wie heeft er werk in de paarden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maelja

Berichten: 53
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:05

obsession schreef:
Ik werk in de paarden en daar heb ik geen enkele opleiding voor gevolgd.
Ik leer meer op deze stal dan op deurne dat weet ik zeker.
En als jij met je deurne diploma en ik met mn ervaring voor de zelfde baan solliciteren word ik aangenomen en jij niet!



]

ik denk dat jij dan niet aangenomen word met zo'n arrogantie!!!

eventjes voor sanne ik heb deurne gedaan ben net afgestudeerd ik heb heel veel aan de opleiding gehad op vele fronten
en ik werk niet achter de kassa bij de ah maar op een international springstal
en als ik de kennis niet had die ik had opgedaan via deurne weet ik niet of ze me wel in dienst hadden willen nemen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:10

ja Maelja!daar ben ik het helemaal mee eens!
aan deurne heb je dus echt wel wat, en hier in de buurt nemen ze je aan als je die diploma's hebt, of als je stage loopt voor deurne, maar ik ben nu happy!!want er wordt een stagiare van de paardenhouderij opleiding verplaatst van de sportstal van Stal Burg, naar hun fokstal, en ze hebben gevraagd of ik 40 uur per week op de sportstal kom werken!!!!

maar dat is dus alleen gebeurd, omdat ik een meisje ken dat daar stage loopt voor de sportlopleiding, en zij wist dat ze iemand voor op zaterdag zochten, dus ik werkte daar alleen op zaterdag. nu ze mij kennen en weten hoe ik werk enz en die andere stagiare beter thuis hoort op de fokstal dan in de omgang met de sportpaarden, hebben ze gevraagd of ik dan fulltime op de sportstal kom, wat dus hier in de buurt best een uitzondering is, dat je zonder enige diploma's/opleiding toch wordt aangenomen.
ze zoeken vaak eerst stagiares van deurne, die nemen ze dan ook na hun opleiding voor vast aan, of ze zoeken iemand die al afgestudeerd is in deurne.

maar in de praktijk leer je ook heel veel, mischien leer je bij sommige stallen meer of sneller dingen dan op deurne, maar uiteindelijk wordt er echt wel waarde gehecht aan een deurne diploma!

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 21:01

Maar hoe zit het dan als je een paardenhouderij/sport opleiding hebt gedaan aan een MAS, groenschool enz. Tong uitsteken Wordt aan zo'n diploma minder waarde gehecht ? want die opleidingen springen als paddestoelen uit de grond en ik vraag me af of die mensen wel werk in de paarden kunnen krijgen....? Vingers aflikken Verward

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:13

met deurne heb je gewoon SNELLER een goed betaalde baan en kom je snel op internationaal niveau, maar ik vind dat je zonder opleiding ook ver kan komen......als ik hoor dat sommige bij best bekende mensen werken
ik zelf kon ook bij Julian Kraay werken, nou die is ook aardig bekend in de springsport hoor!
het enige is dat mensen met een paardenopleiding helemaal gefocust zijn op paarden/stallen en werk in de paarden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:22

Ik ben nog van de generatie zonder paardenopleidingen en ik snap het gewoon niet. Ik werk op een fokkery dekstation en we zijn een erkende leerschool. Wij krijgen stagaires die absoluut geen gevoel hebben voor paarden (ook wel hele goeie hoor). Ik ben ook van mening dat je dit gevoel niet kan leren, dat heb je of dat heb je niet..... Ook zie ik dat de mindere klussen liever niet gedaan worden terwijl ik vind dat als je niet ook enthousiast blijft over het uitmesten, vegen ed dan red je het ook niet met je rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:23

Ik heb een opleidingpaardenverzorging/paardenhouderij/paardensport gedaan .. heb veel werk gedaan in de paarden daarna.... heb nu door al het zware werk mijn rug verkloot en loop nu de rest van mijn leven rond als gehandicate die over een aantal jaar in en rolstoel zal belanden....

