Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
roxxxiejjj schreef:schoentje schreef:iemand die serieus endurence rijd en daarvoor traint is niet meer recreatief bezig vind ik. Bezig met conditie opbouwen, tijden, blessures tegengaan, etc.Dus ja, een sportpaard.
De volbloed die gefokt is op conditie en uithoudingsvermogen is dan ook nog eens een gefokt sportpaard. De haflinger of tinker die regelmatig een endurence loopt is een gemaakt sportpaard.
Ik ben ook bezig met conditie opbouwen, om steeds langere buitenritten te kunnen rijden, maar ik breng hem niet uit in Endurance. Dan wel of geen sportpony?

Skygirl schreef:Arabesk schreef:Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten.Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies
("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard"
)
Geen idee waar jij dat soort achterlijke uitspraken vandaan haalt, maar ik kom dat soort mensen dus nooit tegen.
CasanovaLY schreef:En ja wat is een sport paard. Ik ken recvreatie ruiters die meer vragen van hun paar dan menig M of Z paard wat hooguit 45 minuten getraind word.
En wat is per definitie sport. B? M? GrandPrix? Zolang je er nog niks voor betaald krijgt en er zelf geld in moet stoppen blijft het recreatie hobbelen in mijn ogen.
Hier gaan we nooit uitkomen.. Johanna59 schreef:Sportpaarden fok je.
En dan in verschillende richtingen.
Je bepaald aan de hand van je merrie welke hengst je voor een bepaalde discipline gebruikt.
Als het veulen geboren is, kan je vaak al zien of het aan je verwachting voldoet en dus een sportpaard gaat worden.
Met drie jaar, komt het onder het zadel, waardoor je een nog betere indicatie hebt. Voldoet het dan niet aan je verwachting, dan verkoop je het. Doet het het wel, dan ga je het trainen. Een goed sportpaard, hoeft per definitie, niet geklasseerd te zijn. Het moet getalenteerd zijn.
Een paard dat Z loopt, is nog geen sportpaard.
Elk paard kan Z lopen.
er zijn genoeg paarden en pony's die niet te soepel zijn en het dus ook niet lukt om de moeilijke oefeningen te doen
Johanna59 schreef:Sportpaarden fok je.
En dan in verschillende richtingen.
Je bepaald aan de hand van je merrie welke hengst je voor een bepaalde discipline gebruikt.
Als het veulen geboren is, kan je vaak al zien of het aan je verwachting voldoet en dus een sportpaard gaat worden.
Met drie jaar, komt het onder het zadel, waardoor je een nog betere indicatie hebt. Voldoet het dan niet aan je verwachting, dan verkoop je het. Doet het het wel, dan ga je het trainen. Een goed sportpaard, hoeft per definitie, niet geklasseerd te zijn. Het moet getalenteerd zijn.
Een paard dat Z loopt, is nog geen sportpaard.
Elk paard kan Z lopen.
CasanovaLY schreef:Siesz52 schreef:Kunnen we niet afspreken dat een sportpaard een paard is dat een sportpredicaat heeft? Als je bijv. winstpunten hebt gelopen in de Z2.
Dat vind ik onzin waarom zou een pony of paard wat maar B wedstrijden loopt geen sportpaard/pony kunnen zijn???
Urielle schreef:Voor mij hangt een sportpaard ook samen met de fokkerij, maar ook wat ermee gedaan wordt later.
De Gribaldi in het L is voor mij een sportpaard, want hij is gefokt met oog op de sport en hij voert dit uit.
De Jazz die alleen het bos in gaat is voor mij wel sportgefokt, maar geen sportpaard, want er wordt geen competitiesport mee beoefend.
De Fjord die Z loopt is voor mij geen sportpaard omdat hij niet met het oogmerk sport gefokt is.