Jury's.....zelfde probleem??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:38

En dan is TE laag relatief! Het niveau was goed genoeg om een voldoende in deze klasse te scoren, maar nog niet goed genoeg voor een hogere klasse.
Geen winstpunt betekent niet dat je slecht gereden hebt! In de hogere(m2 en Z) zijn de ruiters er al heel erg aan gewend dat je weinig winstpunten rijdt( wij ook) en alleen als het echt raar is dan klaag je eens, moet kunnen. Maar meestral weet je dan dat je punten terecht zijn, het is een kwestie van ontwennen. Winstpunten zullen schaarser worden.

Blijft het natuurlijk jammer dat de KNHS het dubbel op heeft gedaan, en het dubbele aantal winstpunten moeten scoren( ook in de lagere klassen) en de eisen corrigeren zodat je minder punten haalt.
Maar dat is een andere discussie.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:48

Concorde schreef:
Ik heb een beetje het idee dat jij jezelf eronder uit probeert te kletsen:
"Hij loopt met zn hoofd zo want hij is sloom, en hij doet dat maar dat komt door zn bouw, en hij is ook geen dressuurpaard dus daarom doet ie dit, etc."



Zo zeg ik het niet, ik bedoel alleen dat deze dingen bij elkaar allemaal een handje helpen bij het slome beeld, hij loopt van zichzelf al sloom, is lui, en als ik dan niet genoeg doe met mijn benen en teveel doe met mijn handen loopt hij al snel te diep, daarbij komt, zeg ik dat hij ook niet ideaal gebouwd is waardoor hij ook wat snel te diep loopt.

Daarom heb ik het over zijn karakter en bouw, als hij beter gebouwd was en zelf wat werkwilliger was, zou het voor mij makkelijker zijn, en zou het plaatje er al wat vlotter uitzien, het kan dan nog wel niet helemaal correct zijn zoals IK erop zit maar het paard loopt er iig beter bij dan de mijne nu doet.

Maar goed met zo'n paard heb je het dan makkelijker, en die heb ik niet, dus zal ik het hiermee moeten doen, je leert er toch ook van, maar ik heb wel zoiets van kom op doe eens je best en vlieg er niet steeds tussenuit zodra je maar even de kans krijgt..


Het is dus karakter+bouw+ikzelf wat niet even goed gaat...

Ik ben dus hard aan t oefenen om hem aan t werk te zetten maar dan ook echt goed, probleem is alleen in de proef kan ik dat nog niet echt als ik me met allemaal andere dingen moet bezig houden, daarbij komt ook nog dat je hem in een proef waar alles snel achter elkaar komt niet zo snel kunt corrigeren...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:50

Je bent dus hard aan het oefenen, en weet dat het moeilijk is in een proef, en dat je je dan met zoveel bezig moet houden enz. Waarom geef je dan nog af op de jury Knipoog?

Maar ik denk dat je wel hebt ingezien dat die jury nog niet zo kwaad is altijd Lachen.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:53

Je kan ook gewoon even geen proeven rijden, scheelt ook behoorlijk in je portomonnee. Thuis 2 maanden lekker trainen en als jezelf het idee hebt dat je de zwakke kanten baas bent, probeer je het weer een keer.
Scheelt ook een hoop stress en je kan het geld wat je uitspaart misschien wel besteden aan privéles.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:57

ja daar hebben jullie beide gelijk in en dat laatste ga ik ook zeker doen~!! Kan alleen jammer genoeg in de winter niet lessen want ik heb geen lichten in de bak, dus dat is wel heel erg vervelend.

Ik blijf er toch bij, dat als ik zoals er vorige keer iemand naar zat te kijken die zei de oefeningen gaan netjes alleen af en toe iets te diep en je krijgt dan zulke punten dat het toch wel heel strenge jury;s zijn, er zijn een heleboel, verdeeld over de hele wedstrijd die geen winst hadden.

Ook merk ik het dus op andere wedstrijden, het niveau is dan denk ik erg laag geworden en de jury's strenger, en ja ik rijd nog niet top en heb er nu drie, wat na een winter niet lessen toch nog wel redelijk is, maar ja het is toch wel een verschil met de B.

Het ligt dus ook aan mij, qua punten maar ook aan de jury want ik bedoel 138 dat is toch wel heeeeel erg laag, dan moet je toch haast bokkend en crossend die proef doorgereden zijn naar mijn idee...