Goh wat heb ik een spijt van deze keuze!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:29

Debo schreef:
Ik heb een opleidingpaardenverzorging/paardenhouderij/paardensport gedaan .. heb veel werk gedaan in de paarden daarna.... heb nu door al het zware werk mijn rug verkloot en loop nu de rest van mijn leven rond als gehandicate die over een aantal jaar in en rolstoel zal belanden....

Goh wat heb ik een spijt van deze keuze!


Dat is dus het grote manco bij de opleidingen die men tegenwoordig heeft. Er word van te voren niet bij gezegd dat het werken in de paarden heel zwaar is voor je lijf. En ik weet bijna zeker dat als dat jou van te voren verteld was dat je er dan met een andere kijk ingestapt zou zijn. Ik vind het heel erg dat jij je lichaam kapot heb gewerkt voor de paarden. en ik vind het nog erger dat men jou niet daarvoor gewaarschuwd heeft. Werken in de paarden moet je niet full time willen doen. Dat zijn de dingen die men vergeet te vertellen. Ik vind het spijtig dat het voor jou zo gelopen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 23:37

gijsenkim"]
[quote="Debo schreef:
Ik heb een opleidingpaardenverzorging/paardenhouderij/paardensport gedaan .. heb veel werk gedaan in de paarden daarna.... heb nu door al het zware werk mijn rug verkloot en loop nu de rest van mijn leven rond als gehandicate die over een aantal jaar in en rolstoel zal belanden....

Goh wat heb ik een spijt van deze keuze!


Dat is dus het grote manco bij de opleidingen die men tegenwoordig heeft. Er word van te voren niet bij gezegd dat het werken in de paarden heel zwaar is voor je lijf. En ik weet bijna zeker dat als dat jou van te voren verteld was dat je er dan met een andere kijk ingestapt zou zijn. Ik vind het heel erg dat jij je lichaam kapot heb gewerkt voor de paarden. en ik vind het nog erger dat men jou niet daarvoor gewaarschuwd heeft. Werken in de paarden moet je niet full time willen doen. Dat zijn de dingen die men vergeet te vertellen. Ik vind het spijtig dat het voor jou zo gelopen is.
[/quote]

dank je voor je medeleven.. 1 op de 10 mensen is zwakker als de rest en kan dit gewoon niet aan,,, Maar als ik op mijn school zei : ik heb last van mijn rug en kan gewoon even niet.. dan had ik meteen een 1 op mijn cyferlijst staan en dat wil je niet natuurlijk dus hop doorwerken..
Ik ben nu sinds 5 maanden er achter wat er mis is met mijn rug, ik heb 2 versleten ruggenwervels.. (ben as 20 jaar oud!!!!) , ik heb constant iedere dag veel pijn en er is niets aan te doen. Mijn rug blijft slijten zoals bij ieder mens MAAR mijn rug is al zover versleten als die van iemand van 50 á 60 jaar oud. Ik kan nu niet meer aan een baan komen , ben al 5 maanden werkeloos en kan nergens aan de slag......

Mensen denk na voordat je aan zoeen opleiding begint want wat ik heb mee gemaakt is DE nachtmerrie van iedere paardengek.. Ik kan NOOIT meer lekker paardrijden en over een paar jaar kan ik waarscheinlijk zelfs niet meer lopen..
Dus doe dit niet omdat je het zo leuk lijkt.....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:01

ik ken ook veel positieve verhalen!
de pensionstal waar mn paard tijdens onze verbouwing heeft gestaan, die eigenaar werkt de helft van de tijd nog bij een bank, zijn vader is al behoorlijk oud, zeker 60 ofzo, en nergens last van!al zn hele leven werkt die man ontzettend hard!

en zo ken ik meer staleigenaren/medewerkers, die hun hele leven hard werken met de paarden&in de stallen en die nog helemaal gezond zijn!

het is een combinatie van er lichamelijk sterk genoeg voor zijn, en op de goede manier werken, juiste werkhouding enz!

ik heb een halfjaar fulltime op een manege gewerkt, heb hele erge slechte knieën, maar door het vele lopen daar is het juist wat verbeterd, ik werk zo lang ik me kan herinneren al op zaterdag bij maneges enz en dat is ook altijd goed gegaan.

