Iemand naar de 1/2 finale Amev-Hippo geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:41

Citaat:
Het is belachelijk van muziemakers om dit soort arrogantie telkens weer te laten horen.


Er wordt hier m.i. gesproken over arrogantie, niet over betrokkenheid. En ook ik heb me geërgerd aan dit soort opmerkingen van Slings.

Citaat:
Maar is een kür maken slechts een kwestie van een stukje muziek onder een proefje plakken? Ik denk het niet!
Het is een zaak van meekijken, meedenken, meevoelen en van tijd tot tijd op de jurypositie gaan zitten om het vanuit hun perspectief te beoordelen.


Samen met Jan Peeters, Stephan Clark (de enige juryleden welke tijdens twee opeenvolgende Olympische Spelen hebben mogen jureren) en Claartje van Andel, heb ik een boekje geschreven, waarbij het uitgangspunt was om de kür op muziek te belichten vanuit het jury standpunt. Dit boekje (met een aantal later geproduceerde videofilms) wordt tot aan de dag van vandaag nog gebruikt als cursusmateriaal voor zowel de nationale als internationale juryleden. Kortom ik zit elke dag op de stoel van de juryleden.

Citaat:
Zelf onderhou ik altijd veel contact met de kürcliënt en lever ook ,daar waar nodig, commentaar.
Allereerst bekijk ik het technische gedeelte. Als ik wat minder sterke onderdelen zie die in de proef juist naar voren komen dan zeg ik dat. Ik heb nog nooit te horen gekregen van "Jôh, waar bemoei jij je mee". Dat wordt besproken en ,indien gewenst, aangepast. Dat houdt voor de cliënt een hoop werk in. Kür overnieuw schrijven, opnemen, opsturen etc.


Dit stuk laat ik graag over aan de trainers van mijn clienten. Ik ga Johan Hinneman of Conrad Schumacher, Coby van Baalen of wie dan ook echt niet vertellen dat de pirouette op een andere plaats moet, of dat de wissels wat later moeten worden ingezet. Nee ik pas me wel aan, zo moeilijk is dat allemaal niet. Tijdens de laatste Olympische Spelen in Sydney heb ik 14 küren gemaakt, voor de deelnemers. De kür van bijvoorbeeld Coby&Ferro zijn 32 versies van gemaakt, omdat Ferro steeds meer in zijn mars kreeg, en Johann dit ook in de kür to uitdrukking wilde laten komen. Het schrijven van de choreografie voor de kür laat ik altijd aan de mensen zelf over, of wordt (op verzoek) verzorgd door mijn zuster Inge Fokker of Carl Hester. Dat dit goed werkt mag blijken uit de twee gouden medailles op de laatste Europesche Kampioenschappen in Saumur, maar ook van de beste Belgische en Engelse combinatie had Inge de choreografie gemaakt.

Verder hoef je mij niet duidelijk te maken hoeveel uren er in een goede kür gaan zitten, ik doe het al veertien jaar en heb zo'n 1200 kuren gemaakt, en ook bij mij krijgen alle klanten hun zin. Maar als ze Hooked on..... willen hebben dan maak ik altijd een tweede kür voor noppes, willen ze dan toch die uitgenaste muziek gebruiken, dan komt er absoluut niet mijn label op.

Voorts ben ik van mening dat de kwaliteit van de vertoonde küren echt aan het achteruitgaan is, er komen steeds meer mensen op de markt met een computer en een handvol CD's die denken een graantje mee te kunnen pikken. Kortom doublures alom, en het lijkt wel of we weer tien jaar terug gegaan zijn in de tijd. Zelfs hebben collega's van mij de brutaliteit om me te bellen en te vragen van welke CD een door Ellen, Arjen of wie dan ook, gebruikt nummer afkomstig is, want ze hebben een klant welke deze muziek voor zijn/haar kür wil gaan gebruiken.

