hier een paar nieuwe dressuurproeven!!! B en L1.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:54

ik denk dat het de wedstrijdruiters nog zwaar gaat tegenvallen... er wordt bij de nieuwe proeven veel meer gelet op hoe je alles rijd en niet op welk punt je het doet.
hoor jullie nog wel piepen als deze proeven eenmaal worden ingevoerd

SplashIsLief

Re: hier een paar nieuwe dressuurproeven!!! B en L1.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:00

Pfff dat wordt flink omschakelen!
Wel onwijs wennen!
Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:11

De proeven zijn wel relaxt, maar volgens mij is de L1 nog makkelijker dan de B van nu hehe maar dat vind ik niet erg hoor

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:21

Agh ja..
we zullen zien hoe 't allemaal in praktijk gaat worden

Weet alleen dat 't gat tussen de L1 en L2 , tegenwoordig, altijd best groot was.
Wordt dat gat nu ook kleiner, of juist NOG groter.
ik vrees nog groter na 't lezen vna deze proeven

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:32

love_sander schreef:
Ik vind het ook geen verbetering.
Paarden moeten kunnen stil staan maargoed.

Nogal illigaal idd

Ik vind het wel goed dat ze bij binnenkomen niet hoeven te halthouden, ze moeten het wel op het eind dus halthouden doen ze toch wel. Verder klinkt het wel erg simpel ja.

lievebella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:42

zijn niet zow moeilijk

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:43

woow wat me wel opvalt in de L1 dat je haast bijna de hele proef moet doorzitten
*hoop dat ik beetje goed kan doorzitten op mijn paard*

De B is idd NOG makelijker... denk dat het wel even wennen is om in het begin niet te groeten, zie me er nog wel voor aan dat ik ergens inde proef ga groeten

ik vind het ook geen verbetering
Was toen ik hoorde dat het ging veranderen ook al niet zo positief over maargoed..... wij hebben er niks tegen te zeggen denk ik

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 21:47

Vind dat halthouden toch een van de basisdingen is die zeker had moeten blijven. Wat is er nou mis met die 10 sec stilstaan en ff groeten? Alleen het paard wordt er gerustgestelder door... nou, ik sta liever stil om alles te bekijken, dan op een rechte lijn ineens door te gaan... maar goed...

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 22:42

nog even ter informatie!!!

voor de L1 ruiters:

behalve het doorzitten,binnenkomen en dat wijken veranderd er bijna niets.

voor de L2 ruiters:

er wordt in deze proeven veel middengalop op een gehele lange zijde gereden en je moet daar wel binnenkomen en groeten.
en het worden nu 4 tot 6 passen achterwaarts!

voor de M1 ruiters: de keertwending is eruit!!!

voor de M2 ruiters: de keertwendingen komen terug hierin en je moet van de sta naar de galop en meteen de middengalop in.
er komt ook veel contra galop in over de hoefslag.
ik rij geen M dus weet niet of dit allemaal al zo was maar deze aantekeningen heb ik ervan gemaakt!

Z1 ruiters:

indoorwedstrijden worden in een 20x40 ring/bak gereden

voor het Z2 geldt hetzelfde!

LET OP!!!! voor de B en L ruiters geldt dat ze in de ring rond mogen rijden.
voor de M en Z geldt dat ze indien mogelijk rondom de ring blijven rijden tot dat je proef van start gaat! dus alleen indien mogelijk!!!!

gr. amazingstar
ps alle proeven duren zo rond de 5 minuten en de B/L rond de 4 minuten!

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 22:44

ow ja nog vergeten!

je krijgt nu voor de stap,draf en galop apparte cijvers en ALLE jury's worden bijgeschoold op deze proeven zodat ze meer gaan letten op HOE je alles oplost i.p.v opletten of je alles precies goed uitvoerd!
als er nog vragen zijn stel ze gerust en ik probeer zo veel mogelijk te beantwoorden!!

groetjes!

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:47

Citaat:
voor de M2 ruiters: de keertwendingen komen terug hierin en je moet van de sta naar de galop en meteen de middengalop in.
er komt ook veel contra galop in over de hoefslag.
ik rij geen M dus weet niet of dit allemaal al zo was maar deze aantekeningen heb ik ervan gemaakt!

Meteen in middengalop is nieuw, ik vind het wel goed opzich. In de training rij ik meestal ook eerst naar voren, vanuit een goede voorwaartse drang is het makkelijk om terug te rijden naar verzameld galop dan meteen verzamelen. Stap naar galop zit er al in, dus dat is niet vernieuwend. Contra is nu alleen op volte en slangevolte, maar hoefslag is dan eigenlijk makkelijker.

kimftNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:54

Jeetje dat is toch wel even schrikken...doorzitten in die L1, maarjah nog maar even flink doortrainen dan tot april!
ik vind het in de B altijd prettiger dat alles een beetje achter elkaar was...anders gaat me paardje overal dingen zoeken om van te schrikken..maar nu krijg k overal wel heel veel tijd en ruimte voor...maar het zal wel goede redenen hebben en ik hoop dat ik niet ineens in een heel groot gat val!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:01

ja idd ik vond de B ook altijd zo saai paard heeft totaal de aandacht er niet meer bij omdat de lijnen allemaal zo lang zijn enz.. en nu word het nog erger

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:05

C-X halve volte
X-C-X grote volte daarbij de hals laten strekken
X-C halve volte links en teugels op maat maken

Alleen dit snap ik niet, ben ik nu dom? Kan iemand me dit uitleggen?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:16

Nou ik vind dit geen verbetering..Het zal hard werken worden nu nog, want ga in de B beginnen.. Vind dat groeten aan het begin wel een beetje raar...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:46

Ik ben vorige week naar de bijeenkomst in Leeuwarden geweest, ik vind dat er een aantal hele leuke proeven tussen zitten! Ik ben eigenlijk wel positief en denk dat er ook zeker een aantal positieve veranderingen zijn doorgevoerd. Jammer alleen dat het halthouden en groeten er in de B en L aan het begin van de proef uitgehaald is, want eigenlijk hoort elk paard netjes halt te kunnen houden, of ie nu 3 is of 15. Maar goed, verder ben ik niet ontevreden!

