Wat is nou een Sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:04

Ik vind een sportpaard een paard dat zich thuis voelt in de sport, graag werkt & plezier heeft in de wedstrijden die er gereden worden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:05

roxxxiejjj schreef:
schoentje schreef:
iemand die serieus endurence rijd en daarvoor traint is niet meer recreatief bezig vind ik. Bezig met conditie opbouwen, tijden, blessures tegengaan, etc.Dus ja, een sportpaard.

De volbloed die gefokt is op conditie en uithoudingsvermogen is dan ook nog eens een gefokt sportpaard. De haflinger of tinker die regelmatig een endurence loopt is een gemaakt sportpaard.

Ik ben ook bezig met conditie opbouwen, om steeds langere buitenritten te kunnen rijden, maar ik breng hem niet uit in Endurance. Dan wel of geen sportpony?

wat is langer en wat is up-tempo? Hoeveel km rij je en ik welk tempo?
Hoe is je trainigsschema, rij je met hartslagmeter?
(is flauw, weet ik, maar bij endurance zit er echt bij de hogere klassen meer achter
dan langere buitenritten..zoveel, dat ik allang besloten heb dat voor mij met welk
paard dan ook, klasse 2 meer dan genoeg is... )

Ik vind endurance paard die die minstens klasse 3 starten...sportpaarden..

En ik vind het wel een goeie! dank je schoentje, mijn fjord was een gemaakt sportpaard,
ondertussen is ze recreatie paard geworden, maar weer in opbouw voor andere tak van sport...

Wat is serieus trainen, voor een deel is een paard gewoon afh. van zijn eigenaar in of hij wel of niet sportpaard
wordt, dan wel het was (qua afstamming) en recreatie paard wordt.

Manegepaarden zijn ook wel echte sporters.... Maar die zijn een klasse apart.[/quote]
Sjolvir ik doelde op het dikgedrukte deel van wat er gezegd werd. Het gaat mij voornamelijk om de lol, maar als ik er weer een flinke buitenrit van een uurtje of 6 met mijn heethoofd op heb zitten, ben ik erg tevreden. Ook wil ik steeds meer afstanden af kunnen leggen in zo kort mogelijke tijden. Het is dat mijn paard niet tegen onderzoeken kan, anders had ik hem allang ingeschreven voor een Endurance, ik train hem nu niet zo serieus als die mensen die dit daadwerkelijk doen, omdat ik dit niet kan doen. ;)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:06

Ik dacht dat een paard "in de regel" pas officieel een sportpaard is als het Z geklasseerd is ( geweest ), of vergis ik me daar nu zo erg in?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 19:07

Dieuwkee schreef:
Paarden die actief in de wedstrijdsport zijn! :)

Daarbij kunnen ze zonder deken buiten lopen 24/7 en voor de kar, crossen,op buitenrit en zonder iets rijden.

Ik doe dat ook en rij wedstrijden met mijn pony ;).

Dus is jou pony een sportpony?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:17

Skygirl schreef:
Arabesk schreef:
Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten. :+ Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies ;-) ("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard" :O )

:') Geen idee waar jij dat soort achterlijke uitspraken vandaan haalt, maar ik kom dat soort mensen dus nooit tegen.

Vreemd genoeg zie ik ze regelmatig. Hokken vol.
B - paarden die volgepropt worden met sportbrok omdat het een 'sport'paard is. Een dekentje bij de eerste de beste regendruppel en zover doorgefokt dat ze met hun 3e al op de operatie tafel liggen.
Een andere leuke bij komst is dat het paard vaak de eerste 3 levens jaren in een opfok wordt gepropt en vervolgens op stal moet met een dekentje, kilo's biks krijgt en ineens de stempel sport paard krijgt of dat men zegt dat hij niet tegen regen kan.

Maar vooralsnog denk ik dat het meer aan de eigenaar ligt dan aan het paard zelf. Ik denk dat Totilas zich prima kan redden in bv een hit actief stal of in een kudde met een paar leuke merries zolang de mens zich er maar niet mee gaat bemoeien dat hij een dekentje op moet.

En ja wat is een sport paard. Ik ken recvreatie ruiters die meer vragen van hun paar dan menig M of Z paard wat hooguit 45 minuten getraind word.
En wat is per definitie sport. B? M? GrandPrix? Zolang je er nog niks voor betaald krijgt en er zelf geld in moet stoppen blijft het recreatie hobbelen in mijn ogen.

CChanell

Re: Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:27

En ja wat is een sport paard. Ik ken recvreatie ruiters die meer vragen van hun paar dan menig M of Z paard wat hooguit 45 minuten getraind word.
En wat is per definitie sport. B? M? GrandPrix? Zolang je er nog niks voor betaald krijgt en er zelf geld in moet stoppen blijft het recreatie hobbelen in mijn ogen.[/quote]

Maar ik stop geld in dit dus dat betekent dat mijn pony een sportpony is... maar ik krijg er niet betaald voor...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:34

Voor mij is een paard gewoon een paard :D .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:46

CasanovaLY schreef:
En wat is per definitie sport. B? M? GrandPrix? Zolang je er nog niks voor betaald krijgt en er zelf geld in moet stoppen blijft het recreatie hobbelen in mijn ogen.