Maar nogmaals ik verbeeld me niks, want laten we eerlijk zijn Ulla en Rusty met haar 8 jaar oude verschikkelijke muziek wint nog steeds met twee vingers in haar neus <lol>.

Horsedances

Suzanne F.

Berichten: 49454
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:09

Beste Mnr. van Bruggen,

Via deze manier wil ik toch zeggen dat ik echt wel veel bewondering heb voor de door u gemaakte kurs op muziek. Ik heb diverse erg mooie mogen aanschouwen. Maar er zijn meer mensen die dit beheersen en ik moet eerlijk zeggen dat Charles ook goede kurs maakt. Ik ben juist blij dat de `monopoliepositie`een beetje doorbroken wordt. Dit heet gezonde concurrentie. En kwaliteit komt toch wel bovendrijven, dus de `thuis knippers en plakkers` vallen toch wel door de mand.

Hierbij nogmaals mijn bewondering maar er zijn meer mensen die deze kunst goed beheersen.

M.V.G Suzanne

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 19:46

Citaat:
Er wordt hier m.i. gesproken over arrogantie, niet over betrokkenheid. En ook ik heb me geërgerd aan dit soort opmerkingen van Slings.


Ik spreek ook over mijn betrokkenheid in het hele gebeuren.
Verder ken ik de uitspraak van Slings niet of in welke context die uitspraak gedaan is dus zal daar dan ook geen oordeel over kunnen geven.

Citaat:
Dit stuk laat ik graag over aan de trainers van mijn clienten. Ik ga Johan Hinneman of Conrad Schumacher, Coby van Baalen of wie dan ook echt niet vertellen dat de pirouette op een andere plaats moet, of dat de wissels wat later moeten worden ingezet. Nee ik pas me wel aan, zo moeilijk is dat allemaal niet.

Ik vertel ze ook niks, ik geef slechts mijn mening en daar wordt dan over gepraat. Ik ga ze niet vertellen wat of wanneer ze iets wel of niet moeten doen maar ik kan wel mijn visie erop geven. En vaak gebeurt dat eveneens in bijzijn of samenspraak met de betreffende trainers/sters en ik zou zulks ook niet doen als dat niet op prijs zou worden gesteld.

Citaat:
Verder hoef je mij niet duidelijk te maken hoeveel uren er in een goede kür gaan zitten, ik doe het al veertien jaar en heb zo'n 1200 kuren gemaakt, en ook bij mij krijgen alle klanten hun zin.

Ik maak het jou ook niet duidelijk, ik probeer het degeen voor wie het niet duidelijk is duidelijk te maken.
Ik heb geen historie van 14 jaar, ik doe het nu een jaar of drie. Ik kom a.h.w. nog maar net kijken maar ik doe het met veel plezier en ben absoluut niet ontevreden met de manier zoals het nu gaat.
Tuurlijk kan ik niet bogen op jouw ervaring en jouw resultaten die je hebt opgebouwd in die veertien jaar maar met de behaalde resultaten tot nu toe in die drie jaartjes zijn zowel ik als mijn cliënten erg tevreden en kan ik zeggen dat ik even blij ben met behaalde resultaten op Jumping, Indoor Brabant of Benelux open als met kürtjes in de Achterhoek oid.
Ik kan in alle eerlijkheid toegeven dat ik soms echt heb zitten genieten van jouw küren en met bewondering heb gekeken en geluisterd. Wat dat betreft kan ik alleen maar jaloers zijn op jouw c.v.

Citaat:
Voorts ben ik van mening dat de kwaliteit van de vertoonde küren echt aan het achteruitgaan is, er komen steeds meer mensen op de markt met een computer en een handvol CD's die denken een graantje mee te kunnen pikken. Kortom doublures alom, en het lijkt wel of we weer tien jaar terug gegaan zijn in de tijd.