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:25

Nee hoor, je hoeft helemaal geen gekke stunts uit te halen wil je lagen punten scoren. Schrijf anders hier een je punten met commentaar, misschien dat een aantal bokkers kunnen helpen.

En een allerbeste tip (die al wel genoemd is): Neem het op op video. Doe ik zelf ook regelmatig, bij sommige dingen valt je mond open van verbazing, soms negatief, en soms positief!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 07:37

_Romana_ schreef:
Het ligt dus ook aan mij, qua punten maar ook aan de jury want ik bedoel 138 dat is toch wel heeeeel erg laag, dan moet je toch haast bokkend en crossend die proef doorgereden zijn naar mijn idee...


Nee hoor voor die punten hoef je in de L1 ECHT niet bokkend en steigerend door de ring te gaan, in tegendeel. Eneehh 138 is gemiddeld een 5,5 dus helemaal zo slecht nog niet, aangezien een 5 bij de KNHS geen onvoldoende is. Met die punten ben je alleen nog niet goed genoeg voor de L2.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 07:46

Als je geen winstpunt hebt en je vindt zelf wel dat je hem hebt verdient moet je toch beter gaan nadenken wat je eigenlijk fout doet
Neem goed les van iemand die je verder kan helpen!

Kitty

Berichten: 7707
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:25

Voor elk onderdeel waar je paard/pony te diep loopt, kan de jury al een punt minder geven.
Loopt je pony dus overal iets te diep, dan heb je zo twintig punten minder.
156-20=136....

Als jij in de B maar net winstpunten rijdt, dan moet je absoluut niet verwachten in de L1 ook winstpunten te rijden. Het is een klasse hoger en als jij niet beter rijdt dan in de B, waarom zullen ze je dan wel beter beoordelen?

Maak je pony eerst vlot aan het been en lekker door de kaak (m.b.v. instructie) en als je hem thuis goed voor elkaar hebt, ga je weer eens op concours.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:14

Tja als je een L1 proef voor winst wilt rijden zal je paard/pony toch echt nageeflijk moeten lopen en de oefeningetjes netjes moeten afwerken en correct anders krijg je geen wp en verdien je hem ook niet.
Niet voor niks staat voorin het proevenboekje ''het rijden van wedstrijden op dit niveau vraagt een gedegen voorbereiding''. Knipoog
Dus als je je pony/paard niet met voldoende stelling en buiging door een proef kunt loodsen dan zul je nog moeten oefenen tot je wel het L1 niveau hebt bereikt!
En dat dan soms niemand een wp rijdt dat zal dan wel aan de deelnemers zelf liggen.Ik denk niet dat een jury er is om je dag te vergallen.Die willen gewoon combinaties in de ring die het bovengenoemde redelijk voor elkaar hebben zo niet ,dan geen winstpunt!heel simpel.
Succes ermee

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:18

Tja als je bij verschillende juryleden dezelfde lage punten rijd, dan moet ook jij kunnen concluderen dat je gewoon nog niet goed genoeg bent als combinatie. Valt niks aan af te dingen.

De L heet niet voor niks de L van Levenslang.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:27

Als je nou iedere keer zulke lage punten rijdt? Ligt het dan aan de jury, of aan jezelf. Die jury's hebben vast en zeker niet met elkaar afgesproken om jou geen punten te geven.
Als je nu bij een bepaalde jury hele lage punten hebt, maar bij een andere wel hoge punten is het een ander verhaal.

Maar als je altijd lage punten hebt, ligt dat echt niet aan je jury's!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:42

Voor allemaal, nogmaals hij loopt wel aan de teugel en nogmaals ik ben de B uitgekomen met pnten tussen de 160 en 170, dus slecht is dat niet dacht ik zo...

Ik heb niet alleen slechte punten, de rest vd groep ook, als ik dat alleen had dan zou het aan mij liggen ja!!!

Maar als iedereen zo laag scoort, en ik had t er met een meisje over die bij de paarden L2 en M2 start, die zei het ook, ze jureren gewoon veel lager

Dit topic ging niet over mij, het ging over het feit of jury's veel lager jureren

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:50

De jurering is imo idd iets strenger geworden het laatste half jaar. Maar dat is alleen maar goed voor de sport, de doelen zullen namelijk ook naar boven moeten worden bijgesteld. Het niveau in de klasses wordt dan een stuk hoger, omdat de combinaties die niet aan de eisen voldoen, uiteindelijk een keer zullen afvallen of in een klasse blijven steken. Dit gebeurt overigens vooral in de lagere klasses.
Ik heb zelf ook een tijdje gehad in de M1 dat ik steeds rond de 145 zat, heel vervelend, maar het enige dat je kan doen is heel hard trainen om wel op het gevraagde niveau te komen. Op die manier was ik binnen de korste keren de M1 uit en de M2 door. En Patos en ik zijn echt geen bijzondere combinatie, dus ieder ander moet het ook lukken.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:04

