Triest dieptepunt in wedstrijdstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25212
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:40

Zep schreef:
waar ligt dat dan aan?


Gebrek aan zelfvertrouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:42

dat is geen reden

Hoe gaan je proeven als je ze thuis rijdt?

Fitzroy

Berichten: 25212
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:43

Zodra het woord proef voorbij komt gaat het al mis Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:45

Dit zal wel een waardeloze tip zijn, maar misschien kan je je verdiepen in het zenboeddhisme of yoga ofzo, dat je je mind leert ontspannen op elk gewenst moment.....? Niet dat je dan high op je paard zit, maar zoiets? Scheve mond Bloos En er zijn idd sportpsychologen, kan ook helpen.
Of misschien moet je thuis je proef zo goed oefenen dat je hem kan dromen, hem vervolgens op wedstrijd uit je hoofd rijden, hetgeen dan een hele grote stap in de richting van zelfvertrouwen is, en als dat dan lukt (je kan m immers dromen) voel je je natuurlijk helemaal de king Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:49

Hmm, ik ben benieuwd naar de oplossingen. Zodra mijn instructrice zegt: 'we gaan even een proef oefenen' begint het gedonder al. Ik vergeet te rijden etc etc. Ook kan ik al in de stress schieten als ik de video mee laat draaien. Ik moet vooral van haar dus ook veel proeven rijden om daarin routine te krijgen en makkelijker te worden. Ik denk dat het bij mij erop neer komt dat ik iets móet doen op een bepaald moment. Tijdens een training als er iets niet goed lukt oid doe je het gewoon opnieuw. Tijdens een proef ( dus ook al het proefje oefenen in de bak ) 'kan' je de dingen niet opnieuw doen of als je er klaar voor bent maar móet het op dat bepaalde moment. En tja, ahum, dan ben ik nog maar een B proefje aan het rijden..... Maar ik weet nu dus in elk geval eindelijk waar bij mij de oorzaak zit. Het moeten presteren op een bepaald moment. Nu ik dat weet kan ik er wel wat makkelijker mee omgaan. En ik wil dan ook nog eens alles perfect doen dus een ideale combinatie zeg maar Haha!
Dus? Waar ontstaat het bij jou al? Dan kan je al wat gerichter gaan trainen.
Mijn 'huiswerk' bestaat dus vooral uit proeven rijden ( of delen ) en de video erbij zetten.

Jasmijn

Berichten: 3766
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:51

Ik heb helemaal geen wedstrijdstress. Misschien zelfs te weinig om net dat laatste beetje motivatie eruit te halen.

Ik weet dat ik met Jesper niet kan concureren met alle semi(profs) die tegenwoordig in de Z2 en zeker in de kür rijden. (Mijn paard heeft de capaciteiten waarschijnlijk wel, maar je bent zo sterk als de zwakste schakel, en dat ben ik. Knipoog )

Ik rij nooit zo lang los, maar zit er wel op tijd op, omdat ik Jesper de tijd moet geven alles even te zien in de hoop dat hij niets nieuws ontdekt tijdens de proeven.
Ik zie dan ook aardig wat mensen losrijden en kan intens genieten als ik een super mooi paard, wat ook nog eens heerlijk loopt zie.
Dat het een concurent is boeit me niet, want ik rij voor mezelf. De toppers rij ik er echt niet uit hoor, dus waarom me daar druk om maken. Ik streef ernaar om met Jesper een fijne rit te rijden, winstpunt is leuk, maar mijn eigen gevoel over de proef is belangrijker!!

En de kür, tja, die vind ik zo geweldig om te doen, ik kan daar zo intens van genieten!!! En het feit dat ik in de kopgroep niet voorkom maakt geen verschil.

En hoevaak gebeurd het nu dat de lijsten met uitslagen ergens komen te hangen, dus hoe vaak kan iemand zien dat jij lage punten heb behaald? Niet zo vaak, dus dat is ook niet echt een reden om je druk om te maken.

Jij hebt zeker 1 van de betere paarden die er rond lopen onder je, dus zullen er ook wel mensen met jaloerse blikken naar Fitz kijken.
Geniet van je paard, geniet van wat je bereikt hebt en laat je plezier niet verpesten door anderen, die er niets mee te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:56

Fitzroy schreef:
Zodra het woord proef voorbij komt gaat het al mis Knipoog


Begin maar eens met thuis die proeven helemaal door te rijden.

Ik wilde daar ook nooit aan, maar het helpt echt wel.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:09

Fitzroy schreef:
Zodra het woord proef voorbij komt gaat het al mis Knipoog


Wat ik al in mijn eerdere lange antwoord al melde, jij moet eerst thuis overtuigd zijn dat je de Z2 proef kan rijden. Eerst het ruitergevoel van alle oefeningen goed krijgen. Waar liggen de zwakke punten, zijn het de wissels, travers, contra, bedenk het zelf maar. En wat ik al heb gezegd, zodra je met 'gewoon' rijden weer een goed gevoel hebt, dan stukjes van de proef oefenen, maar eerst onder begeleiding. Dan met de les regelmatig proefjes oefenen en pas als je dan het idee hebt goed door de baan thuis te komen, weer opgeven voor wedstrijden.

Als jij nu de ring ingaat met al de gedachten dat je niet goed genoeg bent, moet je ook niet gaan, zo simpel is dat! Nadeel is wel, het heeft veel tijd nodig. Je hebt een super knol!! Alleen geen geduld, en dat je nu 'perse' de punten moet halen voor de cursus is geen handige stok achter de deur.