Dat weet ik niet. Zo lang draai ik nog niet mee maar de kwalitatief slechte küren komen überhaupt toch niet boven drijven dus ligt daar weer een mogelijkheid om onderscheidend bezig te zijn. Voorts is de technologie natuurlijk heel snel vooruit gegaan en ligt het maken van küren wat meer in het bereik van meer mensen.
En als mensen denken een graantje mee te kunnen pikken dan zeeft het zichzelf wel weer uit aan de hand van het resultaat van het product.
Verder vind ik het helemaal niet erg dat er meer kürmakers op de markt komen. Het is een vrije markt en concurrentie is een heel gezond gebeuren. Houdt je scherp, eist steeds weer het beste van je, voorkomt dat monopolisten de alleenheerschappij hebben en krijgen mits... dit gepaard gaat met respect voor elkaar.
Ik heb er totaal geen moeite mee om mijn waardering te uiten voor anderen. Laatst was ik in Aerdenhout en zag daar een kür van Marvins met hele originele Eftelingmuziek. Vond ik prachtig. Heb dan ook gelijk een mailtje gestuurd met mijn bewondering.

Citaat:
Zelfs hebben collega's van mij de brutaliteit om me te bellen en te vragen van welke CD een door Ellen, Arjen of wie dan ook, gebruikt nummer afkomstig is, want ze hebben een klant welke deze muziek voor zijn/haar kür wil gaan gebruiken.

Ha ha ha, da's zeker brutaal zeg LOL.

Citaat:
Maar nogmaals ik verbeeld me niks, want laten we eerlijk zijn Ulla en Rusty met haar 8 jaar oude verschikkelijke muziek wint nog steeds met twee vingers in haar neus <lol>.

Oude liefde Rust niet Haha! .

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:31

CGJ12"]
[quote="Yvonne19"][quote="Nistria schreef:
Ik vind het knap van Aniek Schraa dat ze zich zo goed staande heeft gehouden!! Echt toppie, die meid is ook pas 14 of 15!

Zo heel knap is dat niet hoor, haar papa heeft heel veel geld en dat paard heeft ze van Tineke Bartes gekocht. Dat beest loopt meteen in de krul en die doet alles wel. De knoppen zitten er al op. Zo had ze vroeger bij de pony's al van die voorgekauwde beestjes. Als ze niet zo verschrikkelijk verwend en daarbij ongelooflijk arogant was had ik het heel knap gevonden............
[/quote]

Nu schop je met toch wel even tegen het zere been!
Jij ben totaal niet op de hoogte van de herkomst van Nifango.
Wat een dom gekrakeel. Pure jaloezie.
En haar papa veel geld? Hoe kom je daar nu weer bij? Verward Verward Verward Het is maar net hoe je "heel veel geld" definieert.........
Die man heeft gewoon veel over voor zijn dochters en daarvoor kan ik de man alleen maar prijzen!

Nifango is pas 8 en is in de voorgaande jaren gereden door Anieks oudere zus. Niks Bartels met de knoppen erop. Dit meiske heeft gewoon "feeling" en een goede begeleiding.
Schraa heeft Nifango als jong paard gekocht voor zijn oudste dochter en in de eerste jaren heeft ie betrekkelijk weinig wedstrijden gelopen vanwege een paar onschuldige dingen. Des te knapper dat ie nu zo goed meedoet.
Hij liep trouwens als 5/6- jarige al mee in de laatste selecties voor het WK jonge dressuurpaarden.

Aniek presteerde bij de ponies ook al opvallend. Ik heb haar vaak zien rijden en die jongedame heeft gewoon het talent en de instelling om het zo ver te brengen. Dat kon je al zien toen ze nog geen 10 was.
[/quote]

Dit wist ik ook niet van Nifango

Alleen aan een 'rijke' papa en een goed paard heb je nog niet alles om zo ver te kunnen komen.
Talent en feeling is op dit niveau ook nodig. Ik vind Aniek zeer geconcentreerd rijden, met feeling.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:44

CGJ12"]
[quote="Yvonne19"][quote="Nistria schreef:
Ik vind het knap van Aniek Schraa dat ze zich zo goed staande heeft gehouden!! Echt toppie, die meid is ook pas 14 of 15!

