[discussie] Wedstrijdkleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:59

essie79"]
[quote="spokey schreef:
Het wedstrijd jasje moet blijven ik heb net een nieuwe gekocht en die was niet bepaald goedkoop Haha! .

Ik heb er geen problemen mee. Vind het er juist heel netjes uitzien allemaal. Met de plastron heb ik ook geen moeite.


Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik ben gewoon een ouderwetse trut, en vind een jasje nog steeds het mooist. Giletje kan mij niet bekoren. En moet er helemaal niet aan denken dat mensen met allerlei kleuren rijbroeken zouden rijden.
Volgens mij wordt het dan net een mode show.
Het enige wat ik vind kunnen is creme of wit. En als je een schimmel hebt is een zwart schabrak veel mooier.
Tegenwoordig heb je mooie rijjasjes met elastische rug, dat voel je haast niet. Die plastron ben je ook zo aangewend.

Ik ben dus ook zo'n typ die bij zomerdag voor de proef iig nog de jas aantrekt. Die 8 minuten ga je echt niet dood aan. Vind het er gewoon bij horen. Je kan het ook van de andere kant bekijken. Als je dat ding dan weer uit kan doen, ben je extra opgelucht Haha!
[/quote]

Hihi ik doe ook altijd mn rijjasje weer aan net voor de proef, al is het 30 graden, ik vind het er gewoon mooi uitzien.
Sowieso mooi al die rij jasjes, en je ziet ook zat kinderen met blouse met bodywarmer of verenigingstrui ofzo, dus je hoeft ook neit percee een rijjasje aan, en idd t hoeft niet percee een witte broek te zijn, maar creme vind ik ook erg mooi, maar dan nog mooier met ook en creme shabrakje erbij.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:02

Margreet schreef:
Wat al een stuk zou schelen bij sommige mensen is als ze eens een jasje zouden kopen in de maat die bij hun postuur hoort. Je ziet ze soms gaan, met van die knopen die bijna op springen staan, dat kan gewoon echt niet comfortabel zijn, geen gezicht ook bovendien.


Lastige is alleen dat die jasjes er vaak gewoon niet groter zijn, of zo iemand moet in een herenjasje rijden.

Zelf vind ik het tenue wel mooi. Echt comfortabel is anders, maar voor die paar minuten red ik me er wel mee. Ik zie mij nog niet in een endurance outfit een dressuurproef rijden.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:08

Ik doelde eigenlijk niet eens zozeer op de wat flinkere personen onder ons. Ook maatje 40 in een maatje 36 jasje geperst ziet er niet uit en lijkt me niet fijn zitten. Toch zie je het vaak genoeg rondrijden.

Zie trouwens net bij Divoza dat de damesjasjes verkrijgbaar zijn t/m maat 48. Dat is toch vrij fors...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:39

ik vind het huidige tenue juist de charme wat bij het wedstrijdrijden hoort. Het is wat minder confortabel, maar je hoeft het niet zo lang aan. En het heeft wel een hoog truttigheidsgehalte, maar alles went... Toch???

Van mij mag het blijven

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 22:42

Het tenue hoort gewoon bij de wedstrijden. Het geeft een bepaalde charme aan het geheel. Ondanks dat sommige mensen beweren dat het oncomfortabel zit, heb ik daar niet zoveel last van.

Dus, ook van mij mag het blijven

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 23:19

Tigger schreef:
In de dressuur vind ik dat het zo mag blijven. Dressuur is toch iets wat klassiek uitstraalt.
Springen mag van mij idd iets sportiever.

Polo, draverij, rensport, endurance enz zijn volgens mij al aardig bezig met goede en fijne kleding.

Dressuur is een proef van een aantal minuten, het huidige tenue straalt echt wel zijn charme uit. Voor die paar minuten wil ik mij daar echt wel in hijsen hoor.....


Springen duurt vaak nog korter dan een dressuurproefje, dus waarom voor hen wel sportiever en dus comfortabeler. Zij worden al niet afgestraft als ze niet voldoen aan de kledingeisen. Dressuurruiters dus wel.