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:52

iedereen hier zegt dat de B super makkelijk is geworden , maar mij valt het nog tegen en dan zeker met het idee dat er dadelijk veel en veel strenger gejureerd gaat worden, ze geven je een hele lange zijde voor een overgang maar dan willen ze die wel perfect zien anders heb je gewoon een onvoldoende te pakken, de L proeven vind ik er alleen maar makkelijker op geworden als ik eerlijk mag zijn, het is net een B proefje zoals het nu en maar dan met wijken... en enkele sprongen middegalop....

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:55

Ik rijd 1x per jaar een onderling dressuurwedstrijdje.
Ik verheug me er nu al op als de proeven zo worden
Veel voltes, geweldig! En vanaf een volte in galop, bijna gegarandeerd in de goede galop

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:08

op zich vind ik het jammer dat het groeten aan het begin eruit is... Echt waar...

Maar ik ben blij dat je voor de overgangen vele meer tijd krijgt. Je ziet toch wel vaak dat ruiters hun paard pats-boem van draf naar de stap over zetten. De overgang moet toch netjes gereden kunnen worden, paard en jij kunnen je beter hierop voorbereiden. Mijn jonge paard van 5 jaar heeft namelijk echt even de tijd nodig om rustig over te gaan.

Verder.. doorzitten in de L1... dat wordt met mijn E-pony wel oefenen... Voor mijn paard zou ik willen dat dat ook al in de B was .. hahaha (die zit zoooo lekker door.. )

En iedereen die zegt van 'Veel te makkelijk' 'Jeetje wat makkelijk' 'Wat simel zeg'.... Is het niet zo dat B voor Beginner staat ? Paard en ruiter moeten ook nog even aan het hele gedoe wennen... Dan is het opzich best logisch dat je niet gelijk een hele moeilijke proef voorgeschoteld krijgt...

Ik wacht het wel af.. Ik weet pas hoe het echt gaat als ik eenmaal een nieuwe proef gereden heb..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:14

LaFunkyJazz schreef:
C-X halve volte
X-C-X grote volte daarbij de hals laten strekken
X-C halve volte links en teugels op maat maken

Alleen dit snap ik niet, ben ik nu dom? Kan iemand me dit uitleggen?

ik snap het wel.. je rijg dus van C naar X (dus een halve volte..)
Dan ben je op X en ga je weer naar C en weer naar X dus een volte..
Daarna kom je dus weer op X en ga je naar (neem aan dat dat A moet wezen anders is het wel heeeel raar lijntje) dus weer een halve volte

en als het wel zo moet als er staat bescheven dan moet het dus 2 x een grote volte zijn van C-X-C

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:40

Simpeler? ik denk dat het gros zich daar danig in zal gaan vergissen. Je kunt nu geen WP meer rijden als je geen fouten maakt in de proef, alleen als je alles goed doet. En dan vooral de impuls en de nageeflijkheid! Het tempo lag in de voorbeeldproeven ook veel hoger als wat ik gewend ben te zien in de huidige wedstrijden( lees het topic over de kick off vd nw dressuur proeven er maar op na!)
Je hoeft nu echt niet meer aan te komen met een paardje dat met behulp vd teugels de bocht door gaat. Alles wordt geijkt op de correcte manier van rijden. Het halthouden is eruit gegaan zodat de ruiter zijn impuls( tempo) kan bewaren tot aan zijn eerste oefening.

Misschien zijn de oefeningen eenvoudiger, maar het rijden wordt( voor de meesten) veel moeilijker.

Nu alleen de jury's nog om!

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:49

VValar schreef:
Wel hele erge simpele proeven inderdaad. Maar wel super fijn om te rijden wanneer je met een jong paard komt zie ik zo. Volgens mij zijn die jonge paarden proeven haast niet meer nodig. Je kunt je paard door de makkelijke lijnen in de proeven nu al optimaal laten zien imo.

Helemaal mee eens, Super proeven voor de jonge paardjes, om rustig aan te wennen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:57

ik vind het bijzonder rare proeven als ik eerlijk mag zijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat mensen hun dieren nu nog groener mee op concour gaan nemen. want een overgang tussen 3 bordjes in kun je zelfs met een paard wat een goede maand onder het zadel is wel netjes voor elkaar.

Wat is eigenlijk de reden om de overgangen zo lang te maken?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:03

Citaat:
Ik vind het wel goed dat ze de proeven zo simpel hebben gemaakt. Zo kunnen ze veel beter op de kwaliteit letten. Veel paarden kunnen nog niet een halve zijde in stap of een fatsoenlijke volte rijden in de B, volgens mij wordt er door deze proeven echt veel beter op de kwaliteit gelet dan op het plaatje zelf.

Mee eens

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:07

en dan hoop ik daqt de juryleden dat ook gaan doen. Maar ik zet dit topic op slot, discussie graag voortzetten in het "kickoff" topic.