Zo heel knap is dat niet hoor, haar papa heeft heel veel geld en dat paard heeft ze van Tineke Bartes gekocht. Dat beest loopt meteen in de krul en die doet alles wel. De knoppen zitten er al op. Zo had ze vroeger bij de pony's al van die voorgekauwde beestjes. Als ze niet zo verschrikkelijk verwend en daarbij ongelooflijk arogant was had ik het heel knap gevonden............
[/quote]

Nu schop je met toch wel even tegen het zere been!
Jij ben totaal niet op de hoogte van de herkomst van Nifango.
Wat een dom gekrakeel. Pure jaloezie.
En haar papa veel geld? Hoe kom je daar nu weer bij? Verward Verward Verward Het is maar net hoe je "heel veel geld" definieert.........
Die man heeft gewoon veel over voor zijn dochters en daarvoor kan ik de man alleen maar prijzen!

Nifango is pas 8 en is in de voorgaande jaren gereden door Anieks oudere zus. Niks Bartels met de knoppen erop. Dit meiske heeft gewoon "feeling" en een goede begeleiding.
Schraa heeft Nifango als jong paard gekocht voor zijn oudste dochter en in de eerste jaren heeft ie betrekkelijk weinig wedstrijden gelopen vanwege een paar onschuldige dingen. Des te knapper dat ie nu zo goed meedoet.
Hij liep trouwens als 5/6- jarige al mee in de laatste selecties voor het WK jonge dressuurpaarden.

Aniek presteerde bij de ponies ook al opvallend. Ik heb haar vaak zien rijden en die jongedame heeft gewoon het talent en de instelling om het zo ver te brengen. Dat kon je al zien toen ze nog geen 10 was.
[/quote]

Mmm ik kom daar heus niet zomaar bij hoor, alsof ik zo maar iets ga lopen roepen hier! Een collega van mij heeft samen met haar bij Annemiek Krom gereden voor het rabo plan. Zij vertelde mij dat haar paard bij Tineke Bartels wegkomt en dat verbaasde me niks. Bij de pony's reed ze idd goed, heb vaak tegen haar gereden en ze was meestal beter als ik. Maar ook hier had haar vader een hele goeie pony voor haar en ze had les van (ik geloof) Paulien Alberts en die geeft goed les, absoluut! Haar vader heeft een goedlopend bedrijf en heeft idd veel geld voor zijn dochters over! Maar ze is behoorlijk verwend en arrogant en dat was ze bij de pony's al! En dat heb ik van dichtbij gezien. Ik hoef tegen mijn ouders echt niet te roepen van CAP en me ouders vliegen voormij om mijn cap te halen en zij doet dit wel!
Waarom zou ik btw jaloers moeten zijn, ik heb mijn eigen paard waar ik veel lol mee heb, kan mij het dan schelen wat zij doet. Ik heb niet eens de ambitie om zo hoog te rijden.
En wat betreft talent op dat niveau, dat valt best mee. Op Z2 niveau kan je ook komen met een iets minder getalenteerd paard of met een iets mindere ruiter en dan spreek ik uit eigen ervaring! Ik had namelijk een simpel paardje en reed zelf niet echt secuur en supernetjes, maar ik haalde punten en prijzen binnen op Z2 niveau.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:21

Yvonne19"]
Mmm ik kom daar heus niet zomaar bij hoor, alsof ik zo maar iets ga lopen roepen hier! Een collega van mij heeft samen met haar bij Annemiek Krom gereden voor het rabo plan. Zij vertelde mij dat haar paard bij Tineke Bartels wegkomt .........
[/quote]

Dat was dus als jong paard, en was dus blijkbaar voor Tineke niet goed genoeg om zelf te houden............