Maar wat mij betreft mag het tenue ook wel blijven. Misschien moet er eens gekeken worden of die jasjes niet van een ander materiaal gemaakt kunnen worden. Iets wat wat luchtiger is in de zomer, i.p.v. zo'n wollen jasje wat de meesten aanhebben. Die synthetische jasjes die er ook zijn en waarover iedereen nu waarschijnlijk gaat roepen dat je die dan maar moet dragen, zweten al net zo erg.

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 07:56

Ik vind dat de briefschrijfster wel gelijk heeft, maar er zal toch niks veranderen. Want al zou de KNHS iets voor elkaar krijgen via ledenvergadering oid, san nog zal de FEI zoiets never nooit overnemen.
Het is nou eenmaal het kenmerk, zo blijven ze laten zien dat het een elite-sport is.
Maar van mij mogen ze er andere kledingvoorschriften voor bedenken.
Ik rijd 's zomers ook altijd zonder jasje als dat is toegestaan, de jruy zit er toch om te kijken hoe mijn paard loopt en niet of ik wel netjes gekleed ben? Als ik mij lekkerder voel en dus niet al smeltend op mijn paard hoef te zitten, kan ik fijner rijden, me beter concentreren, etc. Dus het brengt wellicht de kwaliteit van de sport nog ten goede ook!

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 08:04

margreet schreef:
Wat al een stuk zou schelen bij sommige mensen is als ze eens een jasje zouden kopen in de maat die bij hun postuur hoort. Je ziet ze soms gaan, met van die knopen die bijna op springen staan, dat kan gewoon echt niet comfortabel zijn, geen gezicht ook bovendien.



Daar zit ik me ook regelmatig over te verbazen Bloos Soms ben ik echt bang dat ze eruitscheuren....Knipoog
Een passend jasje lijkt me veel fijner zitten

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:32

Homiafortuna"]
[quote="Tigger schreef:
In de dressuur vind ik dat het zo mag blijven. Dressuur is toch iets wat klassiek uitstraalt.
Springen mag van mij idd iets sportiever.

Polo, draverij, rensport, endurance enz zijn volgens mij al aardig bezig met goede en fijne kleding.

Dressuur is een proef van een aantal minuten, het huidige tenue straalt echt wel zijn charme uit. Voor die paar minuten wil ik mij daar echt wel in hijsen hoor.....


Springen duurt vaak nog korter dan een dressuurproefje, dus waarom voor hen wel sportiever en dus comfortabeler. Zij worden al niet afgestraft als ze niet voldoen aan de kledingeisen. Dressuurruiters dus wel.
[/quote]

Absoluut de waarheid.
Maar ik zeg alleen dat ik het niet erg vind om voor die paar minuten mezelf in dat pak te hijsen voor de dressuur
Hoe dat met springen zit weet ik niet, daar kan ik dus niets over zeggen.
En dat het spring tenue sportiever mag van mij, is puur omdat springen voor mij niets klassieks uitstraalt, maar snelheid en wendbaarheid.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 10:41

Afgezien van misschien wel een nul op je protocol voor verzorging... kunnen ze verder nog iets doen als je "anders dan anders" de dressuurring in wil rijden? Ik heb er geen ervaring mee, omdat ik nog niet op dressuurwedstrijden gestart ben. Juist vanwege het "opgeprikte" gedoe trekt het me niet zo, terwijl ik wel graag eens een jury naar mijn rijden zou willen laten kijken...
Wordt je geweigerd als je bijvoorbeeld wil starten met een zwarte broek, een paarse cap of met een getailleerde bodywarmer i.p.v. een jasje? En de mooie lange manen van mijn pony (ja, ook dat nog: ik zou starten met een pony terwijl ik de 18 toch ruimschoots gepasseerd ben): zonde om die weg te stoppen in vlechtjes.
Word iemand geweigerd, krijgt 'ie slechts slechte punten (en misschien niet alleen voor "verzorging") of komt het nooit voor dat iemand "rebelleert" tegen het pinguin-pak???? Dan wil ik volgend jaar namelijk wel eens de eerste zijn! Extreme duivel