Maar ik stop geld in dit dus dat betekent dat mijn pony een sportpony is... maar ik krijg er niet betaald voor...[/quote]

Ben eruit! we zijn recreatie ruiters (het kost ons geld..en we krijgen niet betaald)
En we hebben sportpaarden.. (want daar geven we geld aan uit.. en die krijgen betaald in de vorm van kost en inwoning)

Hmmm. laten recreatie paarden nou ook geld kosten..
Hij blijft lastig.. :D Hier gaan we nooit uitkomen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:52

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:58

Sportpaarden fok je.
En dan in verschillende richtingen.
Je bepaald aan de hand van je merrie welke hengst je voor een bepaalde discipline gebruikt.
Als het veulen geboren is, kan je vaak al zien of het aan je verwachting voldoet en dus een sportpaard gaat worden.
Met drie jaar, komt het onder het zadel, waardoor je een nog betere indicatie hebt. Voldoet het dan niet aan je verwachting, dan verkoop je het. Doet het het wel, dan ga je het trainen. Een goed sportpaard, hoeft per definitie, niet geklasseerd te zijn. Het moet getalenteerd zijn.
Een paard dat Z loopt, is nog geen sportpaard.
Elk paard kan Z lopen.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:22

Johanna59 schreef:
Sportpaarden fok je.
Je bepaald aan de hand van je merrie welke hengst je voor een bepaalde discipline gebruikt.
Als het veulen geboren is, kan je vaak al zien of het aan je verwachting voldoet en dus een sportpaard gaat worden.
Met drie jaar, komt het onder het zadel, waardoor je een nog betere indicatie hebt. Voldoet het dan niet aan je verwachting, dan verkoop je het. Doet het het wel, dan ga je het trainen. Een goed sportpaard, hoeft per definitie, niet geklasseerd te zijn. Het moet getalenteerd zijn.
Elk paard kan Z lopen.

Ik ben het er met je eens maar niet dat élk paard Z kan lopen :) er zijn genoeg paarden en pony's die niet te soepel zijn en het dus ook niet lukt om de moeilijke oefeningen te doen ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:27

@johanna, elk paard kan misschien de oefeningen van een Z dressuurproef lopen, maar een Z parcours springen kan niet elk paard.

Ik ben het met je eens dat een sportpaard gefokt word, zoals ik al eerder zei, maar wat als ie nou tegen valt voor de sport en recreatiepaard word? Dan is ie imo sportpaard af.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:29

Ik vind dat een sportpaard een paard is die wedstrijden loopt, maar sommige mensen hebben toch wat anders voor ogen als je het hebt over een sportpaard.
Als je het steeds over je 'sportpaard' hebt en komt aanzetten met een haflinger of fjord of wat dan ook, zullen ze wss heel raar op kijken.
Die denken bij een sportpaard aan een pony/paard die slanker gebouwd is, en nog allemaal van die 'schoonheidsidealen' in hun ogen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 20:41

Johanna59 schreef:
Sportpaarden fok je.
Elk paard kan Z lopen.

Z springen ook?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:59

neuj Roxiej, dan kun je nog zo'n tovenaar zijn als ruiter. Als het paard niet hoger kan, dan kan ie niet hoger. En bij sommige ligt het limiet echt om 1.10m.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:03

Kunnen we niet afspreken dat een sportpaard een paard is dat een sportpredicaat heeft? Als je bijv. winstpunten hebt gelopen in de Z2.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:06

Siesz52 schreef:
Kunnen we niet afspreken dat een sportpaard een paard is dat een sportpredicaat heeft? Als je bijv. winstpunten hebt gelopen in de Z2.

Dat vind ik onzin waarom zou een pony of paard wat maar B wedstrijden loopt geen sportpaard/pony kunnen zijn???

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:08

schoentje schreef:
neuj Roxiej, dan kun je nog zo'n tovenaar zijn als ruiter. Als het paard niet hoger kan, dan kan ie niet hoger. En bij sommige ligt het limiet echt om 1.10m.

Nee dat snap ik, maar omdat er neergezet werd dat elk paard een Z proef aan kan, vroeg ik me af hoe er daarover gedacht werd ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:09

Voor mij hangt een sportpaard ook samen met de fokkerij, maar ook wat ermee gedaan wordt later.

De Gribaldi in het L is voor mij een sportpaard, want hij is gefokt met oog op de sport en hij voert dit uit.
De Jazz die alleen het bos in gaat is voor mij wel sportgefokt, maar geen sportpaard, want er wordt geen competitiesport mee beoefend.
De Fjord die Z loopt is voor mij geen sportpaard omdat hij niet met het oogmerk sport gefokt is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:11

CasanovaLY schreef:
Siesz52 schreef:

Dat vind ik onzin waarom zou een pony of paard wat maar B wedstrijden loopt geen sportpaard/pony kunnen zijn???

Ja inderdaad, stel dat paard komt over 6jaar door naar de Z2, is het vanaf dan pas een Sportpaard/pony. Terwijl hij/zij altijd de potenties ervoor had.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:13

Urielle schreef:
Voor mij hangt een sportpaard ook samen met de fokkerij, maar ook wat ermee gedaan wordt later.

De Gribaldi in het L is voor mij een sportpaard, want hij is gefokt met oog op de sport en hij voert dit uit.
De Jazz die alleen het bos in gaat is voor mij wel sportgefokt, maar geen sportpaard, want er wordt geen competitiesport mee beoefend.
De Fjord die Z loopt is voor mij geen sportpaard omdat hij niet met het oogmerk sport gefokt is.

Waar is een Fjord dan voor gefokt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:17

roxxxiejjj schreef:

Recreatie, misschien ook betuigen? Ik zit niet zo in de Fjorden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 21:20

Urielle schreef:
roxxxiejjj schreef:

Recreatie, misschien ook betuigen? Ik zit niet zo in de Fjorden.

Hoe kan je er dan over oordelen dat deze hedendaags niet voor de sport gebruikt worden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:24

Omdat een Fjord imo niet geschikt is voor de hogere sport en dus niet verder zal komen dan de basissport en het Z al een hele prestatie is. Zelfde verhaal overigens voor het moderne type Haflinger.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:25

maar als iemend met die fjord (bijna) elke week op concours gaat, vind ik het toch een sportpony.