Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:37

WHAHAHAHA op welke wedstrijd wacht een jurylid nog??? Nou bij ons in de buurt toch echt niet hoor........indoor nog eventueel maar outdoor echt neit.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:54

Nou hier wel hooor!

Je had ze hier moeten zien zitten..., met z'n allen lekker eten in de vip tent en even bijkletsen.

En daarna pas naar huis...

Dus genoeg gelegenheid...maar de eerste stap moet Yvonne zelf nemen!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 06:51

Op streekwedstrijden in Friesland kun je het echt vergeten. De coupons komen pas zo'n 2 uur na het sluiten van de baan vrij.
Ik weet zeker dat er geen enkele jury op gaat zitten wachten.

En dan nog, na 24 combinaties zou ik als jury echt niet meer weten waarom een middenmoter ergens een 6 ipv een 7 heeft gekregen.
De toppers en de bar slechte misschien wel.

Yvonne, laat maar weten wanneer je in de buurt start, ik wil met mijn digi je wel opnemen.
( steenwijk, diever o.i.d.)

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:26

Ik ga nog wel naar Diever, maar das pas in september ofzow, maar zal t onthouden...

Ik weet al mensen die altijd een camera mee hebben, misschien kan ik hun vragen of ze naar mijn eerst volgende wedstrijd komen (of dat we m mogen lenen...) Een les opnemen is ook wel een goeie, maar wie gaat er een uur staan filmen?? Me mams misschien...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:30

Geen (of erg weinig) zevens betekent gewoon dat "het beeld" niet goed genoeg is voor een volgende klasse.
Tenminste zo doe ik het wel als jury. Zonder 7-ens kom je altijd te kort...........

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:37

En om eerlijk te zijn vind ik kantelen en geen goede aanleuning wel dergelijke basisfouten dat je daarbij in het M toch echt geen winstpunt meer kunt halen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:38

Mjah je kunt ook de proef uit je hoofd leren en je moeder laten filmen

In mijn ervaring heb ik wel gemerkt dat t er minder uit kan zien dan het voelt Eerst dacht ik van pff meer dan dit kan ik echt niet, nu lukt dat dus wel en haal ik veel meer 7ens ( en 4en en 5en ) dus hadden de juryleden t toch wel goed..maar ik heb liever geen wp met 10 7ens dan een wp met alleen maar 6en dan is het dus ook niet echt geweldig en moet je nog meer verbeteren.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:05

Lielle schreef:
En om eerlijk te zijn vind ik kantelen en geen goede aanleuning wel dergelijke basisfouten dat je daarbij in het M toch echt geen winstpunt meer kunt halen.

Dat van dat kantelen kun je nooit zo zwart-wit zien. Dat is een zeer moeilijk oplosbaar probleem en ik ziet het ook nog geregeld in het Z. Sommige paarden zijn daar namelijk erg bedreven in. Om dan per defintie in de M onder de 60% te blijven is me te gortig. Als er genoeg compensatie is ga ik zo boven de 60 zitten....

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:34

kantelen is toch geen rechte aanleuning? Ik heb er nog wel eens last van met beide paarden (goh, waaraan zou dat dan liggen ) en dat kost me in iedere oefening toch een punt. Het feit alleen dat het moeilijk oplosbaar is, vind ik persoonlijk geen excuus en al helemaal niet in het Z.

daffodil

Berichten: 10457
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:46

Ik snap heel goed dat je er gefrustreerd van raakt, was ik namelijk gister ook! Ik rijd zaterdag echt twee baggerproeven, in de tweede proef vier keer op de rem gezet wegens maar doorgalopperen. En een keer wel zo hard omdat ik anders de ring uitvloog. Uiteraard een flink aantal drieen en vieren (terecht) en een totaalscore van 150 punten! Want ik kreeg wel gewoon die zevens waar ik ze verdiende.

Zondag, een heerlijke proef gereden, bijna foutloos (achterwaarts beroerd), tweede proef was hij helaas op en liep wel zo gruwelijk met zijn hoofd naar beneden, meters te diep! Krijg ik die protocollen terug, twee keer 154 punten! Geen verschil in beide proeven, en 21 zessen!!!! Geen commentaar en het allermooiste was nog een zes in de eerste proef voor verzorging en een zeven in de tweede proef!!!! Wat voor idioot zit er dan te jureren??? Ik snap dat niet en word nu ter plekke weer nijdig.....lang leve de jurysport.......