Als het vertrouwen in jullie beiden thuis al niet is, vergeet het wedstrijdrijden dan maar. Veel rijden om je 'ruitergevoel' weer goed te krijgen, lekker ook naar bos of strand blijven gaan. Je merkt vanzelf wel wanneer je weer toe bent aan een proefje oefenen, jij moet het willen en niet MOETEN!!

Sterkte
Laatst bijgewerkt door zobras op 10-08-04 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:11

bewaar jij deze topic als ik deze dip mag krijgen als ik ooit in de Z2 zit?? Heb nu al de zenuwen van wijken wat nog niet wil lukken, poeh, kan jij me daarmee dan helpen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:15

FF een zijstraatje: zijn er eigenlijk bokkende psychologen die hier wat over zouden kunnen schrijven?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:37

Heb ik gedaan, maar daar reageert niemand op.

Fitzroy

Berichten: 25212
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 14:43

Sorry MissJ Bloos! , maar misschien had ik er ook bij moeten zeggen dat ik al een clinic sportpsychologie gevolgd heb. Pipo, Ilindra en nog wat bokkers waren daar getuige van Knipoog

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:19

En dat heeft niet geholpen?
Jammer zeg.
Het is toch echt een gevoel dat je onder controle moet krijgen, maar makkelijker gezegd dan gedaan.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:44

Ik had ook altijd heel erg last van wedstrijdstress kon vaak al een week van te voren niet meer slapen....
Dit werd veroorzaakt door verschillende factoren maar ook mede door me ouders die er teveel druk op zette (dat hebben ze nog steeds niet altijd afgeleerd maar dat terzijde)
Ik ben op zoek gegaan nu hulp want het ging echt niet meer.... Toen kwam ik terrecht bij Ted Smiet.. mental trainer....
En ik moet zeggen het heeft me hele leven veranderd (in een positieve manier dan) Heb helemaal geen last meer van stress en kan lekker ontspannen op wedstrijd....
Nou nog wel zien te zorgen dat me paard ook niet meer loopt te stressen dan komt t helemaal goed...
Maar een mental trainer kan ik je zeker aanraden.... alleen 1 ding....
Het is wel heel erg duur.. maar het werkt wel super!!
Succes ermee weet precies hoe je je voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:49

Fitzroy schreef:
Zodra het woord proef voorbij komt gaat het al mis Knipoog

Ai, ik ben dus niet de enige Scheve mond .

Het schijnt toch te helpen om te oefenen, oefenen, oefenen en oefenen. Daarna zou ik toch proberen om eens een proef thuis te laten beoordelen, misschien heb je een jurerende stalgenoot die je daarmee kan helpen?

Ik ga ook nog een keertje op wedstrijd met een typisch spring-iemand en ik denk dat ik daar wel wat kan leren relativeren, omdat de geldende mening ongeveer zo klinkt: "je maakt je toch niet druk om een d r e s s u u r p r o e f, wat moet dat worden als je ooit een 140 parcours inkomt...." Nou ja, zoiets dus Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:39

Ik ben wel altijd een vreselijke stresskip geweest bij het doen van examens en tentamens. Ik viel dan bijna flauw van de stress.

Met paardrijden heb ik daar dus absoluut geen last van. Dat heeft er mee te maken dat ik heb leren relativeren. Ik weet wat ik wel en niet kan en ik weet waar ik het voor doe. Die dingen kun je wel tegen jezelf zeggen maar dat is niet genoeg. Je zult je eigen hersenen opnieuw moeten conditioneren. Daar zijn technieken voor.

Bedenk je wel dat het heel wat tijd in beslag neemt om alle foute en irationele gedachten die je al 35[?] jaar hebt om te zetten naar rationele, goede en positieve gedachten. Dat lukt niet in een jaar. Maar het is wel de enige manier om je een andere instelling eigen te maken en weer te genieten van de wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:21

Fitz als het zou werken zou ik werkelijk met alle plezier met je mee willen gaan om je moed in te praten. Al is het voor de gezelligheid Knipoog

Het maakt niet uit of je nou 200 punten rijd, of 140..........al ga je met een tinker in de B starten.

Het is je hobby! En je moet het voor je plezier doen! Je kunt er geen volvo mee winnen!

Kom op zeg! Wat kan jou nou schelen wat anderen er van vinden:? Toch helemaal NIETS!

Sall

Berichten: 6779
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:54

Ik werd pas nerveus als de proef voorbij was en we moesten wachten op de uitslag, dat is altijd wel een beetje gebleven.
Verder rijdt ik idd helemaal voor mezelf en kan ik (gelukkig) ontzettende lol hebben terwijl ik rij, proefjes zou ik nog iets meer moeten blíjven rijden.. maar ach... je kan niet alles hebben hè!

Lovely, dat is een goede tip! Ik ben ook een seizoen lang met een springruiter op wedstrijd geweest (en naar het strand en naar het bos) je leert idd relatieveren en je wordt er super makkelijk van.
Ik ben geen held met op vreemde paarden stappen, en ik kan me nog de dag heugen dat ik me op een vreemd paard bevond (was daar nog niet zo lang voor de handel) terwijl ik oxers en stijljes en dubbelsprongen nam met dat dier alsof het niets was...

Believe me, als je dat van de voren had gezegd, dan had ik je òf vierkant uitgelachen of was heel hard weggerend (ik wilde eerst niet eens de binnenbak uit met dat dier... Bloos )