nu werk ik fulltime(ruim 40 uur p/w) bij een springstal, daarnaast rij ik ook nogminimaal 1 paard per dag bij mij thuis&mest ik hier de 3 stallen uit, haal hier mest uit de wei&bak enz en oke ik heb wel eens spierpijn, maar verder gaat het goed!

maar het is natuurlijk heel erg vervelend dat jij je rug er zo mee hebt verpest!!en ze zouden inderdaad van te voren duidelijk moeten zeggen dat het lichamelijk zwaar is

maar aan de andere kant, je wist toch ook al voor je naar die school ging dat je veel moest uitmesten enz, en dat dat dus lichamelijk zwaar is!

en als het tijdens je opleiding al niet goed ging met je rug, had je beter toen kunnen stoppen
maar goed dat is allemaal achteraf

het is wel een beetje geluk hebben, dus er lichamelijk sterk genoeg voor zijn

een van de meisjes waar ik mee werk is 26 en werkt al jaren 40 uur per week met paarden, begonnen op een manege nu sinds 8 jaar op deze springstal, ze heeft nergen last van!

dus zo kan het ook!

misschien iets heel doms maar kunnen ze voor zo'n opleiding geen lichamelijke keuring geven?dat moet ook al je bij de marine of landmacht wil!waarom dan niet bij een paardenopleiding omdat dat lichamelijk ook zwaar is!
of is dat nou een hele domme gedachte van mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:08

ik wist zelf heel goed dat het zwaar werk was/is je bent dom alsje dat niet weet, maar dat mijn rug zo zwak was wist ik niet.. dat weet beina niemand van te voren.. Ind zoeen keuring is een prima iedee.. mar dat doen ze nooit..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 19:33

Zelf heb ik even voor een nationale springamazone gewerkt, die ook ooit internationaal had gesprongen.
Zij had altijd liever mensen die geen opleiding in de paarden hadden, puur omdat die vaak zo eigenwijs zijn (niet mijn woorden!!!). Lachen En zij had zoiets van: als ik iets vraag gebeurt het en word er niet in discussie gegaan.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:58

gijsenkim schreef:
Ik ben nog van de generatie zonder paardenopleidingen en ik snap het gewoon niet. Ik werk op een fokkery dekstation en we zijn een erkende leerschool. Wij krijgen stagaires die absoluut geen gevoel hebben voor paarden (ook wel hele goeie hoor). Ik ben ook van mening dat je dit gevoel niet kan leren, dat heb je of dat heb je niet..... Ook zie ik dat de mindere klussen liever niet gedaan worden terwijl ik vind dat als je niet ook enthousiast blijft over het uitmesten, vegen ed dan red je het ook niet met je rijden.


idd dat kan je niet leren!

mar wat debo zegt over haar rug! je verkloot je rug er snel mee! veel mensen weten niet hoe ze hun rug het beste kunnen gebruiken of denken er geneens bij na! net als ik altijd deed. tot dat ik een keer viel met gym en nu de rest van mijn leven altijd wel complicaties zal krijgen met mijn rug. bekken scheef,huidweefsel wat zich vastzet enz

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:09

Ik heb vroeger ook met paarden gewerkt eerst op springstal/ manege en later in Spanje op een trainingsstal voor de spaanse dressuur.
Vaak moet je zwaar werk doen en lange dagen maken voor heel weinig geld, en vaak worden er veel beloftes gedaan die niet nagekomen worden Verward , gelukkig is er tegen woordig een CAO voor de paarden helaas op een kleine stal gaat dat niet op.
Mijn ervaring was dat ik zelf een paard had staan en daar nooit geen tijd voor had en elke dag van 8 uur s'morgens tot 10 uur s'avonds moest werken zeven dagen in de week.
Gelukkig zijn niet alle stallen zo maar helaas komt dit soort praktijken te vaak voor.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 09:11

sanne222 schreef:
Maar hoe zit het dan als je een paardenhouderij/sport opleiding hebt gedaan aan een MAS, groenschool enz. Tong uitsteken Wordt aan zo'n diploma minder waarde gehecht ? want die opleidingen springen als paddestoelen uit de grond en ik vraag me af of die mensen wel werk in de paarden kunnen krijgen....? Vingers aflikken Verward


Deurne is ook gewoon een MAS hoor, verkijk je daar niet op. Alleen bestaat die al langer dus heeft meer naam (positief en negatief).
Aan het niet-deurne MAS diploma wordt net zoveel waarde gehecht is mijn ervaring, ook omdat je breder bent opgeleid (meestal ook rundvee ed erbij) binnen de veesector.
En deze mensen vinden wel deglijk werk in de paarden, ook internationaal (als daar je ambitie ligt), je inzet blijf toch het belangrijkste, daar verandert je diploma niks aan.

