voor, omdat ik te voorzichtig rijd. Nu 'knal' ik de middengangen eruit en dat is nu zeker te zien in mijn punten. Denk dat daar al veel winst in zit.



en dat is het gewoon !! eigenlijk heel simpel maar je moet het wel durven !!

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:26

Weet je wat ik het allerbelachelijkst vind... als je je protocol terugkrijgt en er staat bijvoorbeeld bij een punt als commentaar: GOED. Dan denk je YESS!! Kijk je naar het cijfer wat er bij staat...staat er een 6. Dat vind ik zo onwijs stom... als ik vroeger op school een goed haalde was het een 8. Wat nou als het voldoende is krijg je dan een 5 of ook een 6. dan zit er dus geen verschil tussen voldoende en goed... of krijg je een onvoldoende cijfer voor iets wat wel voldoende is.... dat is toch bij de gekke af???

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:30

De beste tip is al gegeven, je zelf kritisch gaan bekijken dmv een video. Verder heel veel succes en blijf gewoon oefenen!

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:35

Je kan nog zo kritisch naar jezelf kijken op video, als er geen zak van de puntentelling klopt dan klopt er volgens mij bij de jury's toch ook niet.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:40

Niffie schreef:
Weet je wat ik het allerbelachelijkst vind... als je je protocol terugkrijgt en er staat bijvoorbeeld bij een punt als commentaar: GOED. Dan denk je YESS!! Kijk je naar het cijfer wat er bij staat...staat er een 6. Dat vind ik zo onwijs stom... als ik vroeger op school een goed haalde was het een 8. Wat nou als het voldoende is krijg je dan een 5 of ook een 6. dan zit er dus geen verschil tussen voldoende en goed... of krijg je een onvoldoende cijfer voor iets wat wel voldoende is.... dat is toch bij de gekke af???



0 = niet uitgevoerd
1 = zeer slecht
2 = slecht
3 = tamelijk slecht
4 = onvoldoende
5 = voldoende
6 = bevredigend
7 = tamelijk goed
8 = goed
9 = zeer goed
10 = uitmuntend

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:42

Sydney2005 schreef:
Ja dat met die video zou ideaal zijn, maar mijn moeder gaat altijd alleen met mij mee ne leest me voor, probleem is dus domweg dat er niemand is die kan filmen. Ook hebben we geen familie oid met een camera die een x mee zou willen....


Dan koop je een statief en zet je de camera neer op de juiste plek zodat zonder dat iemand hem vast heeft de proef gefilmd kan worden.

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:48

Sydney2005 schreef:
Ja dat met die video zou ideaal zijn, maar mijn moeder gaat altijd alleen met mij mee ne leest me voor, probleem is dus domweg dat er niemand is die kan filmen. Ook hebben we geen familie oid met een camera die een x mee zou willen....


dan vraag je of iemand met een videocamera (iemand anders als je moeder) een keer meegaat, dan kan je moeder lezen en iemand anders filmen. Er is vast wel iemand zo gek te krijgen die wil filmen.

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:00

Rij jij M1 of M2? Omdat je het had over schouderbinnenwaarts. M1 is nog niet zo streng als M2, maar toch moet het paard aantonen verzameling aan te kunnen. Met een braaf proefje kom je er wel t/m de L2, maar daarna moet er meer 'power' in je proef zitten, al helemaal in de M2 (dat heb ik aan den lijve ondervonden). Jij kijgt 6-en omdat je alles correct uitvoert, maar misschien rijdt je niet dat beetje extra om er een 7 uit te halen. Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt, ik heb dat ook vaak zat gehad, en nog steeds wel eens. Het helpt idd je te laten filmen, toen ik mijn eigen proeven zag zat ik enorm op mezelf te schelden hoe slecht ik wel niet was. Je leert er erg veel van. Je kunt jezelf dan weer verbeteren.
En oja, 151 of 153 valt nog wel mee hoor. Ik heb ook wel eens 138 punten gehad terwijl ik fijn had gereden. Maarja, een brave M2-proef wordt met niet meer punten beloond. Power dus!!
Heel veel succes ermee, ik heb soms ook last van dat 'waarom rij ik nog dressuur', maar op de een of andere manier blijft t verslavend. Ik kan echt niet zonder wedstrijden.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:08

Niffie schreef:
Je kan nog zo kritisch naar jezelf kijken op video, als er geen zak van de puntentelling klopt dan klopt er volgens mij bij de jury's toch ook niet.


Dat heb je ook weleens ja. In de L1 notabene een 4 voor niet vierkant halthouden bij het groeten. Toevallig had ik net video-opnames, hij stond gewoon hardstikke vierkant! Ik had trouwens wel winstpunten die dag, maar vond de video erg tegenvallen en vrij dramatisch om mezelf te zien. Gelukkig werd rondsloffen in de L1 nog niet zo erg af gestraft. Maar als je iedere keer vind dat er niks van de puntentelling klopt, dan denk ik dat je toch een extra kritisch moet gaan kijen.

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:07

Arabendu schreef:
Sydney2005 schreef:
Ja dat met die video zou ideaal zijn, maar mijn moeder gaat altijd alleen met mij mee ne leest me voor, probleem is dus domweg dat er niemand is die kan filmen. Ook hebben we geen familie oid met een camera die een x mee zou willen....


Dan koop je een statief en zet je de camera neer op de juiste plek zodat zonder dat iemand hem vast heeft de proef gefilmd kan worden.


Nou dan komt er eerder een camera, die hebben we namelijk niet eens.

Ik heb nu een priveles opgenomen en daarin werden me wel wat dingen duidelijk en heb m nog niet eens kritisch bekeken....

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:13

Dingen wat de jury ook regelmatig aanhaalde?

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:42

runningkawa schreef:
Dingen wat de jury ook regelmatig aanhaalde?


Jaa t kantelen vooral in het begin met losrijden heel erg! En nu zag ik t en snap ik ook weer meteen wat ik er aan moet doen. En mijn zit, ik moet veel rechterop zitten...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:45

Ik vind dat men als men regelmatig lagere punten haalt eens kritisch naar de eigen training en het beeld van het rijden moet kijken ipv uit te halen naar de jury. Soms komt 't gevoel en hoe 't eruit ziet namelijk niet helemaal (of helemaal niet) overeen. Verder denk ik dat je een keer een strenge jury kan treffen, maar als iemand keer op keer geen winstpunt haalt, dan ligt dat echt wel aan je eigen rijden hoor. Die jury's zitten daar toch ook niet om ons te pesten? Die gaan heus niet zonder reden lage punten geven.

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:01

Soms heb je gewoon teveel nare ervaringen met jury's dat ik wel kan begrijpen dat je het niet meer ziet zitten. Zo had een vriendin van mij gewoon een jury die niet naar haar zat te kijken maar naar degene in de ring naast haar!!!! Lekker geinterresseerd. En tuurlijk zitten de jury's er niet om ons te pesten, maar af en toe vraag ik me af waarom sommige jury's sowieso jury zijn geworden!!!