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:06

ik heb het laatst ook gehad.... ik had best lekker gereden, en ik dacht ook wel dat ik mn laatste WP zou hebben... beide proeven gingen best lekker.... ik had 140 (146 -6 verkeerd voorgelezen) en 143.... ik baalde behoorlijk.... had ik een week later wedstrijd, en mijn paard deed dus echt nix normaal..... nergens langs willen, stil staan en niet aan de hulpen enzo... had ik 2x 143 punten...... terwijl het echt veel slechter ging als die andere wedstrijd.... degene die mij voorlas (moeder clubgenootje) die herkende mijn paard niet eens.......en dan vraag je je ook wel af wie je nu serieus moet nemen....

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:51

Lielle schreef:
En om eerlijk te zijn vind ik kantelen en geen goede aanleuning wel dergelijke basisfouten dat je daarbij in het M toch echt geen winstpunt meer kunt halen.


Deels geef ik je gelijk idd, kantelen is idd een fout in de aanleuning, thuis zijn we er ook keihard mee bezig. Maar als je een volte 10 meter rijd, hij heeft verder geen tempoverlies, volte is goed rond (geen ei oid) maar hij kantelt, heb je dan meteen een 5 alleen omdat ie kantelt?? Er is meer op de volte dan alleen kantelen... Hij kantelt wel eens op die kleine voltes en met halthouden wil die t ook wel is doen. Verder is zo goed als recht op 2 teugels.

Morgen heb ik les en dus een camera geregeld!! Jaja laat er geen gras over groeien....

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:54

Er is zeker meer dan alleen het kantelen daarom krijg je ook geen 0
5 = voldoende, kijk maar het boekje Als hij in die volte tegen de hand (= ook aanleuning probleem) tegen de hand is, is een 5 ook gewoon cijfer

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:59

Ik vind een 5 voor kantelen op een kleine volte in het M een prima beoordeling.........of ben ik gek?

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:12

Dat vind ik idd ook niet te streng
evenmin met halthouden niet

Als je een 7 wilt, moet dat soort dingen er in de M echt niet meer inzitten

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:17

Zo vindt ik tempoverlies misschien wel minder erg dan kantelen. Kantelen zie ik echt als een grove ingebakken fout over het algemeen. Zeker als het in 1 proef vaker voorkomt. Tempoverlies kan iedereen inprincipe overkomen........ Hoewel tempoverlies en impulsverlies weer anders is

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:19

daffodil schreef:
Wat voor idioot zit er dan te jureren???


Zo'n idioot die op eigen kosten een cursus volgt en vervolgens regelmatig een vrije dag opoffert om te gaan jureren om het voor jou mogelijk te maken om wedstrijden te rijden en vervolgens naar erg veel matig gereden proeven met slordig rijdende ruiters moet kijken en die erg blij wordt als er eens iemand een mooie proef laat zien zodat hij/zij ook wat zevens en achten kan geven. Dit tegen een kleine vergoeding waar het jurylid echt niet rijk van wordt. Als dank wordt hij/zij vervolgens nog afgezeken door ontevreden ruiters en amazones die allemaal denken dat de jury er helemaal niets van begriijpt en het allemaal fout ziet.

Ja, als ik er goed over nadenk ben ik inderdaad een idioot als ik weer ga jureren...

Zonnetje81
Berichten: 18800
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:23

Hahahahaha, eigenlijk is het wel zo...........

pol013

Berichten: 9042
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:52

Gewoon doorgaan (dat doe ik tenminste) Ik heb ook een 'normaal paard' en dan kun je je geen foutjes veroorloven in de proef. Zorg eerst dat je een brave proef kunt rijden zonder fouten en bouw dat uit met zijn sterke kanten zodat je nog kunt scoren.
Ik heb ook al een aantal wedstrijden in de ene proef geen winst en in de ander net wel. Toch voel ik echt vooruitgang. Het kost allemaal minder moeite en ik stap met een goed gevoel af. Ik weet zeker dat als we dit gevoel kunnen vasthouden en uitbouwen en dat ik dan ook wel eens durf te rijden om 2 punten in 1 proef te halen. Brave proeven met juist uitgevoerde onderdelen met een aantal zeer sterke onderdelen zouden namelijk ook moeten kunnen scoren. Je haalt overal een 6 en af en toe een 7 of 8.
Laat je niet zo snel uit het veld slaan en relativeer een beetje met de gedachte dat je ook wel eens veel te hoog beoordeeld wordt.

Boscrossen is ook een idee maar dat doe ik liever naast de dressuur.

daffodil

Berichten: 10457
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:53

KarinvdM schreef:
daffodil schreef:
Wat voor idioot zit er dan te jureren???