Viv

gillian

Berichten: 4444
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:48

ik heb geen deurne gedaan, maar een algemene dierenverzorgingsopleiding van 2 jaar.
ik werk al zo'n 5 jaar op de stal waar mijn paard nu staat.
daarvoor heb ik een jaar bij een handelaar gewerkt en 1 jaar bij een kleine manege.
toendertijd heb ik erover zitten denken om deurne te gaan doen maar het is gewoon niet te betalen en als je eraf komt wil de helft van de stallen je niet aannemen omdat je te hoog gediplomeerd bent en dus te duur(dat is denk ik ook wat obsession bedoelt Haha! )
in de paardenwereld moet je meestal genoegen nemen met het minimumloon en als ik al mijn diploma's van deurne zou hebben zou ik voor het minimumloon m'n bed nog niet uitkomen.
ik heb veel geleerd bij die handelaar waar ik heb gewerkt en waar ik nu werk leer ik ook nog wel.
ik ben zo'n beetje de bedrijfleidster bij ons op stal, regel veel dingen en help waar het nodig is.
kortom: je hebt geen deurne papieren nodig om in de paardenwereld te werken.
je moet wel bereid zijn om keihard te werken en daar schort het meestal aan met mensen die net in de paarden komen werken., meestal verkijken ze zich erop.
ik spreek uit ervaring, in 1 jaar tijd hebben we al wel 3 of 4 stagaires gehad die er allemaal na een paar weken mee op hielden, soms zelfs al na 1 dag Haha!
en dan hoefden ze geen rare dingen te doen hoor Knipoog
toedeledoki
gillian

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 14:58

gillian schreef:
ik spreek uit ervaring, in 1 jaar tijd hebben we al wel 3 of 4 stagaires gehad die er allemaal na een paar weken mee op hielden, soms zelfs al na 1 dag Haha!
en dan hoefden ze geen rare dingen te doen hoor Knipoog
toedeledoki
gillian


Mooi he, 16 jaar, 5 jaar manege lessen gehad en dan denken dat je gelijk de hele dag op de rug van een paard kan gaan zitten. jammer jammer jammer. Natuurlijk vallen de stages dan ontzettend tegen. Ik zie het bij ons ook hoor. als ze een stal uitgemest hebben dan is t moe. (geld niet voor alle stagaires want we hebben er ook super meiden bij zitten ( deze mogen dan ook wel eens rijden)) De meesten zijn erg serieus bezig met hun stage en diegene die volgens hun geen stagen nodig hebben redden het bij ons niet en waarschijnlijk ook niet bij andere stallen.

gillian

Berichten: 4444
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 00:44

pas geleden hebben we een meisje gehad die aankwam met een hele lading sieraden om. Verward
toch maar vriendelijk gevraagd en uitgelegd dat ze die beter niet meer aan kon doen met ons werk Knipoog
helaas kwam ze de volgende dag gewoon weer met al die troep om werken.
en idd 1 stal uitmesten en ze had al rugpijn, ze mocht van de ggd ook niet zwaar tillen Verward
ik heb haar dan ook gewoon gevraagd of dat ze wel verder wilde in de paardenwereld want op deze manier kom je niet ver, nee zij ze maar ze moest toch ergens stage lopen van school uit Frusty Frusty
gelukkig zijn er idd ook wel een hoop fijne stagaires die wel hun best doen en wel willen werken.
helaas hoeven ze bij ons op stal niet te rijden, dat doen de baas en bazin allemaal zelf.
toedeledoki
gillian