Dat zal dan zeker niet aan de jury liggen, ik neem aan dat het elke keer weer andere zijn.
Dan zou ik me toch afvragen of je er wel echt klaar voor bent! Wie B rijdt moet L klaar zijn Succes

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:08

je geeft in principe zelf al de reden waarom je je winstpunten niet rijdt, hij si te diep te sloom, te hard(wat overigens iets heel anders is als actief), moeilijk enz en dat kan dan zo 138 worden zoals kitty zegt ik vind die punten dus niet gek...

kitty schreef:
Voor elk onderdeel waar je paard/pony te diep loopt, kan de jury al een punt minder geven.
Loopt je pony dus overal iets te diep, dan heb je zo twintig punten minder.
156-20=136....


In de L1 heb je ook hele andere oefeningen dan in de B, zoals wijken, middengalop en middenstap..en moet de aanleuning al iets beter worden. Al die dingen moeten dan ook goed worden gedaan voor een winstpunt.

maar succes ermee, gewoon lekker doortrainen en dan kom je er wel (ik denk trouwens dat je insructrice bedoeld dat hij beter iets te diep kan zijn als helemaal niet nageefelijk of niet?)

Jashemdt
Berichten: 101
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:39

Om even terug te komen op de eigenlijke vraag: ik denk dat er heel wat scheelt aan het niveau van de ruiters van tegenwoordig. Vooral bij de pony´s denkt men te gemakkelijk.

Probeer in je proef echt de puntjes op de i te zetten, train thuis proefgericht!

Ik vind dat je als jury niet te gauw mag denken, O het is zo´n schattig kind en die pony, NEE je met jureren wat je ziet. je kan wel eens een keer denken ik geef een 7 i.p.v. 6, maar niet de hele proef.

Dus gewoon eerst lekker thuis trainen en ook niet te snel naar de L gaan, en ookal moet je naar de L, blijf dan eerst tijdje thuis trainen, voordat je op concours gaat!

Succes allemaal!

Rieta

Berichten: 2231
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: nieuw-roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:54

Daar had ik ook last van. Daarom dacht ik als ik de ring uitkwam van nou is vast niet goed dan viel het altijd mee. Maar rijd nu in de z2 inmiddels en ik vind zelf dat ze in het z veel hoger juryren ik had zelfs een keer 208 punten. Waar ik 180 moet hebben hetzelfde als je in de B 194 haalt nou dat haal je nooit maar dat heb je wel in de z. Dat vind ik heel vaag.

Rieta

Berichten: 2231
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: nieuw-roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:55

ik bedoel 184 inverplaats 194 sorry rekenfoutje

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:05

Inderdaad Maartje jij hebt t begrepen Knipoog

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:09

Enne 184 in het B is niet hetzelfde als 208 in het Z
Bij 182 heb je nl 3 wp's en in het Z bij 210 dus in procenten niet hetzelfde!
En wie zegt dat je in het B geen 184 p bij elkaar rijd?
Met mijn pony heb ik dat 2x gehad dus het kan zeker wel Hoor
(En zo geweldig hadden we nie gereden Schijnheilig )

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:14

Ik denk dat als je iedere keer niet al te beste punten hebt, je toch de fout bij jezelf moet gaan zoeken, verschillende jury's, veschillende meningen, tuurlijk heb je er jury's tussen zitten die moeilijker en strenger zijn als een ander, maar in jou geval denk ik toch dat het niet de schuld van de jury is.
en het feit dat er wel eens een eerste plaats is zonder winstpunt....tja dat komt voor..ik heb ook wel een een B, L, of M ring met 30 combinaties en geen ene winstpunt, dit houd niet in dat ik dan zo kritisch ben, nee er is op die dag geen één combinatie die zijn proef correct rijd, en de andere keer heb ik 30 combinaties en dan heb ik wel heel wat winstpunten weg gegeven, maar daar wordt dan ook voor correct voor gereden.

Ik zou eerst thuis verder trainen met goede instructie om te zorgen dat je paard goed en correct loopt, en dan pas weer gaan starten, het kost je zo een hoop tijd en geld en daarbij is het ook erg frustrerend als je iedere keer lage punten hebt.