wat is moeilijker, dressuur of springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat is moeilijker?

dressuur
54 (65%)
springen
28 (34%)

Totaal aantal stemmen: 82


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:15

nee dat is niet alleen bij springen zo nee, maar de 'schade' is daar wel groter, een paard dat dressuurmatig naar de kl*te is gereden kan je gemakkelijker/sneller(nee makkelijk is het niet) weer trainen naar ze niveau, dan een paard dat in de stop zit....
wil hierbij egt niet zeggen dat springen zoveel moeilijker is dan dressuur ofzo....wil de dressuur ook helemaal niet afkraken of weet ik veel....
uit mijn ervaringen vorm ik mijn mening

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 16:14

ik geloof je best wel hoor princess Haha!:P maar ik houd het toch bij dressuur Tong uitsteken

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:24

Ik denk dat het inderdaad vooral anders is, ik moet zeggen dan ik eerder een Z-springruiter een M-dressuurproef zie neerzetten, als een Z-dressuurruiter een M-springparcours. Maar dat heeft misschien meer met lef te maken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:26

Verder, wat mezelf betreft, ik vind een net B-parcours rijden een stuk moeilijker als een goede L-proef rijden.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:13

liza van loon schreef:
Ik denk ook dressuur, daarbij heb je hele precieze hulpen om oefeningen uit te voeren.
Natuurlijk is springen ook moeilijk maar dat is volgens mij minder ingewikkeld. Passen tellen moet je natuurlijk wel kunnen, maar als je dan eenmaal onder de knie hebt, en je je pony goed tussen twee teugels en benen houdt kom je er wel.


het is echt niet zo makkelijk vind ik hoor, dressuur is ook niet gemakkelijk maar springen vind ik ook echt niet makkelijk. En dat passen bij rijden leer je niet zomaar hoor.. Daar oefen ik al heel lang op en nog wil het niet altijd. Mijn pony springrt ook niet zomaar alles, hij weigert erg vaak op wedstrijd.

Idd vind ik dressuur ook moeilijk om erg goed te doen, mijn pony voortdurend recht houden en balans vinden bij bijvoorvbeeld uitgestrekte draf is ook erg moeilijk. Maarf wat d emoeilijkheden in de dressuur zijn ligt vooral aan hoe je pony/paard is denk ik. Om beide op topniveau te doen is beide erg moeilikj denk ik, Maar als je een paard hebt wat met je meekijkt lijkt me wel veel schelen.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:01

Marliesje schreef:
Verder, wat mezelf betreft, ik vind een net B-parcours rijden een stuk moeilijker als een goede L-proef rijden.

nu niet meer, maar dat heb ik wel heel lang gevonden.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:10

Ik denk dat wij dressuurprikkers (ik in ieder geval wel.)gewoon te schijterig zijn om een parcoursje te springen Haha!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:39

Ik denk dat het vooral met aanleg en interesse van zowel paard en ruiter te maken heeft.

sommige paarden hebben gewoon geen aanleg voor dressuur, maar kunnen toch een flink parcours springen (neem bijv. Miss Montana) en dat geld het zelfde voor een ruiter (neem Jan Tops). En dat geld het zelfde vanuit de dressuur.

Toch denk ik dat over het algemeen een top-springruiter eerder een fatsoenlijke dressuurproef kan rijden, dan een top-dressuurruiter een springproef. Maar dat heeft meer te maken met de manier van trainen zoals hier al eerder gezegt is, want een springpaard word dressuurgerricht getraint en een dressuurpaard niet springgerricht.
Ook kan een dressuurpaard dat nog nooit op concours is geweest direct door een ervaren ruiter M ofZ gestart worden, wat bij het springen gewoonweg onmogelijk is.