Zo'n idioot die op eigen kosten een cursus volgt en vervolgens regelmatig een vrije dag opoffert om te gaan jureren om het voor jou mogelijk te maken om wedstrijden te rijden en vervolgens naar erg veel matig gereden proeven met slordig rijdende ruiters moet kijken en die erg blij wordt als er eens iemand een mooie proef laat zien zodat hij/zij ook wat zevens en achten kan geven. Dit tegen een kleine vergoeding waar het jurylid echt niet rijk van wordt. Als dank wordt hij/zij vervolgens nog afgezeken door ontevreden ruiters en amazones die allemaal denken dat de jury er helemaal niets van begriijpt en het allemaal fout ziet.

Ja, als ik er goed over nadenk ben ik inderdaad een idioot als ik weer ga jureren...


Ik wist dat iemand zich aangesproken voelde
Maar dan een vraag: Komt het voor dat je iemand in de eerste proef een zes voor verzorging geeft en in de tweede een zeven? Zoja wat is hier dan de beweegreden voor? Ik denk dat ik best reeel kan bekijken of mijn proef iets waard is of niet en daarbij heb ik ook altijd een sloot vriendinnen die meekijken waarvan er 1 trouwens ook zo'n "idioot" is, sterker nog ik heb er zaterdagavond bij zitten schrijven.....Dus ik weet echt hoe het hoort, rijd niet mijn eerste wedstrijdproefje, klaag niet alleen maar over de jury, maar in dit geval was ik bloednijdig. Als je de rest van mijn bericht gelezen hebt, kon je ook lezen dat ik het bijvoorbeeld zaterdag erg eens was (zelfs aan de ruime kant) met de punten, terwijl ik echt geen goeie proeven gereden had.

Anders had ik daar ook wel over geklaagd......

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:01

Iedereen heeft wel eens wat minder punten dan verwacht
iedereen ook wel eens teveel
dan is het gemiddeld toch goed?
Het is nu eenmaal geen computer die je beoordeeld, maar altijd nog een mens
En op een paar na, denk ik dat er redelijk goed gejureerd word.
Alleen zal de 1 meer op dit letten en de anders strenger op dat en dan heb je snel wat punten verschil.

En punt van verzorging, dat ze dat maar afschaffen bij de nieuwe proeven. Onzin punt

daffodil

Berichten: 10457
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:03

runningkawa schreef:

En punt van verzorging, dat ze dat maar afschaffen bij de nieuwe proeven. Onzin punt



Amen! _/-o_

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:15

daffodil schreef:
Ik wist dat iemand zich aangesproken voelde
Maar dan een vraag: Komt het voor dat je iemand in de eerste proef een zes voor verzorging geeft en in de tweede een zeven? Zoja wat is hier dan de beweegreden voor?


Ik voel me niet zo zeer aangesproken, maar ik word wel doodziek van dat eeuwige gezeik over de juryleden.
Vaak zijn de klagers mensen die simpelweg niet goed genoeg rijden om winst te scoren, maar ze hebben een bord voor de kop en denken dat ze even goed zijn als Anky of Edward.
Daar heb ik wel problemen mee. Laat je proef op de video zetten en kijk daar kritisch naar!
Ik kan me ook niet altijd vinden in de punten die ik krijg. Soms vind ik dat ik te weinig krijg, maar net zo vaak vind ik dat mijn punten te hoog zijn. Wat dat betreft is het netjes in evenwicht.
Als ik te weinig krijg, zijn dat vaak wel juryleden die consequent zijn en die over de hele linie wat strakker punten. Ik kan dus ook blij en tevreden zijn met een 5e prijs als ik 176 punten heb.

Als je vragen hebt over je punten, vraag het dan aan de jury! Als ze al weg zijn kan je ze altijd nog bellen. De naam en het nummer staan op je coupon, met het Hippisch Vademecum heb je het telefoonnummer zo gevonden.

Kitty

Berichten: 7717
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:38

Daffodil, sommige juryleden geven nou eenmaal standaard een zes voor verzorging en anderen een zeven.
Gewoon wat punten bij elkaar rijden, dan hoef je je geen zorgen te maken om dat puntje voor verzorging.
Netjes je proefje rijden, zorgen dat je je paard voor elkaar hebt en niet vergeten te rijden.

Cupido98
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:40

Lielle schreef:
5 = voldoende, kijk maar het boekje


Dat vind ik altijd zo raar dat er staat dat een 5 voldoende is...Als je in een proef alleen maar 5en scoort, heb je echt geen winstpunt, dus niet voldoende...hoe kan een 5 dan voldoende zijn??? Ik beschouw een 6 pas als voldoende...