[quote="Yvonne19 schreef:
En wat betreft talent op dat niveau, dat valt best mee. Op Z2 niveau kan je ook komen met een iets minder getalenteerd paard of met een iets mindere ruiter en dan spreek ik uit eigen ervaring!


Dat is heel wat anders dan een AMEV voorselectie winnen, en dan in de halve finale 4e worden uit 29 deelnemers.............en uitgenodigd worden voor de junioren-trainingen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 20:12

Ja dat is ook zeker zo, ze rijd goed absoluut, dat heb ik ook niet gezegd dat dat niet zo is. Ik vind het alleen jammer dat zo'n kind dara zo arrogant bij wordt. Wat dat talent betreft dat heb je niet echt nodig om Z2 te rijden, dat zei ik. Ik zei niet dat je geen talent nodig hebt om die selecties te winnen, dat heb je namelijk wel nodig, samen met een dosis geluk. Mmm vraag je nog: waarom schop ik jou hiermee tegen het zere been?? Ik had het over aniek en niet over jou. En het is mijn mening.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:57

Eyes/Charles,

Onderstaand een leuk voorbeeld van wat ik bedoel (ik neem aan dat je Engels kan lezen). Het maken van de choreografie en muziek voor een kür gaat veel verder dan vele denken. Veel muziekmakers blijven hangen in de eerste zinsnede van onderstaand verhaal, maar vergeten het belangrijkste. Op nationaal niveau kun je hier best nog wel eens een keer mee wegkomen maar op internationaal niveau wordt dit genadeloos afgestraft. Nogmaals ik kan met mijn muziek en choreografie natuurlijk nooit kampioenen kweken, het zijn meestal al kampioenen die alles tot in de puntjes voor elkaar hebben, dus ze willen dat laatste stukje ook voor de volle 100% voor elkaar hebben, en dat is mijn bescheiden inbreng.

Citaat:
Rhythm and tempo are purely technical... cut and dryed... Is the rhythm of the gait pure, and what are the BPM. Cadence is emotional... It comes from inside in response to what is being viewed. Its the same emotion we get when we see a wonderful sunset. It is the emotion that is added to a movie with the soundtrack. When done well, everytime you hear that music, you see the pictures of the movie... If you are to watch only the movie with no sound... the emotion is lost... And visa versa... Earlier this year, I think it was Sara who asked about the soundtrack to Lord Of The Rings... I had purchased both at that time, beliving there was some excellent music possibilities in there, from watching the movies. What I found, is that the music, by itself, was very dark feeling... Not at all what I remember watching the movie. It was the combination that created the effect, and the emotion.

The same is true in Freestyles... A horse who in his movement is perhaps is not "wow" when ridden without music, can become WOW when the right music is added, which creates the correct emotion for that picture. Each horse, like each movie has its own emotion that is conveyed... Some are light... land without a sound... and others are very bold... letting the earth know they have arrived... but that's not the whole picture... I've seen some lightly moving horses who expressed such a presence, that the correct "emotional" music for them was very bold... It's what grabs you in the gut and compells you to watch. ITs beyond tempo...

Personnaly, and not from a professional standpoint... I think that "cadence" can overrule tempo, if the right music is chosen. In other words... If the music conveys the emotion of that horse, it will fit, whether the footfalls are exact or not... You don't notice the slight imperfection... because you are swept away in the emotion... Rather than being just another pretty sunset, it becomes one of those that is remembered as "spectacular"... JMHO

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 04:23

De quote omschrijft het geheel op een schitterende manier. Ik kan mij hier helemaal in vinden en bij aansluiten (bij hetgeen wat jij overigens daarboven omschrijft eveneens).
Ik omschrijf het meestal als "De combinatie maakt het schilderij en ik mag het op een bescheiden manier inkleuren".
Het is de emotie die de kür (mede)presenteert en het is de juiste muziek die die emotie tot leven kan wekken.