En is een paard dat hoog dressuur gelopen heeft, over het algemeen moeilijker om te scholen dan een paard dat hoog heeft gesprongen. Puur omdat springpaarden meer no nonsense zijn dan dressuurpaarden, wat vaak weer met de manier van opleiden te maken heeft. Neem bijv. Ferro en nu Kigali die omgeschoold word.

dus mijn conclusie is: dressuur is iets minder moeilijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:26

Ik vind eigenlijk niet dat je het met elkaar kunt vergelijken.
Voor de een is een dressuurproefje moeilijker, voor de ander een springparcours. Het ligt er maar net aan wat voor een paard je hebt.
Ik zelf vind er niet veel verschil tussen zitten.
Ik heb een pony, die beter kan springen dan dressuren. Nouja, eigenlijk vind ze springen gewoon leuker, dressuur kan ze ook wel. Met haar vind ik springen dus makkelijker.
Maar we hebben ook een paard, die eerder al M dressuur heeft gelopen, maar amper kan springen. Daarmee is dressuur dus makkelijker.
Het ligt er maar net aan wat voor een paard je hebt, en wat je zelf leuker vind!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:15

schoentje schreef:
En is een paard dat hoog dressuur gelopen heeft, over het algemeen moeilijker om te scholen dan een paard dat hoog heeft gesprongen. Puur omdat springpaarden meer no nonsense zijn dan dressuurpaarden, wat vaak weer met de manier van opleiden te maken heeft. Neem bijv. Ferro en nu Kigali die omgeschoold word.


Denk dat dit meer te maken heeft met de routine die je nodig hebt om een parcours rond te komen. En die routine komt met de jaren, je moet inzicht 'ontwikkelen' en vooral veel (oefen)parcoursjes rijden om de handigheid te krijgen (zowel ruiter als paard). Daarom duurt de omscholing van dressuur- naar springpaard over het algemeen langer.

Plus dat daarbij komt (wat al eerder gezegd werd) dat springpaarden altijd dressuurgericht (of beter gezegd: op een dressuurmatige manier springgericht) losgewerkt worden. Er zijn genoeg dressuurpaarden die nooit in hun leven over het hout hoeven. Door een combinatie van die 2 factoren (1- gemis van routine/ervaring/inzicht en 2- de nieuwigheid van het springen zelf, al is het maar 50cm) duurt de omscholing van dressuur naar springen langer.

En om nu te zeggen wat moeilijker is? Er wordt eerder al aangegeven dat veel hoger opgeleide springpaarden de dressuuroefeningen nagenoeg allemaal beheersen, is misschien wel waar, maar gelukkig zit er geen jury bij C die het beoordeeld! De wissels zijn functioneel maar dressuurmatig vaak niet in orde (het gaat erom dat hij wisselt, en als hij dat maar doet prima!), de puntjes staan niet op de i (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Dressuur: het moet in harmonie zijn, nagenoeg perfect, op een takt- of aanleuningsfout wordt je meteen afgerekend, het wordt niet op prijs gesteld als je hem in je proef een keertje naar voren moet schoppen (dat hoor je immers voor elkaar te hebben), spanning wordt indirect ook afgerekend...
Springen: de balken moeten blijven liggen. Functionaliteit is het belangrijkst. En als je hem tussendoor een keer naar voren moet schoppen is dat niet erg (ok, echt netjes is het niet, maar wordt getolereerd), en als je met een gespannen paard maar rondkomt is het goed. Al loopt ie sterren te kijken, als hij maar springt (nu zal sterrenkijken niet zo voordelig zijn bij het springen, maar het ging om het voorbeeld).

En nu mijn conclusie: perfectie (dressuur) is moeilijk na te streven, maar functionaliteit (springen) al net zo. Je moet voor allebei de takken verschillende factoren voor elkaar hebben, met een kleine overlap. Ik zeg dus dat het allebei even moeilijk is, en voor de perfectionistische fanatiekelingen die bij het springen hét perfecte én functionele rondje willen rijden is het nog net wat moeilijker Knipoog