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:02

ja, je kunt een correct tenue aantrekken of niet starten. Er staat nl in de reglementen wat al of niet is toegestaan qua kleding, harnachement e.d. Ik snap de rel eerlijk gezegd niet zo, ik vind de dressuuroutfit juist wel stijlvol.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:10

Een andere zinsnede uit de betreffende brief luidt ongeveer als volgt: 'andere sporters zouden er niet over peizen in hun colbert te sporten'. Daar ben ik het helemaal mee eens! Het dragen van een rijjasje komt voort uit conventie en traditie; iemand heeft ooit bedacht dat paardensport deftig moet zijn (de Engelse upperclass die jasje-dasje naar de Hunt gaat). Praktische overwegingen speelden nauwelijks een rol. Dat iedereen het nog steeds zo mooi vindt, komt hoofdzakelijk doordat men eraan gewend is.
Maar het zou toch leuk zijn als er eens wat vernieuwing mogelijk zou zijn in de paardensportdresscode. Het zou ook goed zijn voor het imago van de sport in het algemeen; buitenstaanders vinden paardrijden mede door de kleding algauw een truttige kaksport. Het mag toch best wat stoerder en sportiever? Wel met behoud van de uniformiteit. Maar daar heb je geen witte rijbroek en zwart rijjasje voor nodig.

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:12

Askja, ik ben het volkomen met je eens.
Maar juist omdat de upperclass heel veel te zeggen heeft (nog steeds) binnen de paardensport, vind ik het een nobel streven om het te proberen te veranderen, maar denk ik dat het niet gaat lukken.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 11:49

Precies Askja, daar ben ik het ook volkomen mee eens.
En het argument dat het huidige teneu stijlvol is en moet blijven omdat dressuur nu eenmaal een 'elitesport' is vind ik nog eens een extra reden om hem af te schaffen!
Elitesport, kom op we leven in de 21e eeuw; onze sport heeft naar mijn idee in sommige opzichten behoefte aan een imago-verandering.
En ik ben ook absoluut niet voor pimpelpaars gekleurde kleding, maar er zit natuurlijk heel wat tussen het huidige apenpakkie en een floddertrui.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:51

Oh, het is ook zeker niet mijn bedoeling om een rel te ontketenen... heb dit topic ook niet gestart.

Ik heb zelf gewoon zoiets van: die witte broek en dat jasje staan best mooi, maar ik wil gewoon alleen een keer gejureerd worden. Kijken wat een jury van mijn rijden vind. En dan zou het niet uit mogen maken wat ik draag, heb ook geen zin om voor 1 wedstrijd een hele outfit aan te schaffen. Ik hoef geen punten voor mijn verzorging, ik wil punten voor mijn rijden.

Overigens zou ik best een witte broek aantrekken hoor en een zwart jasje heb ik ook nog wel, al zou ik dan geen rijjas aantrekken. Maar mijn cap is groen en mijn paard vlecht ik niet in. Is dat reden om mij toegang tot de wedstrijdring te weigeren? Ook als ik bijvoorbeeld als laatste en buiten mededinging start?

Eigenlijk zou die mogelijkheid er moeten zijn, gewoon voor de mensen die af en toe een ritje willen rijden om te kijken waar ze rijtechnisch staan en die al het getut er omheen niet zo heel erg belangrijk vinden. Bijkomstig is, dat ik het wel eens leuk vind om tegen zo'n heilig huisje aan te schoppen...

Maar om eerlijk te zijn: als je serieus met dressuurwedstrijden bezig bent, dan hoor je je wel in een net tenue te hijsen. Dressuur is toch een kijksport. Met springen zou het me niet zo boeien wat iemand aan heeft, maar een kur op muziek met een ruiter in een trui heeft toch een stuk minder uitstraling dan in een mooi rokkostuum. Verplichtstelling vanaf een bepaald niveau, dat lijkt me redelijk.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 11:57

mandymonica schreef:
, maar een kur op muziek met een ruiter in een trui heeft toch een stuk minder uitstraling dan in een mooi rokkostuum. Verplichtstelling vanaf een bepaald niveau, dat lijkt me redelijk.


mee eens, maar er zijn meer alternatieven dan een trui

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:59

Luci schreef:
maar er zit natuurlijk heel wat tussen het huidige apenpakkie en een floddertrui.