Maar goed, het blijft appels met peren vergelijken

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:36

toch zie ik ook veel pony´s op springwedstrijd, waarvan ik bijna zeker weet dat ze geen L proef met winst kunnen neerzetten, zij gaan dan springen. En dat hoor ik dus ook wel van sommige mensen, die gaan springen omdat de dressuur niet lukt. Maarja andersom komt natuurlijk ook heel vaak voor. Ik denk ook dat het echt te maken heeft met de aanlegg van het paard.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:38

nee, dat geloof ik niet. Ik denk dat het te maken heeft met de aanleg van de ruiter. Ieder paard kan een B parcours springen en een L proef lopen, het zijn de ruiters die het niet kunnen of willen.

verder heeft Remember het mooi verwoord.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:40

Lielle schreef:
nee, dat geloof ik niet. Ik denk dat het te maken heeft met de aanleg van de ruiter. Ieder paard kan een B parcours springen en een L proef lopen, het zijn de ruiters die het niet kunnen of willen.

verder heeft Remember het mooi verwoord.


jah maar het gaat om de ruiter toch? ik bedoel ermee dat die ruiter het niet kan/wil.. dus het "talent" van de ruiter ligt dus bij het springen en die zal het springen makkelijker vinden.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:55

sophie_kurk schreef:
jah maar het gaat om de ruiter toch? ik bedoel ermee dat die ruiter het niet kan/wil.. dus het "talent" van de ruiter ligt dus bij het springen en die zal het springen makkelijker vinden.


Dat wil dan toch niet zeggen dat dressuur moeilijker is? Ok, voor die persoon wel, maar dan heb je het over een mening en geen algemeen feit. Kun je dus geen conclusies uit trekken

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:52

Je kunt sowieso niet echt conclusies trekken.
Als je meer springericht traint, zul je nu denken springen is moeilijker, omdat je tegen moeilijke dingen aanloopt.
En als je dressuurgericht traint, zul je nu denken dressuur is moeilijker. Om dezelfde reden.
Tenminste dat denk ik.

Lielle

Berichten: 66266
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:56

Ctal schreef:
Je kunt sowieso niet echt conclusies trekken.
Als je meer springericht traint, zul je nu denken springen is moeilijker, omdat je tegen moeilijke dingen aanloopt.
En als je dressuurgericht traint, zul je nu denken dressuur is moeilijker. Om dezelfde reden.
Tenminste dat denk ik.

of juis andersom. Als ik voor de eerste keer na een paar maanden weer ga springen, valt het altijd tegen *LOL* Dat trekt na een half uurtje wel weg, gelukkig Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:24

Lielle schreef:
of juis andersom. Als ik voor de eerste keer na een paar maanden weer ga springen, valt het altijd tegen *LOL* Dat trekt na een half uurtje wel weg, gelukkig Haha!

Ok, maar het niveau waar ik op spring levert nog geen moeilijkheden op Schijnheilig
Hoger dan 1.10m en dan gaat t om 1 enkele sprong hoef ik niet Knipoog Doe t dan ook vooral omdat de pony's t leuk vinden, en heel goed die afwisseling.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:46

ik vind springen moeilijker en je moet dan goed kunnen opletten en kans is vaak groot dat je wordt uitgebeld en voor de l*l bent gekomen
en dressuur is gewoon rijden Knipoog

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 12:58

Th0mas schreef:
ik vind springen moeilijker en je moet dan goed kunnen opletten en kans is vaak groot dat je wordt uitgebeld en voor de l*l bent gekomen
en dressuur is gewoon rijden Knipoog


dressuur is echt niet gewoon rijden hoor,je moet ook heel geconcentreerd zijn!en oplettend natuurlijk ook!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:24

beautylover schreef:
dressuur is echt niet gewoon rijden hoor,je moet ook heel geconcentreerd zijn!en oplettend natuurlijk ook!


i k denk dat ze met springen bedoelen dat je makkelijker verliespunten rijd, maar ook makkelijker winstpunten vind ik, bij een foutloos parcours heb je er al gelijk 2! Ik ben er nog steeds niet overuit wat nou moeilijker is, heb dus ook nog niet gestemd

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:25

Wat mijn mening is over wat het moeilijkste is tussen dressuur & springen?

Eerst mijn algemene mening, ik vind dat een dressuurpaard dus ook wel een parcoursje mag kunnen springen van zeker 1m. Het is ook erg goed voor de spierontwikkeling (achterhand) en dit heeft menig goed dressuurpaard toch wel nodig. Jury-sport vergelijken met een 'lot-sport' vind ik zowiezo al erg nutteloos.

Dressuur:
Dressuur gaat inderdaad over perfectie, maar men gebruikt ook dressuurgerichte paarden die bijna niks te zoeken hebben in de springsport. Dressuur is een jury-sport, ik vind ze bijna onvergelijkbaar met de springsport omdat het ook vooral gaat om voorkeur van afstamming, kleur, ras en die hebben dan bijna steeds een puntje voor. Natuurlijke liggen bepaalde ruiters/paarden in de voorkeur van andere jury's, zie maar hoe diezelfde combinatie wordt beoordeeld bij die jury etc.

Springen:
Goede springpaarden moeten meer als de basis van de dressuur onder de knie hebben terwijl sommige dressuurpaarden de basis van het springen niet onder de knie moeten hebben. Dus hier ligt de moeilijkheidsgraad als iets hoger. Ookal is het feit dat de basis er maar juist inzit, en met juist bedoel ik eventueel slordig, toch zit deze er ook in. Hier mag de jury haast geen voorkeur hebben, of toch niet het resultaat laten beïnvloeden door de voorkeur want het lot beslist welke combinatie triomfeert.

Als je gaat kijken naar het schoonspringen geldt hetzelfde weer als de dressuur, jury-sport. Maar als je dit nu vergelijkt met de springsport, kies ik toch terug voor springen want schoonspringen draait ook om gratie, kracht, beheersing, etc. En hierbij moet de basis, er ook erg goed inzitten want het draait hier toch ook om schoonheid bij het springen?

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:30

tja... das een goeie.. ik vindt zelf persoonlijk dressuur moeilijker omdat ik een vrij sterk paard heb, maar tijdens ik dit opschrijf denk ik aan de kracht en de snelheid die hij heeft in een parcours.. heel lastige vraag.. zal er eens over na denken..

ZaimFahd: Je mening is goed onderlegd!! OK dan!

Groetjes Yvon

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:35

Dressuur is aan te leren met goed paard

Springen moet je talent en oog voor de sprong hebben en afstanden kunnen schatten.

Springen lijkt mij daarom moeilijker, een of ander model kocht GP paard ging op les bij een duitse bekende pief (elke dag Haha! sotnd daar opstal) en zat al snel ook GP

Dat was ze nooit gelukt op springpaard omdat ze meer meters had moeten maken om ervaring hierin te krijgen. En dat je hier ook nog oog voor moet hebben voor de sprong e.d.

Nu lukt niet alle mensen dat voorbeeld dat ik gaf van dat model ik bedoel je hebt gewoon on-talentvolle onhandige mensen ertussen.

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:37

Yvonniej schreef:
ZaimFahd: Je mening is goed onderlegd!! OK dan!


Dank je. Ik heb er ook even bijnagedacht. Toen ik voor de eerste keer een springwedstrijd zag (7 jaar terug) dacht ik ook dat springen makkelijker was maar daaronder zit toch een adder in het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:42

Springen
1 kleine miscomunicaie en je ligt over de kop in de oxer Lachen

Zelf ook ondervonden
Super springpaarden onder mijn kont gehad en doordat ze zoveel power, techniek en lef hadden, kwam ik rond.
Niet omdat ik het goed deed.
Maar toen het echte werk kwam, ben ik in het belang van mijn paardje maar gestopt, het zou niet eerlijk meer zijn.
Heb heel wat vlieguurtjes gemaakt, maar kan het helaas nog steeds niet.

Dressuur ben ik met een niet dressuur lopend paard, zo naar het Z gereden.
En eigenlijk stelt het helemaal geen zak voor.
Keek er vroeger ook tegen op, maar nu weet ik dat het nergens voor nodig is.