OK dan! OK dan! OK dan!

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:04

Mandymonica, je kunt beter een onderlinge wedstrijd zoeken om aan mee te doen want ik kan me voorstellen dat je voor die ene keer niet van alles wil aanschaffen. Maar als je op een officiele wedstrijd buiten mededinging start moet je wel een startkaart en coupons hebben + de officiele uitrusting, en die heb ik even voor je opgezocht.

Artikel 143 Kledingvoorschriften schreef:
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool,
- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.

dus jouw cap en zwart jasje mogen helaas niet. Invlechten wordt wel verwacht, maar in de volgorde van voorkeuren van presenteren staat netjes getrokken manen op dezelfde lengte ook genoemd, dus het MOET niet.

Askja, Marijke: ik vind dressuur idd een kijksport en een verzorgd uiterlijk hoort daar bij. Los van een elitesport, want dat is paardrijden toch al, vind ik het dressuuruniform gewoon netjes. Overigens zijn er wel meer sporters in colbert, wat dachten jullie van kunstschaatsers? Het gaat om de combinatie van presentatie (het er mooi uit zien) en comfort (voor de sporter). En persoonlijk vind ik een jasje en plastron niet in de weg zitten, en de rest (cap, laarzen, rijbroek) gebruik ik altijd.

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:20

Het kan toch nog steeds netjes verzorgd, uniform, maar dan met andere materialen, en andere uitingsvormen?
Bijvoorbeeld een bloes, of gilet, of wat dan ook, functionelers, maar dan wel nog in bepaalde kleuren etc.
Dan kan het nog steeds heel stijlvol zijn, naar mijn mening.

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:39

En dan hebben sommige mensen een mooi tenue aan, wordt dat verstoord omdat ze zo'n grote casco of iets nog ergers op hebben. Dat is toch geen gezicht boven een stijlvol tenue? Hetzelfde geldt voor mensen die hun haar echt heel erg lelijk doen onder die cap. Bijvoorbeeld een staart die gewoon over hun jasje hangt of een of ander raar haarnetje. Een gewoon net knotje is toch weinig meer moeite?

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:48

staverej, ik rijd dus wle met een casco, uit veiligheidsoverwegingen *LOL*

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 12:53

staverej schreef:
En dan hebben sommige mensen een mooi tenue aan, wordt dat verstoord omdat ze zo'n grote casco of iets nog ergers op hebben.


uhm ja die heb ik dus ook Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:54

Lielle schreef:
staverej, ik rijd dus wle met een casco, uit veiligheidsoverwegingen *LOL*

Ja, veiligheid vind ik ook eigenlijk het belangrijkste punt in de kleding.
Maar ik ben het met staverej eens dat dat dan niet meer zo stijlvol is. En dus kunnen de ouderwetse kledingvoorschriften ook wel op de schop, kijk eens naar veilige, lekker zittende kleding, waardoor de championhelm niet meer zo uit de toon valt.

(ik heb ook zo'n grote veiligheidshelm, trouwens)

Lielle

Berichten: 66270
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:59

of kom met een stijvollere veilige cap Haha! EWigenlijk zou ik nu wel weer met een gewone cap kunnen rijden maar deze zit ook veel prettiger.
Op zich ben ik niet tegen een frisse kijk op de dressuur maar een ratjetoe van stijlen en kleuren lijkt me ook niet zo fraai.

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 13:04

Ik zou het zeker een verbetering vinden als er eens goed naar het wedstrijdtenue gekeken zou worden.

In mijn ogen zou een leuk en vooral praktisch wedstrijdtenue er als volgt uit zien:

Donkerblauwe of zwarte rijbroek (want wit is helemaal niet praktisch), daarop een beigekleurig strak truitje afhankelijk van seizoen met lange of korte mouwen met een getailleerd gilet, waarvan de kleur dan evt. per vereniging kan verschillen.
Handschoenen in de kleur beige. Wit is zo snel vies.

Zo rijden een heleboel mensen al in clinics en ik vind het er persoonlijk keurig uitzien!